na de zwangerschap

• hoi,
    heb is wat raad nodig, ik ben nu zwanger geworden door spiraal heen. (wilden kinderen dus was niet erg) maar ik wil borstvoeding geven dus ik dacht meteen aan de minni pil zijn er nog andere mogelijk heden wat zouden jullie doen.
  • Hier zei de gyn dat tijdens de borstvoeding enkel minipil of condoom kan.
  • Als je volledige bv geeft (dus geen flesjes erbij) en je kindje drinkt frequent genoeg (<4u tussen elke 2 voedingen, ook 's nachts), dan ben je de eerste 6 maanden zo goed als volledig beschermd tegen zw.schap zonder wat dan ook te gebruiken. Bij borstvoeding is het normaal als je cyclus pas na een jaar of zelfs 2 jaar op gang komt (zo lang je blijft voeden uiteraard).
    De meesten gebruiken de minipil of het condoom als bijkomende anticonceptie (indien gewenst); het koperspiraal kan ook dacht ik. Gezien jij ondanks spiraal zwanger geworden bent, zou ik aanraden een condoom te gebruiken tot je een cyclus hebt en dan evt. over te schakelen op onthouding tijdens de vruchtbare periode (temperaturen + controle afscheiding + positie baarmoederhals om die te bepalen).
    De minipil kan (maar hoeft niet) ervoor zorgen dat je niet genoeg melk hebt, vandaar dat ik daar wat terughoudend mee zou zijn.
    Een heel goed forum rond borstvoeding is borstvoedingsforum.nl, daar heb ik ook veel aan gehad.
  • paar weken na de bevalling, begonnen met alleen de minipil te nemen.
    Na mijn bv terug begonnen met de gewone "normale" pil.
    Hier zit ik ook al een tijdje mee, wat na de bevalling.
    Maar dan niet ivm de minipil.
    Ik weet nu eens heel zeker dat manlief en ikzelf, het bij 2 kindjes willen houden.
    Maar om me te laten steriliseren ben ik veel te jong, manlief gaat ook te jong zijn.
    Hier ziet hij het ook niet zitten om zich te laten steriliseren.
    Pertangs heb ik heel de procedure, mooi uitgelegd wink.gif .
    De pil wil ik niet meer nemen en condoom is ook geen optie ivm allergieën.
    Elke dag dat pilletje slikken, ik ben het "kots" beu.
    Ik denk eraan om een spiraal te laten steken, maar ben het niet zeker.?
  • @Silk: het feit dat je niet zwanger kunt worden terwijl je borstvoeding geeft klopt niet hoor, mijn gyn heeft me dit ook nog is op het hart gedrukt en ik ken ook mensen die na een maand of 2 terug zwanger waren en frequent borstvoeding geven. Mijn cyclus was na de bevalling van mijn zoontje na 2 maanden weer perfect normaal, dus 2 jaar duurt het volgens mij niet echt gemiddeld voor je cyclus terug op gang is.
  • Bij mij kwam mijn cyclus op gang exact de maand dat ik gestopt ben met kolven voor Meneer (ik gaf dus nog enkel 's morgens en 's avonds bv toen), en toen was Meneer 1j oud. Ik zeg niet dat het bij iedereen 2j duurt, maar zolang je bv geeft, kàn het wel dat je geen cyclus hebt.
    Enkel de eerste 6 maanden ben je beschermd indien je volledige bv geeft en frequent genoeg (hier en daar een uitzondering daargelaten misschien), of dat heb ik toch altijd gelezen/horen zeggen.
  • Mijn gyn stelde na bevalling minipil, condoom of koperspiraal voor. Altijd aan de condooms daar had ik geen zin in, koperspiraal vertrouw ik niet 100% en je zit er dan toch een tijd mee. Dus uiteindelijk 10dagen na bevalling op advies van de assistent-gyn met minipil begonnen. Borstvoeding lukte ondertussen redelijk goed. 3 doosjes minipil genomen, in die tijd nooit mijn regels gehad. Pil was op, even later ook met BV gestopt en een paar weken later had ik mijn regels, all systems up and running dus. Nadien was ik gelijk weer zwanger smile.gif
  • Inderdaad tijdens bv kan je wel degelijk zwanger worden, ook het eerste half jaar. Zo uitzonderlijk is dat zelfs niet... Onthouding tijdens vruchtbare periode is ook geen veilige methode. Na een zwangerschap kan je cyclus altijd opeens helemaal anders zijn dan voor de zwangerschap. En je kan altijd eens een vroege, late ... Eisprong hebben. Nee geen veilige manier... Op die manier geraken er wel meer mensen zwanger.
  • Das nu niet slecht bedoeld hé silk, mss werkt die methode wel voor jullie tot nu toe. Maar ik zou het toch zeker niet algemeen gaan aanraden voor anderen.
  • Ik begrijp jullie terughoudendheid tegenover het zelf controleren en interpreteren van de signalen van je lichaam, omdat je natuurlijk wel moet weten wanneer bepaalde afscheiding "waterig" of "eiwitachtig" is (beide vruchtbare periode, eiwitachtig meestal dicht tegen de eisprong) en hetzelfde voor de positie van de bmm.
    Ik raadde ook aan in het begin condooms te gebruiken tot je een cyclus hebt, omdat je de eerste eisprong normaalgezien gaat missen (je denkt dan nog geen cyclus te hebben); daarna is de combinatie van temperatuur (bevestiging dat eisprong geweest is, geen voorspellende waarde), afscheiding (voorspellend maar vereist dus goed kunnen interpreteren) + positie baarmoedermond (eveneens voorspellend maar vereist interpretatie) wel redelijk betrouwbaar en zelfs even betrouwbaar als de pil (zoek statistiekjes maar op!).
    Ovulatietesten zijn niet voldoende als voorspellend criterium omdat ze maar zo'n 2d voor de eisprong positief worden (bij de meeste vrouwen) en de zaadjes langer leven, m.a.w. dan ben je te laat met toepassen van onthouding.
    De minipil of het spiraal is uiteraard "de makkelijkste oplossing" wat anticonceptie betreft maar, ik herhaal mezelf, kan invloed hebben op de borstvoeding.
    Ieder zijn ervaring en ieder zijn keuze, het belangrijkste is dat je kiest voor een methode waar je consequent genoeg mee kan omgaan (bijv. minipil zou voor mij geen optie zijn omdat ik nogal vergeetachtig ben, hoewel het wschl. niet echt een probleem zou zijn ook omdat ik van nature eerder bij de probleemgevallen om zwanger te worden zit, maar daar gaat het hem natuurlijk niet om) en dat je je bewust bent van de mogelijke voor- en nadelen zodat je bij problemen kan overwegen om over te schakelen op iets anders.
  • Op die manier is het wss al wat betrouwbaarder idd. Maar zouden er niet weinig vrouwen zijn die alle signalen goed herkennen en dergelijke?
    Allé, ik kan mij zelf niet voorstellen dat ik op die manier mijn cyclus volledig ga kunnen 'voorspellen'. Maar ik ben mss niet de juiste persoon om zo'n uitspraak te doen aangezien ik op dat vlak problemen heb...
    Ovulatietesten bv zijn bij mij altijd positief, wanneer ik ook test, ook al heb ik uit mijzelf zelfs gewoon zo goed als nooit een eisprong...
  • Silk, ik vertrouw het voor geen haar, die zogenaamde onvruchtbaarheid tijdens de borstvoeding. Wij zijn hier hyper-vruchtbaar. Ik heb na mijn drie bevallingen én na mijn vier miskramen, telkens na exact vier weken mijn regels gekregen. Nochtans dronken mijn drie jongens de eerste vier maanden steeds 10-12 voedingen per dag (dus ook 's nachts max 2u tussen) en heb ik hen elk zes maand voltijds borstvoeding gegeven. Mijn derde is er gekomen door een ongelukje met een condoom, op dag 23 van mijn cyclus. En deze zwangerschap is er gekomen na maar één keer vrijen op dat 8 van mijn cyclus. En nochtans ben ik dus écht regelmatig, heb ik steeds cycli van 28 dagen. Maar mijn eitjes en mijn man zijn zaadjes zijn blijkbaar van heel goeie kwaliteit wink.gif Bij slechts één van de acht zwangerschappen hebben we vier cycli moeten proberen. Bij zeven van de acht zwangerschappen was het van de eerste keer prijs.

Hier dus alleen vertrouwen in een condoom of zware pil. Maar met een condoom kan je ook ongelukjes hebben (hoewel gelukkig niet vaak) en een pil wil ik niet meer. Bij ons zal mijn man dus actie ondernemen wink.gif Want onze kinderwens is volledig voldaan met vier kinderen smile.gif
  • naartschijnt zou de anti conseptie plakker ook mogen, maar ben niet zekr..
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld