Onthaalmoeder wilt haar uren veranderen

• Onthaalmoeder wilt haar uren veranderen

Hallo,

Ik heb sinds een aantal weken een probleem bij de onthaalmoeder. Ze werkt volgens haar uren tot en met 18u en hebben daarvoor haar gekozen voor onze dochter die nu 9 maanden is. Omdat ik en mijn vriend beide werken tot 18u en ik dan 5-10 verwijderd ben van de opvang. Dus ik ben altijd max 18u10 bij haar. Ze heeft hier nooit een probleem van gemaakt en ik haast mij altijd naar haar.

Nu is het sinds een aantal weken zo dat de onthaalmoeder afspraken maakt zodat ze altijd stipt 18u moet vertrekken en ik dus nu al aantal keren heb moeten om hulp vragen of ik zelfs vroeger moet stoppen op mijn werk om haar te gaan halen. En dit een aantal keren in de week.
    Nu wist ze mij te vertellen dat ze binnenkort haar uren zou willen veranderen naar een half uur vroeger sluiten. Dit past dan helemaal niet meer voor ons. Nu weet ik even niet meer wat te doen.

Onze dochter zit daar enorm graag, altijd blij en lachen en de onthaalmoeder doet dit ook super. Al de kindjes zijn daar super geliefd en verzorgd.
    Dus ik wil ze daar niet weg halen, maar vrees dat we binnenkort niet anders gaan kunnen.

Alvast bedankt voor de tips en hulp
  • Hey,

Ik begrijp je probleem, maar ik begrijp de onthaalmoeder ook, eerlijk gezegd. Als je tot 18u werkt, dan zouden om 18u alle kindjes weg moeten zijn. En dus niet om 18u10. Een keertje te laat zal iedereen wel begrijpen, maar als het een gewoonte is, dan wordt dat waarschijnlijk vervelend en wil ze hier ook niet meer in meegaan. Het enige dat je volgens mij zou kunnen doen, is je probleem met haar bespreken en hopen dat ze het begrijpt waardoor ze voor jullie een uitzondering kan maken. Maar je kan haar niet verplichten om je kindje steeds langer bij te houden dan voorzien. Als ze dit echt niet ziet zitten, zal je toch een andere oplossing moeten zoeken vrees ik.

Groetjes, Lies
  • En hoe lang geleden hebben jullie, onderling afgesproken, dat jullie steeds 10 min te laat mochten afhalen?
    Want zo plots veranderen, is niet simpel.
    Sowieso gaan jullie een oplossing moeten zoeken.
    Andere opvang die open is tot 18u30, werkuren aanpassen, iemand inschakelen,....
    Aangepast door Neuzeke op 24/09/2018 15:18
  • Of kan je met je baas geen andere afspraken maken voor je werkuren? Dat je vroeger begint? Of kan je vriend zijn uren aanpassen?
  • Is er idd geen mogelijkheid dat 1 van de 2 vroeger kan stoppen?

Hoe zien jullie dat haalbaar eens jullie kindje naar school gaat? Ons kind blijft ook elke dag in de opvang hoor, maar niet zo lang ...

Ik vertrek elke morgen vroeg naar mijn werk zodat ik vroeg naar de naschoolse opvang kan. Mijn man start smorgens wat later zodat er maar een korte vooropvang nodig is.

Is het mijn droomjob: niet echt, maar het is qua werkuren goed combineerbaar met schoolgaande kinderen.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat je een slechte mama bent voor alle duidelijkheid! Al een geluk dat we als vrouw niet meer aan huis gekluisterd zijn eens er kinderen zijn.
  • Wat al gezegd werd, is dat ook echt onderling afgesproken voordat jullie kindje daar startte dat jullie elke dag 10 minuten te laat mogen komen?
    Het is niet dat ik nooit overwerk, maar persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als mijn baas er zomaar van zou uitgaan dat ik elke dag 10 minuten langer zou blijven. Zeker niet omdat 18 uur al redelijk laat is. Tegen dat ze nu aan haar privé kan beginnen is het elke dag 18.15 uur. Ik kan begrijpen dat dat voor haar niet leuk is.
    Vandaar mijn vraag, is dat echt zo afgesproken dat jullie elke dag later mogen komen of vinden jullie dat (eenzijdig) geen probleem, omdat 'het toch maar over 10 minuutjes per dag gaat'.

Iemand anders vroeg wat jullie gaan doen eens je kindje naar school gaat en dat is ook een goede vraag, want dan is ten eerste elke dag tot 18 uur héél lang voor zo'n kindje en ten tweede, daar moet je ook niet elke dag te laat komen.
  • Ja het gaat kiezen worden tussen haar weghalen of uren veranderen. Vrees dat je niet veel andere keus hebt. Flink balen wel als je dochtertje graag gaat! Bij ons in de crèche ook 'maar' open tot 18u, als je later bent moet je boete betalen. Denk bij de meeste crèches. Dus denk best eens rondhoren naar een andere onthaalmoeder die laat open is, of op zoek gaan naar een flexibele opvangplaats!
  • Die mensen zorgen elke dag in en uit van 's morgens tot 's avonds voor je kindje, dan vind ik - persoonlijk - dat je toch de werkuren van die mensen moet respecturen.
    Is het echt afgesproken dat je ze elke dag om 18u10 mag halen, dan is er uiteraard geen probleem.

voor haar zal het ook geen makkelijke keuze geweest zijn om een halfuurtje vroeger te stoppen omdat ze daar waarschijnlijk veel ouders mee in de "problemen" helpt. Maar het moet ook voor haar haalbaar zijn.

Ik hoop dat je een oplossing vindt en haar niet van crèche moet veranderen, aangezien ze daar graag is.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld