*** GEBOREN ***

• *** geboren ***

misschien leuk om al een onderwerp "geboren" te maken....
    Er zijn er al sommige bevallen onder ons.
    Ik ben benieuwd naar alle namen en naar de bevallingsverhalen.
  • Dag dames,

Ik wil hier even laten weten dat wij gisteren om 23u02 mama en papa zijn geworden van een fantastisch zoontje Tristan.
    Hij woog 2kg985 en mat 50,5 cm
    Hij doet het echt super.

Bevalling is is goed maar erg heftig verlopen:
    Om 4u45 water gebroken. Toen een monitor laten doen in het ziekenhuis wegens bloed bij het vruchtwater, maar alles was ok. We mochten dus terug naar huis. Ik had nog geen weeën maar wel 3 cm opening.
    17u: vroedvrouw komt thuis langs. Opening is nog hetzelfde maar alles voelt wel erg gunstig. Ze stript in de hoop de weeën toch natuurlijk in gang te krijgen en raad ons aan om ricinusolie te gaan halen. Mocht er tegen 22u nog niets gebeurd zijn mag ik die innemen.
    Tegen 20u gaat mijn man om de olie. Ik ben dus even alleen thuis en lijk weeën te krijgen. Het doet flink pijn en ik besluit me boven op bed te gaan leggen.
    Eens boven komt alles in volle hevigheid op gang. Man komt tegen 20u30 weer thuis en ik zit ondertussen al te kermen van de pijn op bed.
    Man laat het bad vollopen en neemt de tijd op tussen de weeën: amper 3 minuten!! Hij belt dus naar de vroedvrouw die de arbeid thuis mee zal opvolgen.
    Tegen 21u15 is zij bij ons. Ik kan op dat moment de weeën tamelijk goed opvangen in het warme water en blijk goed vordering te maken met opening.
    Rond 21u45 heb ik zo'n 6 cm en besluit de vv naar het ziekenhuis te vertrekken. Het duurt even tegen dat ik in de auto geraak, de weeën volgen elkaar erg snel op en ik heb moeite ze op te vangen uit het water.
    Manlief gaat tegen 150 km/u de autostrade over en ik roep ondertussen de hele auto bij elkaar: ik heb persweeën waar ik geen kant mee uit kan.
    In het ziekenhuis plakken ze mij vlug in een rolstoel en lopen (letterlijk!) het verloskwartier binnen. Gelukkig staat mijn bad daar al klaar en kan ik er meteen in. Wat een opluchting!!
    Ik mag onmiddellijk beginnen persen en amper een half uurtje later heb ik ons ventje vast.
    Het was een zware maar wonderlijke gebeurtenis!
  • Geboren

Tristan - Zoontje saranya - 2kg985 gr - 50,5 cm
  • Ook hier werd onze dochter Oona geboren! Niet in januari zoals gepland, 4 weken vroeger! Dus eigenlijk een december 2013 kindje.
    Ze woog 2kg750 en was 47 cm.
    Alles goed en snel verlopen!
  • Hallo,

Mag ik mij hier ook aansluiten? Ik heb het zwanger-topic nu niet gevolgd maar is mss leuk om wat ervaringen uit te delen met kersverse mama's.

Aan alle reeds bevallen mama's alvast een hele dikke proficiat met de geboorte van jullie kleine spruit!

Ons zoontje Mats werd op 16/01 geboren, 3 daagjes vroeger dan uitgerekend. Hij woog 4kg 470 en mat 49,5 cm. Ook hier is het allemaal heel snel gegaan. Donderdag zeurderige buikpijn beginnen krijgen maar goed te doen, tegen de late nm begonnen het toch wel ferme krampen te worden maar er zat geen regelmaat in dus nog maar wat afgewacht en intussen thuis nog wat gerommeld. Tegen 21 u kon ik het niet meer uithouden, snel gedoucht, dochter laten ophalen door de oma en in racetempo naar het ziekenhuis. Om 22u15 aangekomen met 7 cm opening en de ene wee na de anderen, direct verloskamer binnen en holderdebolder een baxter gestoken met antibiotica omdat ik pos. getest had op streptokokken B. Tegen dan al ver volledige ontsluiting, water gebroken en na een paar keer persen had ik om 22u 45 ons ventje in mijn armen, helemaal overdonderd dat alles zo snel gegaan was.
    Nu zijn we sinds maandag terug thuis. Ons ventje doet het goed, een flinke drinker, slaapt als een roosje overdag, enkel op de late avond en s'nachts vindt hij na zijn fles minder goed zijn slaap maar is al beter dan in het ziekenhuis waar ik er soms van 1 tot 5 mee opwas.. Het is dus wel wat aanpassen terug die onderbroken nachten.
    De grote zus reageert ook goed op haar broertje..ik was er een beetje bang voor want ze was tijdens mijn zwangerschap niet echt bijzonder geinteresseerd en vond baby's stom.

Hoe ervaren jullie de 1e daagjes als kersverse mama? Nog last van kwaaltjes? Hier de 1e dagen wel wat naweeÃën gehad, nu ik thuis ben en wat meer op de been, speelt mijn rug me wel wat meer parten en mijn bekken.
    En ook..(al gaat het vandaag al ietsje beter) die gevreesde babyblues. Ik ben met de tranen in mijn ogen de materniteit buitengestapt, hier thuis wellen soms de tranen spontaan op, als ik klein uk aankijk, als ik mijn zwangerschapskleren weer zien hangen,.. kortom traantjes om 't minste . Die verdomde hormonen ook he en hier speelt ook wel het feit dat het weer een afgesloten hoofdstuk is. Wij houden het bij 2 kids en alles is nu echt voor de laatste keer geweest. Nu niet dat ik die dikke buik zelf zo mis want eigenlijk vond ik het wel zwaardere zwangerschap dan de 1e : vooral die onzekerheid (IVF -kindje, voordien al miskraam gehad en paar chemische zwangerschappen), wat meer kwaaltjes enz. maar gewoon..je kijkt daar dan zo naar uit, nogal overdonderende bevalling gehad en nu zit ik hier alweer thuis en 'k ga dat echt nooit meer meemaken..
    Ach ja dat gaat snel terug over zeggen ze he..en intussen proberen we toch maar dubbel en dik te genieten van onze kleine schat.Aangepast door Lenie op 23/01/2014 15:52
  • Hallo

ik wil hier ook even ons babyverhaal vertellen...

's maandags opgestaan met zeurderige buikpijn, was toen 39wkn en had echt zoiets van, vandaag mag je komen!
    Lekker heel het huisje gepoetst, strijk en was gedaan enz.
    's Avonds naar het oudercontact gegaan op school en toen ik buitenkwam, brak mijn water.
    Snel naar huis gegaan, naar ventje gebeld dat water was gebroken, maar dat hij nog niet moest komen, ik zou wel iets laten weten als de weeën er waren.

Telefoon nog niet opgelegd en weeen kwamen al om de 5 min. Was wel wat in paniek, baas van ventje had hem gelukkig al naar huis gestuurd.
    Toen hij aankwam, kwamen mijn weeen al om de 3 min. Geen tijd meer om me te wassen enz.
    Direct naar ziekenhuis gereden, daar op spoed aangekomen had ik al persdrang.
    Eenmaal in de verloskamer, heb ik me kunnen uitkleden, benen in de beugels gelegd en mocht ik persen. Na 2x was ons Juliette geboren!

Daags nadien gezien dat ik om 17.48u op spoed was ingeschreven en dat ons meisje om 18.01 geboren was!
    Supersnelle bevalling dus!

Ook helemaal geen last gehad nadien van lichamelijke klachten of babyblues.
    Ons meisje doet het goed, drinkt goed, slaapt goed en onze jongens lijken een stuk rustiger nu ze er is.
    Kortom, hier een zeer happy mama op een roze wolk <3
  • Hey,
    Ook ik ben ondertussen mama geworden, vorige week maandagavond van een flinke zoon Mauro, 1 dagje na de uitgerekende datum. Hij mat 53,5cm en woog 3,750kg. De bevalling is een lang verhaal. Ik had vrijdagnacht en zaterdagnacht al last van voorweeën en zondag de ganse dag onregelmatige weeën. Tegen de avond kwamen ze wat regelmatiger en ik was ondertussen al behoorlijk op van de pijn dus zijn we even over middernacht naar de materniteit gegaan. Ik hoopte vlug een epidurale te krijgen, maar omdat ik slechts 2cm ontsluiting had, wilde ze die nog niet geven. Dan nog tot 7u 's morgens serieus afgezien, had dan 2cm bijgewonnen. Wat mager was, maar ik mocht dan toch een epidurale krijgen. Gelukkig! Ik werd direct al een ander mens. Maar helaas vielen de weeên stil en in de namiddag bleef ik op 5cm steken. Ik werd er wat moedeloos van. Ik voelde wel geen pijn meer, maar toch niet leuk dat het niet vooruit ging. Ik moest op de koop toe voortdurend in een bepaalde houding liggen opdat ons sterrenkijkertje nog zou draaien. Uiteindelijk hebben ze eens een nieuwe baxter aangehangen en wat bleek, in een mum van tijd won ik die andere 5cm bij! Iedereen was verrast en het volgende moment werd alles klaargemaakt om te beginnen persen. Dit duurde nog een uurtje en toen kreeg ik onze zoon eindelijk te zien! Doordat hij in het vruchtwater gepoept had, werd ook de kinderarts er onmiddellijk bijgeroepen, maar alles was in orde.
    Ondertussen zijn we een weekje verder en onze jongen doet het goed. De nachten zijn wel wat minder. Overdag hoor ik hem niet, maar snachts heeft hij meer moeite om z'n uurtjes te slapen tot de volgende voeding. Dat en het al aanwezige slaapgebrek zorgde er de afgelopen dagen wel voor dat ik in de avond eens wat traantjes laat vloeien. Ik voel me anders wel goed, ben blij met m'n kleine mannetje. <3
  • Hoe zijn de 1e dagen/weken met jullie kleine prutsjes al verlopen?
    Hier een redelijk rustige baby (hout vasthouden). Bij het drinken heb ik de indruk dat hij wel wat last heeft van lucht dat hij niet kwijt kan, dus tussendoor lassen we een pauze in om boertje te laten en hem wat tot rust te laten komen. Soms na de fles wat last van krampjes maar geen extreme huilbuien zoals bij de grote zus het geval was (reflux)
    1e bezoekje van K&G hebben we ook achter de rug en onze kleine schat doet het prima en zit zelfs al 200 gr boven zijn geboortegewicht.
    De onderbroken nachten blijven nog altijd pikken maar we mogen niet klagen. Afgelopen nacht heeft hij zelfs 5,5 u aan een stuk geslapen.
    Zelf begin ik me stilaan ook beter te voelen, alhoewel er soms af en toe nog es een traantje rolt (en dat ik dan soms niet weet waarvoor dus die hormonen staan duidelijk nog niet op punt). De papa start maandag terug met werken. Hopelijk lukt het me hier dan ook nog om een beetje een ritme te vinden.

Voor de mama's met nog oudere kindjes... Nu niet om kleinzerig te doen ofzo maar vinden jullie ook niet dat er toch stukken minder belangstelling is voor een 2e kindje dan voor een 1e? Er werden hier kaartjes gestuurd naar dezelfde personen dan voor de geboorte van onze oudste. Het gaat mij niet om de cadeaus maar voor sommigen is blijkbaar een kaartje of een simpele sms met proficiat blijkbaar al te veel. Jammer..voor mij is mijn 2e ukkie nochthans net zo bijzonder als onze 1e
  • Ik ben intussen ook terug mama geworden van een flinke zoon, nu 2 weken oud. Hij doet het erg goed met een mooi gewicht (stevig baasje), maar de borstvoeding begint wel frustrerend te worden. Ons ventje eet momenteel zéér vaak, soms om het uur zelfs. Hij eet vaak kort en krachtig en valt dan in slaap en heeft zo snel weer honger disappointed.gif
    Soms spuugt hij ook alles krachtig weer uit. We denken dat hij misschien spruw heeft of reflux. Na het spuwen, wil hij opnieuw drinken maar dan kom je in een vicieuze cirkel terecht vrees ik. Maandag afspraak met lactatiedeskundige, want zo een hele dag voeden vind ik maar niks...
    Verder wel een heerlijk baasje, huilt in principe niet vaak (laatste dagen wel meer). wave.gif
  • @ Elise: wij hadden hier hetzelfde. Zoontje heeft een extreem grote zuigbehoefte waardoor hij zof sliep of at. Anders was het huilen huilen huilen. ..
    Vrijdag met de vroedvrouw over gesproken. Hij begon ook over te geven telkens kort na zijn voeding.
    Besluit: hij at gewoon te veel! zijn maagje kon dat constante zuigen aan de borst niet aan. Dus tutje aanbieden om aan zijn zuigbehoefte te kunnen voldoen zonder dat hij constant melk binnen krijgt. Het is echt een opluchting. Nu kan mijn man hem ook eens over nemen zonder dat hij begint te wenen.
    Hij geeft ook bijna niet meer over.
    Veel succes!
  • Elise: Proficiat met de geboorte van jullie zoontje! Ja kan misschien wel zijn dat hij vaker wil drinken om het opkomend zuur tegen te gaan. Best even bij een kinderarts langs gaan.

Hier zijn we met ons zoontje ook wat op de sukkel geraakt met de melk (flesjes dan wel hier). In het begin alles ok maar eind vorige week om de 2u een fles, huilen en lastig doen tijdens het drinken. We zijn dan overgeschakeld op een verzadigingsmelk maar daar moest hij absoluut niet van weten. Nu krijgt hij gewone Nutrilon gemengd met AR en hij drinkt nu wel goed en rustiger. Soms nog na zijn fles wat gehuil maar of dat nu krampjes zijn of van 't zuur? Hij geeft soms vb nog na een uur melk terug en lijkt daar dan wel last van te hebben. Nu ja we zullen het in het oog houden maar voorlopig is het allemaal goed te doen.

Zijn de papa's bij jullie al opnieuw aan het werk? Hier vorige week de 1e week alleen geweest en ik had het er toch wel moeilijk mee, heb het nu precies moeilijker om mijn draai te vinden dan met mijn dochter destijds.In kleine uk zat nog totaal geen ritme dus om dan es buiten te komen is niet evident en dan natuurlijk nog moeten rekening houden met de schooluren van de oudste enzo.
    Ik doe eigenlijk weinig op een dag. Als ik voor de middag mezelf en onze Mats gewassen en aangekleed krijg is het al veel.
    Intussen zit er al ietsje meer regelmaat in, ik krijg al eens wat strijk gedaan tussendoor en ik hoop deze week er eens wat meer buiten mee te kunnen komen.Aangepast door Lenie op 11/02/2014 12:07
  • Lactatiedeskundige zei idd ook dat hij te veel at, hij weegt al 4,5 kg! En dat op bijna 4 weken. We geven hem soms ook een tutje nu. Als hij voldoende gegeten heeft, accepteert hij dat maar anders spuwt hij ze uit en weent. Ik vind wel dat hij weinig wakker is en tevreden tegelijk tussen de voedingen en dutjes...ik heb nog altijd het gevoel dat hij constant zou willen eten. Momenteel laat hij wel 3u tussen de voedingen:) Ik blijf BV heel vermoeiend vinden wel, zeker met een mopperende kleuter van 2,5 in huis. Denk erover de laatste voeding door flesvoeding te vervangen zodat manlief ook eens fles kan geven en ik op tijd bed in kan.

Het grote probleem hier thuis is het gedrag van onze oudste sinds de geboorte. Hij is erg lief voor zijn broer maar plast terug in broek (ook grote boodschap) en mag daardoor niet meer naar kleuterschool gaan. Hij is daar gestart een week na de geboorte. En dat terwijl hij al sinds oktober droog was:( Heel frustrerend... Hij is ook echt onhandelbaar met momenten en mijn man en ik zitten er helemaal door momenteel. Vooral omdat onze zoon nu veel thuis is en ik er geen huis mee weet te houden. het overschaduwt de kraamperiode voor mij wel wat sad.gif
    Herkent iemand dit?
  • Elise: heb zelf geen ervaring met BV maar mijn schoonzus haar kleintje van bijna 3 weken geven ze ook 's avonds nog een flesje bij zodat ze wat langer verzadigd blijft want het lijkt me idd flink vermoeidend.

Je oudste is duidelijk aandacht aan het opeisen. Hier gelukkig geen ervaring mee. Ons dochter (van 4,5j) stond tijdens mijn zwangerschap heel afwijzend tegenover baby's maar nu hij is er valt het wonderwel goed mee. Ze geeft hem aaitjes, draait aan zijn mobiel, geeft zijn tutje,.. Wat ik wel merk, is dat ze meer dan vroeger ook es bij mij op schoot komt zitten of tegen me aan komt plakken.
    Ik probeer haar wel zoveel mogelijk te betrekken bij babybroer. In het weekend helpt ze met zijn badje, geeft pampers en kleertjes aan, kamt zijn haar,..
    Dit weekend mocht ze in de speelgoedwinkel een cadeautje uitkiezen omdat ze zo flink is geweest.
    Nu ja..2,5 jaar is denk ik wel de moeilijkste leeftijd. Die schoolstart en de geboorte tegelijk was misschien wat veel voor hem. Misschien doe je er wel goed aan van hem nog effe thuis te laten en hem te laten wennen aan de nieuwe gezinssituatie. Anders voelt het voor hem misschien aan alsof hij "gedropt" wordt op school terwijl jullie thuis met kleine broer bezigzijn.
    Hem ook zoveel mogelijk bij alles betrekken, laten helpen, hem fier maken dat hij al een flinke grote broer is. Desnoods met stickersysteem met beloningen werken, eens met hem alleen ergens naartoe gaan?

Hier nog steeds zoektocht naar de juiste melk. We zijn nu aan de 5e bezig.De KA had ons zoontje vorige week op Novalac Allernova AR gezet, werkte goed tegen het teruggeven maar hij had er hele lopende stoelgang van, kwam zelfs door zijn broekje heen gelopen. Nu zelf Enfamil AR gaan halen omdat dat 't schijnt een AR pap zou zijn die weinig krampen geeft (Nutrilon AR had hij redelijk wat krampen van), daar heeft hij nu hele vaste stoelgang van en geeft weer iets meer terug.
  • ik heb hier een vraagje... kan er mij iemand helpen met het feit dat ik opnieuw melk sinds zondag verlies uit mijn borsten, misselijk ben en oh zo moe...
    mijn ms is er sinds deze nacht wel doorgekomen en had gisteren nog negatief getest maar weet niet meer wat te denken ponder.gif
    ik voel me zwanger (en wil het stiekem wel) maar de resultaten zijn er niet naar thumbdown.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld