Vastzittende placenta na geboorte

• Vastzittende placenta na geboorte

Ik was gisteren aanwezig bij de geboorte van het zoontje van mij zus. Ze mocht van het ziekenhuis een vertrouwenspersoon meenemen omdat haar vriend niet bij de bevalling kon aanwezig zijn. We wisten dat dit kon gebeuren.

Ze heeft heel snel erg veel wee├źn gekregen, en achteraf gezien ook redelijk snel een ruggenprik gekregen dus deze was helaas naar het einde van de bevalling toe wel wat uitgewerkt.

Na de geboorte bleek de placenta vast te zitten. Ik moest mee haar benen omhoog houden en de vroedvrouw is dan op haar buik beginnen duwen terwijl de gynaecoloog is met zijn volledige hand in haar gedaan om zo de placenta los te krijgen, wat voor haar een erg pijnlijke bedoeling was. Niet iets waar ik met plezier aan terugdenk. Ik voel haar pijn daar beneden terwijl ik dit schrijf wink.gif Is dit een normale procedure? Ik had hier nog nooit van gehoord en ik denk ook niet dat mijn zus hierop voorbereid was.
  • Normaal doen ze dit in de OK, maar ik heb het al gehoord dat sommige gyns in bepaalde ziekenhuizen dit gewoon in de arbeidskamer doen. De hand wordt dan inderdaad volledig in de vagina gebracht. Dit is de normale procedure.
  • heeft ze weeen opwekers gekregen? dan heb je iets meer kans dat het wat langer duurt voor de placenta geboren wordt. En in het ziekenhuis hebben ze vaak last van tijds druk en dan helpen ze een handje, en vaak gebeurt dat grof, wat vaak niet helpt om het geboren te laten worden. door de stress die dan weer zorgt voor minder weeen om de placenta geboren te laten worden. En je hebt meer kans dat niet alles mee komt door het geduw en getrek. Maar wel de normale gang van zaken.

• Bij mij is de placenta ook manueel verwijdert en ja dat is pijnlijk, een heel gek gevoel.
    Hier had de manuele verwijdering niets met tijdsdruk te maken, maar je kan daar natuurlijk niet blijven liggen en wachten ook e smile.gif.
    Ze voelen altijd eerst manueel voor ze u naar de operatiezaal brengen.
    Als ze voelen dat er toch iets of wat beweging is, proberen ze eventjes verder, lukt het niet dan ga je naar de operatiezaal.
    Aangepast door Neuzeke op 16/06/2016 21:31
  • Bij mij kwam de placenta ook niet los. Ik lag op het verloskwartier, dus geen ok. En ze hebben eerst geduldig afgewacht of het vanzelf zou komen. We waren er immers wel allemaal op voorbereid dat de nageboorte moeizaam zou verlopen. Het kwam maar niet dus zijn ze beginnen duwen op mijn buik en met de hand inwendig alles proberen uit halen. Dat heeft niet geholpen. Ik was de dag nadien bont en blauw op mijn onderbuik en schaambeen. Vanbinnen zat ook alles nog een weekje lekker gekneusd. Een echo voor nacontrole was zelfs al erg pijnlijk.
    Ze zijn dan overgegaan naar een curretage, gewoon in het verloskwartier. Gezien mijn epidurale maar half werkte (enkel rechterhelft was verdoofd) deed dat immens veel pijn.
    Achteraf bleek dat ze nog niet alles hadden en ik heb 5 dagen na de bevalling een nieuwe curretage gehad. Dit keer wel op ok onder volledige verdoving.
    Nu zou alles er wel uit zijn.

Ik denk dat veel mensen onderschatten wat er allemaal bij een bevalling kan komen kijken.

Grts
    G
  • Als de placenta niet binnen het uur komt, wordt die onder anesthesie verwijderd in de OK. Vaak probeert men eerst manueel, om je de nawerkingen van anesthesie te besparen. Ik heb dit twee keer gehad, bij mijn tweede en mijn derde. Bij mijn tweede was dit vrij heftig, vooral het duwen op mijn buik vond ik niet bepaald aangenaam. Bij mijn tweede voelde ik zelf waar de placenta vastzat, en kon ik de gyn aanwijzingen geven, waardoor het duwen beperkt bleef. Er werd telkens wel een echo genomen om te zien of er niets achtergebleven was. Maar eens voorbij was ik dit al vergeten, anesthesie werkt veel langer na.
  • Met een hand naar binnen?????? Serieus? Zonder verdoving?
  • Die hand naar binnen vond ik niks in vergelijking met het trekken en duwen hoor smile.gif.
    Al was ik heel tevreden dat bij nr 2 de placenta er uit floepte smile.gif.
  • Nadat er net een baby UIT kwam , is een hand naar binnen geen probleem hoor. Bij de 2de was dat ook, je zag die hand bewegen IN mijn buik, heeeel raar. Ik heb daar eigenlijk niets van gevoeld,ik weet alleen dat ik het zeer raar idee vond, maar pijn deed dat niet.
    Mijn dochter was erg in nood na haar geboorte, ik in paniek natuurlijk, vandaar dat ik waarschijnlijk totaal niet bezig was met wat die dokter deed:)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld