onrechtvaardige moederschapsrust

• @Ine en Leen: Ik heb dat adoptieverhaal enkel aangehaald om de uitspraak te nuanceren dat het beter zou zijn een kind op drie maanden naar de crèche te brengen dan op de leeftijd van één jaar. Voor de meeste mensen, waaronder mezelf, is het niet haalbaar om een jaar thuis te blijven. Ik heb dus zeker geen kritiek willen brengen op mensen die hun kinderen al op de leeftijd van 3 maanden naar de crèche brengen.

Ik begrijp de bekommernissen van de topicstartster wel: moeders moeten hun kinderen noodgedwongen vrij vroeg naar de crèche brengen. Sommige moeders hebben daar minder problemen mee dan anderen en sommige kinderen hebben daar minder problemen mee dan anderen. Voor mij voelt het erg tegen de natuur dat een moeder al zo vroeg afstand moet nemen van haar kinderen. Ik doe mijn werk nochtans erg graag en ben wel vrij ambitieus.
  • gepushed worden in vrouwvriendelijke sectoren dat is pas bullshit!

Dag Dames,

Ik heb jullie reacties gevolgd, bedankt voor alle meningen, het is goed om hier een (netjes) debat over te voeren.
    Iedereen heeft uiteraard het recht op een eigen mening wat ik in mijn post wou aankaarten is het "grote verschil" terwijl we allemaal mama's zijn en allemaal dezelfde rechten zouden moeten hebben.

Wat eenieder voor zich beslist maakt mij in principe niet uit, maar het gaat erom dat iedereen dezelfde mogelijkheden en keuzes krijgt en kan maken.
    Nina, Caroline, Happy J..... is het niet logisch dat ik vind dat ik net zoveel rechten heb als andere mama's ?

Daarnaast denk ik niet dat iemand het recht heeft om mij in een bepaalde "sector" te pushen omwille van de moederschapsrust. Dat is toch AL te belachelijk ??? de periode van kleine kinderen is kort - dus moeten we er volop van genieten - wil dit dat zeggen dat we onze jobs met z'n allen moeten laten schieten en naar een vrouwvriendelijke sector moeten overstappen voor de zwangerschap? Laat alle vrouwen verpleegsters of kleuterjuf worden en alle mannen in de bouw gaan werken. Ik wens niet actief bij te dragen aan zo een stereotype maatschappij, Sorry...

Het enige wat ik wil aankaarten is dat het verschil onder de mama's te groot is.
    Iedereen mag voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn moederschapsrust invult, als jij je er als mama en baby maar gelukkig bij voelt.
    Maar iedereen moet wel DEZELFDE kansen en mogelijkheden krijgen. DAAR gaat het hem over.

Ik vul inderdaad ook mijn moederschapsverlof aan met ouderschapsverlof in 4/5 omdat ik zo het gevoel heb dat ik mijn kids beter kan opvolgen als ik het wat ga uitspreiden. En ja daar hoort ook bij dat ik een sociaal leven met een job wil na de zwangerschapsrust, maar zoals gezegd... 15 weken is te kort zeker als je het vergelijkt met rechten die andere mama's hebben. (in totaal 50 weken)

Iedereen gelijk voor de wet en inderdaad de toestand voor zelfstandige werkneemsters is NOG schrijnender.
    daar mag wat mij betreft dringend wat aan gedaan worden!

de boodschap : we mogen niet klagen.... - wat hebben we daaraan ? daar ging het punt toch helemaal niet over?
    laat ons anders vergelijken met Botswana daar bevallen ze boven een emmer...... totaal naast de kwestie... !

Vergelijk beter met de West-Europese landen dat is een meer evenredige vergelijking van landen met inkomen / gelijkheid en medische zorgen als het onze en daar zal je zien dat België bij de slechtste leerlingen van de klas behoort. Meer nog we worden door de EU op de vingers getikt.

Wat betreft het betaalbaar houden van de moederschapsrust: denk je dat het alternatief wat veel moeders nu noodgedwongen "gebruiken / voorhebben" (postnatale depressie) betaalbaarder is? en als het betaalbaar is voor een deel van de vrouwelijke bevolking waarom het andere deel dan niet? ik spreek me niet uit over hoeveel % van het loon het zou moeten zijn, ik stel gewoon dat als het kan voor een aantal sectoren het voor alle sectoren zo moet zijn.

Mijn post is dus volgens mij helemaal niet zo'n bullshit als Nina aanhaalt.

voor de dames die het graag nog wilden weten : ik heb mijn volledige week voor de bevalling nog kunnen uitrusten, vandaag opnieuw naar de gyn voor controle maar nu wordt het dus inderdaad wel heel spannend.

Groetjes
    Raisha
  • Het gaat niet om de vrouwvriendelijkheid van bepaalde beroepen, maar om de risico's verbonden aan het beroep.
    Iedereen heeft evenveel rechten als vrouw/moeder. De risico's voor de baby tellen echter ook en in sommige beroepen is het risico groot en dus werkverwijdering van de aanstaande moeder nodig. Dit is niet enkel voor verpleegsters/ kleuterjuffen, maar ook voor bepaalde arbeidsters, laboranten, ...
    Een rechtvaardige verdeling is niet altijd een gelijke verdeling.
  • Wij moeten ook vroeger stoppen door gevaar op besmetting. Onze verantwoordelijke die op de bureau zit moet wel langer werken. Maar ze loopt dan ook geen risico . Na de bevalling kan zijzelf haar welen opnemen en wij zijn een paar weken kwijt omdat we vroeger thuis zijn. Logisch ? Je word verplicht thuis gezet omdat er risico is en verliest weken. Zoiets is voor mij totaal niet logisch.
  • Ale vooruit daar is weer het klassieke geval van tunnelvisie...

De enige reden waarom iemand anders méér weken heeft, is idd zoals aangehaald omdat er bepaalde risico's zijn...
    CMV besmettingen enz bij kinderjuf... beroepen in bepaalde sectoren met bv vervuilende materialen/zware zaken tillen... die heb je natuurlijk niet veilig achter je bureau (yep, ik heb ook een bureaujob)

Loop je ook zo te klagen over je verlofdagen tov die in het onderwijs? Het gaat er toch puur om wat je kiest? En ik heb helemaal niet gezegd dat je in een vrouwvriendelijke sector moet gaan werken, het is nu gewoon eenmaal een keuze die je maakt.

En stereotypes? Waarom laat je je man dan niet thuisblijven om voor je kind te zorgen? Het gaat er toch om dat het kind bij één van de ouders zich 'veilig voelt'? ipv het 'dumpen bij de crèche'?

Geniet liever van het feit dat je gaat bevallen en er hopelijk een kerngezond kindje bij krijgt ipv af te geven op en je te enerveren in andere sectoren waar er nu eenmaal meer voordelen zijn OP DAT VLAK (maar ook weer zoveel nadelen)
  • Ik zit ook in de SAP/IT wereld en voel me helemaal niet onheus behandeld omdat ik 'maar' 15weken heb. Ik vond 15weken ook te kort dus ik heb vooraf 3weken verlof genomen (wat mogelijk is omdat ik in mn sector ook nog eens recht heb op 12ADV dagen, wat in de vrouwvriendelijke sectoren niet voor het rapen ligt) en ik neem achteraf nog een maand ouderschapsverlof.
    Het voordeel van ons systeem is dat je je tijd met je kinderen kan indelen zoals jij er behoefte aan hebt, veel of weinig.

Ik voel me totaal niet gepusht naar vrouwvriendelijke sectoren, want mn job heeft veel legale voordelen én onze job is niet fysiek zwaar waardoor het ook mogelijk is om te blijven doordoen als je dat zou willen.
    ik vind het ook veel geklaag om niets.
  • Ik ging heel graag weer werken na mijn 15 weken (deeltijds, dat wel) maar ik vraag me af of we niet heel ver van onze 'natuur' staan als we het als mama doodnomaal vinden om ons klein baby'tje vijf dagen per week bijna de hele dag te laten verzorgen door andere vrouwen. Ik voel me daar toch niet echt goed bij, bij een babytje dat ruikt naar het parfum van de verzorgster op de creche. Niet voor niets dat in bepaalde noordelijke vooruitstrevende landen ze zoveel langer thuis mogen blijven.
  • het moet er even uit

IK haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat die van SAP

dat deed goed bigsmile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld