verwachtingen schoonfamilie...

• verwachtingen schoonfamilie...

Dag allen

Binnenkort krijgen wij een 2e kindje. Ons eerste werd geboren via een geplande keizersnede; mijn gynaecoloog heeft mij nu een 'go' gegeven voor een vaginale bevalling. Echter, 4 dagen voor en 9 dagen na mijn uitgerekende datum doen de kinderen van de zussen van mijn man hun communie. Hoewel ik aangeef dat ik niks kan bevestigen rond mijn aanwezigheid voel ik zeer sterk aan dat ik verwacht word. Men benadrukt constant dat men het mij zo comfortabel mogelijk zal maken, maar beide feesten duren een ganse dag en ik kan nu echt niet anticiperen of ik dat aan zal kunnen. Ook mijn man begrijpt niet dat ik voorbehoud wil inbouwen.

Omdat het eerste kindje via een keizersnede kwam, weet ik ook niet wat ik kan verwachten van het herstel na een gewone bevalling. Ik vond dat dat na een keizersnede erg goed meeviel; je bloedt niet veel, zitten is geen enkel probleem,... maar bij een gewone bevalling is dat wellicht een ander verhaal. Mijn schoonzussen hebben nochtans beide kinderen; waarom is het voor hen (en mijn man) zo moeilijk te begrijpen dat ik geen 1, 2, 3, 4,... dagen na mijn kraamverblijf een ganse dag op een familiefeest kan zitten? Of zie ik dat verkeerd? En dat ze ook geen rekening houden met het feit dat ik effectief nog in het ziekenhuis kan/moet blijven? Ik weet dat ik dit ook allemaal naast me kan neerleggen en dat ik toch moet afwachten, maar ik denk hier momenteel echt te veel aan, vooral omdat ik me onbegrepen voel en geen steun heb van mijn man...

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen of tips?

Veel dank!

Liesa
  • Of jij al dan niet gaat, dat is een eigen keuze en die zal idd toch wel bepaald worden door hoe alles loop . Dus heel logisch dat je nu nog geen uitspraken doet daar rond.
    Als je bevallen bent, sta je de dag van vandaag natuurlijk snel terug thuis maar dat wil niet zeggen dat alles terug als vooraf is natuurlijk.

Zou ikzelf gaan ?
    Geen denken aan smile.gif.
    Ik zou dat ook al heel snel zeggen dat ze mij niet moeten meerekenen om te eten, eventueel eens langsgaan voor een uurtje ofzo maar ook dat zou ik wss niet doen.
    En eigenlijk zou dat toch wel voornamelijk zijn dat ik met een kleine baby nog niet tussen een hoop volk zou willen zitten.
    Als ik ook kijk naar de 1ste weken met de borstvoeding enzo, zat ik nog liefst op mijn gemak thuis.

U niet laten doen hoor smile.gif.
  • In mijn schoonfamilie is er ook een communiefeest 5 dagen na mijn uitgerekende datum. Ik heb van in't begin gezegd dat ik daar waarschijnlijk niet zal bijzijn, maar dat man en zoon wel zullen gaan. Lijkt me best logisch, het kan deze keer ook een keizersnede worden (dus langer moeten blijven), of zelfs als ik poliklinisch zou kunnen bevallen: op zo'n feest zitten met kraamverband (of groot maandverband) in je broek lijkt me ook niet tof bigsmile.gif
  • Sorry,

Maar ik vind echt niet dat ze dat van je kunnen verwachten.
    4 dagen voor de geboorte zou ik zelf al heel oncomfortabel zijn maar ok, sommigen niet.
    Maar zo kort na de geboorte, met een pasgeboren baby zou ik niet op een feestje willen zitten.
    En ik heb een vaginale bevalling gehad, de eerste 2 weken wou ik toch vooral in mijn eigen zetel zitten en zat ik bovendien op een borstvoedingskussen van de pijn te schuiven.

Sta maar op uw strepen, het Is uw lichaam en jullie kindje.
  • Dank jullie voor jullie reacties en begrip! Dit motiveert mij om meer op te komen voor mezelf. Om den duur kreeg ik de indruk dat ik me aanstelde.
    En inderdaad, in het begin zorgt ook borstvoeding voor toch wel wat ongemakken: stuwing, koorts,... En om dan nog maar van emotionele buien te zwijgen.
    Maar wat het zitten betreft, daar kan ik me nu niks bij voorstellen, maar van vele vrouwen hoor ik dat dat een paar weken doorbijten is...
    Enfin, misschien veel zorgen om niks als de natuur me aan handje helpt.
    Alvast veel dank!
    Liesa

• Ik heb zelf 3 kindjes maar geen ervaring met moeilijl zitten.
    3 vaginale bevallingen maar nooit knippen gehad of veel last. Beetje blauwe plek gevoel maar dat is niets e.
    Maar het is allemaal afwachten.
    Wie weet floept uw baby er uit en zou je best wel kunnen gaan op fysiek vlak. Dat wil nog niet zeggen dat je het wil e. Met een baby al tussen een hoop mensen enzo.

Aangepast door Neuzeke op 03/04/2018 15:01
  • Wat je uiteindelijk doet, is volledig jouw keuze lijkt mij. Niemand kan bepalen hoe het je al dan niet zal lukken of hoe je je hierbij zal voelen.
    Dat ze jou verwachten is allemaal goed en wel, maar aangezien het deze keer een niet-geplande bevalling is (of lees ik het verkeerd) ? Kan het goed zijn dat je zelfs gewoon al/nog in het ziekenhuis ligt... wat willen ze dan ? Dat je zegt, ik zal er zijn & hen laat zitten met extra eten en kosten. En wat als je vaginale bevalling (hout vasthouden van niet) toch anders loopt dan verwacht en uitdraait op een keizersnede ? Dan kan je misschien toch ook niet zomaar gaan...
    Ik zat 4 dagen na mijn bevalling wel op een familiefeest, maar dit was volledig mijn/onze eigen keuze. Zou ik het nu opnieuw doen ? Misschien niet... ik was toch vermoeider dan ik ingeschat had en eigenlijk vond ik de drukte er wat te veel aan. Anderzijds komt mijn familie uit het buitenland maar om de zoveel jaren naar België, dus wilde ik hen wel graag zien... Al lijkt mij het fysieke ongemak na een KS persoonlijk groter dan na een vaginale bevalling (al zal dit uiteraard ook sterk afhangen van bevalling tot bevalling & persoon tot persoon).
    Deze keer is het opnieuw van dat... 7d na uitgerekende datum groot feest voor de jubilee van mijn grootouders. Ik heb nu al doorgegeven dat het onder voorbehoud zal zijn... en dat ik nu nog niet kan/wil zeggen of we allemaal komen, alleen mijn vriend en dochter of niemand.
    Sta maar op je strepen & doe vooral waar je jezelf goed bij voelt !
  • Hoi,

Precies 1 week na mijn bevalling was er een feest van mijn grootouders.
    Was wel smiddags. Zag er ontzettend tegenop maar is super goed meegevallen.
    Gaf borstvoeding met mijn stoel weg van'vreemden', sliep in de ligbak.
    En toen het te vermoeiend werd voor mij zijn we gewoon vertrokken.
    Volg je gevoel en misschien valt het allemaal veel beter mee of verwacht 😉
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld