Fluor

• Hallo,

Ik ben op zoek gegaan of ik mijn kindje nu fluor supplementen moet geven of niet, en ik heb toch wat tegenstrijdige informatie gelezen. Ik was eerst van plan om fluor te geven, van zodra mijn kleine kapoen tandjes kreeg. Maar later krijg ik van de tandards de raad om dit niet te doen, want fluor is gevaarlijk.
    Op de site www.gezondheidslijn.nl/info.as… lees ik dat je best fluor geeft, maar de dosis niet mag overschrijden.
    Maar als je dan op de volgende sites gaat kijken: www.nvbt.nl/hot-fluor.html of home.wanadoo.nl/~syntaxis/ie/s… !!!

Het schrikt me toch wat af hoor! Ik denk dat ik de tandarts zijn advies maar zal opvolgen. Hij zei van de tandjes te poetsen, van zodra het eerste tandje er door komt. En dit een keer per dag, met een speciale kindjes tandpasta (met weinig fluor omdat ze dat dan nog inslikken)

Ik vroeg me af hoe de andere ouders de verzorging van de tandjes aanpakten.

Groetjes,

Marleen
  • Hoi,

Mijn zoon dave is nu 9 maanden en sinds een tijdje heeft hij nu drie tanden, twee onder tanden en 1 hoektand, zijn tweede hoektand is ook al onderweg.
    Sinds zijn eerste tandje door is probeer ik zijn tanden te poetsen. Maar dit wil niet altijd lukken. Als ik zijn tanden poets dan doe ik dat met een klein beetje peutertandpasta.
    Omdat hij antibiotica (zonder suiker) gebruikt en dit moet krijgen voor de nacht probeer ik daarna altijd nog een een beetje water te geven, om die rotzooi in iedergeval van zijn tanden af te krijgen.

Ik vind het wel erg lastig om die tandjes te poetsen, hij krijgt namelijk om 21 uur altijd nog een borstvoeding en dan valt hij als een blok in slaap, of ervoor of er na zijn antibiotica.
    Ik moet eigelijk ook maar een vast tijd vlak na het eten zijn tanden gaan poetsen.

Wat ik wel hoop is dat hij het gebit van zijn vader heeft, die heeft namelijk een ijzersterk gebit.

Groetjes
    Mignon bigsmile.gif
  • Hallo,

Ik ben zelf tandartsassistente en moeder.
    Het is inderdaad zo dat je vanaf de doorbraak van het eerste tandje moet gaan poetsen. Dit hoeft nog niet met tandpasta hoor. Wanneer het poetsen redelijk makkelijk begint te worden kun je speciale peutertandparta kopen met verminderde fluoride. Dit kan nl geen kwaad wanneer ze het doorslikken. Wanner je met fluoridehoudende tandpasta poetst mag je het kind geen fluortabletjes/druppels geven. die fluortabletjes/druppels mag alleen nog op advies van de tandarts. Tenminste hier in Nederland.

Johanna
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld