Spijt geen borstvoeding

• Ik heb voor de volle 100% voor FV gekozen omdat BV echt niets voor mij is. De controlefreak in mij kan niet leven met het feit dat je niet weet hoeveel je kleintje juist op heeft. Voor mij was het duidelijk en iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken vind ik.
    De vroedvrouwen in het ziekenhuis hebben hierover niets gevraagd, maar ik krijg vaak commentaar van andere mensen. Dit weekend nog van een vriendin haar moeder: "en geef je borstvoeding? Nee?? Dat is wel het beste voor je kind he!" (met een duidelijk verwijtende ondertoon). Ongetwijfeld zullen BVmama's net het omgekeerde horen...
    Maar ik ben er van overtuigd dat je altijd commentaar zal krijgen, wat je ook kiest! Dus meid, denk goed na wat je wil en ga ervoor! Succes! thumbup.gif
  • beste snik,

Borstvoeding is bewezen de beste voeding voor je baby, zou ook onlogisch zijn als iets wat de natuur zo geregeld heeft minder goed zijn dan bijv de flesvoeding. Daarintegen is flesvoeding heus niet slecht, maar benaderd de borstvoeding maar heel lichtjes en zal het nooit kunnen evenaren. Ik vond dat ik daar even op moest reageren omdat de borstvoeding anders niet tot zijn recht komt! Ik vind prinsesje dat je moet doen wat jouw gevoel je zegt. Als je dat mee wilt maken met je kindje, en t is echt prachtig en zo fijn, dan is he toch mooi om een poging te wagen. ik zou idd wel tips vragen van een arts of verloskundige of lactatiekundige. je kunt je kindje gewoon vast aanleggen toch? tenzij hetgeen je hebt gekregen tegen de stuwing misschien eventueel in de voeding zou kunnen komen? maar dat kun je zo navragen /nalezen. hieronder een stukje wat ik erover vond:
    Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie
    Als je borsten gestimuleerd worden, gaan ze melk maken. Dat gebeurt zelfs als je niet eerder zwanger bent geweest.

De borstvoeding weer op gang brengen ook als je gestopt was
    Om met succes te kunnen relacteren is het belangrijk dat je gemotiveerd bent, dat je beschikt over goede informatie en dat je omgeving achter je staat. De mensen in je omgeving kunnen je steunen en je werk uit handen nemen zodat je je in de komende tijd kunt richten op het weer op gang brengen van de borstvoeding.Sommige baby's zullen meteen de borst aanvaarden als je die aanbiedt, maar niet alle baby's zullen dat doen. Baby's die jonger zijn dan drie maanden zullen eerder meteen de borst aanvaarden dan baby's die ouder zijn dan drie maanden. Ook de tijd die verstreken is nadat de borstvoeding is gestopt is van belang.

Maar ook met baby's die ouder zijn dan drie maanden, baby's die de borst niet nemen, of met baby's die al een tijdje van de borst af zijn, kan relactatie lukken.

Als de baby niet zelf de borst neemt is hulp van een ervaren borstvoedingsdeskundige en/of lactatiekundige van belang.
    Als de baby gewend is aan flessenspenen, kan hij verleerd zijn hoe hij aan de borst kan drinken, zelfs als de borsten al wel melk maken. Stoppen met flessen en fopspenen kan dan nodig zijn om de baby weer aan de borst te leren drinken.
    Ook baby's die gewend zijn aan een flessenspeen kunnen geleerd worden uit de borst te drinken. Dat zal wat meer tijd kosten, en hulp van een borstvoedingsdeskundige kan nodig zijn.
  • nog wat:
    Het duurt enkele dagen tot enkele weken voordat de melkproductie op peil is. Soms kan de vrouw niet meer alle melk maken die de baby nodig heeft. Dan zal bijvoeding met een andere passende melkvoeding nodig blijven. Bijvoeden met vaste voeding is pas aan te raden na zes maanden.

Hoe kan er gerelacteerd worden?
    De melkaanmaak wordt gestimuleerd door:

Tepelstimulatie
    Het zuigen van de baby
    Het leegmaken van de borst met behulp van een kolf of door het kolven met de hand
    Veelvuldig lichaamscontact
    De baby kan iedere 1 - 2 uur aangelegd worden, minimaal vijftien minuten per borst. Het is erg belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd. Als de baby goed is aangelegd kan hij de borst effectief leegdrinken en krijgt de moeder geen zere tepels.

maar prinsesje doet wat jij graag wilt!

succes ermee!
  • bv is een investering

Ik word eerlijk gezegd wat triest van veel reacties. Borstvoeding is de normale voeding voor baby' ; aan het geven van kunstvoeding zitten significante risico 's. Borstvoeding zorgt er voor dat vrouwen beter kunnen reageren op hun baby omdat er in de hersenen van lacterende vrouwen allerlei veranderingen plaatsvinden daardoor moeder en kind beter op elkaar raken afgestemd. Daardoor word je een betere moeder voor je kindje. Laten we vrouwen die spijt hebben van hun keuze serieus nemen en hen aanmoedigen om opnieuw te beginnen door relactatie. Dat is niet de gemakkelijkste route, maar wel de meest belonende op de lange termijn. Vrouwen zijn veel sterker vaak dan ze denken, laten we elkaar niet naar de mond praten.
  • Vrouwen die borstvoeding geven worden een betere moeder voor hun kindje??? Ik heb mijn eerste flesvoeding gegeven en ik weet zeker dat ik de beste moeder ben die er kan zijn voor mijn kind. Daar heeft bv of fv toch helemaal niets mee te maken? Ook ik was heel snel afgestemd op mijn baby en wist meteen wat welk kreetje betekende en wat hij nodig had. Dat is de natuur. Akkoord dat borstvoeding de beste voeding is voor je baby, maar flesvoeding is daarom niet slecht. Ik denk dat elke mama dit nog altijd voor zichzelf mag uitmaken smile.gif
  • @mrse mensen die denken dat ze een beter moeder zijn doordat ze borstvoeding geven mankeren meestal een vijske ze 😃😄.
    Maar als ze dat zelf geloven 😂😃.
  • @Neuzeke Ja ik geloof wel dat dat de beste voeding is voor je baby hoor, maar dat je daarom een betere moeder zou zijn als iemand die voor flesvoeding kiest, daar kreeg ik toch ff de rillingen van tongue.gif
  • Dit vind ik toch wel heel kort door de bocht! Wat met mensen die onvoldoende melk produceren? Kunnen zij dan nooit een goede moeder worden gewoon omdat hun lichaam even niet mee wil? Wat met kinderen die onvoldoende kunnen zuigen waardoor de borstvoeding niet lukt? Soms heb je geen keuze en wordt de keuze om flesvoeding te geven voor jou gemaakt. En zelf al is het een bewust keuze om flesvoeding te geven, iedereen is hier toch vrij in?! Wat als een moeder borstvoeding geeft, maar hierdoor totaal uitgeput wordt (ik heb het al gezien bij een vriendin), is ze dan een goede moeder? Nee, voor mij was die vriendin een goede moeder toen ze op dat moment besloot om over te schakelen op flessenvoeding want pas dan had ze terug de energie om er te zijn voor haar kind. Indien ze toen borstvoeding was blijven geven, had ze haar kind veel minder aandacht kunnen geven. Ik geloof dat de beste voeding de voeding is waar de moeder zich het beste bij voelt. En ja ik ben van plan om zelf te proberen om borstvoeding te geven en te zien hoe dit loopt. Voel ik me er niet goed bij of lukt het onvoldoende dan zal ik het jammer vinden om over te schakelen op flesvoeding, maar nee ik zal er me geen slechtere moeder door voelen.
  • Hoi,

Een goede moeder is voor mij een moeder die gelukkig is en dat heeft met borst of flesvoeding niets te maken.
  • @MrsE , puur uit nieuwsgierigheid (want uiteraard doet iedereen wat ze zelf wil), maar waarom heb je dan geen bv gegeven als je nu toch zegt dat je denkt dat dat wel de beste voeding is?
  • Ik verslik me in mijn koffie na het lezen van deze zielige post.

Misschien voorzichtig aanbrengen dat er voor sommige mama's die spijt hebben wel een (moeilijke) weg terug is, maar niet met leugens en het aanpraten van onterechte schuldgevoelens: significante risico's, een betere moeder... Sorry, maar dit zegt meer over het gebrek aan kennis en medeleven bij de ts dan over mama's die bewust of onbewust voor flesvoeding kiezen.

Triestig, dat er zo'n 'moeders' bestaan die andere moeders een schuldgevoel aanpraten. Ik wens je in de toekomst heel wat relativeringsvermogen toe, dat heb je als goede moeder echt wel nodig! Meer dan borstvoeding!
  • Zelf ben ik van plan om borstvoeding te proberen bij eerste en waarschijnlijk laatste kindje maar moest dit om één of andere reden niet lukken, te veel ongemak geven of niet vol te houden zijn dan zou ik me er zeker niet voor schamen om flesvoeding te geven. Er zijn zoveel factoren die meespelen in de redenering borst- of flesvoeding dat het moeilijk is om alle moeders over één streep te trekken. Iedere moeder moet doen wat voor haar het natuurlijkst aanvoelt.

Nog nooit maar dan ook nog nooit heb ik een moeder die haar kinderen een flesje geeft lelijk aangekeken of gedacht dat zij een minder goede moeder was. Zij voedt net als alle moeders haar kleintje en koestert dit moment. Of dat het kleine wonder nu aan een speen of een tepel hangt maakt toch ook helemaal niets uit?

Voor hetzelfde geld roept men binnen ettelijke jaren dat flesvoeding beter is dan borstvoeding omdat onze lichamen nu éénmaal zo vervuild geworden zijn dat ze geen zuivere gezonde moedermelk meer kunnen produceren. En als het dat niet is dan ontstaat er wel weer een ander hardnekkig fabeltje.

Geef gewoon de voeding waar jij je goed bij voelt. Wil de moeder terug overstappen naar moedermelk, super! Wil ze eerder bij de flesvoeding blijven, ook geweldig! Geniet gewoon van je kleintje en stil hun hongergevoel. Het strijdbijltje mag ondertussen wel rustig begraven worden me dunkt.
  • Zelf was ik voordien vastbesloten om bv te geven, een vrouwenlichaam is erop gemaakt en het is nog altijd de beste voeding voor je kind. Maar ik was heel bang dat er iets zou gebeuren waardoor dit niet zou lukken, mijn vroedvrouw heeft me hierin enorm gesteund en ik zag het echt zitten!
    Ongeveer 10min na de geboorte zag ik dat mijn kleine meid als aan het zoeken was, hoofdje draaien en dergelijke. Samen met de vroedvrouwen haar aangelegd, en amai, wat een zuigreflex!! Alle vroedvrouwen content en ik wat onzeker (mss door de bevalling, veel bloed verloren enzo). maar het voelde heel raar...
    Mijn kleine meid was zeer gulzig en dronk met een hééél sterke zuigreflex. Het was ook altijd enorm moeilijk om haar aan te leggen, schreeuwen, krijsen, hoofdje draaien, armen zwieren, benen zwieren. Ik moest altijd hulp hebben van een vroedvrouw. Eens ik ze goed aangelegd kreeg (moest soms 5x of meer opnieuw beginnen) had ik altijd pijn, door haar enorme zuigreflex en gulzigheid. Na de eerste slokjes te hebben gedronken viel ze daarna ook altijd opnieuw in slaap. Gevolg: ik moest ze constant stimuleren om wakker te blijven, of haar verplaatsen van borst, maar dan was er opnieuw die "strijd" om haar aan te leggen. Gevolg: ze had niet genoeg melk binnen, ze deed koorts en 'moest' wat fv bijkrijgen. Ik zeg 'moet', want na nacht 2 lagen mijn tepels al open, tot bloedens toe. Telkens ik ze aanlegde sprongen de tranen in mijn ogen... Zo kon bv toch niet zijn. Ik werd er ook enorm vermoeid door en ik was al 'zwak' (mijn bloedwaarden stonden enorm laag door mijn bloedverlies tijdens de bevalling, ik heb bloed moeten bijkrijgen). Toen ik thuiskwam heb ik dit uitvoerig met mijn vroedvrouw besproken, na ook ettele malen opnieuw te proberen, maar als je tepels bloeden als je kindje eraan zuigt en jij weent is dit ook geen ideale oplossing.

En eerlijk gezegd: ik heb het er echt moeilijk mee gehad dat ik haar geen bv kon geven, ik voelde me er een slechtere mama door. Maar na een paar dagen fv te geven, zag ik mezelf opfleuren: ik had meer energie, ik voelde me geen zak patatten, ik weende niet meer tijdens de voedingen, maar praatte met haar en ik zag hoe fijn zij het vond.

Ja, ik vind bv nog altijd de beste optie voor je kind en ik vind dat elke mama dit op z'n minst zou moeten proberen. Maar er zijn vaak andere zaken die meespelen als je geen bv kunt geven.
  • Zowel ik als mijn broer hebben nooit borstvoeding gekregen en ik denk niet dat we ons een betere mama hadden kunnen wensen! Zelf heb ik het wel gedaan (en ben het opnieuw van plan), maar alles ging ook erg goed. Had ik extreme pijn gehad of andere moeilijkheden, dan was het zowiezo de fles geworden. Nieuwe of aanstaande mama's hebben al genoeg aan hun hoofd zonder dat ze nog eens in de put geduwd moeten worden! Schandalig die zogenaamde "supermama's" die zichzelf zoveel beter vinden!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld