We kletst er mee; na de bevalling/geboorte

• @-Lily- Ja ik ben enorm bezig met het gewicht van ons kindje. Ik kreeg in het ziekenhuis steeds te horen dat hij binnen de 2 weken na zijn geboorte zijn geboortegewicht moest hebben. Mijn grootste schrik voor de bevalling was dat ik onvoldoende melk zou hebben. Toen ik bevallen was, bleek dat absoluut niet het probleem. Ik had meer dan voldoende melk en kreeg op dag 2 ‘s avonds al stuwing. Ik kreeg echter te maken met een ander probleem, mijn zoontje geraakte maar niet aangelegd en viel constant in slaap. Zelfs de vroedvrouwen hadden er veel moeite mee met als gevolg dat ik bloedende kloven kreeg en dat eten nog moeilijker en vooral pijnlijker werd. De eerste week kwam ons kindje zeer traag gewicht bij terwijl ik te horen kreeg dat hij op 2 weken zijn geboortegewicht moest halen. Daarnaast kreeg ik ook goed bedoelde maar tegenstrijdige adviezen. Volgens de ene moest hij langer drinken, volgens de andere moest hij 2 borsten drinken, nog iemand anders zei 1 borst voldoende zodat hij zeker de vette melk dronk... Dat maakte me allemaal enorm onzeker. Uiteindelijk heb ik gewoon mijn gevoel gevolgd. Resultaat: zoontje zat op 2 weken 100 gram boven zijn geboortegewicht! Nu weeg ik hem nog regelmatig maar kan ik het al iets beter loslaten. Al zal het volgende week weer spannend zijn als we naar de kinderarts moeten.
    Ivm dat emotioneler zijn, dat heb ik ook! De eerste keer dat ik met mijn zoontje bij de grootouders op bezoek ging, heeft hij enorm gehuild terwijl hij normaal zelden weent. Nu was hij echt helemaal overstuur! En ik bijgevolg ook! Ik ben wenend thuis gekomen en heb hem de rest van de avond dicht bij mij gehouden. Ik begrijp dus je reactie bij de spuitjes!
  • @Este hier ook gedoe rond het gewicht.
    Hij zat pas na 3 weken op geboortegewicht. Vroedvrouw wou hem om de 2 dagen wegen en vroeg ons om een weegschaal bij cm te halen. Ze belde zelfs naar de kinderarts maar die zei dat na 3 weken op gewicht zitten ook prima was zolang hij tevreden was. Wij hebben dat wel gedaan en de weegschaal staat hier nog. Hij kwam en komt nog altijd niet heel veel bij. Niet met borstvoeding maar ook niet met flesvoeding.
    Doordat ik kolfde wist ik wel wat ik gaf en hoe de melk zr uitzag. Bij onze kabouter was het voornamelijk door het geel zien dat hij weinig aankwam, maar wat nu de verklaring is, geen idee .
  • @'Mama Emro' veel beterschap alvast voor jullie!!
    @Veronique tuurlijk!!!!
    @-Lily- hartbrekend hé, ik moest bijna meehuilen telkens. Voelde me zo slecht bij die spuitjes maar tis voor eigen bestwil hé. Mijn hart beak in 1000 stukken ocharme. Gelukkig zijn we er hier voor efkes vanaf!
  • Ewel neuzeke ik denk ook dat ik nog bij veel traantjes ga laten van mijn prutsemie. Ik sta er goed voor de komende jaren surprised.gif als ik bij alles ga wenen.

Ik vroeg aan mijn vroedvrouw of ik ook een weegschaal moest huren bij de cm om E. haar gewicht bij te houden. Maar voor haar hoefde dat niet omdat ik er als ouder dan te obsessief mee bezig zou zijn. Ze is de eerste weken vaker op bezoek gekomen en ik moest haar altijd een berichtje sturen bij elke weging van kinderarts of k&g. Ik vind wel dat je snel schrik wordt aangejaagd omtrent gewicht ed. Akkoord, ze moeten bijkomen. Maar het ene kindje is het andere niet.
  • In welke zin bedoel je dan qua schrik? Dat heb ik eigenlijk nooit gehad... ik zag ze ook verdikken per week goofy.gif
    Als ze mooi haar curve volgt is er geen probleem lijkt me!
  • Omdat ik toch een aantal keer gehoord heb dat E. niet genoeg bijkwam, dat ze kort na de geboorte alweer op haar geboortegewicht moest zijn. Ik moest extra beginnen afkolven zodat ze zeker genoeg binnenhad. Als dat niet lukte (of ik zag het niet meer zitten om na elke voeding nog af te kolven) ging ze flesvoeding moeten krijgen. En dat was niet hoe ik het mij had voorgesteld. Maar dan is ze toch plots goed beginnen bijkomen.
  • Sowieso vallen ze 10% af van hun geboortegewicht. Van flesvoeding bijgeven zou ik niet naar geluisterd hebben. Het is vooral belangrijk dat je kindje de vette achtermelk opdrinkt, desnoods de voormelk wat afkolven of je laatst gegeven borst eerst geven. Sommige adviezen ivm borstvoeding vind ik ook niet echt correct. Heb veel bijgeleerd ivm bv sinds ik het zelf ook geef (en veel gelezen op lll), desnoods een keertje meer aanleggen?
  • Als ze niet bijkomen mogen ze van mij hun bezorgdheid overbrengen maar niet overdrijven. Onze jongen was na 1week totaal nog niks bij, ten opzichte van het weg gaan uit het ziekenhuis .
    Als ze goed aankomen gaan ze wss enkel zeggen goed zo en dan jagen ze u ook geen schrik aan wss. Ik zag zelf ook wel dat hij niet bijkwam en hij bleef friemel vel billekes hebben.
    Nu wegen we hem om de 3 dagen maar ik kan mij wel inbeelden dat sommige ouders schrik krijgen zn plots te veel gaan wegen enzo.

Als uw kindje niet bijkomt ben je natuurlijk wel vrij vatbaar voor bepaalde info en ga je er ook vanuit dat die mensen weten wat ze zeggen e.
    Je mag nog veel info hebben gelezen, eens ze u doen schrik krijgen, doe je veel e. Dus ik snap goed dat jij een flesje bijgaf lily ookal is dat totaal verkeerde info.

Bij ons was die 10 % er volledig af en door zijn geel zien en de vaste omstrengeling wat problemen met tongbeen en dan het tongriempje .Mij verbaasde het niks dat het niet vlot ging zijn gewicht en nu zit hij op een lage curve maar hij volgt ze wel dus ook goed.2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 21/11/2017 16:48
  • Familieleden dringen ook aan om te stoppen met bv geven maar daar trek ik me niks van aan. Ik wil verder bv blijven geven zolang het lukt smile.gif
  • Groot gelijk sat je doorgaat zolang jijzelf wil. In mijn hoofd zit er zowel een leeftijd waarop ikzelf zou stoppen (als het nog terug volledig in orde komt) maar daar zit ik nu nog veraf.
  • Ja hier ook, tot 1j denk ik als het combineerbaar blijft met mijn job. Geef je nu nog bv Neuzeke? Heb het wss ergens gemist
  • @Amoxiclav ik ben volop aan het relacteren.
    Hij drinkt ondertussen terug heel mooi aan de borst (deed hij nog nooit zo vaak als de laatste week) maar het is nog niet wat het moet zijn.
    Verder krijgt hij steeds meer afgekolfde melk ook dus het poeder word steeds minder. Maar of het er volledig teruf door te trekken is, dat weet ik niet. Ik zou graag nacht en avond kunnen borst geven en alles wat meer is, is mooi meegenomen.
  • Maar ik heb nooit flesvoeding bijgegeven he. Enkel afgekolfde melk. Maar zoals gezegd, je doet alles wat wordt gezegd.
    En zeker bij een eerste omdat je gewoon niet kan vergelijken.

Ik ben er nog niet uit hoe lang ik bv ga geven. Zeker tot ik terug ga werken in maart. Maar daarna? Geen idee. Ik zit ook met zodanig onregelmatige
    uren. Maar ik hoop minstens nog te kunnen afkolven zodat ze mamamelk blijft krijgen.

Vandaag geef ik exact 2 maanden borstvoeding party.gif . De premie van de cm is binnen wink.gif tongue.gifAangepast door -Lily- op 21/11/2017 17:22
  • Ahja ook West-Vlaanderen dan lily. Hier doen ze daar niet aan mee 😄😃
  • @Neuzeke ah zalig! super goed bezig! bigsmile.gif
    @-Lily- wat doe je van job? Ik heb ook erg onregelmatige uren.
    Zalig he die premie, kheb hem ook gehad (ook wvl hehe)
  • Dus jij krijgt geen premie neuzeke? Dat zou toch overal gelijk moeten zijn?
    Die premie is meer dan welkom hoor. Zo'n kleintje kost toch een fortuin horror.gif

@Amoxiclav : Ik werk bij de politie. Een ochtendvoeding zou in principe nog kunnen lukken en nadat ik de nacht gewerkt heb ook. Maar als ik de late heb (tot 22u) zal ik haar zelf niet in bed kunnen steken dus ook geen avondvoeding. Maar ik ga dat dan allemaal eens bekijken als het zover is.
  • Die premie is enkel in West-vl. Er zijn wel meer verschillen hoor . Bij ons is iets met de tanden dan weer voordeliger maar wat weet ik niet 😄😃.
    Heb je dan familie die zal helpen eens je terug werkt lily
  • Aja juist meen me dat weer te herinneren dat je dat eens gezegd hebt... Idem hier, tot 21u als ik avonddienst heb..
    Ja schrok daar ook van dat het enkel in wvl was, weet dat door ons juni groepke smile.gif (wat overigs zaaaalig is aan dit forum dat ik al die meisjes heb leren kennen)
  • Ik ga inderdaad beroep moeten doen op familie en goeie vrienden. Alhoewel ik verkies dat E. zoveel mogelijk in haar eigen bedje kan slapen.

Vanaf maart ga ik ook 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen. En een aantal veranderingen vragen in mijn werkschema. Maar daarvoor zal ik in
    januari eens gaan informeren. Het zal puzzelen worden shocked.gif
  • @Amoxiclav Je hebt net de buggywief ingeruild voor het zittend gedeelte, mijn zoontje past nu al bijna niet meer in de mand. Hoe groot is je kindje? Mijn zoontje is 57cm en 6kilo.
    @Este en @-Lily- ik had het geluk dat zoontje op dag 3 al terug zijn geboortegewicht had en daarna bijna 70g per dag bijkwam. Die onzekerheid moet niet leuk zijn. Ik ergerde mij dood aan de verschillende adviezen vd vroedvrouwen. Ik vertrouwde de een al wat meer dan de ander en als ik dan belde (zo het knopje aan uw bed in het ziekenhuis) hoopte ik altijd op 'een goei'.
    1 vroedvrouw, een oudere, zei me op dag 2 tijdens dat ik aan het wenen en uitschreeuwen was van de pijn tijdens het aanhappen en borstvoeden dat "borstvoeding in het begin pijn moet doen". Als ik die vrouw ooit nog is zie, ik verwijt haar nog altijd mijn kloof tongue.gif.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld