gewicht mama en baby

• Voorlopig nog maar max 1 kg. Ik wil absoluut niet zoals de vorige wangerschap 24kg bijkomen. Dus gezond eten en niet te veel snoepen zeker. smile.gif
  • Dat had ik bij mijn eerste ook.
    Bij mijn tweede maar 10kg en dat had ik nu ook graag zo gehouden, maar het lukt niet.

Hopelijk helpt de borstvoeding om de overtollige kilo's kwijt te geraken.
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg

17 weken:
    vlientje +2 kg
  • Mijn gewicht lijkt momenteel redelijk constant te blijven, het schommelt zo'n kilo heen en weer maar gaat dus niet constant omhoog. Gisteren kreeg ik wel de opmerking dat ik er slanker uitzie, dus het fenomeen van afvallen op de benen (en bijkomen elders) is weer in werking.

7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg
    Silk +1.7kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg

17 weken:
    vlientje +2 kg
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg
    Silk +1.7kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg

17 weken:
    vlientje +2 kg
    Liska - 2,7 kg

Mijn gewicht blijft dus min of meer stabiel, nog beetje in dalende lijn... Maar de vroedvrouw van de gyn verzekerde mij vanavond dat dit absoluut geen kwaad kan zolang het baby'tje goed blijft groeien. En door mijn overgewicht is het juist goed dat ik zo weinig mogelijk probeer bij te komen zolang ik dat doe door gezond te eten en niet door maaltijden over te slaan...
    Ik ga dit dus ook proberen vol te houden, tegen het einde van de zwangerschap ging het de vorige keren steeds snel in stijgende lijn dus ik wil zo lang mogelijk stabiel blijven.
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg
    Silk +1.7kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg

17 weken:
    vlientje +2 kg
    Liska - 2,7 kg

20 weken:
    Deborah + 4kg

Ik heb eigenlijk geen flauw idee of ik hiermee op schema zit of niet, qua gewicht? Mijn vriendin is even ver als ik en is ondertussen al 7kg bijgekomen, dus dan valt mijn 4kg op 20 weken wel mee zeker? tongue.gif
  • Deborah iemand die geen overgewicht heeft mag +-12kg bijkomen (in theorie hé, in praktijk is het vaak meer) dus ik denk dat het nog goed meevalt hoor tongue.gif
  • Bij mijn vorige zw.schap (wel overgewicht) zei mijn huisarts 1e trimester niks bijkomen, dan 4kg max en dan nog eens 4kg. max.
    Ik was toen in totaal bijna 20 kg. bijgekomen upset.gif maar gelukkig was er ook wel wat vocht bij. Na de bevalling (nu ja, dag ontslag zkh) was ik al bijna 10kg. kwijt.
    Bij deze zw.schap (ook overgewicht) mag ik niks bijkomen in theorie, dus ik moet hetgeen de baby weegt/gaat wegen tijdens de zw. afvallen van 't zkh. Mijn begingewicht zit wel hoger dan vorige keer helaas.

Ik hoor dat je zonder overgewicht ong. 15 kg. zou mogen bijkomen max. (in theorie dus), en ik vermoed dus ook dat daar min. 8kg voor de laatste trimesters is voorbehouden.
  • Max. 12 à 15kg bijkomen en ik zit nu aan 4kg... Als je het zo bekijkt valt dat wel nog mee he smile.gif maar ik heb ook al veel gehoord dat je in het laatste trimester meer en sneller bijkomt,...
    Hopelijk blijft dat uit!
    thumbup.gif
  • Zoals ik al zei in het begin van deze topic, houd ik mijn gewicht eigenlijk niet echt bij. Onze weegschaal is kapot, en ik voel geen aandrang om er een nieuwe te kopen goofy.gif

Maar om de dames gerust te stellen: ik heb geen overgewicht, maar ben wel al elke zwangerschap ong. 25 kg bijgekomen. En ik ben al drie keer al die kilo's kwijt geraakt drie maanden na de bevalling. Zware kindjes, zware placenta, veel vruchtwater, nog wat vocht dat je ophoudt, ... En daarna deden bij mij de borstvoeding, de vele slapeloze nachten, nauwelijks tijd om te eten, ... het werk voor de laatste kilo's.

En het is logisch dat je het laatste trimester meest bijkomt, want dan groeit je kindje en de placenta in gewicht en komt er meer vruchtwater ook.
  • ik vind het vreselijk ik ben al 6kg bijgekomen en dit voor mijn eerste zw met een maagverkleining!!! ik ben zo bang dat het weer allemaal gaat mislukt zijn en dat ik dus na de bevalling weer ga steeds blijven verdikken disappointed.gif
  • Tineke, probeer je geen zorgen te maken. Zolang je niet veel meer eet dan voor je zwangerschap, zolang je niet overdrijft met snoepgoed, ben ik er vrij gerust in dat je je kilo's wel zal kwijt geraken. Probeer ook wat te blijven bewegen (stappen, fietsen, zwemmen). En doe dat ook na de bevalling, als het lukt. Diëten is nu uit den boze, dan komen de gifstoffen/afvalstoffen bij je kindje. Idem bij borstvoeding.

Check je deze link eens. Deze toont de verdeling van het aantal kilo's dat je bijkomt. Het mag een geruststelling zijn dat slechts een kwart van het bijgekomen gewicht eigen vetten zijn. En die vetten dienen dan nog als reserve voor de borstvoeding:
    [url=www.uzleuven.be/en/voeding-tij…]www.uzleuven.be/...me-tijdens-…[/url]

En op deze curve kan je kijken wat de aanbevolen toename in gewicht is, vertrekkende van je startgewicht:
    [url=www.uzleuven.be/node/5798">www.uzleuven.be/node/5798]www.uzleuven.be/node/5798">www.uzleuven.be/node/5798[/url]
    [url=www.ikbenzwanger.com/gewicht.p…">www.ikbenzwanger.com/gewicht.p…]www.ikbenzwanger.com/gewicht.p…">www.ikbenzwanger.com/gewicht.p…[/url]

En hier kan je lezen over hoe de gewichtstoename verspreid is over de verschillende trimesters.
    [url=www.wewomen.be/zwangerschap/aa…]www.wewomen.be/z...angerschap-…[/url]

Nu, ik heb uit nieuwsgierigheid eens getest hoeveel ik zou mogen bijkomen: ik zou max. 16kg mogen bijkomen. Maar ik ben elke zwangerschap dus al bijna 25kg bijgekomen. Ik heb nu eenmaal grote kindjes, veel vruchtwater en grote placenta's, en mijn borsten groeien bijna drie maten, dus zo kom ik al snel aan extra gewicht.
    En de borstvoedingsperiodes (en slapeloze nachten) vragen zoveel van mijn energie, ik heb nauwelijks tijd om te eten in de kraamperiode, ... Dus mijn kilo's zijn er telkens heel snel terug van gegaan.

De linken hierboven tonen dus de theorie, en daarnaast is er nog de praktijk ook, he.
  • ondertussen toch 3 kg erbij... en we zijn vertrokken tongue.gif
  • 7 weken:
    Liska - 2,4kg

8 weken:
    Hilde + 1,5 kg
    debdav + 0,400 kg

9 Weken:
    Bloeme + 2.7kg
    Deborah + 1.5kg
    vlientje -2.5kg

11 weken:
    Hilde + 2 kg

12 weken:
    Bloeme +3.5kg
    Deborah + 1.5kg

13 weken:
    Bloeme +4.4kg
    Liska - 3kg

14 weken:
    Bloeme +4.3kg
    Liska -2,4kg

15 weken:
    Bloeme +4.5kg
    Liska -2,4kg
    Silk +1.7kg

16 weken:
    debdav + 1,4kg
    Deborah + 2kg

17 weken:
    vlientje +2 kg
    Liska - 2,7 kg

19 weken:
    lieveke + 3kg

20 weken:
    Deborah + 4kg
    Tineke + 6kg

23 weken:
    Deborah + 5kg

goofy.gif
  • Gisteren op de weegschaal gestaan bij de vroedvrouw, en zo heb ik nu toch een update wink.gif En ja, ik ben koploper, ik ben al 10kg bij! Ik ga dus opnieuw onderweg naar de 25kg. Maar collega's en familie bevestigen dat ik momenteel gewoon een gigantische buik heb, maar verder niet ben bijgekomen, dus ik zal me geen zorgen maken he.
  • bedankt akiki die linken hebben me echt geholpen! blush.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld