Braken bij baby's

• Hello,
    aangezien wij met onze jongste veel last van braken hebben gehad (en aangezien we van veel mensen vernamen dat hun babies het ook deden) zou ik dit stukje willen schrijven om niemand verder te verontrusten.

Reflux schijnt normaal te zijn bij 40 procent van alle babies in hun eerste drie levensmaanden... de flessen kwamen met hopen terug... dit kan verschillende oorzaken hebben:
    1) de klep van de maag sluit nie voldoende af...dit komt vanzelf in orde tussen de 3e en 6e levensmaand.
    2) verstening van de maaguitgang (dit is zeeeeer zeldzaam), enkel operatie helpt.
    3)DE TONG, de grote boosdoener in ons geval. indien de tong tot vooraan vastzit kan het kind slikproblemen hebben, slikt teveel lucht naar binnen en geeft zo achteraf over en zorgt voor krampen. Ook kan de tong te speen niet goed "vasthouden", waardoor men het "vinger in de keel-effect" bereikt. een simpele knip bij een stomatoloog kan dit vermijden. Let wel op, alle artsen spraken mij tegen dat het aan de tong lag, dit kon enkel voor spraakproblemen zorgen ... sinds de dag dat de tong werd geknipt gaf ze wel degelijk NIETS meer over...ze is van tot 6 maal overgeven per dag van het ene moment op het andere dus op NIETS meer overgeven overgeschakeld... (een moeder ondervindt dit wel al eens sneller dan de dokter die het kind tenslotte niet diende te voeden). Meestal merken ze de vastgegroeide tong op bij de geboorte (bij ons niet dus), men kan het herkennen omdat er een putje vooraan in de tong zit in de meeste gevallen (bij ons ook niet dus, waardoor het onopgemerkt was).
    WAT HELPT TEGEN REFLUX?
    1)A.R.- zuigelingenvoeding: gemaakt om snel de maag te verlaten (NAN ar, nutrilon ar, milumil ar)
    2)indien het lichtjes is motilium voor kinderen op voorschrift voor de voeding
    3)indien het slechts een klein kwakje is , BEBA 1 (dikke voeding)
    4) verdikkingsmiddel op basis van johannesbroodpitmeel (nutriton bij apotheker)
    5) gaviscon in de voeding, dit is geen medicijn, legt enkel een film die overgeven een beetje voorkomt, maar die vooral irritatie van de slokdarm door het vele braken voorkomt.
    6) in extreme gevallen medicijnen die op de maag inwerken zoals prepulsid voor de voeding.
    7) HELPT IN DE MEESTE GEVALLEN: begin vrij vroeg (2 a 3 maand ) met fruitpap en groentepap, ons jana is pas beginnen bijkomen sinds ze veel fruit eet. Vaste voeding is dik en blijft goed zitten.
    leg het kindje zoveel mogelijk in de relax overdag zodat het rechtopzit, en leg bovenaan onder de matras van de wieg een telefoonboek om te matras lichtjes op te heffen.

ik voel me intussen vrij verwant met het braakprobleem. Het zorgt immers voor ongelooflijk veel ongerustheid, angst om je kind neer te leggen, te gaan wandelen, ..., zelfs in het winkelkarretje is het kindje niet meer veilig bij het minste schokje. Indien je meer informatie hierover wil, adressen van stomatologen die mij geloofden bij het "tong-incident", kan je mailen trekkie@yours.com. Je zal toch proefondervindelijk moeten te werk gaan , als je wil weten wat er scheelt...de best eoplossing zal blijken, bezoek vooral eerst je kinderarts en bespreek de mogelijke opties.
  • Ik was nog vergeten te vermelden dat ook een maagbreukje de reden kan zijn bij overgeven en dat de vaste voeding dan de grote redding is .
  • Vroeg beginnen met fruitpap of -sap vind ik een minder goed idee want het is zo als het kindje (zoals wij met ons Dagmar) zodanig braakt dat de slokdarm ge?rriteerd zit en je begint dan (op aanraden vand e kinderarts) met fruitpap, dan tiert het kind gewoon alle buren bijeen.
    Wat wij hebben gedaan is inderdaad ook Prepulsid, Nan ar, Nutriton, Gaviscon en als het af en toe nog niet ging maar dat was wel bij uitzondering want het spul bevat suiker, dan gaven we ook een beetje Polysilon (een rode pasta dat je op het fopspeentje aanbrengt). Maar zelfs dat alles hielp niet meer als we begonnen zijn met die fruitpap en dan hebben we zelfs Zantac moeten geven. Dus, let wel op als je begint met fruit. Volgens mij kan je bij kinderen die vrij veel last hebben van een reflux, beter beginnnen met groetesap en/of -pap.
    Veel succes,

Annick
  • Eigenlijk zie ik niet het probleem waar de slokdarm kan geirriteerd raken als er gaviscon in het papje zit. Ik heb trouwens al met verschillende mensen gesproken die sneller met fruitpap begonnen zijn (of groentepap) en die waren allemaal ermee geholpen. Ons jana begon open te bloeien eens ze fruitpap at omda ze eindelijk wat binnenkreeg dat ze kon binnenhouden en door de banaan erin (op aanraden van de kinderarts) was zelfs haar buikloop verleden tijd. Ik kan natuurlijk niet spreken voor alle gevallen, maar ik was verschrikkelijk opgelucht toen dat fruitpapje erin bleef.
  • Zodra de slokdarm zodanig is ge?rriteerd dan moet je gewoon niet met fruit beginnen. Zeker niet met citrusvruchten (wat meestal wordt aangeraden voor de vitamine C). Bij ons werd een gastroscopie overwogen, maar omdat ze nog klein was hebben ze eerst van alles en nog wat 'geprobeerd'. En inderdaad bij sommige kindjes neemt het probleem af als ze vaste voeding krijgen, maar bij anderen dan weer niet en vergert het probleem nog. Ik kan alleen de moeders en vaders aanraden dat als ze zien dat hun kindje slecht reageert op fruit, begin desnoods gewoon met wortelpapjes. Hebben ze trouwens heel graag. En dit tot je ziet dat het refluxprobleem afneemt. Daarna begin je met koffielepeltjes roze-pompelmoessap (eveneens rijk aan vitamine C en minder zuur voor het maagje). En op die manier hebben wij ons enige probleempje tot nog toe opgelost. Dagmar is nu 13 maanden en heeft nergens meer last van (behalve van de tandjes nu maar dit is niets in vergelijking met het reflux-probleem dat ze heeft gehad). Veel succes!

Annick
  • Ik ga totaal niet tegenspreken wat hier staat, ieder kind is verschillend maar moet wel toegeven dat dit de eerst slechte reacties zijn die ik hierop lees. Zelf heb ik in die eerste fruitpap enkel appel en banaan gebruikt. Citrus vond ik zelf wat te aggressief. Ik kan enkel zeggen dat ik er verschrikkelijk goed mee geholpen was. Zelf had ik de typ van verschillende ouders gekregen (waaronder een moeder van vijf). Ik denk dus niet da deze theorie als klinkklare nonsens kan bestempeld worden
  • Mijn dochtertje is nu 1 maand oud ebn heeft ook last van Reflux.
    Omdat ik geen borstvoeding meer geef heb ik andere pap gekregen,
    nutrilon Premium, deze moest ik eerst uitproberen hoe ze erop zou
    reageren. Als ze nog zou braken moet ik Nutrilon A.R. geven. Maar nu
    vraag ik mij af of ik dan nog Prepulsid en Gaviscon moet geven, omdat
    deze pap toch voor reflux is? Kan u mij daar misschien antwoord op geven?
  • als ze niet meer overgeeft zou het normaalgezien niet meer nodig zijn denk ik. Alleszinds, gaviscon legt slechts een film om de slokdarm te beschermen bi veelvuldig braken. Ik zou toch alleszinds eerst kontact opnemen met de kinderarts.
  • Braken

Hallo, Weet jij misschien ook raad bij krampjes?
    Ik geef aan mijn dochter nu NUtrilon A.R. omdat ze de ander pap nog terug gaf.
    Maar nu heeft ze meer last van krampjes.
    We hebben al Venkelthee geprobeerd maar het helpt niet want ze geeft ze
    gewoon terug over.
    Wat kunnen we nog doen? Men heeft al verteld dat SOYAmelk ook zou helpen
    tegen Reflux en de kindjes hebben er geen krampjes van, Is dat zo?
    Hartelijk bedankt bij voorbaat Yolande en Gezin
  • Wij hebben ook soyamelk gegeven en ons kindje hield dit het beste binnen, weliswaar sterk verdikt met nutriton.
    Volgens de pediater heeft soyamelk dezelfde werking dan ar pap door de maag snel te verlaten.
    Ik heb wel al gehoord dat soyamelk goed is tegen krampjes. De kruidenier om de hoek heeft ook een baby die er last van had en die werd hierdoor snel geholpen.
    De pediater zal hier wel raad mee weten, maar ik denk dat soyamelk een goed alternatief is smile.gif
  • Braken

Even over de 'verstening van de maaguitgang' (= pylorusstenose). Dit is niet zo zeldzaam hoor. Het komt meestal voor tussen de 4de en de 6de week. 1 op 200 baby's heeft daar last van. En het komt meer voor bij jongens dan bij meisjes, nl. 4 jongens tegen 1 meisje.
  • Hoi Yolande,

Ik heb heel veel baat gehad bij het gebruiken van Cinababy van VSM. Probeer het eens zou ik zeggen.
    Succes. Lyz
  • Braken

Mijn dochter nu 8 weken heft veellast van reflux. Ik gef nu prepulsid. Om het makkelijker te geven doe ik het door de voeding. Is dat eigenlijk wel goed? Of werkt het dan minder goed??
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld