Meter en peter dilemma

• Dag iedereen,

Ik weet het. Ik ben er vroeg bij, maar ik zit nu al in mijn maag met het hele meter en petergedoe voor ons kleine spruit.

Ik kan er nog met niet veel mensen over praten aangezien enkel heel dichte familie weet dat we zwanger zijn. Vandaar dat ik jullie mening es wou horen...

Mijn man en ik komen beiden uit een kleine familie. Ik heb een zus die getrouwd is en kindjes heeft en 2 lieve ouders. Ik kom uit een heel warm nest en iedereen is vrij close.
    Mijn man daarentegen heeft geen vrolijke jeugd gehad. Zijn vader drinkt veel. Zijn moeder is een giftig mens met wie we al meer dan 2 jaar geen contact meer hebben (lang verhaal) en zijn zus valt mee, maar is niet echt te vertrouwen.
    Feit is dus dat mijn man enkel nog contact heeft met zijn vader en zijn zus. Beiden zien we amper. Toen we zwanger waren van ons eerste kindje, hebben we mijn schoonvader toch als peter gekozen om de banden wat aan te halen. Hij beweert dat hij ons dochter graag ziet, maar komt nooit langs. Vorig jaar heeft hij zijn petekind letterlijk 10 minuten gezien. Hij kan nooit komen op haar verjaardag, vergeet Pasen, Sinterklaas of Nieuwjaar. Hij heeft nooit tijd. ponder.gif
    Mijn schoonzus zien we zo'n 2 à 3 keer per jaar. Ook zij heeft geen tijd. Heeft nochtans geen man of kind. Ziet ook ons dochter zogezegd graag, maar het kind heeft nog nooit een voet in haar huis gezet. Reden? Ze heeft heel grote honden die ze niet even kort wil houden als ons dochter zou komen. We zien haar dus meestal buitenshuis. Zelf is ze al een jaar niet bij ons geweest.

Met mijn familie is het contact super. Mijn man voelt zich echt thuis en beschouwt hen als de familie die hij nooit gehad heeft. <3
    Maar nu komt ons 2de kindje en moeten we een meter en peter kiezen.
    Ons dochter heeft mijn zus en schoonvader als meter en peter. Logisch zou zijn dat we nu mijn vader en mijn schoonzus nemen (om het evenwicht te behouden), maar ik zie dat helemaal niet zitten! Ik wil geen meter die 2 keer per jaar omkijkt naar ons kind. Ik wil iemand die tijd maakt voor haar petekind en leuke dingen met hem of haar doet.

De oplossing zou zijn dat we mijn ouders kiezen. Ze doen ook het meest voor ons eerste kindje en staan altijd klaar. Mijn man is echter bang voor de reactie. Het zou waarschijnlijk inslaan als een bom moesten we zowel meter als peter van mijn kant kiezen en mijn schoonzus passeren.

Sorry voor het lange verhaal, maar wat zouden jullie doen? Ik zit met de handen in het haar... sadhug.gif
  • Hoi,

doe waar jij en je man jullie goed bij voelen. Hier een meter (mijn zus) en peter(geen familie)langs mijn kant.

groetjes
  • Heeft hij geen goede vriend die peter zou kunnen zijn?
  • Ik heb ook maar een kleine familie, mijn vriend heeft zelfs geen broers of zussen.
    Voor onze zoon was mijn broer nog wat jong om peter te zijn, wij kozen daarom een goede vriend en vriendin als meter en peter. Hij ziet ze niet superveel, maar ze zijn er wel altijd voor hem! Voor ons tweede wil ik nu wel mijn broer als peter, een mater vinden is iets moelijker. Grootouders vallen al af omdat die zogezegt de een meer zouden moeten geven dan de ander...
    We hebben een heel goede vriendin, die wil ik heel graag meter maken, maar zij wonen in amerika, ze zullen ons kleintje dus niet veel zien. Al ben ik zeker dat ze er wel voor hem/ haar zullen zijn als het nodig is.
    Dus misschien buiten de familie zoeken?
  • Meter en peter houden we liever in de familie.
    Mijn beste vriendin is trouwens al 2 of 3 keer meter in haar familie en mijn mans beste vriend is ook al eens peter. Zelf heeft die vriend ook een klein zoontje en waarschijnlijk komt er binnenkort nog een kindje bij. Ik bedoel maar dat hij het ook al druk heeft met die kleintjes en het peterschap niet echt zou kunnen invullen, wat ik wel volledig begrijp. Ik ga het toch eens voorstellen aan mijn man.
    Hoe dan ook zou het waarschijnlijk toch een bom blijven als we mijn schoonzus "passeren".

Vinden jullie dat we haar moeten uitleggen waarom we haar niet zouden kiezen?
  • Wij hebben een gelijkaardig probleem maar we hebben vrij snel een keuze gemaakt.
    De ouders van mijn vriend hebben vanaf mijn eerste zwangerschap gezegd dat ze geen peter of meter willen zijn. Officieel vinden zij zich al belangrijk genoeg als grootouders maar wss is het eerder uit gierigheid (ookal vragen wij om enkel een kleine kado te geven met verjaardag of kerstmis). Hierdoor hebben we bij ons eerste kindje mijn schoonbroer en mijn moeder gevraagd. Nu zou het dus voor ons leuk zijn moest deze keer mijn broer en mijn schoonmoeder toezeggen. Mijn broer is geen probleem, die staat te popelen om peter te worden. Maar als mijn schoonmoeder weigert, zal het mijn vader worden als tweede peter. Pech als dit niet naar hun zin is omdat er dan 2 peters (!) zijn langs mijne kant van de familie. Dan hadden ze maar moeten toehappen.
    Stiekem hoop ik trouwens dat ze niet wil.. blush.gif
    Ik persoonlijk zou dus gewoon mijn gevoel volgen. De bom die even barst als jouw schoonzus het hoort, zal waarschijnlijk minder gevolgen hebben dan jij die je hele leven denkt: had ik maar.. wink.gif
  • Bij ons was dit ook zo , ik had 2 meters in gedachten, mensen bij wie we ( een tante van hem en mijn beste vriendin al jaren, alsook die van hem, hij kent ze al van sinds hij 5 jaar was) dus dat was voor mij overduidelijk dat we voor hun gingen kiezen, maar nu wou zijn stiefvader ook Peter zijn, wat ik eigenlijk niet echt zag zitten, maar zijn moeder stond er echt op en vond het NOT DONE dat ik 2 meters wou, Mijn vriend had dan ook graag zijn nonkel erbij gehad ( hebben een hele hechte band) nu hebben we 2 peters en 2 meters, kwestie van het evenwicht te behouden en zo heeft iedereen zijn zin zeker? Volg gewoon je eigen gevoel zou ik zeggen ... Als het aan mij alleen lag had ik mijn ' vrouwen' als meters behouden en basta, maar ja je bent met 2 hé ...
  • 4 maand later en we zijn er nog niet uit...

Ondertussen al heel gedoe geweest. We zijn kort geleden voor de jeugdrechter gedaagd omdat mijn schoonmoeder plotseling weer iis opgedaagd en bezoekrecht eist met ons dochter.
    Ik ga het verhaal hier niet nog eens doen. Staat in een ander topic.
    Feit is dat ze waarschijnlijk op de proppen gekomen is omdat schoonzus verteld heeft dat we zwanger zijn. Dit nadat mijn vriend uitdrukkelijk gevraagd heeft om haar niks te vertellen.
    Enfin, schoonzus blijft ontkennen maar zegt wel dat ze schoonmoeder verschillende keren per week hoort. Dat is natuurlijk volledig haar keuze, maar dan klinkt het niet geloofwaardig dat ze niks aan SM zou verteld hebben.
    Komt ook nog bij dat ze blijkbaar foto's doorspeelt van ons gezin (nu ja, mijn vriend en ons dochter) aan SM. Dit is ook tegen onze wil. Uiteindelijk zijn we nu belast met een maatschappelijk onderzoek door de jeugdrechtbank en zal SM wellicht haar huis vol met foto's zetten om haar zogezegde interesse te veinzen.

Een ganse boterham om te tonen dat ons vertrouwen in schoonzus nu compleet zoek is. Blijft ook bij dat ze ons dochter maar een paar keer per jaar ziet.
    Nu we nog geen meter en Peter bekend gemaakt hebben van ons beebje, wil ze plots meer op bezoek komen. goofy.gif

Bottom line: we vertrouwen haar beiden niet, maar vriend is nog steeds bang voor reactie als we haar niet zouden kiezen! Uiteindelijk betreurt hij ook het feit dat hij uit een gezin komt waar familiewaarden helemaal niet bestaan. Ik begrijp dat, maar vind niet dat je iemand meter moet maken omdat het "hoort" en je niemand anders hebt in je familie.
    Op een bepaald moment zei mijn vriend: "tja, ons dochter heeft ook niks aan een van haar peetouders, dan is dat bij ons tweede kindje ook maar zo..."
    Foute redenering... thumbdown.gif

Ik weet echt niet meer wat doen. Mijn zwangerschap wordt zwaarder en zwaarder. Baarmoederhals is aan het verkorten en moet bijna ganse dag liggen of het wordt ziekenhuisopname volgens gyn. Ik ben alle stress meer dan beu...
    Ik ben waarschijnlijk "verwend" door een warme opvoeding en een goed gezinsleven. Maar heb het gevoel dat er altijd wel iets is langs mijn partners kant. Ik besef heel goed dat mijn vriend hier het grootste slachtoffer van is, maar het steekt me nu echt tegen... Mijn zwangerschap is al heel zwaar geweest en er blijft precies maar druk komen...
    cry.gif cry.gif
  • In jouw situatie zou ik precies gewoon geen meter en/of peter nemen? Als je ziet wat een gedoe en stress het nú al met zich meebrengt, dan vraag ik me af of dit echt allemaal opweegt tegen de mogelijke voordelen. De mensen die je ongeboren kindje graag zien (vooral jouw familie, heb ik de indruk) zullen er zo toch ook wel voor hem of haar zijn, zonder dat die speciale titel daarvoor nodig is?
  • Dat is niet echt een optie aangezien ons kindje gedoopt wordt.
    Zou het niet eerlijk vinden tov ons kleintje ook. Grote zus heeft een meter en peter. Dan kan je dit moeilijk je tweede kindje ontzeggen...
  • En je kan niet gewoon twee vrienden als meter/peter vragen? Sorry alvast mocht ik erover gelezen hebben smile.gif
  • Ook al overwogen... Vriend is niet echt te vinden voor dat idee.
    Komt nog bij dat mijn beste vriendin al 2 of 3 keer meter is en alleenstaande mama. Die heeft haar handen al vol.
    Zijn beste vriend is ook al eens peter, is zelf jonge papa en wordt waarschijnlijk binnenkort ook weer papa. Ook die heeft het dus heel druk.
    Wat de peter betreft, hebben we trouwens al voor mijn vader gekozen.

Als we nu kijken naar wie het meest voor ons kindjes doet, is het mijn mama.
    Ze helpt me in deze zwangerschap echt veel en staat altijd klaar voor ons dochtertje.
    Ik zou dan ook haar willen kiezen als meter. En mijn vriend zou dat ook direct doen, moest hij geen zus hebben en dus ook geen ruzie.
    Pfff.... Is echt moeilijk...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld