Stuitbevalling vs keizersnede

• Stuitbevalling vs keizersnede

Hallo iedereen, ik zit met een serieus dilemma. Ik ben bijna 37 weken en ons meisje ligt in stuit met haar poepje al goed ingedaald. Nu heb ik de keus om een stuitbevalling te ondergaan of een keizersnee. En ik ben al een twijfelaar dus wou eens luisteren als er hier mensen zijn die ook die keuze hebben moeten maken. Hoe maak je in godsnaam zo een keuze. Wat zijn de voor en nadelen van alle twee. Kan iemand me een een beetje raad geven aub?? ponder.gif
  • Ons zoontje was ook een stuitligger, maar mijn gyn doet geen stuitbevallingen dus het werd sowieso keizersnede. Om eerlijk te zijn zag ik een stuitbevalling zelf ook niet zitten. Ik kan dus niks zeggen over de stuitbevalling, wel over de KS. Voordelen zijn er niet echt, misschien dat je niet kan geknipt worden of scheuren en dat de bevalling zelf vrijwel pijnloos is. Nadelen: het is een operatie, je moet er echt van herstellen, de pijn komt dus nà de bevalling (hoewel ik amper pijn heb gehad, dankzij de morfinepomp!), je lichaam beseft niet dat je bevallen bent dus borstvoeding enz komt moeilijker op gang, ...
  • Merci voor uw reactie, ja die bv komt moeilijker op gang. Zat dat ook te denken. Maar is het uiteindelijk gelukt dan voor goed bv te geven bij jou? Want dat vind in wel belangrijk.
  • Nee, maar dat had meer met slechte begeleiding in't ziekenhuis te maken dan met de keizersnede. Via LLL kan je een (e-)brochure aanvragen over keizersnede en borstvoeding. Ik heb daar vooral uit geleerd dat je na de KS oxytocine via infuus krijgt om de bv te stimuleren smile.gif

• Ik kies bewust bij de tweede voor een keizersnede
    Ja ik heb afgezien bij de eerste maar bevallen is hoe dan ook afzien
    Qua borstvoeding geen probleem gehad, dat probleem zit ook grotendeels tussen je oren, door het verwijderen van de placenta schieten alle nodige hormonen in gang en dus ook melkproductie enz
  • @Evyken

Ik heb 2 stuitkindjes en 2x keizersnede gehad. Bij de eerste wist ik het ook niet goed en heb ik vanalles zitten opzoeken over uitwendige kering, stuitbevalling en ks. Mijn gyn heeft nooit over de optie kering of stuitbevalling gesproken, en een ks blijkt uit wetenschappelijk onderzoek iets veiliger dan een stuitbevalling (vooral voor het kindje), vandaar dus mijn keuze voor ks. Maar onderschat het niet, het is een operatie en het herstel duurt toch wel even. Bij mijn 2e had ik gehoopt natuurlijk te kunnen bevallen, maar ook hij bleek in stuit te blijven zitten, dus weer ks dan maar.

De borstvoeding was hier 2x absoluut geen probleem, kwam vlot op gang met stevige stuwing op dag 3. Gewoon je kindje vaak genoeg aanleggen, op voorhand wat info inwinnen via LLL (La Leche League) en niet te veel naar de tegenstrijdige adviezen van de vroedvrouwen luisteren.
  • Ik heb een positieve keizersnede-ervaring achter de rug.
    Praktisch geen pijn, mini-litteken.
    Ik had voor KV gekozen, dus met de vraag over BV kan ik je niet verderhelpen.
  • Bij ons lag ze de laatste keer ook nog in stuit. Misschien is ze nu al gedraaid. Dat weet ik niet zeker... Als ze nog in stuit is, opteer ik voor een stuitbevalling. De gynaecoloog heeft daar al heel veel ervaring mee en staat daar ook volledig achter als de mama dat ook ziet zitten.
    Het is natuurlijk een persoonlijke keuze.
  • Als het kontje eerder komt, is dat makkelijker dan de benen eerst. maar met beide kan je goed bevallen, als je maar een ervaren iemand naast je hebt staan, hoeft het niet langer te duren dan bij een gewone bevalling. Zo lang de placenta gewoon nog vast zit kan je zo lang doen over de bevalling als nodig is. hoe rustiger jij bent, hoe sneller je in die flow komt. en ik raad je aan zeker niet dan op je rug te bevallen, dat is de moeilijkste positie om te bevallen en als die al moeilijk wordt gemaakt door een stuitbevalling, kan je beter voor een andere positie kiezen (op handen en knieen bvb). en als je op je rug moet (niks moet trouwens) dan beter op je zij gaan liggen.

heel veel succes en je zult het goed doen, goed luisteren na je lichaam en je gevoel bigsmile.gif
  • Hoi,
    ik kreeg de keuze niet... Ook ene stuitligger, en gezien eerste bevalling vond de gynaecoloog dat een onnodig risico.
    Ik denk niet dat er "enkel nadelen" aan een keizersnede zijn. De voordelen dus even op een rij
    - je weet op voorhand wanneer je gaat bevallen
    - je hebt geen barensweeën
    - je kindje komt snel op de wereld en zonder "stress"

Ik heb bij beide kinderen geen problemen met borstvoeding gehad.
    Mijn eerste was een stuitligger en tweede keizersnede op 41 weken, omdat mijn dochter niet indaalde en ik geen verweking had en de gynaecoloog me gezien eerdere keizersnede niet langer overtijd wou laten gaan...
    Ook qua herstel viel het best mee. De eerste keer iets langer, maar de tweede keer wist ik hele goed wat ik moest verwachten en kende ik wat trucjes smile.gif. Op de zij gaan liggen en dan rechtduwen,bvb smile.gif
    veel succes, laat je vooral adviseren door je gynaecoloog!
  • Hier ook een stuitliggertje... Er is nog tijd om te keren, maar op nog geen enkel echomoment lag 't beebje goed (telkens dwars/stuit), dus gynae zei eergisteren dat als 't binnen 4w nog steeds in stuit ligt we een datum (onder voorbehoud dat 't toch nog draait) prikken voor ks op 38 à 39w (ook over uitwendig draaien is niets gezegd - ik ben ook van mening dat er een reden is voor de stuitligging). Vanaf nu moet ik elke 2w op controle, dus ik hoop van harte dat 't toch nog wilt draaien! Er is heel veel beweging, maar hoe 't nu ligt krijg ik kop nog staart aan smile.gif. Ik ben nog steeds van mening dat ik zo lang mogelijk zonder epi wil proberen - maar als het toch ks wordt heb ik geen keuze natuurlijk sad.gif.
  • Hier ook een stuitliggertje gehad. Ze heeft heel de zwangerschap in stuit gelegen. De gyne was ook voorstander van stuitbevalling omdat ze daar zeer ervaren in was, Maar de risico's hielden mij tegen, Zuurstof tekort, wanneer ze niet goed indalen spoedkeizersnede.. Ze testen sowieso op voorhand of het zou lukken, meten je bekken op etc.. Je mag ook niet teveel overtijd gaan zodat het kind niet te groot is.. Bij het eerste dat ze zei zuurstof tekort had ik al iets van laat maar.. Mijn vriend wou ook zelf de risico's niet nemen en eigenlijk voor dat ze uitgesproken was heb ik gekozen voor een keizersnede!

Alles is hier perfect verlopen! Ook erna. Ik zou zo opnieuw voor een keizersnede kiezen!
    Informeer je goed. En alles komt goed!
  • Ons meisje lag gisteren bij de controle nog steeds in stuit. De gynaecoloog denkt ook dat ze niet meer zal draaien. Ik was hiervoor altijd positief tov stuitbevallingen, maar overweeg nu toch een keizersnede.
    Ik heb al wat traantjes gelaten nu omdat het toch iets geheel anders wordt dan dat ik voor ogen had: een onderwaterbevalling.
    Hij stelde beide opties voor: keizersnede en stuitbevalling. Bij een stuitbevalling kan het niet onder water en stelt hij wel een epi voor.
    Maar ik heb toch eens goed naar de risico's gevraagd van een stuitbevalling en deze vielen me toch enorm tegen... Ik denk dat we dan toch voor een keizersnede zullen kiezen.
    Enkele vragen voor mama's die met keizersnede bevallen zijn:
    - leggen ze je baby meteen bij je? Ik vind dat eerste contact zo belangrijk!
    - Is de borstvoeding goed op gang gekomen?
    - Hoe lang duurt dat ongeveer? Ons zoontje zou meekomen en op de kamer blijven en ik vroeg me af hoe lang dat dan duurt dat oma en opa erbij zullen zijn.
    - Wanneer kan je iets doen? Kan je zelf voor de verzorging van je baby instaan?
    - Waar moet je zeker rekening mee houden?

Bedankt!
  • Ons dochter ging eerst op de tafel voor de slijmpjes etc.. Daarna mocht ze bij papa en na 2min lag ze dan bij mij. Eigenlijk na een goeie 5min lag ze op mij tot ik naar de recovery moest. Ongeveer 20min.
    Hier was de ene oma op de kamer toen wij aan het bevallen waren. Mijn vriend wou graag zijn mama bij hem als hij dan alleen op de kamer moest met ons dochter terwijl ik op recovery was. Maar eigenlijk kan je naar eigen wens direct bezoek ontvangen.
    Ik ben om 8u37 bevallen om 9u10 lag ik op de recovery en rond 10u15 terug op de kamer. Normaal gaat dat wel sneller. Hou er wel rekening mee dat ze je eerst nog komen wassen en spoelen..
    De dag na de bevalling stond ik al uit mijn bed want de fotograaf kwam en ging ik naar het toilet. Ons dochter heb ik wel steeds laten verschonen dan. Vanaf de dag erna deed ik alles zelf. Ik ben de dinsdag bevallen, en ben de zaterdag zelf een dag vroeger naar huis gegaan en als ik echt wou kon ik de vrijdag ook al gaan.. Het hangt natuurlijk af van persoon tot persoon maar ik kon al heel snel mn plan trekken. Je kan natuurlijk geen uur rond lopen maar na een goeie week was ik al terug de oude..

Veel succes!
  • Ons dochter is eerst bij de papa gelegd, terwijl ze mij dichtnaaiden. Eens ik in mijn eigen bed mocht, werd ze direct bij mij gelegd.
    De keizersnede zelf duurt een 20 tal minuutjes.
    Ik ben om 6u binnen gegaan, voorbereiding (sonde, fleet, scheren,...) om 8u is de keizersnede gebeurt.
    We waren pas om 12u op de eigen kamer. Eerlijk gezegd had ik niet vroeger behoefte aan bezoek. Mijn dochtertje en mijn man bleven bij mij op recovery. Het was zo laat omdat er heel veel gewone bevallingen tussen kwamen ook.
    Hier ook dinsdag de keizersnede en zaterdag naar huis.
    woensdag liep ik rond, donderdag hielp ik met de verzorging (alleen het badje nog niet). Ik ben die donderdag wel meegegaan voor een echo omwille van de heupjes en stuitligging. Dit was een hele eind stappen, maar dit is zeer goed gegaan.
    De vrijdag deed ik alles zelf voor mijn dochter.
    Rekening houden, je mag de eerste 24u niet uit bed, vandaar ook de sonde. Als je dan alleen ligt, best op tijd bellen. Want ik heb gemerkt dat het snachts soms even duurde voordat er iemand kwam. En als je ze dan niet kan nemen uit het bedje, echt frusterend. Gelukkig was dit maar 1 nacht.
  • Ik ging binnen vrijdag om 9u, ok in om 13u en om 15u weer op de kamer. Na de geboorte, legden ze zoontje even tegen mij maar ik voelde mij te misselijk door de epi. Ik heb de ouders laten komen tegen 19u.

Zondagochtend werd de epi pas verwijderd, vrij laat, maar dat was net goed: die twee dagen morfine deden wel deugd tijdens naweeën. Ik kn wel mijn bed niet uit... Mijn man deed alle verzorging van zoontje, hij is ook blijven slapen. Sinds die zondag, deed ik alles zelf en dat ging ook!

Bv kwam totaal niet op gang, maar dat ligt 'meer aan irritante vroedvrouwen, denk ik.

• Timo was 'spoed'keizersnede wegens aangezichtligging (dus met kin eerst). Ze hebben dat pas gemerkt toen ik al 6-7cm opening had want hij was bij de laatste controle nog niet ingedaald. Veel spoed zat er echter niet achter want tussen vaststellen aangezichtligging en geboorte zat 2.5 uur. (ik zat ook heel snel aan 6-7cm, dus geen fout van ziekenhuis of zo)
    Timo lag heel snel bij mij en start borstvoeding leek mij in orde. Ik heb het wel maar een 5-6 weken volgehouden, maar start was ok, vroege stoppen is niet te wijten aan keizersnede. Je kunt niet meteen uit je bed, maar ik had toch een nauwer contact met Timo dan met Ineke int begin. Ineke was een natuurlijke bevalling en ik koos op voorhand voor flesvoeding. Bij Ineke gaven ze de eerste flesjes zelf en was er minder huiscontact int ziekenhuis.
    Na de keizersnede bij Timo wist ik al van int ziekenhuis dat ik bij een tweede kindje ook voor een keizersnede zou kiezen moest ik de keuze krijgen. Ik zou ook meteen voor epi kiezen: als ze daarmee uw buik kunnen opensnijden zonder dage er iets van voelt, zou ik begot niet weten waarom ik zou moeten kiezen voor een aantal uren afzien. Bij Ineke was er dus van in begin zwangerschap sprake van een tweede keizersnede, zeker omdat ze ook weer een reusje zou worden. Ze was ons echter te snel af en kwam met een normaal gewicht en een snelle bevalling op natuurlijke wijze ter wereld. De ongemakjes na een keizersnede zijn veel kleiner dan na een natuurlijke bevalling, alé bij mij toch.
  • .

Mijn keuze is gemaakt moest het zo ver komen. (29 weken en nog steeds geen aanstalten om te draaien). Iemand die weet welke gynaes in omgeving roeselare, kortrijk met stuitbevalling ervaring hebben?
  • Ik heb ook zal beslist ( ookal heeft onze baby nog veel tijd smile.gif).
    Ik wil geen uitwendige draaiing of natuurlijke bevalling dan.
    Dus kan u niet helpen 😄😃
  • Dr buy se van kortrijk draait uitwendig,.
    Bekijkt alles eerst goed neemt geen risico.

Veel succes
    Tine
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld