Wanneer ouders/familie/bezoek verwittigen bij bevalling?

• Ik heb bij de 2 kinderen pas ouders enz verwittigd nadat de baby's al geboren waren. De enigen die wisten dat we naar het ziekenhuis waren, waren de kinderen van mijn man, omdat zij bij ons woonden natuurlijk.
    Bij de eerste midden in de nacht vertrokken, bij de 2de in de avond. Ons zoontje was toen thuis bij zijn oudere broer, hij sliep al toen we vertrokken en in de ochtend heeft grote broer voor kleine broer gezorgd. Toen de 2de geboren was, heb ik mijn moeder gebeld en die is dan naar ons huis gekomen om te kijken of ze met ons zoontje moest helpen:)

Bij de 2de zijn ze zelfs de eerste dag niet meer op bezoek gekomen: kind lag in de couveuse, ik was doodop en man ook. Zij zorgde voor ons andere kind, vonden we allemaal belangrijker op dat moment.
  • Bij mij wisten de mensen die ik dagdagelijks tegenkom bij alle 3 de bevallingen als het zo ver was.
    3x inleiding tussen de 41 en 42 weken, veel verrassing is er dan niet meer aan. smile.gif bigsmile.gif
  • Bij Timo: na de geboorte. Ik was 1 dag overtijd, maar de gyn had laten uitschijnen dat ik met gemak 10 dagen overtijd zou gaan en ze dan zouden inleiden. Ik had de dag voordien nog tegen schoonouders gezegd dat het nog niet voor de eerste week zou zijn. Timo is de vrijdag middag geboren en de dichte familie is 's avonds en de dag nadien gekomen. De rest hebben we pas de zaterdagavond verwittigd.

Bij Ineke: plan was om schoonouders te bellen om voor Timo te zorgen, maar op het moment dat het begon wist ik dat mijn broer in de buurt was, dus die is bij Timo gebleven. Ineke is om 1u 's nachts geboren. Schoonmoeder was een beetje op haar tenen getrapt dat we haar niet gebeld hadden om voor Timo te zorgen. Mijn ouders heb ik midden in de nacht uit bed gebeld, met de vraag of mama mijn broer kon komen aflossen 's morgens bij Timo. Schoonouders hebben we 's ochtends dan gebeld op een normaal uur. Ouders en schoonouders zijn dan later die dag langsgekomen.
  • Bij luca wel verteld wanneer ik ingeleid werd ( overtijd) nooit meer zei ik toen...
    Lara was van ih begin een stuitligger. Was dus ks op 39.4. Iedereen dacht dat ik op maandag ks zou krijgen. Maar eigenlijk moest ik op vrijdag binnen. Ik moest er zijn om 7u en de om start 6.30. Dus hebben we luca in zn.pyjamatje met boterhammen en kleertjes mee naar haar gebracht. Dus enkel zei wist.
    Er zijn er boos geweest omdat we gelogen hadden. Maar we kenden ze. Als ze het wisten stonden ze om 14u ad kamer en ik wou echt eerst luca op bezoek gehad hebben
  • Enkel mijn beste vriendin. Die was, en is nog steeds, op dat moment ook zwanger. Helaas lag zij goed te knorren. Ergens tegen de ochtend zag ze haar gsm en direct wist ze hoelaat het was. 😉 Bewust niet de ouders... Schoonmoeder had zich makkelijk binnengesmokkeld s nachts op de afdeling. Ik ken haar! En mama zou constant bellen. 😉

Na de bevalling heeft manlief de dichtste familie gebeld. Met de mededeling : geen fb status, wij willen eerst zijn. Tegen einde middag hebben we het op fb gezet. En dat de mensen even moesten vragen of ze konden komen. Zo’n grote kamers zijn het niet.
  • Ik had een keizersnede onder volledige narcose. De kz wist ik een dag op voorhand, de narcose niet tot in het OK.
    Omdat ik helemaal OUT was na de narcose heeft het toch even geduurd vooraleer mijn man mijn ouders gebeld heeft. Zoontje moest ook een paar daagjes in verwarmd bedje en ik lag op de recovery dus de prioriteit lag elders (alhoewel mijn arme ouders ondertussen wel wat ongerust werden).
    Mijn ouders zijn dan 's avonds rond half 8 nog heel even langsgekomen maar ik was zo OUT dat ik hier niet veel van gemerkt heb. De volgende dag voelde ik me dan beter en heb ik zelf FB geüpdatet en wat SMS-jes en foto's gestuurd.
    Bezoek wel pas vanaf dag 3, want ik wou aangekleed en geschminkt zijn vooraleer er vrienden en familie mocht langskomen.
    Ben toch een week in het ziekenhuis moeten blijven dus er wat meer dan tijd genoeg om iedereen te ontvangen zonder dat het te druk werd op 1 bepaald moment. De meeste vrienden stuurden op voorhand een SMS-je met de vraag wel tijdstip het best paste, dat kon ik echt wel op prijs stellen.
    2de zal met geplande kz zijn, dus ik zal de datum op voorhand weten en zal hier ook geen geheim van maken.
  • Hier wisten de schoonouders het wel dat we binnen zouden gaan. We waren al eens geweest maar werden terug naar huis gestuurd. Dan hebben we de hond eerst bij schoonouders afgezet zodat ik niet door hem gestoord zou worden want het is echt een aandachtszoeker. Na paar uur thuis toch opnieuw naar ziekenhuis geweest. Verder niemand op de hoogt gebracht. Savonds belt m'n papa en (FaceTime) die zag dus dat ik in het ziekenhuis was. Hij zou wel zwijgen tegen iedereen. De volgende ochtend net toen ik bevallen was (letterlijk een minuut later) belde hij omdat hij ongerust was. We hebben hem dan maar gezegd dat hij nog
    Eens opa is geworden. Om 11 u bevallen na 30 u weeën en om 13 u stond m'n pa al in de kamer. De rest van familie was rond 16 kn de kamer. We hebben het zelf snel op fb gezet
  • Enkel mijn ouders waren op de hoogte dat ik naar het ziekenhuis vertrok. Bij oudste dochter ingeleide bevalling die 15u heeft geduurd en uiteindelijk keizersnede is geworden. Tweede en derde bevalling kwamen spontaan op gang en kwam mijn ma op onze andere kindjes passen. Verder was niemand op de hoogte en maar best zo.

Bij oudste dochter wel nog bericht gestuurd naar de dichtste familie met vermelding dat bezoek uitgesteld moest worden want ik moest echt nog bekomen van de bevalling en wou de dag nadien echt nog geen bezoek. Bij onze tweede dochter heuglijke nieuws 's avonds ook nog rondgebeld om de dag nadien aan iedereen te laten weten dat ze met complicaties overgebracht was naar intensieve neonatale in ander ziekenhuis, dus bezoek was wel het minste wat ik wou behalve van mijn ouders. Niemand behalve dichte familie mocht trouwens bij ons meisje. En bij ons zoontje gelijkaardig verhaal als bij onze tweede dochter behalve dat hij op neo lag in ziekenhuis waar ik bevallen was omdat we alerter waren naar signalen dat het niet goed met hem ging en ik sneller aan de alarmbel trok.

Dus mijn tip, breng zo weinig mogelijk mensen van de eerste tekenen op de hoogte. Neem zelf de tijd en de rust die je achteraf verdient.
  • Bij de eerste ben ik 3 dagen voor ik uitgerekend was ingeleid, niemand verwachte dat ik zo vroeg zou bevallen, want had eerder al gezegd dat het daaronder nog helemaal dicht zat en ik geen voortekens had.
    Heel de bevalling heeft 24u geduurd en had ondertussen wel wat berichtjes via de ipad gestuurd, maar niet over de bevalling.
    Ze wisten dus echt van niks.
    Bijna dagelijks facetime ik met mijn ouders, een uurtje na de bevalling, nog in de verloskamer, nam ik dus de ipad en facetimede naar mijn ouders, met meteen de camera op mijn zoontje gericht. Het was een echte verassing aan hun gezicht te zien.... bigsmile.gif

Bij de tweede ben ik 's morgens binnengegaan en iedereen wist dat aangezien ons zoontje opgevangen moest worden. Dit zou gebeuren door degene die op dat moment vrij was van de grootouders. Ook deze bevalling duurde heel lang, ben om 20u bevallen, heb ook toen een uur gewacht om te verwittigen omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze die dag niet meer op bezoek kwamen 😀
    Ik vond de dag nadien dat eerst ons zoontje, zus mocht bewonderen. Heb iedereen bevolen pas om 14u naar het ziekenhuis te komen.
  • Wij kwamen om 4u in het ziekenhuis en na enkele uren werd ons verteld dat "het" waarschijnlijk voor 16u zou zijn. We dachten "ok, we houden het lekker geheim 😊". Maar het werd 16u...en 17u...en 18u... en het vlotte totaal niet! Toen hebben we toch maar mijn ouders verwittigd, zodat ze onze hond eten konden geven. Ze is uiteindelijk om 20u30 geboren en ik denk dat mijn ouders tegen dan 10x meer zenuwen hadden dan ikzelf! 's Anderdaags is de dichtste familie op bezoek gekomen en ik had daar werkelijk niks aan. Na de spoedkeizersnede lag ik daar de hele dag groggy van de pijnstillers en dan waren er nog de naweeën... om nog maar te zwijgen van mijn ongewassen haar en zwarte kringen onder mijn ogen. Al een geluk dat het maar de oma's en opa waren!
    Ik snap wel niet dat sommige mensen boos worden als ze het niet vlugger weten. Alsof het rond hen draait!
  • Ik verschiet hier toch wel van de "koude" relaties die jullie hebben met jullie dichte familie seg. Bij mij waren mijn mama en zus (alsook mijn man natuurlijk) er telkens bij, mijn mam en zus wel op de gang of in de wachtkamer. Mijn schoonouders hebben we het laten weten maar die vonden het niet nodig zolang te komen wachten dus zijn thuis gebleven tot we hun het nieuws van de geboorte gemeld hebben.
    Ik zou het echt erg gevonden hebben als mijn mama en zus niet bij de geboorte waren geweest! Dat is toch een heeeeeeel speciaal moment dat je wilt delen?
    Met de rest van de familie heb ik niet zo een goede band dus zij zijn dan ook pas de dag nadien op bezoek gekomen (ondanks mijn mama hun direct op de hoogte heeft gebracht).
  • Mijn moeder, zus en schoonmoeder wisten het toen mijn water gebroken was dat ik in het ziekenhuis was. Dat was om 23u s'avonds. Ik was nog maar 34 weken ver, dus er waren er veel die nadien schrokken dat ik al bevallen was. Maar ik heb amper bezoek gehad in het ziekenhuis aangezien ik de dag erna naar Leuven ben gegaan (zoontje was 3u na zijn geboorte al naar ginder vertrokken)
  • Bij mijn zoontje was het een inleiding. Omdat ik vreesde voor 'en?en?-telefoontjes' hebben we niemand ingelicht. We wilden ook nog een beetje een verrassingselement. Uiteindelijk is hij rond 16u geboren. Eens we rustig op de kamer waren en de eerste voeding goed gelukt was, hebben we de dichte familie ingelicht. Zij zijn die avond nog op bezoek gekomen, leuk maar wel vermoeiend.
    De vrienden hebben we de volgende dag een berichtje gestuurd en Facebook nog wat later. Ik had Facebook zo ingesteld dat niemand anders iets op mijn pagina kon zetten.

Bij een tweede zal het geheim houden wat moeilijker zijn.
  • Hier werd iedereen meteen op de hoogte gehouden. Vanaf et moment dat mn vliezen braken ging het al in de groeps ap. Hoeveel cm ontsluiting ik had toen ik uit het bad kwam. Toen ik net klaar was met persen ging de eerste foto al online. Vond het super dat ik dit met iedereen kon delen en zou het zo weer doen.
  • @ano, ik vind het absurd dat je mama en zus heel de bevalling op de gang zitten te wachten. Wat brengt dat bij aan je bevalling? Niets toch? Alleen veel ongemak voor hen!
    Het enige verschil met thuis zitten wachten, is dat ze thuis veel comfortabeler zitten. Ik geef je schoonouders dus groot gelijk dat ze gewoon thuis bleven totdat ze een telefoontje kregen dat je bevallen was!
    Mijn bevalling heeft 40 uur geduurd, ik zie ze daar al 40 uur op de gang zitten bigsmile.gif

Bij ons wist bij het eerste kindje niemand dat het gestart was. Bij het tweede kindje enkel mijn ouders, omdat zij op ons eerste kindje pasten tijdens de bevalling.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld