We kletst er mee; na de bevalling/geboorte

• onze dochter (nu 1j10 m ) slaapt de laatste tijd terug onrustiger. Ze is een wroeter, altijd al geweest maar nu heeft ze weer een periode dat ze achterste voor, ondersteboven bijeengekropen in een hoekje van haar bed slaapt soms.
    Nu slaapt ze ook wel meer zonder slaapzak omwille van de warme nachten dus het wroeten kan ook wel te maken hebben met de vrijheid hiervan.
    Of mss voelt ze zich wat gevangen in haar bedje.

Aan wat juist hebben jullie gemerkt dat ze klaar waren voor een groot bed ?
    We hebben een groot bed gekocht met zijranden aan die er later afkunnen.
    Een peuterbedje vonden we weggesmeten geld.
  • Ze heeft een looptractor en van die driewielerfietsen maar ze zit altijd met haar voeten wel ergens tegen of onder.
    Dacht haar zo een fietske (tweedehands van kringloopwinkel) te kopen (zo een driewieler met een stok aan en trappers).
  • Onze dochter slaapt nog altijd in haar babybed. Ze draait snachts gene en weer in haar bed waardoor ik nog efkes wil wachten, een echt wrikkelgatje.
    Potje/wctje is drama. Ze heeft nochtans al paar keer kaka op potje gedaan, ze kan al lange uren droog zijn ook. Denk dat ze er lichameljk wel klaar voor is maar mentaal nog niet. Ik laat ze gewoon nog efkes.

En fietsen met een trapper lukt nog niet bigsmile.gif
  • Hier vanmiddag met opa en oma na de kermis geweest. Man man die geuren daar. Bier, friet vet, verschillende parfum en deo.. Ik werd kots misselijk. Zelfs zo erg dat ik 1 keer m'n dochter als excuus gebruikte dat ze na de wc moest en ik met haar mee moest om even rustig adem te gaan halen. We willen het echt nog lang geheim gehouden voor iedereen. Zo ie zo tot we weten of we een jongen of meisje krijgen. Stiekem hoop ik op een zoon. Die zou ons plaatje helemaal compleet maken. Mijn man denkt dat het weet een dochter is. Maar we zullen zien wie gelijk krijgt.
  • @Amoxiclav ja onze dochter is ook zo een wroeter.
    Soms denk ik mss dat het is omdat ze zich gevangen voelt ?
    En ze slaapt nu zonder slaapzak omwille van de warme nachten.
    Slaapt ze bij jou nog in slaapzak?
    Als ze in slaapzak slaapt slaapt ze precies wel rustiger heb ik de indruk.

Dochter slaapt ook slecht in tegenwoordig.
    Sinds 14 juli ben ik er bijna altijd alleen mee geweest en heb ik ze ingestopt (man op vakantie voor 10 dagen en dochter is 10 dagen goed ziek geweest dus ik heb ze veel gepakt - ook snachts omwille van de koorts en de pijn van het overgeven en het gewoon rechthouden met haar braakneigingen). Man daarna nog veel niet thuis geweest dus ik ben meestal on duty voor haar slapen. Voor juli kon je ze in bed leggen, zweeg ze en sliep ze binnen dit en tien minuten.
    Nu kan het echt tot een uur duren.
    Doodop leg ik ze in bed - wenen , krijsen, semmelen een half uur - Ik word stekezot dan en ik haal ze er terug uit voor kwartier - terug bed in en weer een half uur krijsen , semmelen, wenen, ... ik word weer stekezot. Ik ga naar binnen en zeg dat het nu echt gedaan moet zijn en dat ze moet rusten omdat ze veel te moe is. Terug tegoei leggen, tutje geven - slaapwel - WEER tien minuten echt krijsen - uiteindelijk valt ze dan wel in slaap maar puur van uitputting door het krijsen denk ik.
    Mss ben ik niet streng genoeg van de eerste keer ?
    Ik ben ook wel van principe dat je als volwassene ook niet op commando kan slapen dus vind het ellendig om ze te laten wenen tot ze slaapt. Hoe rot voel je je zelf als je in bed ligt en niet kan slapen (ook al ben je moe? )?
    Ik voel me ook rot als ik de boe"man" moet zijn net voor ze gaat slapen en dus wenend in slaap valt. Dat is geen fijn gevoel voor haar en ook niet voor mij.

TIPS?
  • Hier halen we ze er nooit uit als ze er een spel om gaan maken. Kijk mij ik huil en doe hysterisch tot kokhalzen toe, haal me eruit. En hup ze mogen eruit voor een kwartier. Bedtijd is bedtijd. Punt. En wij zijn daar heel streng in. Het is hier geen strafkamp ze hoeven niet meteen binnen x aantal min te slapen. Maar eruit halen doen we absoluut niet.. Als ze een drama gaan maken leg ik ze neer zonder iets te zeggen geef knuffel en loop kamer weer uit. Geen negatieve aandacht geen positieve aandacht. Gewoon liggen en klaar.

En ik ben graag de boeman als het op nachtrust aan komt. Niks zo belangrijk voor een groeiend en ontwikkelend kind om goed te slapen . Ik sta er altijd alleen voor snachts. Maar daar maak ik me niet zo druk om.
  • @Lynne
    in de creche zeggen ze ook dat bij onze dochter geen zin heeft om ze te laten wenen als ze in haar bed ligt.
    Als ze kan slapen dan weent ze niet dus als ze weent is er "meestal" iets aan de hand.

mijn man beweert ook dat als hij haar in bed legt dat ze dan zeker zo niet doet... PFF daar heb ik niets aan he. Hij doet het zo weinig.

Ik heb ook zo een schrik voor "what if"...
    Ik ben de boeman voor ze gaat slapen , geen kusjes meer, geen i love you, ... deur dicht gedaan ... wat als ze dan stikt in haar krijsen en het laatste dat ik heb gedaan is gewoon mijn rug gedraaid... (Drama en er over maar dat is iets dat ik heel moeilijk kan loslaten)
    Als ze zo ligt te krijsen en ineens is het stil dan krijg ik het al benauwd "Oh neen ze zal toch nog wel ademen ??? "
  • Uuuh... Je hebt toch gewoon een slaap ritueel. Pyjama aan, tandenpoetsen, boekje lezen, kusjes knuffels en dan weg. Als ze er een gigantisch drama van maakt ga je daar niet in mee. En al helemaal niet terug opnieuw kussen em knuffelen. Die heeft ze al gehad toen ze lief was. Stout gedrag beloon je toch niet? Of als ze je keer bijt geef je d'r dan ook een kus en zegt I love you? Nee dan corrigeer je dat gedrag door "boos" te reageren en duidelijk te maken dat dat echt niet kan. Of ben je dan ook bang dat ze dood gaat als je d'r straf geeft. Kom op he beetje relativeren en niet dat gefiep fap. Ze neemt een loopje bij je en ze weet dat ze dat bij jou kan maken want dan mag ze er weer uit. Dus de volgende keer word het nog ergere drama en spel want dan mag ze misschien wel sneller en langer uit bed. Snap best dat je vriend dat zegt. Ze weet gewoon dat ze dat bij hem niet voor elkaar krijgt. Die zal waarschijnlijk ook niet denken dat ze van keer huilen en hoesten dood gaat. 2 keer aangepast. Laatste keer door Lynne op 08/08/2019 09:22
  • Ik ben een andere mening toegedaan: een kind dat niet moe is, zal niet slapen. Ik kan ook niet slapen als ik niet moe ben, dan ga ik ook niet in bed maar blijf beneden. Waarom moet een niet-moe kind wél in bed blijven liggen? Als mijn kinderen huilen in bed, haal ik ze er idd dus gewoon uit. Bij de oudste verandert dat wel een beetje omdat hij naar school gaat en dus overdag niet kan dutten. Maar ook hem laten we niet huilen in bed, ik ga er ff naast liggen, spreek af dat ik nog 1 verhaaltje lees en dan 10 minuten blijf liggen en dat hij daarna nog zelf een boekje mag kijken.

De jongste is soms zo moe dat hij in overdrive gaat en ook huilt in bed. Dat huilen is anders dan het "ik ben niet moe"-huilen, eerder zeuren, en dat laat ik hem soms wel doen ja. Als dat toch te lang aan houdt, gaat hij ook eruit en rijden we een toertje met de buggy of in de draagdoek.

Da's geen "gepief paf", da's tegemoet komen aan de noden van je kinderen.
  • Je hebt hier zelf al eens gezegd dat je niet genoeg structuur bied en soms te snel meegaat in uw dochter haar grillen e Asil.
    Dat zal ook gewoon zo blijven, ze is dat gewoon.
    In de crèche gaan ze natuurlijk zeggen dat het geen nut heeft.
    Hoelang kunnen die mensen dat ook toelaten? Liggen nog kindjes e.
    Regels, afspraken enzo horen bij opvoeden hoor.
    En austen toekomen aan noden van uw kind.
    Sorry maar op bijna 2 jaar moet je toch al weten wanneer uw kind moe is en bed in moet.
    Je slaat de bal duidelijk mis, als je uw kind iedere keer te vroeg in bed stopt.
    Die noden starten daar al en niet als ze al boven zijn en in bed liggen.
    Als uw kind in overdrive is heb je wat gemist als ouder.
    Tot zover het mooie verhaal van kijken naar het kind. 2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 08/08/2019 09:35
  • Ja dat wilde ik ook nog toevoegen: als ze al oververmoeid is, stop ze dan vroeger in bed?

Onze jongste gaat soms (!) in overdrive omdat hij weigert op verplaatsing te slapen, en ik ga echt niet elke dag thuis blijven. Het gebeurt dus dat we eens naar de dierentuin gaan en wat langer blijven waardoor hij zijn dutje mist. Dan is het 's avonds gegarandeerd kermis om hem in te bed te krijgen, maar dat weet je dan op voorhand wel. De oudste heeft dat dan weer als hij wél een dutje heeft gedaan maar ik kan hem ook niet wakker houden natuurlijk.

't Is dus idd een gevalletje van "ken je kindje". Goed in de gaten houden wanneer ze precies moe zijn want vooral dàt is oog hebben voor de noden van je kind, niet te vroeg of te laat in bed leggen en er dan maar blijven uithalen.
  • Sorry hoor maar wat een betutteling. Hoe vlug ze door hebben hey ik heb gekrijst en gedaan en mocht er uit ronde wandelen, super vet. Laten we dat de volgende keer nog een proberen. Goh en het werkte weer. Ik kreeg mama zelf zo ver dat ze als een dwaas bij me komt liggen en ze nog eens een boek voorlas, geweldig! En dan denkt et kind, die houden we er in hey. Ja toegeven aan de noden van je kind. Ik weet wel waar de nood is mama als een poppetje laten lopen en rennen. Alstublieft zeg.
  • Oei, dan zullen mijn kinderen superachterlijk zijn want ze doen dat niet. Je weet als moeder toch zelf ook wanneer ze een loopje met je nemen en wanneer het gemeend is? Naar de NODEN van je kind luisteren, is niet ingaan op alle WENSEN van je kind.
  • Je kan het nu wel goed praten austen maar dat las ik niet in je eerste post. Je noemt zelf je kinderen nu achterlijk, dus I rest my case
  • @Lynne
    Tuurlijk ben ik boos als ze me bijt en dan zeg ik ook geen "i love you" of krijgt ze kusjes onmiddellijk.
    Ik word boos, ze krijgt haar straf (time-out of naargelang waar gaat ze huilen en dan negeer ik dat huilen een tijdje) maar na haar straf geven we elkaar wel terug een knuffel met I love you en leg ik uit waarom ze gestraft is. En neen Ik denk niet dat ze dood gaat omdat ze straf krijgt. Heb ik ook nooit ergens beweerd he!
    Ik ben gewoon van principe dat je niet "boos" mag gaan slapen; ook niet met je partner.
    En ja dat mijn partner dat zegt is mss te begrijpen maar als je alles maar 1 keer per week moet doen dan word je ook al veel minder snel stekezot he.
    Chapeau voor jou dat je dan nooit stekezot wordt als je er elke avond alleen voor staat en elke nacht. ik ben dan duidelijk uit ander hout gesneden.

het is toch ook niet zo dat elk kind even gemakkelijk "te lezen" is? Er zijn periodes waarin ik duidelijk weet "dit is de moment om te slapen" en nu weet ik dat ze moe is omdat ze haar knuffel neemt en haar tutje en een boekje wil lezen. maar er zijn avonden dat ez dat helemaal niet doet ... Moet ik ze dan forceren om te slapen ?
    Wij doen ons avondritueel beneden in de zetel. Op de trap zing ik nog een liedje. Eens boven in bed leg ik ze erin en zeg ik nog slaapwel en een dikke zoen en ik ben weg. het is toch niet dat ik dat rek en strek he ??? In de slaapkamer zelf ben ik amper een minuut als ze gaat slapen. Ik trek de deur dicht ook al krijst ze en weent ze dus het niet dat ik een flauwe bees ben he.
    Maar ja ik vind het vreselijk als ik moet gaan slapen met het idee dat het laatste wat ik gedaan heb met mijn dochter boos zijn is geweest...

@Neuzeke ja structuur is niet altijd evident om aan te brengen vind ik. Ik probeer de structuur die ze in de creche hanteren aan te brengen thuis maar thuis kan ze al eens wat langer slapen of maken jullie ze ook wakker 's ochtends als ze nergens naartoe moeten? Op onze dochter kan je nu eenmaal je klok niet (meer) gelijk zetten. Of ik moet echt de bal serieus mislaan...

• Tuurlijk noemde ik mijn eigen kinderen achterlijk goofy.gif Sarcasme staat blijkbaar niet in je woordenboek.
  • @Lynne ik denk dat @austen het "superachterlijk" vinden van haar kinderen zeer sarcatisch bedoelt ! Komaan, dat zie je nu toch wel zelf in mag ik hopen ?
    Ingaan op wensen van je kinderen of op de noden van je kinderen is een hemelsbreed verschil.
  • Draai het en keer het hoe je het wil. Een kind heeft structuur en regelmaat nodig. Hier weten ze gewoon dat ze echt niet met drama sessies hoeven aan te komen met bedtijd want daar trappen we toch niet in. Blijkbaar gaat er bij jou Asil dan iets mis dat ze een loopje met je neemt en bij je vriend niet, ook al doet die het maar 1 keer in de week. Ook al doet die het maar 1 keer in de maand dat maakt geen verschil. Ze weet dat jij toch wel komt haar uit bed halen als ze maar goed genoeg haar best doet. En daar word je pas moe van.
  • @Lynne ja dat is waar dat ik er echt moe van word omdat mijn rustige avonden nu sinds een dikke maand ook volledig weg zijn.
    Ik zal eens een poging doen om ze niet meer uit bed te halen. Mijn hart gaat wel duizend keer breken dan wink.gif

Ik geloof wel dat niet ELK kind dezelfde hoeveelheid structuur nodig heeft om goed te functioneren.
    Ik vind het echt moeilijk om te achterhalen hoe ze in elkaar zit.
    En dat heb ik idd al eens aangegeven hier op het forum.

heeft er dan niemand een kind dat goed functioneert met minder structuur en naar gelang hoe de dag evolueert?
    Of zijn alle kinderen van 2 jaar hetzelfde op dat vlak en komt minder structuur nodig hebben pas naar boven als ze ouder worden ?

• Natuurlijk is een strikte structuur niet voor elk kind nodig. Wij leven ook meer "on the flow", vooral op vakantiedagen (op schooldagen moét je wel om 8.30 aan de poort staan natuurlijk). Het is niet dat alles kan en alles mag en slaaptijd is meestal "ongeveer" 19u30, maar dat kan op vakantie ook pas 22u zijn vb. Onze kinderen kunnen daar best goed tegen, dan slapen ze 's ochtends wat langer of doen een dutje extra overdag. We zijn ook nooit thuis gebleven om hen te laten dutten maar speelden daar wat mee (nu slaapt de jongste vb al omdat ik na de middag weg ga). Kinderen zijn flexibel wink.gif

Oh en ivm zindelijkheid: vanaf ze konden zitten zette ik ze regelmatig op het potje. Vooral na het opstaan ('s ochtends en na een dutje), dan plassen ze meestal en op den duur leggen ze de link dat het potje dient om te plassen. Bijkomend voordeel is dat zulke jonge kindjes nog niet de neiging hebben om altijd recht te staan en rond te lopen (tov een peuter van "ik ben twee en ik zeg nee" wink.gif ). De jongste plast nu bijna altijd als ik hem op het potje zet, maar dat is uiteraard geen zindelijkheid want hij geeft het niet zelf aan. Bij de oudste ook zo gedaan, steeds vaker op het potje zetten, en op net 2j de luiers uitgelaten. Amper ongelukjes gehad, ook geen terugval toen de broer een paar maanden later geboren werd.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld