Speen en fles

• Speen en fles

Onze miss is nu 5 weken jong. Sedert 3 nachten kan ik terug alleen slapen want na de borstvoeding en wat sabbelen valt ze in slaap en verleg ik haar in haar wiegje en blijft ze nu stil. Dit alles sedert we naar de osteopaat zijn geweest. Die zei dat ze vast zat in haar nekje wegens de vacuumverlossing. Nu nog 2 afspraken en hopelijk is onze meid terug ok. Hopelijk blijven onze nachten ook zo zodat ik wat kan slapen.
    Ook hebben we eindelijk een fopspeen gevonden die ze wel neemt. Die van Mam.
    Nu is mij vraag hoe lang mag je een fopspeen geven? Enkel in nood? Als je weggaat en ze weent en wil zuigen? Na de bv? Hoe lang op een dag?
    Ik ben nu ook begonnen met af te kolven zodat mijn man s avonds eens een flesje kan geven of s nachts. Ik kolf 1 keer per dag in de voormiddag als ze nog slaapt. Voorlopig had ik een handkolf maar ik heb nu eentje gehuurd van de mutualiteit op electriciteit. Met de handkolf had ik 60 cc per borst. Is dit ok? Ik zag dat onze miss voor haar gewicht 600 cc nodig had per dag. Natuurlijk weet je niet hoeveel ze drinkt als ze ad borst hangt. Dus vroeg ik me af hoeveel ik dan best geef s avonds voor het slapengaan. Ik wil dit flesje dan geven zodat ze langer verzadigd is en 6u kan tussen laten tussen voedingen. Ik kan dan wat langer slapen...
    Zijn er hier mensen die alles afkolven en met de fles geven? Hoeveel kolf je dan af per dag en hoeveel keer per dag. Hoe lang geef je dan het flesje? Hoe lang drinkt je baby over een fles en hoeveel geef je per beurt.
    Vanaf wanneer gaf je alles afgekolfd? Hoe oud was je baby? Hoe kwam je dan tegemoet ad zuigbehoefte? Door speentje?
  • Hoeveel keren voeden jullie per dag? Om de hoeveel uur? Nu ligt mij baby bijna de ganse dag ad borst of ik moet ze id ergo doen of ermee gaan wandelen.
    Vanaf hoeveel weken zal ze zelf wat tijd tussenlaten tussen de borstvoedingen, en wanneer zal ze wat meer slapen overdag?
  • Een borstvoedingskindje moet eigenlijk aan minimum 10 à 12 voedingen komen per dag, en daar horen ook een aantal nachtvoedingen bij. Dat is ook nodig voor jouw borstvoeding, om die te behouden op de lange termijn. Borstvoeding geven is niet hetzelfde als flesvoeding, het is niet de bedoeling dat je tijd gaat rekken tussen voedingen en die voedingen groter gaat maken. Een grote fles geven geeft ook niet de garantie dat je kindje gaat doorslapen, er zijn flessenkindjes die pas na een paar jaar doorslapen en borstvoedingskindjes die dat al vroeger doen...
    5 weken is nog heel jong, je kindje heeft 24u op 24u eten gekregen in jouw buik. Ik begrijp dat je vermoeid bent, maar zo vaak eten is écht normaal en dat je kindje 's nachts voeding vraagt dus ook. Samen slapen kan wel een aantal dingen makkelijker maken.

Als je facebook hebt, kan je je best lid maken van de groep van La Leche League Vlaanderen en daar advies vragen. Dat zijn borstvoedingsexperts en borstvoedende mama's, die je zullen kunnen helpen vanuit eigen ervaring en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Succes!
  • Ik denk dat je gewoon niet teveel moet twijfelen aan jezelf. Jij bent de mama, jij kent je kindje. Probeer niet te veel te luisteren naar al de goedbedoelde adviezen, neem mee wat je goed lijkt en doe voor de rest gewoon waar jij en je baby je het beste bij voelen. Dat werkt in twee richtingen, je hoeft niet te luisteren naar mensen die je zeggen dat je minder moet voeden en je hoeft ook niet te luisteren naar mensen die zeggen dat je persé meer voedingen moet geven omdat het BV is. Luister naar jezelf en je kindje en doe wat voor jullie beiden goed voelt. Ikzelf heb reeds drie keer BV gegeven en het belangrijkste daarbij is rustig blijven en erop vertrouwen dat dat wel allemaal goedkomt. Wat wel een feit is, is dat de maaglediging bij babies 2 uur in beslag neemt. Als je baby dus vroeger dan om de twee uur wil drinken, dan is dat omdat je kindje zuigbehoefte heeft en zich troost aan de borst, ofwel is dat omdat er eventueel reflux (al dan niet verborgen) is, waardoor ze continu willen drinken om de pijn te stillen. Dus als dat het geval is, dan zou ik toch eens laten nakijken wat het probleem is. Laat je ook niet wijsmaken dat je perse aan een hoog aantal voedingen moet komen om alles op gang te houden, want dat is ook onzin. Heb al drie keer 8 maand BV gegeven, waarvan 6 maand exclusief en dat ging perfect met slechts 5 voedingen per dag (vanaf een maand of drie). Ik heb nooit meer voedingen gegeven dan 7-8 per dag (behalve op hongerdagen) en ze sliepen alle drie door vanaf drie weken (van 23u tot 6-7u). En toch kon ik perfect met zelfs teveel melk voeden tot 8 maand. En dan ben ik gestopt om mijn eigen cyclus terug op gang te krijgen (vruchtbaarheidsproblemen en behandelingen nodig) en niet omdat de productie stilviel. Dus dat je niet lang zou kunnen voeden omdat je te weinig voedingen hebt, is onzin.
    Doe waar je je goed bij voelt en heb vertrouwen in jezelf. Laat je door niemand een gevoel aanpraten dat het meer of minder zou moeten, volg jezelf!
  • Ik zou ook eerder luisteren naar je kindje. Zelf heb ik bij de 2 jongste +11 maanden bv gegeven (bij oudste slechts 3 maanden). Mijn kindjes hebben wel op neo/nicu gelegen en werden daar met de fles gevoed (afgekolfde melk) eens ze voldoende op krachten waren. Ze hadden dus wel van bij het begin een gedwongen ritme. Maar thuis verviel die regeling en kregen ze gemiddeld 8 voedingen per dag waarbij ze tussen 6u en 23u nooit langer dan 2,5u tussen 2 voedingen lieten. De nachtvoeding viel bij beide spontaan weg rond 12 weken maar overdag bleven ze om de 2,5u drinken en 's avonds konden ze erg clusteren. Tussen 20 en 23u hingen we samen in de zetel en voor mij was dat prima zo.
    Afkolven deed ik enkel om voorraadje aan te leggen voor als ik eens weg moest. Als ik eens zonder kindje van huis ging (trouwfeest bvb) ging de kolf en koelelementen mee om op het voedingsmoment te kunnen kolven.
    Onze 2de dochter heeft (nog steeds, werd in december terug getest) verborgen reflux maar ook zij kreeg gewoon bv. Met de juiste medicatie liep dit prima.

Ik begrijp dat je moe bent maar misschien moet je proberen om gewoon het rite van je kindje te volgen. Na de middag deed ik zelf een dutje terwijl ons kleintje sliep. Die nachtvoedingen zijn echt wel belangrijk om de suikerspiegel van je kindje op peil te houden. Die voeding gaat heus vanzelf wel verdwijnen.

Veel succes nog en gefeliciteerd met uw kindje.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld