hoe een originele doopviering organiseren?

• hoe een originele doopviering organiseren?

hallo mama's,

binnenkort komt de doopviering van ons zoontje er aan.
    de papa is er niet helemaal voor te vinden, een doop hoeft niet zo nodig voor hem.
    maar die komt er toch omdat zijn broer ook gedoopt is, en we willen dezelfde basis mee geven.
    we denken er wel aan om onze eigen 'schwung' aan te brengen aan de viering door meer de alternatieve richting in te slaan.
    voorheen was ik eerder te vinden voor het klassiekere systeem (jaren geleden, zo gebeurd bij broer in moederhuis zelf).
    maar ik zie het wel als een uitdaging om het dit keer anders te doen.

de vraag is wel. hoe pakken we het aan? om het niet te kerkelijk te laten zijn, en met een frisse alternatieve toets.
    dus geen te 'goddelijke' of uitgebreide teksten.

hoe pak ik het origineel aan waarin iedereen zich kan vinden?
    kan iemand met helpen met tips of ideƫen?

alvast bedankt. groetjes!
  • Steek je licht eens op bij het Huis van de Mens. Vorig jaar naar een doop geweest door hen
    georganiseerd. Was een prachtige doopviering! De viering wordt in samenspraak gemaakt
    met de ouders.
  • Onze kindjes zijn "gewoon" in de kerk gedoopt, maar ik heb wel zelf de doopviering gemaakt. Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf wie de priester is, hoe vrij je de invulling kan maken. Ik had een doopboekje gemaakt, maar de pastoor heeft er nog wat tussendoor zitten "freestylen" zeg maar, de viering duurde een uur uiteindelijk! En dan hadden we nog alleen maar muziek bij het begin en einde. Maar bij ons oudste zoontje heeft de priester de naam van ons kindje in de palm van onze hand geschreven tijdens het stuk over de naamopgave. Dat vond ik wel een mooie toets. Ook mocht iedereen komen een kruisje en kusje geven en had hij nog een hele originele speech voor de meter en peter smile.gif
    Ik heb op de doopcatechese een heleboel doopboekje gekregen om inspiratie uit te halen, qua teksten en symbolische accenten...

Een nichtje van ons is thuis gedoopt aangezien de nieuwe jonge priester in de parochiekerk zo strikt in de leer was dat mijn schoonzus basically gewoon geen inbreng in de viering kreeg. Andere pastoor gezocht en kindje thuis onder de appelboom gedoopt dan maar (ze zat in een schommeltje die in de boom hing). Het thema van de appel zat ook in de viering die ze gemaakt had, met wensjes voor het meisje die opgehangen werden in de boom en nadat ons nichtje zelf het doopwater over haar hoofd gekregen had mochten alle andere aanwezige kindjes met een gietertje de appelboom water geven smile.gif
    Hun zoontje was voordien wel in de kerk gedoopt (nog bij de oude pastoor) en hij was al anderhalf toen hij gedoopt werd, toen was het thema "raad eens hoeveel ik van je hou" het verhaal werd door de meter en peter voorgelezen terwijl hij bij hen op schoot zat.
  • Appel

Heeft u soms die doopviering rond het thema appel nog? Zoja, zou ik die eventueel eens mogen inkijken??
  • thema appel

Heeft er iemand al tekstjes rond thema appel tijdens doopviering?
  • Ik heb inderdaad het doopboekje van mijn nichtje hier nog liggen met het appel thema...
  • Ik heb ook interesse in de tekstjes voor de doopviering met het thema appel! De doopsuiker was ook in dit thema.zou dus heel goed passen.bjb
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld