Mijn onzekerheid

• Mijn onzekerheid

Dag iedereen,
    Dit is mijn eerste keer dat ik iets in een forum plaats. Ik wil even mijn verhaal doen, omdat ik erg onzeker ben.

Even een situatie schets..
    ik ben 25 jaar, en eerste keer mama van mijn zoon,die geboren is op 26/11/2017 met keizersnee.
    Ik wou borstvoeding geven omdat iedereen zei dat dit het beste was voor de baby. Dit werd zodanig veel gezegd, dat ik in mijn hoofd geen andere optie had.
    Dus begon ik direct met de borstvoeding. Hij was na de geboorte redelijk wat gewicht verloren,kreeg geregeld ook bijvoeding. Dit was volgens de vroedvrouwen allemaal normaal, dus volgde ik op hun kennis. Echter werd hij 's nachts telkens wakker en schreeuwde hij het uit, uren aan een stuk. Volgens de vroedvrouwen een "huilbaby" En was het niet van de honger.
    Ook bij thuiskomst 5 dagen later, elke avond/nacht kon hij van 18u tot 5u snachts blijven schreeuwen! Ik legde hem telkens aan, waarbij hij rustig werd. Maar vanaf hij zelf losliet en ik hem bij mij pakte of in zijn bedje legde begon het schreeuwen weer.

Dit werd telkens erger en erger. Ik had een paar keer mijn bezorgdheden aan de vroedvrouw verteld. Alles in mij zei dat hij honger had. Ik ben dan overgeschakeld op eigen houtje naar 50/50 FV/BV. Tegen de zin van de vroedvrouw maar soit.. een wereld van verschil.. het schreeuwen was gedaan. Enkel savonds wat huilerig bij krampjes. Nu na 5 weken overgeschakeld naar volledig FV omdat ok een zware borstontsteking had aan beide borsten.

Kortom: Mijn baby heeft 3 weken afgezien en honger geleden, omdat ik de vroedvrouwen volgde en niet mijn buikgevoel. Ik voel mij enorm schuldig, ik verwijt het mij elke dag opnieuw. De borstvoeding was voor ons beiden zo'n trauma geweest,En ik heb nog niet kunnen genieten van hem dat ik er wat door zit.

Kan hij mss iets overgehouden hebben door bijvoorbeeld uitdroging, hersenschade ofzo?

Ik hoop dat iemand de moeite doet om mijn verhaal te lezen en mss een hart onder de riem te steken..
  • Is hij in die drie weken aangekomen/gegroeid? Dan heeft hij zeker niet veel honger geleden hoor.
    Uitgedroogd zal hij ook niet geweest zijn, want dat merk je echt wel. Dan worden ze heel suf (geen energie meer, ook niet om te wenen) en stoppen ze met stoelgang maken en plassen. Dus een uitdroging gaat echt niet ongemerkt voorbij!
    Je hebt hem trouwens telkens aangelegd als hij weende en hem goed laten drinken, dus volgens mij lag daar het probleem niet.
    Misschien dronk hij niet efficiƫnt van de borst of was zijn techniek verkeerd, maar je hebt volgens mij alle "regels" gevolgd dus je hebt jezelf niets te verwijten.
  • Uiteindelijk heb je wel je buikgevoel gevolgd! Dus je hebt jezelf idd niets te verwijten. Het is normaal dat je de raad van de "experts" wil volgen. Ook daarover moet je je niet schuldig voelen. Je kindje zal er zeker en vast niets aan overgehouden hebben. Ik ben blij voor je dat je de oplossing gevonden hebt! En hij heeft die eerste borstvoeding gehad dus kan alleen maar in zijn voordeel spelen smile.gif

Veel succes nog! En volg dat buikgevoel maar! smile.gif
  • Hey,

Ik herken je verhaal wel een beetje... Mijn zoontje kwam de eerste weken ook heel weinig bij, begon te wenen na de bv en hapte nadien naar het flesje alsof hij nog niets gekregen had heel de dag... Keer op keer kon mijn vroedvrouw mij overtuigen dat hij zeker genoeg kreeg enz... Tot het moment dat ik het niet meer zag zitten... Hij dronk telkens een uur aan de borst om daarna te wenen en als een bezetene aan het flesje te beginnen drinken. Dan ben ik ook overgestapt op volledige FV en hij was direct veel tevredener. Op de groeicurves kan je trouwens mooi zien wanneer ik FV ben beginnen geven: ineens gaat de curve fel omhoog ipv onderaan te bengelen.

Je moet je niet schuldig voelen... Je gaat er steeds vanuit dat vroedvrouwen er het meeste van afweten en je luistert naar hen omdat je denkt dat dat het beste is voor je baby. Je hebt er goed aan gedaan om dan toch naar jouw eigen gevoel te luisteren!
  • Elke situatie is anders

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen en volgens mij zal je baby er helemaal niets aan overgehouden hebben. Het is normaal dat je als jonge en onervaren moeder vertrouwd op de raad van deskundigen op dit vlak. Maar elke situatie is anders. Je borstvoeding lukte niet, dat is heus wel bij heel veel andere moeders ook zo en tenslotte heb jij zelf beslist om over te schakelen op andere voeding. Je buikgevoel heb je dus echt wel gevolgd. In mijn ogen ben je een prima moeder!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld