Wat dragen tijdens bevalling?

• Wat dragen tijdens bevalling?

Hey dames,

Nogal domme vraag misschien, maar wat dragen/droegen jullie tijdens de bevalling? Misschien trek je het je allemaal zo niet aan op dat moment, maar weet toch niet goed wat ik best in mijn koffer stop.
    Ik veronderstel dat je onderaan best bloot bent omdat ze regelmatig ’s komen checken hoe het vordert, maar ik wil nu ook niet de ganse tijd in blote poep rondlopen. Na de bevalling leggen ze je baby op jou, dus dan best iets dat open kan? Wordt hetgeen je aan hebt echt heel vies en moet het daarna de vuilbak in?

En hoe gaat dat dan na de bevalling? Als je epidurale hebt, zal je niet meteen onder de douche kunnen springen. Helpen ze je wat op te frissen en schone kleren aan te doen?

Sorry, klinkt heel dom, maar het is mijn eerste kindje en weet niet wat ervan te verwachten.
  • Ik ben gewoon in mijn zwangerschapskleren binnen gegaan in het ziekenhuis... met een rugzakje met VANALLES in!! Waaronder een lang slaapkleed, want dat leek me handig om in te bevallen... Ik ben rond 19u binnen gegaan en de vroedvrouw liet me gewoon mijn slip en zwangerschapsshirt aanhouden en er lag ook nog een deken op mij ... 's morgens rond 9u is alles plots zoo snel gegaan dat er geen tijd was om iets anders aan te trekken... Ik ben dus gewoon in mijn zwangerschapsshirt bevallen... Zoontje werd op mij gelegd vol bloed en kon me echt niets schelen... Vriendlief heeft dan s middags thuis de shirt in een emmer met vanish gelegd en is pas een week daarna gewassen en alle plekken waren er uit, was wel een grijs/paarse shirt ... een witte zou ik niet aandoen wink.gif

Na de bevalling (met epidurale) heeft een stagaire mij idd opgefrist en heeft mijn vriend mij andere kleren komen geven, die die stagaire mij heeft helpen aandoen... Oh wat was ik haar zoooo dankbaar! De volgende ochtend wel een douche genomen...

Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar!
  • Ik had een langer hemd gekocht bij h&m... Was niet duur en ook met het idee dat ik iets wou wat onderaan toch wat bedekte en open kon langs voor als de baby geboren werd. Veel voordelen, maar ook het nadeel dat het niet meerekt om vb een epidurale te prikken en dus snel even omhoog te doen... De vroedvrouw zei ook: ga je dat aanhouden? Je moet het weggooien na de bevalling hoor! Ze vond het wat te mooi smile.gif En ik dacht bij mezelf: als je goed kan wassen krijg je er alles uit smile.gif Je moet dat natuurlijk geen dagen laten liggen, maar mijn mama heeft dat de volgende dag meegenomen en dat is helemaal proper... Ik had inderdaad ook iets comfortabel voor na de bevalling. Ze hebben mij helpen douchen en aankleden.

En euhm, domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden! smile.gif stel ze dus gerust!
  • Ik had ook een lang t-shirt aangedaan toen ik toekwam in ziekenhuis. Zodat ik toch onderaan wat bedekt was. Op moment dat kindje geboren werd schoven ze dat naar boven zodat kindje op mijn buik kon liggen. Inderdaad na bevalling frissen ze u wat op en helpen ze andere kledij aan te doen. T-shirt gewassen en niets meer van te zien. Denk dat ik binnen paar maanden weer dezelfde ga aandoen, want was gemakkelijk.
    Dag na bevalling heb ik gedoucht. Ze kwamen in begin wel regelmatig spoelen met warm water en bedpan, wat deugd deed smile.gif
  • Slaapkleedje met knoopjes vooraan. 't was zelfs nog een bevallingskleedje van mijn zus geweest, en wit ook... Maar alles weer proper hoor (was nogal onverwacht en veel vroeger dan voorzien in het ziekenhuis beland, dus ik had nog niks voorzien en mijn zus heeft me dan vlug vlug uit de nood geholpen)
    Ik heb mijn mama dan ook nog om nieuwe goedkope onderbroeken gestuurd, een maat groter dan ik eigenlijk heb om die eerste dagen met dat mega kraamverband in je broek te overleven. En dan moest ik er geen zonde van maken moesten ze vlekken in komen die er niet meer uit zouden gaan. Maar ik moet zeggen, ze zijn allemaal nog terug proper geraakt.
  • Ik had een goedkoop slaapkleedje van de Hema voorzien maar ben uiteindelijk in mijn bh bevallen tongue.gif Warm dat het daar was, op het verloskwartier wink.gif

Ik had wel een epidurale maar die heeft door omstandigheden nooit gewerkt. Na de bevalling, frist een vroedvrouw je op terwijl je nog op het verloskwartier bent. Ze trekt je ook een schone outfit aan (hier vroegen ze om een ruim tshirt of slaapkleedje te voorzien de eerste dag, vermits ze dan ook nog regelmatig bloedverlies komen checken). Daarna gaat ze het bed op je kamer halen en helpt ze bij de transfer naar dat bed om je dan samen met baby en partner naar de kamer te rijden.

Dat bewuste slaapkleedje ligt nu weer klaar, maar de kans zit er dik in dat ik het weer niet ga dragen tongue.gif (thuisbevalling en liefst van al een onderwaterbevalling).
  • Heel hard bedankt voor jullie reacties alvast! Het is toch wat geruststellend om ervaringen van anderen te horen. Het is allemaal zo onbekend he! Ik heb ook geen zussen met kinderen en mijn goeie vriendinnen zijn ook allemaal nog kinderloos, dus daar kan ik ook niet terecht met van die praktische vragen.

Ik dacht op zoek te gaan naar een nachtkleedje en hopelijk vind ik iets met knoopjes dat makkelijk open kan. Ik vind het ook wel stom om er veel geld aan te geven als het helemaal vies wordt. Maar jullie stellen me gerust dat dat wel in orde komt. Mijn man blijft in het ziekenhuis bij mij en onze baby, maar misschien kan ik het wel met mijn moeder mee geven om zo snel mogelijk te wassen.

Voor na de bevalling dacht ik enkele makkelijke, losse broeken mee te nemen (bv. die ik nu ook draag voor de yogalessen en kine) en borstvoedingstopjes. Maar misschien zoek ik dan ook best nog een nachtkleedje voor net erna. Thuis draag ik eigenlijk nooit een pyjama of nachtkleedje (ik slaap gewoon in onderbroek en topje of T-shirt), dus al te grote investeringen wil ik niet doen, anderzijds kom je wel graag wat toonbaar voor de dag als er bezoek staat smile.gif
    En misschien kan het mij allemaal niet eens nog schelen hoe ik eruit zie eens ik mijn kindje in mijn armen heb!
  • Hier tijdens de bevalling een hemd aangedaan van mijn man.
    Een versleten hemd die niet veel kwaad kon weliswaar, vond ik wel gemakkelijk tijdens de arbeid alleen is het bij mij op een keizersnede uitgedraaid en dus nooit geweten of het voor de moment dat de kleine man geboren werd gemakkelijk was.

Veel succes!
  • ook ik was de vorige keer voorzien op alles (tot druivensuiker, roddelboekje, water, koekje, pantoffels, ... en alles toe) en heb er niets van nodig gehad smile.gif

Ik was een goedkoop slaapkleedje gaan kopen in een kei grote maat in de C&A, voor 10 € ofzo. Ik heb het zelfs niet aangedaan. Het kan jou weinig schelen op die moment, zeker als alles rap gaat of als je hevige arbeid hebt. ik was het compleet vergeten. ze hebben mij een kleedje/schortje aangeboden van het ziekenhuis. zo eentje dat open kan vanachter, en daar was ik tevreden mee.

Achteraf gezien heel handig: niet moeten wassen, zat lekker los want kon niets verdragen, en voor epidurale kon dit gewoon open langs achter!

En wassen en verfrissen enzo.... allemaal niet nodig! ze leggen die kleine op uw buik/borst en ge gaat daar uren naar kijken, niet door hebben dat ge vol zweet en bloed hangt. Ik ben zo in slaap gevallen en pas de ochtend nadien heb ik gevraagd aan de verpleegster of ik toch geen andere kleren mocht aandoen wink.gif

doe dus gerust iets mee: comfortabel en goedkoop dat vuil mag worden, maar de kans is klein dat je het gaat aandoen wink.gif
  • bij mijn dochter had ik een t shirt aan van mijn man
    ik ben om 23u30 bevallen dus ik heb mijn gezicht wat verfrist en de vroedvrouwen hebben mij langsonder wat opgeknapt.
    de volgende dag mocht ik douchen met man of vroedvrouw bij me

bij mijn zoontje had ik een topje aan (putje zomer).
    toen ik op de kamer was, is een stagiair mij volledig komen wassen in bed en hielp ze me in mijn kleren (gewone pyama met losse short)
    een tip die ik wel nog wil meegeven is om extra sokken mee te nemen.
    ZEER veel vrouwen (en ik ook) hebben ijskoude voeten tijdens de arbeid, ik had 3 paar kousen aan en had nog koud.
  • Die sokken zijn inderdaad een goed tip!

Ik voorzag dikke wollen sokken van mijn man. Zalig wink.gif

• Zo een ziekenhuisschortje had ik al gedacht dat het best handig kan zijn: kunnen ze er onderaan makkelijk aan, epidurale kan makkelijk geprikt worden, kan makkelijk open, je hoeft je niet aan te trekken dat het vies wordt... Niet zo elegant voor de eerste foto’s, maar dat zullen die sowieso niet zijn wink.gif

Hihi, de tip van de warme sokken (inclusief extra paar wegens risico op lekkend vruchtwater) had ik nog ergens gelezen! Dat staat dus al zeker op mijn lijstje.
  • Ik had een epi bij mijn eerste bevalling, werkte geweldig goed ook en tegen dat zoonlief de couveuse in moest en naar neonato overgebracht werd was de epi ook zover uitgewerkt dat ik gewoon van de bevzllingstafrl afgestapt ben en zelf naar het bed gewandeld ben waarmee ze mij dan naar de kamer gebracht hebben. Ik voelde mij wel goed eigenlijk, wel heel zweterig (midden in de zomer en het was heeeeel warm toen) dus eens op de kamer wou ik graag douchen. Dat mocht van de verpleegster zolang mijn man maar bij me in de badkamer bleef smile.gif ik ben uiteindelijk niet eens in de douche geraakt, nadat ik nog gauw een plasje gedaan had op de wc (als ik kon plassen mocht mijn infuus dat toen al twee dagen in mijn arm zat eruit ) en ik weer recht stond en mijn armen naar boven deed om mijn slaapkleedje uit te doen werd alles opeens zwart. Het volgende dat ik me herinner is dat ik weer op de wc zat en met mijn hoofd op iets heel zacht lag. Het bleek de pronte boezem van de verpleegster te zijn:) ik was flauwgevallen en mijn man had me nog net bij elkaar kunnen scharrelen voor ik op de vloer terecht kwam. De verpleegsters hebben mij toen terug naar mijn bed gebracht en mij daar gewassen.
    Mijn tweede bevalling was een thuisbevalling en toen heb ik het zelfs niet geprobeerd om in de badkamer te geraken. Mijn man heeft mij toen heel liefdevol op de zetel wat gewassen smile.gif

Je moet je in ieder geval niet te veel zorgen maken, "gênant" krijgt opeens een heel andere invulling als je net bevallen bent smile.gif

Ik had enkele mooie borstvoedingskleedjes en ook borstvoedingsnachtkleedjes voor die eerste dagen in rond te lopen.
    En als je nog tijd hebt voor je bevalling, ga nog eens naar de kapper smile.gif kwestie dat je haar al goed zit smile.gif bij de oudste was ik dat dus nog wel van plan geweest, maar hij heeft me in snelheid verrast en daar zat ik dan, met een pasgeboren baby en haar dat dringend nog eens geknipt moest worden smile.gif dat zie je op de foto's ook wel smile.gif als hij zes weken oud was trouwde mijn man zijn broer dus toen dan maar met baby en al de kapstoel in wink.gif

• Hier een nachtkleedje van de zeeman, lekker los en comfortabel.
    Bij alle 2 kids in bevallen (de laatste was een spoedkeizersnede na lange arbeid, dus laatste stuk moest ik toch ineens een operatieschort aan)

In het begin mocht ik mijn slip gewoon aanhouden, maar tegen het einde aan is die plots verdwenen bigsmile.gif
    Weet eigenlijk niet meer wanneer die precies is uitgegaan. Maar dat kan je ook echt niet schelen.
    Bij mij lag er telkens ook een laken over mij. Dus je zag beneden toch niets!
    (Ik heb bij alle 2 de kids uren op handen en knieën gezeten in nachtkleed met laken over mijn achterste. Tja, dat doe je gewoon zonder nadenken!
    De eerste is bij mij op de buik gelegd. Gewoon nachtkleedje wat naar boven en op mijn buik.
    Nadien bloedplekken zonder problemen eruit gekregen in de was.

Na mijn eerste bevalling (natuurlijke bevalling) werd ik nadien opgefrist door de vroedvrouw en andere kleding aangetrokken. (Lange legging met een tuniek erover, COMFORTABEL)
    Aangezien ik epidurale had gekregen, moest ik nog 4 uur in bed blijven liggen, nadien met hulp van man mogen douchen)

Na mijn 2de bevalling (spoedkeizersnede na lange arbeid) moest ik nog een dag in bed blijven. Heb toen een nieuwe operatieschort gekregen (is makkelijk te verwisselen) en heb daar nog 24u ingelegen. Wel gewassen door de vroedvrouw.
    Pas de dag nadien eens uit bed gekomen, maar nog niet sterk genoeg om te douchen. Dit kan pas 2 dagen later... Vond ik wel erg!
    Maar daar neergaan in de douche met heel veel pijn is het ook niet!
  • Ik heb daar nooit bij stilgestaan... Ik wou altijd onderwaterbevallen dus ja geen kleren was de beste optie wink.gif!
    Bij mijn eerste ben ik op het laatste uit het water gemoeten omdat het persen niet vorderde, ben toen zelfs in mijn bloot gat de gang overgestoken... Van genant gesproken, maar eerlijk daar sta je dan toch niet bij stil.
    Bij de tweede waren er technische problemen waardoor ik totaal niet in bad kon, dus gewoon bevallen in de kleren die ik aanhad. Zijnde een zwangerschapsshirt, de broek was al vlug uit en van ziekenhuis kreeg ik zo'n ultrasexy slip tongue.gif.
    Al het bloed en zo is er netjes weer uitgewassen.
  • Ik heb in Primark intussen een eenvoudig zwart nachtkleedje gekocht voor amper 6 euro dat ik in mijn koffer stop voor de bevalling. Het zou wel kunnen dat ik het uiteindelijk dan toch niet ga dragen, maar veel geld is dat dan toch niet. Voor daarna heb ik ook nog een goedkoop exemplaartje gekocht maar dan met knoopjes voor de borstvoeding. Ik draag normaal nooit nachtkleedjes dus grote kans dat die daarna nooit meer de kast uit komen en veel geld wil ik er dan niet aan spenderen. De rest van de kraamdagen zal ik wel doorbrengen in makkelijke broeken en borstvoedingsshirts.

Bedankt voor jullie ervaringen!
  • Wat een nuttige topic! Het is nog vroeg maar tussen al mijn gepieker kwam exact dezelfde vraag ook al in mij op smile.gif
  • Voor de bevalling had ik gewoon een lange, losse t-shirt aan, voor erna had ik broeken die makkelijk zaten en t-shirts.
    Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om in pyjama/nachtkleedje tussen het bezoek te gaan zitten.
  • Bij de eerste bevalling had ik een oud nachtkleed voorzien en heb ik ook effectief aan gehad. Onderaan had ik niets meer aan op een gegeven moment, maar idd een laken op mij.
    Toen kleintje geboren was hebben we nachtkleed naar boven getrokken en dan op mijn buik gelegd.

Eenmaal in mijn kamer wilde ik naar toilet gaan, maar licht ging opeens uit bij mij dus hebben ze me met 2 naar bed moeten brengen. Daar hebben ze me dan opgefrist. Ik ben maar na 2 of 3 dagen in de douche kunnen gaan en dat haatte ik dus echt. Ik werd wel telkens opgefrist door de verpleegsters. Want rechtstaan onder de douche was echt geen optie voor mij en toen ik het toch deed (waren toen nog douches op de gang) hebben we de baby bij de verpleegsters achter gelaten en is mijn man meegegaan zodat ik zeker niet alleen was.

Bij 2de ben ik 5min na aankomst in ziekenhuis bevallen dus gewoon in bh en zwangerschapstopje dat ik aanhad. Is vuil geworden, maar man heeft dat 's avonds in koud water gelegd en nadien gewassen en is terug proper. Na de bevalling ben ik blijven liggen in bed tot ik me goed voelde en ben in de bevallingskamer nog onder de douche kunnen gaan. Werd ik wel even niet goed, maar dat kwam eerder doordat de muren in de douche te 'wit' waren. (verpleegster zei dat er nog waren die dat hadden) Als ik naar de vloer keek ging alles goed...
    man ik voelde me zalig dat ik mij toen heb kunnen douchen.. (was ook wel snikheet toen, putje zomer)

Nu ligt hetzelfde nachthemd opnieuw klaar om mee te gaan... smile.gif we zullen zien of ik het zal nodig hebben
  • hier 2xbevallen in zo een kleed vant zkh en als ik zag hoe het erna eruit zag vond ik da ni erg smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld