Voorwaarden vaginale bevalling na keizersnede

• Voorwaarden vaginale bevalling na keizersnede

Ik zit met volgende vraag.
    Kent er iemand de voorwaarden om vaginaal te mogen bevallen na een keizersnede?
    Ik heb al wat dingen opgevangen, maar vind niet echt iets goed gedocumenteerd. Mijn volgende controle is pas binnen een paar weken.
    Wat ik al gehoord heb is:
    - niet over tijd gaan
    - altijd met een epidurale
    - mag niet in gang gezet worden

Ik heb geen idee of bovenstaande juist is sad.gif

Ps: ik ben in opvolging aan het UZ Leuven
  • Dat hangt heel erg van ziekenhuis tot ziekenhuis en zelfs van gyn tot gyn af.
    Inleiden wordt inderdaad zelden tot nooit gedaan, dit heeft te maken met het litteken.
    Veel hangt ook af van de reden van je eerdere keizersnede.

Informeer je best bij je gyn en kijk of je je daarin kan vinden. Eventueel een 2e opinie in ander ziekenhuis/bij andere gyn als je nog twijfels hebt.

Je kan zelf ook wat wetenschappelijke literatuur zoeken onder de term ‘vbac’ (vaginal birth after c-section).
  • Hallo,

Ik heb 2 natuurlijke bevallingen gehad na de keizersnede van onze oudste.
    Voorwaarde, waren:
    * Niet over tijd gaan. Ben daarna op 38 en 38,5 weken bevallen. Dus was geen issue.
    * Niet inleiden. Alhoewel ik een lage dosis weeënopwekkers kreeg omdat de weeën niet regelmatig waren.
    * Gyne zag me liefst zonder epi bevallen. En dat is ook gelukt. Reden was omdat ik het zelf zou aanvoelen als het misging met het litteken.

Ik had een keizersnede omdat ons zoontje in stuit lag.
    Bij de eerste bevalling na de keizersnede hebben ze me zeer nauwlettend gevolgd.

Ik kan me inbeelden dat het minder evident is na een spoedkeizersnede voor een te smal bekken of te traag lopende bevalling.
    Eerste keizersnede was gepland vanwege de stuitligging.

En veel hangt ook af van de gynecoloog.

• Ik ben van onze dochter ook bevallen met keizersnede. Sneller dan verwacht; Ik wist dat het een keizersnede ging worden die ingepland stond maar door alweer een bloeding MOEST ze geboren worden op 37 w. Echt spoed spoed was het niet maar ze hebben niet getreuzeld smile.gif Om 7u in ziekenhuis aangekomen in de ochtend en om 8u02 was ze geboren.

mijn gyn laat me de keuze heb ik de indruk of ik vaginaal wil bevallen of niet. Moest ik terug keizersnede kiezen dan zou ik dit mogen. Van voorwaarden voor vaginaal te bevallen heeft ze nog niet gesproken.
    Ik wil juist vaginaal bevallen omdat ik geen epi wil (doodsangsten nervous.gif) dus als dat moet bij vaginale bevalling dan weet ik het nog niet. Dan moet ik het sowieso krijgen.
    Volgende week woe terug naar gyn. Zal ook eens vragen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld