6 maanden: al kruipen en zelf rechtstaan

• 6 maanden: al kruipen en zelf rechtstaan

Hallo mama's!
    Ik zit hier met een erg vroege vogel wat motoriek betreft. Ons jongste zoontje wordt eind deze maand 7 maanden en kruipt al vrolijk rond. Sinds vorige week trekt hij zichtzelf ook overal recht. Hij vindt het allemaal geweldig! Ik ben echter wat bezorgd over dat recht trekken. Ik heb ergens gelezen (en bij K&G gehoord) dat hij niet zo goed is voor hun bekken als ze zo vroeg gaan steunen op hun beentjes. Ik kan dit echter heel moeilijk tegen houden tenzij ik hem enkel in een sitter zou laten zitten maar dat is natuurlijk ook negatief voor zijn ontwikkeling. Als hij zelf op pad gaat al kruipend of in zijn park/bed trekt hij zich heel vaak recht.
    Iemand waarbij zoon/dochter dit ook zo vroeg deed?
  • Dag Lotte,
    Voor zover ik weet is het rechttrekken en steunen vooral niet goed als ze hierbij het kruipen/andere fases overslaan en dit enkel maar doen. Gezien hij genoeg bewegingsvariatie toont en al vrolijk rondkruipt zie ik er niet zoveel problemen in. Ik meen me niet direct iets te herinneren uit mijn opleiding dat dit slecht is, zolang ze voldoende bewegingsvariatie hebben en geen stappen weglaten/overslaan. (Kine bij kinderen).

Nuja ik krijg nu ook niet te maken met kindjes die voor zijn op hun motoriek, dus vraag het misschien toch eens na bij kind en gezin, ik wil ook niets verkeerd zeggen.
  • Hier ook eentje gehad dat op exact 6 maanden kroop en 2 weken erna al rechtstond. Op 7 - 7,5 maand kon die al stappen langs de meubels. En op 9 maand liep ze alleen. Ging heel vlug hier.
    Toen ze op 6,5 maand rechtstond zei de kinderarts om haar te laten doen, maar om het zeker niet extra te stimuleren omdat het toch niet zo goed is voor hun heupjes en gewrichten.
    Onze dochter is op alle gebied zo snel vooruitgegaan, was niet alleen qua motoriek. Soms lijkt het alsof die niet klein geweest is zelfs.
  • Ik dacht dat er vooral een probleem is/was als je ze zelf heel de tijd rechthoud of probeert te doen stappen aan twee handjes als ze daar nog niet klaar voor zijn. Als ze sterk genoeg zijn om zichzelf recht te trekken zullen de heupjes er wel tegen kunnen, als ze moe zijn gaan ze toch gewoon terug zitten.
    Maar ik ben geen dokter natuurlijk wink.gif zelf zou ik het wel niet navragen bij K&G mijn ervaring is dat alles wat afwijkt van de norm door hun als een probleem wordt gezien, maar dat kan ook aan mijn consultatie bureau liggen natuurlijk.

PS mijn man liep op 8 maanden zonder hulp, ikzelf pas op 15 maanden en onze dochter op 12 maanden
  • Als ze sterk genoeg zijn om zichzelf recht te trekken, kan dat lijfje het wel aan, hoor wink.gif Gaat er inderdaad om ze niet te ’dwingen’ in een houding die ze nog niet kunnen zoals rechtop laten zitten als ze dit nog niet kunnen en zelfde met op beentjes rechtop zetten. En hoe zou je ze ook al gaan tegenhouden, je kan ze ook moeilijk gaan vastbinden wink.gif

(PS: hier een van net 7 maanden die kroop met 5 maanden en zich rechttrok vanaf 6 maanden en intussen met de stoelen het huis rondwandelt. Al vind ik het allemaal veel te snel gaan, tegenhouden doe je ze toch niet smile.gif)
  • zo 'erg' vroeg is dat toch allemaal niet?
    Dat was hier ook de leeftijd van de midddelste en de kleinste begon op 5 maanden te kruipen, dat is toch niet zo uitzonderlijk die leeftijden om te beginnen?
  • Ieder kind is anders hé! Dus wat is vroeg en laat?

In mijn ogen is dit uitzonderlijk vroeg. Ons meisje zat alleen op 9 maand, kroop op 11 maand en liep net voor haar 15 maand. Volgens kind en gezin was ons meisje laat met zitten en kruipen en gemiddeld voor het lopen.

Ik geloof ook echt wel in het eigen tempo van het kind en dat in beide richtingen. Niet pushen, als ze er klaar voor zijn komt het wel! Net zoals je het niet kan tegenhouden om de grote wereld zelf te laten ontdekken! Wat vele anderen je er ook over willen zeggen...2 keer aangepast. Laatste keer door Jesske op 22/11/2016 13:01
  • Uw kind vooral laten doen.
    Hier 1tje die alles heel snel kon en 1tje die gemiddeld was.
  • Ons zoontje was ook 6 maanden toen hij rond kroop en zich overal aan optrok. Met 8 maanden liep hij aan 1 hand en racete hij met de babywalker door de kamer.. Met 11 maanden begon hij met los lopen en voor zijn eerste verjaardag kroop hij al niet meer en liep alleen nog maar... hij is net een paar dagen 1.. geen enkel probleem met zijn bekken of rug. Denk dat ze het zelf wel aangeven als het te veel is...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld