Thuisbevalling

• Thuisbevalling

Hallo, ben 17 weken zwanger en ben aan het nadenken over de bevalling. Het probleem is dat ik een enorme angst heb voor ziekenhuizen. Ik weet van mijn zussen dat het bij hen ongeveer 1000€ euro was voor in het ziekenhuis te bevallen.
    Maar weet iemand de kostprijs van een thuisbevalling? Ik woon in Sint-Niklaas in België.
  • Hoi,

Neem je dan niet best contact op met een zelfstandige vroedvrouw, die zal'je daar wel'de nodige antwoorden op geven. Ik denk ook dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen om veilig thuis te kunnen bevallen, ook daar zal ze je mee kunnen helpen
  • Die prijzen hangen dan toch af van je hospitalisatieverzekering. Ik heb welgeteld 126 euro zelf moeten betalen voor alles. Met thuis bevallen heb ik wel geen ervaring. Ik wou echt in het ziekenhuis bevallen voor het geval dat er iets zou zijn. Zoals Christa hierboven al zei zal een vroedvrouw je wel verder kunnen helpen.
  • Informeer je eens bij je mutualiteit én het ziekenhuis wat de kosten van een bevalling zijn. Daarnaast ook eens bij een vroedvrouw die thuisbevallingen doet.
    Veel zal afhangen of je een hospitalisatieverzekering hebt of niet en wat deze allemaal dekt.

Enkel en alleen thuisbevallen vanwege het geld zou ik (persoonlijk) niet aanraden. Als je een thuisbevalling doet moet dit zijn omdat je het echt zo wil! Anders zal je alleen maar zeer gestresseerd en in paniek raken als het zover is.

Veel succes!
  • @Twinkle het is niet voor het geld dat ik thuis wil bevallen. Zoals ik zei ik heb een enorme angst voor ziekenhuizen en dan bedoel ik echt enorm! Ik krijg paniekaanvallen en ademsnood. Dus bevallen in het ziekenhuis lijkt me niet een goede optie voor me.
  • Neem inderdaad contact op met de reeds bovengenoemde personen/instanties. Ik ben in juli bevallen in St-Niklaas en heb enkel het cadeaupakket van Mustela (rond de € 10,00) en tube zalf (€ 9,60 dacht ik) zelf moeten betalen, de rest werd vergoed door mutualiteit/hospitalisatieverzekering.
    Toen ik net zwanger was, was ik niet happig om in SN te bevallen, niet dat ik schrik heb van ziekenhuizen, maar had al enkele verhalen gehoord van daar die me niet echt goeie moed gaven (niet specifiek van materniteit), maar omdat ik niet wou veranderen van gynae heb ik die verhalen naast me neergelegd (ook met het gedacht van 'het is overal wellicht wel iets) en ik kan uiteindelijk niets slechts zeggen over mijn bevalling/verblijf/begeleiding/... smile.gif. Wij hebben deelgenomen aan de 'babyklassen' zoals we dat noemden; een zestal infoavonden omtrent allerhande onderwerpen en ook een rondleiding op de materniteit -> mss kan dit je wat geruststellen en helpen je angst te overwinnen?
    Edit: in België is een thuisbevalling ook minder 'courant' dan in NL denk ik, zeker bij 't eerste kindje.
  • Als je wilt thuis bevallen zou ik dit zeker ook goed met de gyn bespreken. Het kan zeker maar soms gaan ze het ook afraden. Stel je er ook niet té hard op in, want het kan altijd dat het niet door kan gaan (stuitligging, te lang over tijd gaan...). Je hebt normaal ook de mogelijkheid om enkel naar het ziekenhuis gaan om te bevallen en dan meteen erna weer naar huis te gaan. Maar ik weet niet of dat overal kan.

Ikzelf zou het persoonlijk nooit doen. Sowieso kon het al niet bij mijn zoontje omdat ik ingeleid ben.Daarnaast merkten ze in het ziekenhuis dat de hartslag van mijn baby telkens heel fel daalde als ik bewoog. Uiteindelijk serieus wat paniek geweest (en ik denk dat ik eigenlijk KS had moeten krijgen) en zoontje net op tijd eruit. Bleek dat de navelstreng 3 keer rond zijn nekje gedraaid zat. Hij moest ook meteen mee met de kinderarts enzo (gelukkig alles wel ok!). Dat zijn zaken die ze vooraf gewoon niet kunnen weten/zien dus als je dat voorhebt terwijl je thuis aan het bevallen bent...
  • vita-nova.be
  • Ik denk dat het wel belangrijk is, dat je nu werkt aan jouw angst voor ziekenhuizen. Je kan niet altijd bevallen en je weet nu nog niet waar je gaat moeten bevallen: ziekenhuis of thuis.
    Als je dan toch naar het ziekenhuis moet (een vroedvrouw neemt geen risico's), dan is het toch belangrijk dat je daar geen paniekaanvallen krijgt. Jouw vroedvrouw mag meestal wel blijven, maar kan niet alle angst wegnemen
  • Goed over nadenken en je informeren

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een thuisbevalling. Vroedvrouwen weten heel goed waar ze mee bezig zijn en duizenden kinderen zijn thuis ter wereld gekomen, maar toch ... Niet alleen kan er in het ziekenhuis vlugger ingegrepen worden bij eventuele complicaties, maar je kan er ook op heel wat andere steun rekenen. Vooral bij een eerste kindje vind ik dat toch heel belangrijk. Je kan beter uitrusten, er wordt je aangeleerd hoe je je kindje moet wassen, bezoek moet zich aan bepaalde uren houden, enz. ... Als je echter zo bang bent voor ziekenhuizen, dan kan dit hele gedoe je inderdaad wat overweldigen waardoor je je helemaal niet meer op je gemak zal voelen. Goed over nadenken en je vooral heel goed informeren bij je gynaecoloog voor je een beslissing neemt zou ik je aanraden.
  • 'Je kan beter uitrusten, er wordt je aangeleerd hoe je je kindje moet wassen, bezoek moet zich aan bepaalde uren houden, enz.'

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben de 2e keer poliklinisch bevallen en kwam persoonlijk thuis véél beter tot rust dan in het ziekenhuis. In je eigen bed slapen en enkel wakker worden van je eigen baby ipv constant gestoord te worden door vanalles en nog wat (verpleging die ten allen tijde binnen kwam lopen, gerammel van karren op de gang, de baby van de kamer ernaast die een uur aan een stuk ligt te krijsen,...) Echt, thuis vond ik de kraamtijd véél aangenamer dan in het ziekenhuis.
    Ook bezoek vond ik thuis veel aangenamer, want thuis komen ze niet onverwachts en regel je zelf wanneer je je bezoek wenst te ontvangen. In het ziekenhuis kwamen ze onaangekondigd en zat de kamer vol gedurende het hele bezoekuur (14 uur tot 20 uur). Zo vermoeiend dat ik dat vond!
    En een baby wassen is nu toch niet zo moeilijk wink.gif En je kan altijd beroep doen op een vroedvrouw en kraamzorg als je dat wenst.
    Ieder moet er zijn eigen ding mee doen natuurlijk en sommige mensen zullen wel liever in het ziekenhuis liggen, maar dat is zeker niet voor iedereen zo.
  • Je kan perfect uw eigen bezoekuren maken ook e 😄.
    Ik had van 14 tot 16 en van 18u tot 20u.
    Nu denk ik niet dat er nog veel volk zal komen. Het is ons 3de kind en je moet veel sneller buiten uit het ziekenhuis.
  • Ik kan je angst perfect begrijpen... heb ook een afkeer van ziekenhuizen en naalden en chirurgisch materiaal enzo en ik heb ook over een thuisbevalling gedacht. Maar dan ging ik op "verkenning" in een ziekenhuis hier vlakbij. Bevallingskamers die eruitzagen als een welnesssalon en waar al het materiaal verborgen zat achter valse wanden, kamers die eruitzagen als hotelkamers... je voelde je gewoonweg niet in een ziekenhuis! Op mijn infuus na heb ik zelfs geen naald gezien (en ben met spoedkeizesnede bevallen) En vreemd genoeg nog het goedkoopste ziekenhuis in West-Vlaanderen ook! Eens goed rondkijken zou ik zeggen...
  • IWC horloges, IWC Aquatimer meter

IWC horloges, IWC Aquatimer meter US Dollar Euro GB Pound Canadian Dollar Australian Dollar Jappen
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld