Rota-virus

• Wat is het rota-virus?
    Wat zijn de kenmerken?
    Hoe komen ze er aan?
    Hoe voorkomen?
    Alles wat je er over weet.

dank u
  • Hoi,

Toen mijn zoontje Marco 3 weken oud was, werd hij besmet met het Rota-virus. Omdat dit virus heel besmettelijk is, werd hij van de verwarmde wiegenkamer verplaatst naar een kamertje apart. Hij kreeg ook meteen een aangepaste dieetvoeding. Want uitdroging is een van de grootste gevaren bij de overvloedige diaree, veroorzaakt door het virus.

Groetjes,
    Eva
  • Het is en blijft een virus en is uiterst besmettelijk. Zuigelingen die opgenomen worden in het ziekenhuis voor om het even welke aandoening krijgen het nogal snel als secundaire infectie.
    Het virus dankt zijn naam aan zijn vorm en tast vooral zuigelingen aan.
    De eerste symptomen zijn vooral een sterke diarree.
    Het grote gevaar bestaat daar dat het kindje kan uitdrogen en in shock kan gaan omdat het bestanddeel water onvoldoende in het bloed zit dan en geen volwaardig bloed naar alle celletjes van het lichaam kunnen.
    De boodschap is dat een zuigeling met rota-virus opgenomen moet worden in het ziekenhuis om toediening van vocht te krijgen via infuus, aangepast dieet en medicatie.
  • Ik denk dat je ook vooral goed op de ademhaling moet letten. Mijn neefje is overleden aan wiegedood toen hij al 19 maanden oud was (nu 4 jaar geleden). Hij was pas zo goed als hersteld van het rota-virus, en iedereen in de familie bij ons heeft het gevoel dat dat ermee te maken heeft gehad.
  • Voor dat er hier gegokt en gegist zou worden is het belangrijk te weten waar dat probleem met ademhaling nu kan liggen.
    Als een kindje door uitdroging in shock zou geraken dan moet je weten dat de eerste symptomen van shock de volgende zijn : oppervlakkige maar snelle hartslag, oppervlakkige maar snelle ademhaling, klamme huid, slap aanvoelen (kindje laat zich hangen en er is geen of amper nog spierspanning). In ernstige gevallen en bij het niet snel achterhalen van shock kan het kindje ook het bewustzijn verliezen.
    De boodschap is en blijft zoals ik voorheen zei ; Bij hele felle diarree en/of bij Rota moet een zuigeling naar het ziekenhuis.
  • Hallo,mijn zoontje van 7 maanden heeft al 6 dagen diarree en nu is er het rota-virus bij vastgesteld.De dokter zegt dat er geen behandeling nodig is.klopt dit?
  • hi lieve,
    Als de dokter zegt dat het ok, zal het wel zo zijn, hoor.
    Ziekenhuisopname is niet altijd noodzaak. Hoe jonger de baby, hoe sneller hij kan uitdrogen, dus hoe gevaarlijker. Het is niet alleen de leeftijd ,maar ook het feit of of de baby wel of niet wil drinken belangrijk en of hij overgeeft,...
    Als je baby nog steeds erg dunne ontlasting heeft kan je wel altijd 'rehydratiepoeder' -of hoe het ook precies heet- geven. Dit is in elke apotheek te koop.
    Dit is een doos met zakjes,zo'n zakje moet je in een hoeveelheid water oplossen.Altijd handig om in huis te hebben, want het helpt uitdroging voorkomen. Ook als je baby niets wil drinken of steeds moet overgeven, kan je hem elke vijf minuutjes een koffielepeltje van het vocht geven.
    Ik heb het ,als onthaalmoeder, altijd in huis.
  • Mijn kleindochter van 16 maanden heeft momenteel het ROTA-virus onder de leden en is opgenomen in het ziekenhuis.
    Bij haar op de kamer ligt nog een kindje van 23 maanden eveneens met ROTA.

Waar moet je op letten ?

De eerste verschijnselen zijn braken, gevolgd door diarree.
    Je denkt in eerste instantie aan een (buik)griepje.
    Naar mate de tijd vordert, nemen de verschijnselen in hevigheid toe. Ook flinke koorts (40+) treed op.
    Uiteraard ben je bezorgt en de huisarts wordt geraadpleegd.
    Meestal schrijven deze Domperidon J-C (10 mg) voor. Dit is een zetpil voor zuigelingen die misselijkheid, braken en maagklachten verlichten.

Als je merkt dat ondanks de voorgeschreven medicatie geen verbetering optreed, moet je echt alert worden.
    Je merkt dit aan je kindje. Het kind slaapt niet, huilt constant, heeft honger maar kan niets binnen houden.
    Er komt "boven en onder" meer vocht uit dan je "erin" stopt.

De uitdrogings-verschijnselen treden dan op:
    - Het kindje valt letterlijk zienderogen af.
    - Fletse ogen; randen om de ogen; huilen, maar geen
    traanvocht meer.
    - Droge huid, die blijft staan als je erin knijpt.
    - Het kindje ziet uit als een "zombie"

Als deze fase aantreed, niet lang fakkelen, naar de huisarts en vragen om doorverwijzing. Wil die dat niet doen, vraag om een second opinion of ga rechtstreeks naar de EHBO.

Wij waren er gelukkig optijd bij. De huisarts gaf aan dat de volgende fase van uitdroging het "wegvallen" van het kind is, dus in coma raken. Dan kan het te laat zijn.

Tegen ROTA bestaat geen medicijn. Het lichaam zal zich zelf moeten herstellen hiervan (antistoffen aanmaken).
    Zover ik weet, verschilt dit ook per mens. De een heeft totaal geen last van ROTA, terwijl de ander, zoals mijn kleindochter, er extreem last van kan hebben. Dit maakt dit virus dan ook zo verradelijk.
    Het verspreid zich via vocht. Met name de ontlasting schijnt extreem besmettelijk te zijn. Dus goede hygi?ne is erg belangrijk.

Even resumeren:

- Raak niet in paniek.
    - Luister naar je (groot)ouderlijk instinct. Jij kent als
    geen ander je kindje. Als jij denkt dat het echt niet
    goed gaat, doe dan wat je denkt te moeten doen.
    - Let met name bij baby's en peuters goed op de uitdrogings
    verschijnselen. Die kunnen binnen enkele uren al optreden.

wink.gif
  • Onze jongste dochter (ondertussen bijna 3) heeft tijdens haar eerste levensjaar ook 2x Rotha gehad, en we zijn er 2 keer mee naar spoed gegaan, vermits ze de voorgeschreven antibiotica gewoon niet binnenhield, en ik ook bang was voor uitdroging (ook die 'astronautenvoeding', die zakjes van bij de apotheker, hield ze niet binnen). Het is wel aandoenlijk als je je baby daar aan de infuus ziet hangen, maar ze betert dan ook zienderogen, en na 2 of 3 dagen mochten we alweer naar huis...
    Sindsdien heeft ze wel nog buikgriep gehad (blijkbaar is ze daar gevoelig aan; onze oudste heeft daar minder last van), maar nu kan ze daar wel zelf overkomen (drinkt ze genoeg enz.).
    Groetjes, An
  • Tja An,

Ik ben 't volledig met je eens. Als ik kijk naar m'n kleindochter en 't kindje naast haar, dan zie je echt
    twee hoopjes "ellende" naast elkaar liggen.
    't erge eraan is dat je niets kunt doen. Je bent volledig machteloos. De lichaampjes van die kinderen zullen 't moeten doen. Voldoende anti-stoffen aanmaken.

Het lichaamsvocht loopt LETTERLIJK weg. De koortsaanvallen en 't braken zijn weg, maar de diarree lijkt in alle hevigheid te zijn toegenomen.

Gelet op de symptomen van ROTA kan dit laatste enkele dagen aanhouden. M'n kleindochter is echter in goede handen.

Ik vertrouw volledig op GOD. Wat kan ik anders nog doen ?

Ik en mijn gezin hebben dit alles niet meer in de hand.
    Ik kan alleen nog maar mijn hand naar GOD uitreiken en
    hopen dat 't gestel van m'n kleindochter dit alles aankan.

Ik kan ouders alleen maar waarschuwen voor 't zeer gemene
    ROTA-virus. Als ik bij machte was dit virus te vernietigen,
    had ik dit allang gedaan.

De uitdrogings-verschijnselen zijn kenmerkend voor dit type virus. De kindjes houden niets, maar dan ook niets binnen.
    Zoals je al hebt aangegeven, werkt geen enkele medicatie.

Als dit zo is, moeten ouders geen enkel risico nemen en meteen een link leggen naar ROTA...

Nogmaals:

- Geen paniek...
    - Vertrouw op je ouderlijk instinct...
    - Let op de uitdrogings verschijnselen...

Groetjes

Marcel

wink.gif
  • Sorry hoor marcel,
    maar als ik je vorige berichtje lees, zou ik eerder geneigd raken net wel te pannikeren...
    Je omschrijft het rota virus als iets dat onoverkomelijk in de handen van 'god' ligt...
    Zo erg hoeft dit virus ?cht niet te zijn. Ok , jouw kleindochter is reeds 16 maanden en ligt er wel mee in het ziekenhuis. En naast haar ligt er eentje van 23 maanden. Dit zijn echter wel uitzonderingen. De meeste ziekenhuiskindjes zijn een jaar of jonger.
    En ik vind persoonlijk een ziekenhuis niet altijd de b?ste oplossing. Daar heerst het rotavirus immers haast altijd. bovendien heeft je kindje al een verminderde weerstand en wordt het daar nog es geconfronteerd met verschillende ziekenhuisvirussen..
    Een ziekenhuisopname is inderdaad noodzakelijk, als de baby heel jong is of als je kindje gewoon niet genoeg vocht kan opnemen.
    Ik ben er als onthaalmoeder intussen reeds 3 keer mee geconfronteerd. (in ruim vier jaar tijd)
    slechts bij ??n kindje van 8 maanden was een ziekenhuisopname noodzakelijk. Of dit ook het beste was ,weet ik niet, want dat kleintje heeft daar ook nog es het RSV- virus opgedaan.
    De andere onthaalkindjes zijn die drie keren NIET besmet geweest, dus het kan wel vermeden worden als je maar oplet dat je speelgoed gescheiden houdt, en dat je heel vaak je eigen handen wast + alles waar de besmette baby mee in aanraking komt.
    Maw: het ho?ft niet altijd zover te komen dat de baby naar het ziekenhuis moet. Wil hij niet drinken en geeft hij over, geef dan koffielepeltjes met vocht, om de vijf minuten indien nodig. Zorg dat je een goede huisapotheek hebt. Geef vocht bij, laat poedermelk effe achterwege(borstvoeding mag meestal gewoon doorgaan) en zorg dat je tekenen van uitdrogingsverschijnselen direkt herkent.
  • Hallo,

Mijn zoontje van 10 weken ligt voor de moment in het ziekenhuis met het ROTA-virus. Hij werd opgenomen met zware relfux en na enkele dagen werd het virus vastgesteld.
    Momenteel hangt hij nog aan het infuus. Gisteren kreeg hij alleen ORS ( of zoiets) te drinken (water met suiker en zout).Vanaf vandaag krijgt hij verdunde pap. Hij heeft de hele dag gehuild van de krampen.
    Hopelijk herstelt hij snel want zijn broer van bijna 2 jaar pendelt nu van de ene oma naar de andere.
    Graag een beetje moedgevende raad !!
    Groetjes
    Betty & JO
    Bram (2jaar) & Joppe (10 weken)
  • Hoi,

Mijn dochtertje is net hersteld van het Rota-virus. Ik moet zeggen ze heeft en niet veel last van gehad. Vorige week is ze beginnen overgeven en diarree gekregen, toen heeft ze een paar dagen koorts gehad. Ik ben naar de kinderarts geweest en die schreef mij aangepaste voeding voor. Na twee dagen is ze hersteld, ze slaapt nog wel regelmatig maar daar kan ik mee leven. Ze is 5 maand oud en ze is niet hoeven opgenomen te worden.
    Misschien heb ik wel geluk gehad dat het bij haar zo snel is genezen. Maar dat gaat ook je ziet maar, ieder kind ervaart het op een andere manier

Groetjes
  • hallo ik wil graag reageren op de mails over het rotavirus.
    mijn dochtertje is nu 6jaar, heeft 4 jaar geleden het rotavirus gehad.ze heeft erg slecht gelegen toen in het ziekenhuis omdat de artsen eerst niet wisten wat ze had.
    na een week opname concludeerde ze dat het dat virus was.
    ze is er van genezen, maar ze zal er altijd last van blijven houden.haar darmslijmvliezen waren erg aangetast en ze moet nu erg oppassen met oa melkproducten enzo.

ik zelf raad iedereen aan, om tedoen wat jij denkt dat goed is voor je kind, niet alle artsen hebben gelijk!als ik hun zin hadden gedaan dan was ze er nu niet meer geweest.gelukkig heeft ze het gered en kan ik elke dag van haar genieten <3

thumbup.gif iedereen die dit leest vertrouw op jezelf en veel groetjes van ilse.... wink.gif
  • hallo allemaal,

mijn zoontje van 4 jaar heeft ook het Rota-virus gehad en heeft hiervoor 5 dagen in het ziekenhuis gelegen!
    hij kwam aan het infuus te liggen en kreeg dus extra vocht binnen.

ook sam( mijn zoontje) had de symptomen: fletse ogen, donkere randen eromheen, bijna geen contact mee te krijgen, zeer suf, huidje bleef staan op de buik als je erin kneep, en vooral veel overgeven en diarree tegelijk hebben. hij hield dus geen slok water binnen.

door zeer goede zorg van het Elisabethziekenhuis in tilburg, waar wij ook wonen, is sam er bovenop gekomen!!

ik wens alle ouders die dit moeten doormaken met hun kind enorm veel sterkte toe!! geloof me: als je je als ouder ongerust maakt: aarzel niet maar ga gelijk naar de eerste hulp toe, indien je kind bovenstaande verschijnselen vertoont! als je er op tijd bij bent kot alles echt goed!

groetjes, eveline thumbup.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld