5 kinderen. Financieel haalbaar?

• 5 kinderen. Financieel haalbaar?

Ik heb momenteel 4 kindjes. Financieel is dat nu haalbaar en kunnen we hen geven wat ze nodig hebben. Ze zijn 7,6,5,4 jaar oud. Ik zou graag nog 5de kindje willen maar mijn vent is zo bang voor de financiële kant. hebben jullie raad? Haalbaar of niet?
  • mijn mening is dat je niemand een kind kan opdringen...
    Jouw man wil er geen meer, en je hebt er 4.
    Nu kom je nog toe, maar met 5 kinderen is er meer werk en kost het ook meer
  • Je moet ook denken dat kinderen in het middelbaar stukkenn van mensen kosten. Je man heeft gelijk. Kleine kindjes kosten echt niks in vergelijking. Er zijn genoeg ouders die de boeken in september niet kunnen betalen, die de driedaagse parijs in het 5e middelbaar niet kunnen betalen ...
  • Of jullie dit al dan niet aankunnen, kunnen wij niet weten e smile.gif.
    Kijk naar de toekomst
    Uw kinderen komen kort op elkaar dus je gaat mss ooit een tijd met meerdere studenten zitten.
    Kunnen jullie dit alles dan betalen ? Je mag niet alleen naar nu kijken.
  • 5 kinderen is echt niet meer verantwoordelijk. Besef je wel wat hogere studies kosten? laat staan tegen dat ze groot zijn. De kosten gaan alleen maar stijgen. Tegenwoordig betaal je al bijna 1000 euro inschrijvingsgeld (tegen dan misschien het dubbele, wie weet?). Als ze dan ook nog eens op kot willen gaan alle 5 ben je pas echt veel geld kwijt. En ik vind niet dat je als ouders je kind zoiets kan verbieden want niet alle richtingen worden overal aangeboden. Dan heb je ook nogal wat studenten die eerst nog eens een foute richting kiezen dus dat is nog een extra jaar betalen. Ik was heel blij dat ik nog een tweede kans kreeg van mijn ouders want anders had ik nu mijn master diploma niet gehad! En dan nog de hobbies etc erbij..
    Dus tenzij jullie stinkend rijk zijn zou ik dit ten zeerste afraden.
  • Groot gezin is onverantwoordelijk?? Beetje kort door de bocht niet??

MAAR
    Ik vind wel dat je goed bij alle aspecten moet stilstaan.
    Hier 4 kinderen.. ja 5 zou financieel haalbaar zijn.. hé, zelfs 6 misschien zelfs 7...

Ik heb al 2 oudere kinderen..
    Ik zou een pagina volg kunnen schrijven hoe de kosten enkel stijgen en stijgen en stijgen...
    mijn kinderen kosten mij niet 4 huizen op het einde van de rit, wel een groot kasteel met een mooi aangelegd domein er rond, vijvers en al goofy.gif

Wij hebben aantal basisvoorwaarden: elk kind moet kunnen verder studeren. Elk kind moest minsten 1 hobby kunnen uitoefenen, elk kind moet zijn eigen kamer in huis hebben, elke kind heeft recht op wat nieuwe kledij en niet enkel afdankertjes van de oudste,..
    en zo kan ik nog even verder gaan... veel zaken kunnen over gediscussiëerd worden, niet iedereen zal zelfde denken..
    maar zo een lijstje is wel handig om te hebben, toch als je zo een groot gezin wilt.

Ik wil jaarlijks minstens 1 reis doen met het hele gezin...
    Ik wil zelf ook nog iets kunnen doen...
    Man en ik gaan graag eens uit eten, sauna, nachtje weg...
    Ik wil mijn job blijven doen én toch ook huishouden beetje draaiende houden...
    Ik wil dat al mijn 4 kinderen af en toe een verwenmoment hebben op hun eentje en niet telkens als 'groep'..
    4 kinderen af en toe eens quality time geven is soms zoeken en puzzelen...
    Wij doen het tot nu toe zonder al teveel onbetaalde hulp en wil ik zo ook behouden..

Heel wat 'ik wil.. wij willen'... Mijn gezin komt op de eerste plaats, maar niet ten koste van mijn eigen leven. Mijn kinderen hebben een veel gelukkigere mama, die stevig in het leven staat, als ik buiten mijn gezin ook een klein beetje mijn leven heb.

Een 5de kind zou heel wat van die dingen hier in de weg staan...

Denk dus goed na wat je voor ogen hebt voor je kinderen, voor je gezin en voor jezelf en je partner.

Financieel zal het nu wel haalbaar zijn... als je er 4 eten kan geven, te slapen kan leggen, lijkt een 5de me niet zo meteen een probleem
    Maar kan je alles aanvinken van wat je voor ogen hebt??

• Ano wie ben jij om de rekening van een ander te maken?
    Je komt vrij grof over hoor.

We kunnen inderdaad niet zeggen of het voor jullie financieel haalbaar is.
    Ik zou zeggen: bespreek het op je gemak met je man en bekijk samen
    wat financieel mogelijk is.
    Veel succes
  • Even puur uit nieuwsgierigheid..krijg je per kind elk jaar geen studie toelage? Of is dit dan zo weinig dat dit niks dekt?

Wij hebben nu 3 kinderen, misschien komt daar ook nog wel eentje bij..wij zijn echter geen grootverdieners. Ik werk halftijds en mijn man heeft een gewone job. We leven wel heel zuinig en we sparen maandelijks voor elk kind. Ik ga ervan uit dat we hun (hogere) studies kunnen betalen, maar mocht dit niet het geval zijn, dan is er nog altijd hun spaarpot. Liever niet, maar het kan wel.
    Veel ligt gewoon aan je levensstijl/standaard, wat vind je belangrijk in jullie leven.
  • Ik denk dat je waarschijnlijk wel een studietoelage zal kunnen krijgen en de kinderen zullen misschien ook een bijbaantje moeten nemen om te helpen als ze allemaal willen gaan studeren. Verder op peda gaan ipv een privé kot etc.
  • Eigenlijk moet je kijken of je het kan zonder hulp.
    Niet iedereen heeft de capaciteit om.een bijbaantje te nemen als ze studeren.
    En wie weet wat is het tehen dan, ivm de studietoelage.
  • hier zal toch geen enkel kind een bijbaantje moeten doen om verder te mogen studeren, noch om op kot te mogen gaan.

Daar houden we al jaren rekening mee . We hebben aparte spaarrekening enkel om hogere studies te bekostigen. En tegen dat de eerste op kot zal gaan, is ons huis al 3 jaar afbetaald. We weten nog niet precies wat we gaan doen, maar denken eraan om te investeren in een studio/appartement in Antwerpen, aangezien ze daar toch hogere studies zullen volgen. Zo kunnen ze makkelijk op kot gaan.

Dat kinderen uit grotere gezinnen dus meer kans hebben om zelf te moeten bijleggen, klopt niet.
    En wij zijn nu niet de ongelooflijke grootverdieners, maar gebruiken ons verstand op dat vlak al jaren.. en niet enkel bij stil staan als het ooit zover zal komen.

Zo doen we het op veel vlakken.. verder denken en kijken dan je neus lang is. Dat zouden niet alleen grote gezinnen moeten doen, maar gewoon meer gezinnen in het algemeen.
    Ik heb vorig jaar andere auto gekocht. die is gekocht met de intentie om er 5 jaar mee te rijden en dan te laten dienen als eerste auto van 2 oudste. Zo zullen ze dus over (hopelijk nog degelijke) 2dehands auto beschikken op hun 18/19 jaar... wat niet zo heel slecht is, komende van een groot gezin wink.gif

• ik heb zelf 5 kinderen (18 - 16 - 15 - 14 & 11) sinds 2009 (scheiding) sta ik voor hun kosten alleen in en is me tot nu toe wel steeds gelukt. ze hebben ook niets te kort gehad tot nu toe... zit wel ondertussen in een nieuwe relatie en ben nu terug 8 weken zwanger...

maar wij kunnen jou rekening niet maken. dit is iets wat je samen moet bekijken of het haalbaar is.

ik krijg ook mijn studietoelagen maar of dit altijd genoeg zal zijn voor iedereen, zonder grote reizen tot nu toe ja, hangt ook af van welke school... met grote reizen, bij mijn oudste niet, bij de anderen nog wel. of er zullen verder studeren weet ik niet, mis 1...de rest gaat daarvoor niet graag genoeg naar school, mis heb ik dan geluk wat die kosten betreft...

nu beginnen ze hier allemaal beugelen, wil nu wel zeggen dat ik ook een en ander zal moeten aanpassen wat het finaciele betreft....

• Wauw, dan moet je wel een goede job hebben als je dat allemaal kam betalen, in je eentje de kosten van 5 kinderen dragen! Wat fijn dat je dat lukt!
  • Wat valt natuurlijk onder "ze komen niets te kort e " .
    Voor iedereen anders.
    Wij kennen zowel gezinnen met veel kinderen die het heel goed hebben (in onze ogen) en gezinnen met veel kinderen (waar wij eerder medelijden hebben). Die mensen vinden ook dat ze hun kinderen alles kunnen geven en dat ze niets te kort komen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld