Hoge bloeddruk, hoofdpijn en klemmend gevoel.

• Hoge bloeddruk, hoofdpijn en klemmend gevoel.

Goedemiddag allemaal,

Ik ben vandaag 38 weken en 1 dag zwanger en dus uitgerekend op 22 december. Ik heb tot hiertoe een zeer goede zwangerschap gehad, weinig last van kwaaltjes. Nu heb ik al sinds maandag veel hoofdpijn en woensdag had ik bij een verhoogde bloeddruk toen ik bij de gynaecoloog op onderzoek ging (15,3 / 9 ongeveer). Er werd echter geen eiwit in mijn urine gevonden dus ik moest me niet teveel zorgen maken. Hij heeft me wel pilletjes (trandate) voorgeschreven waarvan ik er sinds donderdagochtend 2 per dag neem.
    Donderdagavond heb ik mijn bloeddruk genomen bij mijn ouders thuis en deze was al goed gezakt (ongeveer 13,5 / 8). De hoofdpijn is echter nog steeds niet verdwenen. Ik heb dit aan mijn gynaecoloog laten weten (bloeddruk gezakt maar toch nog steeds hoofdpijn) en hij liet me weten dat ik me dan geen zorgen moet maken. Nu heb ik natuurlijk al 2 dagen geen zicht meer op mijn bloeddruk en de hoofdpijn blijft echt wel doorzetten, ik maak me wat zorgen. Daarnaast heb ik een drukkend gevoel op mijn ribben en last van rugpijn.

Zou ik dit nog laten weten aan de gynaecoloog of wacht ik gewoon af tot ik woensdag weer op onderzoek ga? Ik wil niet onnodig drukte maken maar wil ook geen onnodige risico's lopen voor mezelf of ons kindje...

Alvast bedankt!

Groetjes,

Valerie
  • Dag,

Ik had dezelfde symptomen als jou, en toch geen zwangerschapsvergifiting. (ook geen eiwitten in urine, bloed ok)
    Maar nu een maand na de geboorte nog altijd een hoge bloeddruk en moet nu (tijdelijk? ) medicatie nemen.
    Dus ik zou me zeker laten opvolgen. Beter een keer te veel naar de dokter dan te weinig, al is het om je gerust te stellen..

Succes en een goeie bevalling gewenst.
  • Ik had dezelfde symptomen als jij en bij mij en ben uiteindelijk op eigen houtje naar het bevallingskwartier gegaan voor controle. Daar bleek ik hyperacuut HELLP-syndroom te hebben. Dus meteen een infuus gekregen om geen stuipen te krijgen en spoedkeizersnede. Ik was gelukkig ook al wel 38 weken ver dus alles is uiteindelijk goed gekomen. Ik heb ook nooit eiwit in mijn urine gehad, maar HELLP-syndroom zien ze alleen door bloed te trekken. De dokters zeiden ook dat ik maar net op tijd in het ziekenhuis was, het had zeker geen uur langer meer moeten duren... Zeker als je duizelig wordt/sterretjes ziet of pijn krijgt in je bovenbuik (het gevoel dat er een band rond je buik zit, dat had ik heel erg!) mag je niet twijfelen, dat zijn echt alarmsignalen. Ik wil je niet bang maken, maar better safe than sorry...
  • Wanneer heb je jou volgende afspraak? Ik had hetzelfde en had normaal op 38 weken en dan op 40w controle. Dokter wou me ertussen een keer extra zien na de vaststellingen. 2 dagen na controle van 38w terug hoge bd (kon thuis meten) en naar materniteit, daar wel wat eiwitten in urine, maar dag nadien bij controle op materniteit terug ok. Dan ok tot aan 39w controle en dan weer de hoofdpijn die doorzette dat was voor mij toch wel het signaal andere dagen was hoofdpijn er ook, maar minder. Dag nadien ingeleid ondanks urine ok was, want gynaecoloog wou ni wachten tot het te slecht ging.

Van een vriendin van mij heb ik gehoord dat hoge bd en vocht vasthouden al beginnende zwangerschapsvergifting is. Je moet 2 symptomen hebben dus kan zonder eiwitten. Duizeligheid en sterretjes is idd een grote alarm signaal is me ook altijd gezegd geweest.

Als je zelf niet vertrouwd bel je naar materniteit en vraag je of je mag langs gaan.
  • Ik had een te hoge bloeddruk vanaf week 33. Vanaf dan 2x per dag thuis mijn bloeddruk moeten nemen. En om de 2 dagen extra controle op materniteit. Zou toch ook vragen voor een extra controle. Ook al is het voor je eigen gemoedsrust.
  • Moest je vandaag niet terug op controle? Ben benieuwd hoe het nu met je gaat...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld