Contract met chrèche verbreken

• Contract met chrèche verbreken

Momenteel gaat onze dochter sinds enkele weken naar de creche. Sinds ze gaat, is ze constant ziek en hebben wij volgende probleen:

- van 8u smorgens tot 17u savonds heeft zij enkel 1 fles pap en enkele oefenhapjes groentepap gekregen. Normaal drinkt zij tot 3 flessen in die tijdspanne. Ik had dit in het overenweerschriftje genoteerd, maar hier werd geen rekening mee gehouden en de dag nadien heeft zij opnieuw maar 1 fles op een hele dag gekregen.

- de allerkleinsten zitten op de bovenverdieping met 1 begeleider. Toen mijn man haar ging afhalen, kwam de begeleidster met hem mee naar beneden en liet zij de overige 4 of 5 baby's even helemaal alleen boven. Enkele dagen voordien had ikzelf het omgekeerde voor. Ik ging haar halen, en ging samen met de begeleidster naar boven, waar onze dochter samen met nog 1 ander kindje alleen zat.

- ze laten haar amper slapen, max 45min op een hele dag. Thuis slaapt zij 3 à 4 uur. Ze komt dan ook uitgeput thuis.

Nu heb ik in het contract gelezen dat indien je het contract verbreekt, je waarborg niet terugkrijgt en 3 maanden schadevergoeding moet betalen. Tenzij je kan aantonen dat er 1 grote of meerdere lichte fouten gemaakt zijn. Heeft iemand soms een idee of bovenstaande geldt als een grote of lichte fout?
    Sommige dingen kan ik bewijzen, zoals de pap, maar sommige ook niet, zoals het alleen achterlaten zonder toezicht.

Ik kan mijn dochter daar echt niet meer met een gerust hart achterlaten...
  • Heb je al een gesprek gevraagd met de begeleidster? Misschien kan dat helpen?
  • Ik zou ook beginnen met een gesprek te vragen.

Over dat 'ze laten haar maar 45 minuten slapen'. Veel kinderen slapen in het begin in de crèche uit zichzelf minder lang doordat ze nog moeten wennen aan alle nieuwe prikkels die ze binnen krijgen, aan de verandering van omgeving, het samen slapen met andere kinderen,... Ik ga ervan uit dat ze dus uit zichzelf wakker wordt na kortere tijd dan normaal en niet dat ze haar direct terug gaan wakker maken. In de meeste crèches worden de kinderen na het middagmaal in bed gelegd en er uit gehaald zodra ze wakker zijn zodat ze de andere kinderen niet wakker kunnen maken. Want hoe meer er slapen, hoe rustiger voor de begeleidsters smile.gif

Dat van die flessen zou ik gewoon eens mondeling vertellen. Hoe oud is je dochtertje? Is ze al op een leeftijd dat de meeste kindjes al groenten- en fruitpap eten? Misschien vandaar de verwarring?

Als de kinderen alleen gelaten worden voor een paar seconden, zitten ze dan veilig ergens in of kunnen ze weg? Als je zelf alleen thuis bent, dan laat je je kind toch ook wel eens eventjes alleen in het park of zo om naar het toilet te gaan?
  • Er is inderdaad al een gesprek over geweest, maar de verantwoordelijke wuift het zo wat weg en zei letterlijk dat het al maar zagen en klagen is. Maar sorry denk ik dan, het gaat hier wel over mijn kind.

Ze is nog maar 4 maanden en eet enkel wat oefenhapjes groentepap, zeker niet genoeg dus om meteen een fles over te slaan.ze zou op de tijd dat ze in de creche is zeker 2 of 3 volledige flessen moeten drinken.

Toevallig vandaag een mama tegengekomen die haar kindje heeft weggehaald in dezelfde creche! Blijkbaar heeft haar kindje een aantal keer eten gekregen dat niet oke was en moest daae altijd van braken. Ook omdat het kindje de dochter was van een ex van een medewerkster werd het kind achteruit gestoken.

En het is niet alleen laten voor een paar seconden, maar echt voor een minuut of 10. De tijd die nodig is om naar beneden te gaan, het boeketasje klaar te maken, de papjes terug mee te geven, een printout te maken, en nog een praatje met de ouders te doen.
    Uiteraard begrijp ik dat ze soms even alleen zijn om bv naar het toilet te gaan. Maar dit vind ik niet oke.

Hoe meer ik er ook over nadenk, hoe dommer het eig van ons is geweest om haar daar te laten gaan. Er zijn mometeel nog superveel opvangplaatsen vrij, dat zegt eig ook al genoeg.

ik hoop dat ik tot een compromis met de verantwoordelijke ga kunnen komen. Want ik vind niet dat zij hun huishoudelijk reglement naleven...

• Wat bedoel je met oefenhapjes groentepap? Bij ons aten ze een week na de start met groentepap volwaardige porties. Maar als je niet wil dat ze al zoveel groentepap eet, moet je misschien gewoon zeggen dat ze een fles moeten geven en geen groentepap? En dan kan je thuis wel verder gaan met elke keer een paar hapjes te geven als je het zo traag wil opstarten.
    10 minuten alleen laten vind ik er ook over.

Misschien toch op zoek gaan naar een andere crèche ondertussen?
  • Ik spreek me niet uit over de rest, maar 'sindsdien is ze continu ziek', dat hebben wij bij alledrie onze kinderen voorgehad. Die zijn op verschillende leeftijden beginnen gaan en waren eigenlijk gedurende hun crèchetijd quasi continu verkouden + alle kinderziektes gepasseerd... Eens 2,5 jaar en op school: nooit meer ziek. Ik denk dus niet dat dat aan de opvang ligt! Voor de andere zaken zou ik met de begeleidster een gesprek aangaan.
  • Klacht indienen bij Kind en Gezin en duidelijk melden wat het probleem is (wat je hier opnoemt dus). K&G gaat effectief langs en vraagt echt naar die dingen: of ze de kleintjes alleen laten, hoeveel begeleiding er is, hoe ze dan ouders binnen en boven laten enz. Je krijgt hier nadien een verslag van. Ik denk dat je aan de hand daarvan pas kan spreken over die fouten die in het contract staan?
  • Kind en gezin

Je kan dit inderdaad door kind en gezin laten controleren.
    Toevallig een crèche regio Limburg?
  • Hallo iedereen,

Neen, is niet regio limburg.

Ik heb naar K&G gebeld maar het enige wat je idd kan doen is een officiele klacht indienen, maar dit kan niet anoniem. Als de verantwoordelijk dus weet dat ik voor de controle gezorgd heb, ben ik bang dat ze ons kind achteruit gaan steken.

Ik ga het er eerst nog eens met de verantwoordelijke over hebben, maar als zij niet toegeeft dat zo'n zaken inderdaad niet kunnen ga ik er wel mee verder en gaan en haal ik haar daar weg ook.

Els; met oefenhapjes bedoel ik dat ze nog niet zoveel eer, geen volwaardige porties. Ik meldt dit dan ook elke dag dat er zeker geen flessen mogen worden overgeslagen. Maar wordt helaas geen rekening mee gehouden...
  • Ik begrijp niet dat je je kind daar dan elke dag nog naartoe brengt... al bond ik het kind op mijn rug om mee naar mijn werk te nemen, no way liet ik mijn baby achter op een plek waar ze haar geen eten geven.
  • Ik zou toch ook asap een nieuwe creche zoeken EN klacht indienen!

als je dat niet durft of niet kan (financieel), ik denk dat die drie maanden te betalen ook kunnen geinterpreteerd worden als: 3 maanden opzeg... (natuurlijk moet je kind dan nog drie maanden in een slechte - en dat is het hoor - gaan)
  • Vind ik ook niet kunnen.
    Bij volgende gesprek vragen dat ze schriftelijk tekenen dat ze geen flesjes over slaan. Als het dan wel gebeurt documenteren dan heb je bewijs.
    Ik zou dan ook hoe dan ook opzoek gaan naar een andere crèche. Afhankelijk van de financiële situatie en je eigen gevoel kan je dan verkiezen om de opzeg uit te zitten of niet. Als er nog eens voeding wordt overgeslagen of ze weigeren te tekenen van die voedingen zou ik toch wel proberen direct te verbreken want dit is het niet naleven van afspraken. Hoe het juridisch is weet ik niet...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld