Kine?

• kine?

Wie van jullie is van plan kine te gaan doen?
  • Bedoel je vooraf? Ik wel denk ik. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik hiervoor de kans niets eens gehad. Wat doe je dan eigenlijk allemaal tijdens die kine? Zijn dat de oefeningen als voorbereiding op de bevalling? ( mja, weet er dus totaal niks van).
  • ik heb kine gedaan, gewoon oefeningen en extra voor mijn bekkeninstabiliteit. Moet eerlijk toegeven dat ik vond dat ik er niet erg veel heb aan gehad. Maar mijn bekken doet nu alweer zo'n pijn dat ik het mss toch terug ga doen.
  • Ik heb geen idee wat de inhoud er precies van is... Mijn dokter had me al eens gezegd dat ik er 'recht' op had tijdens de zwangerschap maar ik heb geen last van mijn rug ofzo dus ik zou het dan zo raar vinden om naar de kine te gaan.
    Tenzij je ook naar de kine kan voor oefeningen enzo ter voorbereiding op de bevalling! Iemand daar een idee van?
  • naart schijnt leer je dan ook hoe te puffen, en juiste pershoudingen enzo . Ik vind vooral het belangrijkste om de bekkenbodemspier te trainen maar weet niet of dit zo belangrijk is voor de bevalling, denk eerder erna...
  • Die oefeningen voor je bekkenbodemspieren zijn volgens mij ook pas na de bevalling. Om het hele boeltje te verstevigen.
    Als kiné wil zeggen: pufoefeningen en houding enz. dan ga ik dat wel doen. De vorige keer had ik KS dus ik weet niet waar ik mij aan moet verwachten . nervous.gif Mijn man wil ook persé dat hij 'weet' (in hoeverre dat kan) wat hij moet doen om te helpen. Hij is volgens mij nog zenuwachtiger dan ik. upset.gif
  • Ik heb dat vorige keer ook niet gedaan en het is ook gelukt wink.gif maar als je jezelf daar geruster bi j voelt,zeker doen !
  • Prenatale kine zou ik niet doen om je voor te bereiden op de bevalling, maar wel om de juiste houdingen aan te leren voor je groeiende buik (dus bekkenbodemspieren, bekkeninstabiliteit, ...).
    Postnatale kine richt zich enerzijds op het herstel van je buikspieren en anderzijds op het herstel van je bekkenbodemspieren. En dat is wel vrij noodzakelijk.

Voorbereiding op een bevalling doe je beter door een prenatale cursus te volgen bij een vroedvrouw (geboortehuizen of vroedvrouwenpraktijken, check voor adressen bij de VLOV). Of in zwangerschapsyoga, zwangerschapsshiatsu, ... kan je je ook goed voorbereiden op de bevalling (letten op ontspanning, ademhaling, ...). Je vindt cursussen voor zwangerschappen bij de provinciale kraamzorgcentra ([url=www.expertisecentrakraamzorg.b…">www.expertisecentrakraamzorg.b…]www.expertisecentrakraamzorg.b…">www.expertisecentrakraamzorg.b…[/url]), bij sommige mutualiteiten, ... Dus gewoon eventjes opzoeken.
  • mijn kine hield enkel rugmassage in tegen bekkeninstabiliteit en enkele kanteloefeningen bij bekken, maar had super veel pijn toen enben op 22 w gestopt... bij deze zw geen problemen met bekken enkel met geen urine kunnen ophouden supper lastig want je kan niet altijd en overal naar toilet...
  • Bedankt voor de duidelijke uitleg Akiki! Ik weet nu wat te doen!
  • ma mangav tu: urine niet goed kunnen ophouden, dat heeft met je bekkenbodemspieren te maken, dus dat kan je ook proberen te verhelpen met kinesitherapie.

Pip, graag gedaan smile.gif
  • heeft er iemand al eens waterrelaxatie gedaan?
    Dit wordt aangeraden door mijn vroedvrouw.
  • Neen, maar ik kan mij goed voorstellen dat dat alleen maar voordelen heeft! Goed voor je lichaam, geest en heeeeeel ontspannend...
    Waarom stelt jouw vroedvrouw het juist voor?
    Ik ben wel van plan om binnenkort met het zwangerschapszwemmen te starten. Vooral om zelf in beweging te blijven, maar ook voor de kleine pijnlijke ongemakjes. Ik denk dat je in het water het groeiende dikke buikje wel eventjes kan 'wegzwemmen'... En vooral ook voor mijn rug.
  • omdat ze het zelf geeft wink.gif
    daarom dat ik hier eens kom informeren
  • ze zei ook dat je dan leert om in het moment te zijn, niet te veel bezig zijn met alles rondom jou.
    Je leert niet in paniek te geraken, als dat al mogelijk is hihi
  • Klinkt in ieder geval zeer interessant. Moest ik het hier in de buurt kunnen doen, dan zou ik dat zeker overwegen!
  • Denk dat het sowieso goed is om "iets" te doen van relaxatie voor je lichaam.
    Ik fiets nog elke dag naar 't werk (18km enkel) met mijn elektrische fiets, en dat is voor mij voorlopig voldoende beweging. Ik vind de tijd en de energie niet om nog extra cursussen te doen. Al zou zwemmen wel aangenaam zijn, even gewichtloos in het water drijven smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld