Borstvoeding

• Hey hey,

Onze kleine spruit is ondertussen al 4 weken oud!
    Ik geef ook volledige borstvoeding (zowel overdag als 's nachts)
    Nu varieren de tijdstippen tussen 3.30u of 4u tussen de voedingen.
    Is dit een normaal ritme? Hoe zorgen we er voor dat er daar meer tijd zou tussen kunnen komen? Het is misschien erg, maar dit vooral naar nachtrust van mij toe! Het begint af en toe door te wegen.. Af gelopen dagen voelde ik me zelfs grieperig... En ik wijt dit echt wel aan de slaap te kort. Dit kan toch ook geen goede gevolgen hebben voor de baby? Overdag kan ik amper wat bijslapen of rusten...

Hoe pakken jullie dit aan? Hoe verloopt jullie borstvoeding? Is dit echt wel egoistisch van mij?

Grtjs

Liesje27
  • egoistisch wil ik niet zeggen, maar dit is echt een heel mooi ritme voor babys hoor. zowel voor borst als voor fles. wanneer je kindje er aantoe is zal het meer uren achter elkaar gaan slapen snachts. maar je mag in je handjes knijpen met zon ritme....
  • idd, dit is een mooi ritme, maar je bent zeker niet egoïstisch hoor! De vermoeidheid begint je parten te spelen en das niet meer dan normaal...Je zegt dat je je grieperig begint te voelen, dit zal wss wel een combinatie zijn van de vermoeidheid en de borstvoeding, want dit vraagt toch best veel van je lichaam. Alé bij mij was dit toch zo... Ik heb dit ook gehad dit grieperig gevoel maar ik had een borstontsteking en 40 gr koorts en was natuurlijk ook bezorgd of dit kwaad kon voor de baby maar daar moet je je zeker geen zorgen over maken.
  • Bij ons zit er inderdaad ook ongeveer 3 à 4 uur tussen elke voeding, soms wat meer, soms wat minder.
    Enéas drinkt altijd wel heel lang (ben er toch altijd minstens een half uur mee bezig) en moppert als ik hem er sneller afhaal.

Ik heb dat grieperig gevoel ook al een paar keer gehad. Veel drinken zou daartegen helpen. Dat grieperige zou aan deshydradatie kunnen liggen.
  • Liesje hoe is het nu?
  • Hey hey,

Ik had toen een borstontsteking... De dag erna had ik enorm veel pijn aan één borst en er was een halve knobbel voelbaar!! Niet naar de dokter geweest, maar gewoon wat afnemen en borst goed masseren. Daarna heb ik duidelijk beter nachten gehad! Zoontje dronk ook opmerkelijk beter... Moet blijkbaar toch wel aangevoeld hebben dat ik me wat minder voelde en me er wel zorgen over maaktte.

Nu heeft mijn zoontje een enorm verstopt neusje! Hij heeft het moeiljker tijdens het drinken en de momenten tussen de voedingen zijn ook wat minder geworden. Physiomer baby en neuspeertje helpen niet voldoende... Heeft er iemand tips?

Af en toe speel ik met de gedachte om borstvoeding op te geven... Maar we zien wel...

Grtjs
  • Hey Lies, dat is inderdaad een mooi ritme voor een 4-weken oude baby. Hier slaapt Tess sinds ongeveer een week en half 's nachts langer (meestal van 21u30 tot 5u30 ongeveer). Soms is het ook nog eens 3u30.
    Geduld hebben is dus de boodschap! Maar ik kan begrijpen dat het zwaar is. Dat had ik hier ook! Misschien een idee om wat af te kolven en een nachtvoeding door je vriend/man te laten geven?
  • Liesje,

Mss het neusje eens spoelen met fysiologisch water? of bakjes water op de verwarming zetten of dergelijke tegen de droge lucht, want deze dagen staat de verwarming wss op volle toeren te draaien.

Ik kan geloven dat je af en toe denkt aan stoppen met borstvoeding, het vraagt nu eenmaal veel van je als mama en zeker ook van je lichaam, alé dat heb ik toch altijd zo ervaren...
    Doe waar je je goed bij voelt, zeker niet blijven geven omdat het "zo hoort"... maar omdat jij het wilt.
    je baby heeft het meest aan een gelukkige mama wink.gif

wave.gif
  • wat je tijdens de voeding kan doen is wat scheef gaan zitten zodat je kindje wat schuin ligt. dus hoofdje een stuk hoger dan beentjes. je kindje ligt dan nog wel netjes tegen je buik met zijn buik maar doordat jij scheef zit krijgt ie meer lucht. Dit is ook een tip bij refluxkindjes.
    Verder LUUF onder voetjes en op borstje. een ui bij het bedje. bedje scheef zetten.
  • Dank je voor de vele tips!!!

Ui deed uitstekend z'n best!! Deze nacht en deze morgen heel wat bellekes uit z'n neus kunnen halen... Maw hij drinkt en slaapt beter.
    Eerst deel van de nacht sliep hij maar liefst 5u na elkaar!!! En mama en papa natuurlijk ook!

Gisteren ook m'n man gevraagd om 's morgens ons zoontje een flesje te geven (algekolfde mm)! Stemde hierin toe en mama kon natuurlijk wat langer slapen!

Heeft me deugd gedaan en heb weerom wat energie!
    Zoontje voelt zich duidelijk ook wat rustiger, daar mama uitgeslapen is!

Dus aan allen, een dikke merci!

Grtjs

Liesje
  • ja die ui is een wonder he! Kost bijna niets maar werkt heel goed. het stinkt alleen wat meer in de slaapkamer haha. En het scheelt ook als het bedje scheef staat. Zelf lig je op een kussen, maar die kleintjes niet natuurlijk.

ben blij dat het beter gaat!
  • Hallo,

zullen we hier wat ervaringen uitwisselen over bv?

hier lukt de bv goed, bij Kor niet, dus ben ik superblij!

geen kloven of stuwingen en Jip drinkt ook om de 3 uurs ongeveer!

nu ga ik stilletjes aan afkolven, oefenen als ik weer moet werken.
    maar in wat bewaar ik die melk, gewoon plastiek zakjes voor de diepvries?

o ja, Jip heeft ook melkbeslag op zijn tong, laat ik dat maar hangen?

groetjes
  • Hé iedereen, mijn dochtertje is vandaag 4w en heb slechts 6d BV kn geven, reden was geen melk genoeg! Heel raar want heb bij mijn eerste 6m gegeven en bij de tweede 4m. Ik had ook bij haar kloven net als bij de andere twee en dat genas, ik gaf bij de eerste twee dan telkens 1 borst zodat de andere borst/tepel kon herstellen, maar dit keer vroeg mijn dochter om het uur eten toen de 5 en 6dagen oud was. Waarom geen idee, bij mijn thuiskomst hebben we dan afgekolfd om te zien hoeveel melk ik had, slechts een 30ml in elke borst, dus niet genoeg, ben mtn stoppen. Denk door de tepelkloven en de pijn die ik had, maakte ik geen melk aan , dacht ik. Ik heb het heel moeilijk gehad omdat ik haar niet hetzelfde kan geven als de andere twee.

Ik had na 4W nog steeds veel bloedverlies en heb al 3keren een serieus bloedverlies gehad met dikke bloedklonters, met dik bedoel ik , kon het met twee handen vasthouden. Heb nu maandag dan nog eens naar gyn gebeld en mocht langs gaan, om 10.30u zat ik bij gyn en dan binnen, ze heeft dan via echo gezien dat er toch nog wat bloed zat en een weefsel, ze dacht aan stuk vliezen. Dus ze stelde voor om namiddag teru te gaan naar ziekenhuis voor een curettage onder volledige narcose. Na de curettage heb ik een uur lang hevig bloedverlies gehad, wat niet normaal is na een curettage want dan net zou je zeker zo geen bloedverlies meer mogen hb. Dan hebben ze gyn opgebeld en bleek dat er ook nog een stuk placenta vast hing aan baarmoeder en dat hebben ze dan ook nog verwijderd, vandaar het bloedverlies , de wonde wou niet stoppen met bloeden, heb dan spuit en pilletjes gehad om bloed te doen stollen, gelukkig na een half uur is het hevige bloeden gestopt.Ben dan die nacht in ziekenhuis mtn blijven omdat ik zo veel bloed verloren haden ze wilden zeker zijn dat de wonde toe was!

Enwat kreeg ik te horen!!!! Door dat stuk placenta dat er nog zat, was ik volgens mijn lichaam nog zwanger en kwam de melkproductie niet ten volle in gang. Wat natuurlijk wreed spijtig is maar ben wel blij te weten dat het niet aan mij lag maar door dat stuk placenta.

Ik wens iedereen veel succes met BV want je staat toch dichter bij je baby!

Grtjs
  • liesje je mag blij zijn: om de 3u30 à 4uur bv geven.
    hier om de 2 à 3 uur. ze wil nu wel eindelijk een tutje, dan kan ik toch de boel een beetje rekken tot 3 uur. ze heeft veel last van krampjes en zou bijna continu willen zuigen.
  • Ik heb de eerste 2 jaar en 2,5 maand gevoed zonder problemen. Collin is net als zijn zus een natuurtalentje.
    Gaat hier zonder problemen. Wel aan beide tepels 1 kloof gehad. Maar dat is meer de gewenning van de tepels, eens die het weer gewoon waren was dat ook over.
    Collin drinkt zowel overdag als snachts om de 3 uur. vannacht eerste keer een goeie nacht gehad zonder krampen, hik of wakkere momenten en in eigen bedje geslapen. wel iedere 3 uur drinken, maar das niet erg he!
  • Nog en tip voor verstopte neusjes; even een druppeltje borstvoeding indruppelen.
  • Finn is nu bijna 5 weken en hier loopt de borstvoeding goed. Finn drinkt om de 3 à 4 uren. 's nachts laat hij al 5 à uren tussen dus heb zeker niet te klagen!

In begin liep de borstvoeding niet goed, eerste week na geboorte ging melkproduktie fel achteruit. Lactatiedeskundige geraadpleegd. Moest toen na elke borstvoeding afkolven tot er niks meer uit kwam en dit dan geven in een flesje.
    Reden dat melkproduktie achteruit ging is dat Finn geen goede zuigmethode had, dit door te lang in geboortekanaal gezeten te hebben. Zijn hiervoor naar osteopaat geweest, nu een drietal keer geweest en problemen zijn zo goed als opgelost!! content.gif
    Het is wel zo dat hij nog regelmatig van de borst loskomt en dan moet ik hem wat helpen met opnieuw aan te happen. Reden hiervan zou zijn dat het voor hem nog steeds vermoeiend is om aan de borst te zuigen (vlgs osteopaat kaakspieren nog wat moeten trainen) maar ook dit zou volledig opgelost moeten raken.
    Ben zo blij dat borstvoeding nu opnieuw goed loopt, is best wel vermoeiend maar wel leuk te weten dat je je kindje kan voeden!! bigsmile.gif
  • heeeeelp bv stimuleren?

dag dames;

ons meisje is ondertussen al een flinke dochter van 2maand en 2 weken en wat vliegt de tijd intussen! niet te doen... ondertussen ben ik mijn vrije weken alweer aan het aftellen en beginnen de boze dromen over dat ik mijn kleine meisje binnenkort moet achterlaten bij de dagmoeder! Ik sta in het onderwijs en dacht dat het wel leuk zou zijn om Mei en juni te kunnen overbruggen door bv af te kolven en dan de grote vakantie nog zelf te kunnen geven! naar aanleiding daarvan had ik mezelf zo'n afkolftoestelletje gekocht... ze drinkt voorlopig enkel bv, geen flessenvoeding...

- nu heb ik ontdekt dat ze meer drinkt van afgekolfde melk in de fles dan van de borst. aan de borst begint ze nu ook veel meer te spelen, te likke, kortom alles behalve vlot drinken. (de fles gaat makkelijker om te drinken denk ik)

-> dit vond ik op zich niet echt leuk maar nog steeds beter dan 'echte flessenvoeding te moeten geven.. en zo kolf ik de laatste 2 weken bijna constant mijn melk af om dan met het flesje te kunnen geven.

-> gisteren had ik gemerkt dat er opvallend weinig melk in de fles was na evenlang afkolven. en vandaag opnieuw? ik kolf af op de momenten waarop ze anders ook om een voeding vraagt om de 3 uur dus... maar waar blijft de melk plots?

Ik leg mijn dochtertje nog zo vaak mogelijk aan de borst zelf maar nadien kolf ik nog af omdat ik merk dat ze nog honger heeft en makkelijker drinkt aan de fles.

iemand tips om de melk te stimuleren?
    en tips om vlotter en pijnlozer te kunnen afkolven?

als ik mijn dochter bij de dagmoeder zal moeten achterlaten zal ik melk moetn kunnen meegeven voor een volle dag, dus das toch wel elkele flessen dat ik extra zal moetn kunnen sparen op voorhand hé, en dit heb ik nu zeker niet over, kheb er eerder te kort! en kheb zo al boze dromen genoeg omdat ik ze zal moetn achterlaten... dus heeeeelp; wie kan mij tips geven???
  • Ik ben geen expert, maar ik denk wel dat je borsten beter gestimuleerd worden door je baby dan door een kolf. Dus hoe meer je je baby zelf aanlegt, hoe beter voor je productie. Hoe vaak krijg je een toeschietreflex tijdens het kolven? Hoe vaker dat gebeurt, hoe meer melk je kan kolven.

Mijn dochter drinkt ook heel grote flessen als ik er niet ben, maar ik merk dat ze dan minder vaak moet drinken dan als ze van de borst krijgt. Dus misschien ga je toch niet zo veel extra nodig hebben als je gaat werken?

Voor nog meer tips rond het kolven raad ik je het forum aan: borstvoedingsforum.nl of als je van België bent: een bezoekje aan de borstvoedingswinkel boobs'n burps (daar zit elke vrijdag een lactatiekundige). Zij verhuren ook kolven die absoluut pijnloos zijn!

succes ermee, echt sterk dat je nog probeert vol te houden met bv!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld