Stresstoestanden 's ochtends

• Hier eentje van 5 en eentje van 8 die naar school moeten. Baby is thuis bij maar moet wel mee naar school. Ik sta er altijd alleen voor tijdens de ochtendspits. We zijn nog nooit te laat geweest maar wel al enkele keren heel nipt!
    Zoveel mogelijk klaarleggen daags voordien uiteraard. Mijn 2 schoolgaande kunnen bijna alles zelf doen. Jongste poetst tanden nog niet zelf maar de rest doet ze zelf behalve haar kammen. Dus normaal kan die alleen verder na het tandenpoetsen als ik zorg dat alles klaarligt tot aan het haar kammen dus. De oudste kan alles zelf doen als het klaarligt. Hij zou het evengoed kunnen als het niet klaarligt, hij kan zijn kleren gerust zelf uit de kast halen maar wil het niet. Zal het wel doen als ik het vergeten ben maar zal daarbij mopperen tot we bijna te laat zijn.
    De baby krijgt eten als eerst, ik sta met haar 15 minuten voor de rest op zodat ze klaar is als ik de anderen eten geef. Ik geef de baby ergens tussendoor een verse pamper maar ik kleed die niet aan en was die niet. Ik steek die in een jas en in de voetenzak in de fiets en kleed die pas aan als de rest op school zit. Hierdoor vormt ons kleinste geen probleem voor de ochtendspits, die verloopt bijna zoals vroeger zonder haar.
    Het grootste probleem is hier dat de 2 oudsten constant in elkaar haar zitten en dat de 5jarige nooit verder doet als je niet kijkt. Ik spendeer dus mijn tijd door scheidsrechter te spelen en de dochter op te jutten. Ik moet er dus niet aan denken om zelf te douchen of met de baby bezig te zijn. Elke minuut dat ik niet oplet doen de oudsten niet verder of erger, hebben ze ruzie.

Mijn belangrijkste oplossingen om niet te laat te komen:
    1. Zorgen dat de kinderen niet in de zelfde kamer zijn zonder dat ik erbij ben. Voorlopig werkt dat omdat dochter langer aan tafel zit (eet trager) en zoon al uit de badkamer is tegen dat zij daar aankomt. Je kan ook een schema maken waarbij de ene eet en de andere zich wast ofzo. Zo lopen ze niet in elkaars weg.
    2. Ik mik erop om 8 uur te vertrekken. Meestal is dat pas 10 na 8. Kwart na 8 zou ook nog net op tijd zijn. Maar ik hou 8 uur voor ogen omdat ik anders altijd te laat zou zijn.

Ik sta op met baby om kwart voor 7. 7 uur staan de oudsten op. De huisregel is: half 8 ten laatste van tafel naar de badkamer ( voor 5jarige dus soms moeilijk). Nieuwe huisregel sinds vandaag: na 8 uur kam ik geen haar meer. Dochter heeft vrij lang haar dat vaak in de knoop zit. Bijna iedere dag moest ik dat om 8 uur nog kammen terwijl broer al op de oprit stond te wachten. Dat doe ik dus nu niet meer, ze moet maar zorgen dat ze vroeger klaar is ipv te zitten spelen met haar kleren. Vandaag dus een dagje school met ongekamd haar. Pech, morgen beter?

De ochtendspits is altijd een beetje uitzoeken. Wat werkt voor de een, werkt niet voor de ander. Sommige dagen loopt het hier op wieltjes en andere dagen loopt alles in het honderd zonder aanwijsbare reden.

Grts
    G
  • @Lana: ik wou gewoon eens horen hoe anderen dat doen 's morgens en ik vind de tips helemaal geen onzin, maar veel dingen pas ik al toe. En bij degene die ik niet toepas, leg ik gewoon uit waarom zoals van dat warm eten op school en de draagzak.
    Enige wat me niet altijd lukt, is op voorhand alles klaarleggen en dat moet ik echt proberen elke avond te doen.
    Met in bad steken bedoelde ik ook gewoon rechtstaand in bad, afspoelen, inzepen en weer afspoelen. Dat gaat wel vlug, maar toch ben je weer een paar minuten kwijt. En als de peuter daar geen zin in heeft, nog wat langer.
    De jongste wordt ook niet omgekleed 's morgens, tenzij dat nodig is, maar anders gaat die in pyjama mee met zo'n pakje erover waar hij volledig in zit.

@Glientje: hier ook regelmatig gekibbel 's morgens tussen de oudste. Of ze steken elkaars schoenen of zo weg en weten dan van niets.

Hier is het ook zo dat er de ene dag vanalles verkeerd loopt en we toch op tijd aan de schoolpoort staan en op andere dagen gaat het niet vooruit. Op sommige dagen zal het ook wel aan mij liggen dat het traag vooruit gaat door een chronisch slaaptekort, maar dat zal binnen een aantal maanden hopelijk al wat beter zijn.
  • hier sta ik op om half 7 , maak de kinderen om kwart voor 7 wakker en tegen kwart na 7 ben ik weg met 2 kinderen! dus een half uur
    kinderen in bad is savonds en slechts om de 2 dagen, (snap niet waarom kinderen elke dag in bad zouden moeten)
    ik douche ook savonds om de 2 dagen of meer als ik gesport heb
    papa maakt de boterhammen en de boekentassen en die is al weg om half 7 , dat moet ik dus niet meer doen!
    ik moet enkel de kindjes helpen met verfrissen en aankleden wat dus op 10 minuutjes tijd gebeurd is . De 7 jarige kleed zichzelf aan, de 4 jarige help ik.
    dan eten ze nog op een kwartier tijd een boterhammetje en zijn we weg
    ik tolereer ook geen getreuzel en dat weten ze ondertussen wel
    heel efficient dus
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld