Autostoel of maxi cosi?

• Autostoel of maxi cosi?

Hallo, ons kleintje is inmiddels 9,5 maand en weegt een 7,8kg zoiets. Wij hebben een maxi cosi van mutsy igo en met het verkleinkussen past ze er nog wel in maar het begint vooral te smal te worden eig. Ze wil ook liever rechter zitten dan zo "ineengezakt" zeg maar. Als we het verkleinkussen eruit halen zit ze ruimer, maar als ze dan inslaap valt hangt ze echt enorm hard voor over met haar hoofd en nekje. De autostoel die we hebben is de Axissfix van maxi cosi (niet de Axissfix plus) hier staat dat deze geschikt is vanaf 9kg eig. Pas maar als ik het zo bekijk lijkt het alsof ze er toch mooi kan in zitten. Wat zouden we doen? Toch nog wachten met de autostoel? Vind ze zo vervelend zitten in de maxi cosi maar aangezien ze zeggen dat dit veiliger is? Groetjes
  • Als de voorschriften 9 kg zeggen, zou ik me daar toch aan houden. Die zijn er niet voor niks. Als je een ongeval krijgt en ze schuift uit de stoel omdat ze nog net te klein is om fatsoenlijk vast te zitten. Dat zou je jezelf toch nooit vergeven?
  • Nee is ook zo maar de voorschriften zijn zo tegenstrijdig... het is vanaf lengte 62cm, gewicht 9kg en leeftijd 9 maanden?? En ja als we ze hier thuis er in zetten om te kijken past ze er wel mooi in of hoe moet ik dit omschrijven?
  • De voorschriften zijn niet tegenstrijdig, het is een en, en-verhaal. Een kindje van 62cm en 9kg dat nog geen 9 maanden is, mag niet.
    Een kindje van 62cm en 9 maanden dat geen 9 kg weegt, mag niet.
    Je mag altijd die stoel gebruiken, maar besef wel dat je 'in overtreding' bent. De politie kan u beboeten en bij een ongeval kan je veroordeeld worden voor de letsels van uw kind.
    Je bent volgens mij niet de enige, als je het wel doet. Wij hebben het echter nooit gedaan. Onze jongste (10m, +9kg, +75cm) zit ook nog in een groep 0.
  • Ja hier is het vervelende dat we geen maxi cosi van het merk zelf hebben maar van onze buggy de mutsy Igo en dat ze hier nu echt vervelend in zit. Op dit moment had ik liever een gewone maxi cosi gehad als ik naar de vergelijkingen kijk. Hier zit ze echt krap omdat het te smal is. En ja zonder het verleinkussen hangt haar nekje zooo hard naar voren als ze slaapt, al helemaal niet veilig lijkt me. Is mss zo een nekkussentje wat heb ik al gedacht? Het verkleinkussen eruit een een nekkussentje aanschaffen?
  • Dat voorover hangen is toch zo erg niet? Onze zoon zit al in een gewone autostoel, omdat hij echt uit de maxi cosi gegroeid was. En als hij in slaap valt hangt hij soms ook voorover. Daar kan je niet veel aan doen.
  • Tjah ze hangt dan echt niet schuin of een beetje voorover. Tis echt helemaal vooruit dat het niet meer verder kan zelfs tongue.gif dat nekje lijkt me dan zo overbelast, ze zit dan bijna met haar hoofdje tussen haar benen enkel de gordel houd dit tegen. Vandaar dat ik het verkleinkussen laar had laten steken.
  • Zit ze dan wel vast genoeg? Want dat zou toch niet mogen.
  • Dat klinkt wel raar, omdat je kindje toch 'plat' ligt in een maxi cosi? Hoe kan het hoofdje dan hangen? Leg je het stoeltje wel plat genoeg? Ik hwb alleen maar ervaring met de maxi cosi, en daar groeit je kindje niet snel uit. Ons meisje isnu 9 mnd, zon 75 cm en ruim 10 kg, en zij heeft nog meer dan genoeg plek. Het hoofdje komt er nog niet bovenuit. Beentjes natuurlijk wel, maar dat geeft niks. Ze is een stevige brok, maar de maxi cosi is echt wel breed genoeg. Ze zal nog maanden hierin zitten, dat is gewoon echt het veiligst. Zelfs in de volgende stoel, hier een Römer king, hangt haar hoofdje niet, die staat ook in een relax stand. Dus ik snap het hangende hoofdje niet goed, dat zou volgens mij niet mogen..
    En voor degene die het normaal vinden, het hangende hoofdje..heb je zelf al eens geslapen met hangend hoofd? Ocharme, dat doet pijn hoor sad.gif zelfs als het hoofdje opzij hangt, druk ik iets tussen het hoofdje en zijsteun. De oudste zit op een verhoog met rugleuning, voor haar hebben we een nekkussen wanneer ze slaapt.
  • Ja in deze "maxi cosi" van mutsy igo zit ze ook rechter dan in eentje van maxi cosi als ik vergelijk bij iemand anders. Ik kan het stoeltje platter zetten maar dan staat het niet meer zoals hoe het zou horen eig. Als je snapt wat ik bedoel. Tis een vrij recht modelletje. Mss eens googelen dat je het snapt. Ja vervelende situatie hier dus. En weet niet goed wat het beste is. Ze zit er niet zo graag meer in zeker niet voor langere afstanden. Tis al een enorm zwetertje en dan zo ineen in de maxi cosi. Ze wil steeds maar rechter zitten.
  • Ik heb hem gegoogeld..ik zie zo niet echt een verschil met een maxi cosi qua liggen. Weet je zeker dat je hem juist in de auto zet? Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er autostoeltjes bestaan waarbij het hoofdje gaat hangen, dat kan toch niet..? Ik probeer maar gewoon mee te denken he. Is de autogordel misschien wat kort waardoor hij iets teveel rechtop staat? Als ik het autostoeltje vast heb gezet, trek ik het voeteneind nog eens wat omhoog, zodat ze goed plat ligt. De riempjes strak, ze kan dus niet vooroverleunen, is gewoon onmogelijk. Toen ons tweede kindje 14-15 mnd ongeveer was, kon hij dat wel, de gordels vertrokken te laag om hem nog goed te kunnen vastzetten. Toen hebben we hem in een nr 1 stoeltje gezet. Heb je de riempjes ook door de hoogste gleufjes? Of kan dat bij dat stoeltje niet?
    Als er echt geen betere positie mogelijk is, dan zou ik ook opteren voor een andere stoel.
  • @suus : dat idee van een nekkussen vind ik wel wat. Maar hoe doe je dat dan? Standaard al aan doen? Want ik weet niet op voorhand wanneer de kleine in slaap gaat vallen in de auto.
  • Onze mini is 8 maandjes en hij zit nu sinds een 2 weken in een autostoel. de maxi cosi werd ook gewoon te zwaar om mee rond te sleuren. nu zit hij in een gewone quinny buggy en in de warenhuizen mee in de kar wink.gif
    onze autostoel kan je nog wel laten liggen, zelfde principe als een maxi cosi infeite. dus hij heeft niets last integendeel hij kan nu ook mee naar buiten kijken wat ie geweldig vind
  • Het is niet het liggen dat belangrijk is voor de veiligheid bij een maxi cosi, het is het feit dat je deze tegen de rijrichting in plaatst wat de maxi cosi veilig maakt. Het nekje van een kind van die leeftijd is simpelweg niet sterk genoeg om de impact op te vangen bij een aanrijding.
    Wanneer je kindje tegen de rijrichting in zit, wordt het bij een aanrijding tegen de stoel geduwd, waardoor het de stoel is die de slag opvangt en niet de nek. Wanneer je kindje met de rijrichting mee staat, vliegt het hoofd van het kindje naar voor bij een aanrijding, ook wanneer je kindje goed vastgemaakt werd. Doordat de nek daarvoor nog niet sterk genoeg is, kan dit zware lichamelijke gevolgen en zelfs de dood tot gevolg hebben!
    Heb je zelf al eens een whiplash gehad als volwassene? Ik wel en dat was hels! Kan je je voorstellen dat je kind van nog geen jaar oud diezelfde slag op zijn nek krijgt? Dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Alle kinderen willen op een bepaald moment liever omgedraaid zitten en alle kinderen worden te zwaar om te dragen in hun maxi cosi, maar zolang ze erin pasten, bleven ze erin zitten bij ons.
    Ik heb de stoel van TS eens bekeken en zie ook niet direct een verschil met een gewone maxi cosi, maar als de stoel echt problemen oplevert, zou ik opteren om een autostoel groep 1 te kopen die je tegen de rijrichting in kan plaatsen tot hij oud genoeg is om omgedraaid mee te rijden.
    @Jamima, een kind van 8 maanden zo vervoeren is echt niet veilig. Als het te zwaar werd om de maxi cosi te dragen, waarom laat je die dan niet gewoon in de auto staan en haal je enkel je kind er uit op het moment je aankomt (net zoals een gewone autostoel)?
    Wij hebben trouwens nooit de maxi cosi als buggy gebruikt, want dat is heel slecht voor de rug. Wanneer we ergens naartoe gingen, namen we de buggy mee en werd kind bij aankomst overgeladen in de draagmand of (later) de buggy.
    En natuurlijk vindt een kind het leuk om naar buiten te kunnen kijken, maar veiligheid primeert bij mij toch nog altijd.

www.oogappel.be/producten/besa…
    www.gezondheid.be/index.cfm? fuseaction=art&art_id=10344 (bij deze link moet je de spatie weglaten, want hij wil hem anders niet aannemen)
  • In deze volg ik @Lina!

Ons meisje heeft echt in de maxicosi gezeten tot ze er uit groeide. De benen staken er natuurlijk al even uit. Ons meisje was 14 maanden ofzo. Alleen als autostoel want kon haar er ook ni meer in dragen, of enkel heel korte stukjes.
  • Ik volg @lina ook. Ik draag de maxi cosi nu al bijna nooit meer, das echt loodzwaar. Ik haal haar er gewoon uit, ik laat het stoeltje zelfs vaak gewoon in de gordel, ik druk haar er zo weer tussenđŸ˜‰ als het om een autostoel gaat, primeert veiligheid, niet comfort.
  • Ik ben volledig 100% akkoord met het tegen de rijrichting rijden enz. Daarom dat wij ook een Axissfix hebben hier als autostoel. (Wat ik bovenaan al vermeld had in het begin) deze kan tot ze 2 jaar zijn ofzo tegen de rijrichting en geplaatst worden, dure stoel maar wij vinden dat op veiligheid geen prijs mag staan. Hebben voor beide wagens zo een stoel en gaan ze er vanaf vandaag toch in zetten. En ja ik kan het niet anders uitleggen, maar ze zit in onze maxi cosi van mutsy echt rechter. Ze liggen er niet zo in als bij een gewone maxi cosi. Maarja maakt niet uit tongue.gif onze autostoel kan in verschillende ligstanden enz. En tegen de rijrichting in dus we gaan het vandaag eens bekijken hoe het gaat. Alvast bedankt voor al de reacties smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld