Baby 9,5 maanden en nog niet kruipen & rechtstaan

• Baby 9,5 maanden en nog niet kruipen & rechtstaan

Goedemiddag mama's

Ik heb een super lieve dochter van 9,5 maanden. Zelfstandig zitten doet ze reeds van haar 7 maanden.
    Kruipen en rechtstaan doet ze nu nog steeds niet. Op de buik liggen is al helemaal een drama...
    Moet ik mij zorgen maken?

Groetjes
  • Totaal geen zorgen maken.
    Wij hebben 3 kinderen en alle 3 heel verschillend.
    1tje vliegensvlug met alles .
    1tje heel traag en heel voorzichtig , maar eens hij er mee weg was, geen houden aan.
    1tje die alles al heel snel begon te proberen maar al 2 maand in de probeer fase zit 😄😃.
    Hij word elf maand en kruipt nog steeds niet.
    Hij trekt zich nu wel heel vlot recht maar ook daar is het op het gemaksken aan .

• Inderdaad zoals @Neuzeke zegt, geen zorgen om maken.
    Een kind ontwikkelt niet zoals in de boekskes maar op zijn eigen tempo. Pas als ze op 2j bvb niet zou stappen zou ik me zorgen maken.

Ons zoontje was 9 maand eer hij kon rollen (aangeleerd met bobath therapie door medische problemen), leerde kruipen op 10-11 maand, op 11-12 maand rechttrekken en plots kon hij op 15 maand ook al stappen.
    Anderzijds heb je kindjes die op 7 maand kruipen maar pas op 18 maand gaan stappen en er zijn kindjes die zelfs nooit kruipen.

Enige wat ik zou proberen is op buikje liggen voor haar leuk proberen maken, dit stimuleren en beetje opbouwen want dit is wel de aanzet voor kruipen. Zo heeft de kine dit bij ons zoontje ook aangepakt.
  • Idd geen zorgen maken.
    Hier ook twee kindjes die alleen zaten op 6-7 maanden, pas konden rollen op 8 & 11 maanden, kruipen op 10 & 11,5 maanden en toch alleen stapten op 14 & 14,5 maanden. Zoals hierboven zou ik idd het buikliggen wat stimuleren en afwisselen met het zitten, en dan komt de rest vanzelf wel smile.gif
  • Zoals hierboven, geef het nog tijd.

Hier kon dochter op 6 maanden zelfstandig zitten. Ze is op 9 maanden ongeveer beginnen poepschuiven. Ze heeft nooit graag op haar buik gelegen, dus van kruipen was zeker geen sprake. Rond 11 maanden is ze haar beginnen rechttrekken. Een maandje later liep ze rond de tafel ed. En op 13,5 maanden stapte ze alleen.
    Kruipen is ze pas beginnen doen, toen ze begon te stappen. Dus echt kruipen heeft ze eigenlijk nooit gedaan. wink.gif

Maar idd, op de buik liggen proberen stimuleren, leuk maken.
    Maar je nog zeker geen zorgen maken, elk kind ontwikkelt op een eigen tempo.

Haar neefje bv, heeft wel gekropen. Vrij vlug. En is op 16 maanden zelfstandig beginnen stappen.
    Dus het al dan niet kruipen rond 9 maanden hoeft zeker geen probleem te zijn smile.gif
  • Bedankt voor jullie reacties allemaal!
  • Hier een zoontje die toen hij net 10 maanden was, met twee vingers begon te stappen.
    Hij kon ook liggen en zitten. Maar niet zelf van lig naar zit of van zit naar staan.
    Nog geen drie weken later kan hij zelf van lig naar zit en van zit naar staan en kruipt hij rond...

Dus hier was het ineens in speedtempo... ik was ook ongerust, maar meneertje heeft gewoon ingehaald...
  • Waarschijnlijk liggen haar interesses elders?
    Hier zat dochterlief op 6 maanden, ze poepschoof op 11 maanden, ze ging alleen staan op 15 maanden en stapte los op 16 maanden en ergens opklimmen doet ze pas vanaf 18 maanden.
    Ze is nu 18 maanden, maar spreekt in zinnetjes, kan liedjes echt correct zingen, heeft een woordenschat om u tegen te zeggen (echt niet te tellen hoeveel woorden ze al zegt) en zegt ook al moeilijke 4-lettergreep-woorden.
    Grote motoriek was gewoon haar ding niet zo. Ze focust zich liever op communicatie en fijne motoriek. Misschien heeft jouw kindje ook een andere focus!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld