Prenataal verlof

• Prenataal verlof

Hallo iedereen,

Ik geraak niet zo goed uit aan het prenataal verlof en wanneer je dagen kwijt bent.

Mijn vermoedelijke bevallingsdatum is 06/08.
    Dus mijn pre nataal verlof staat ingepland vanaf 30/07. (De verplichte week)

Stel dat ik een week post nataal verlof verschuif naar pre nataal verlof. maw. Dat ik vanaf 23/07 al thuis zit. (En dus twee weken prenataal verlof input)
    Maar ik beval bv op. 02/08.
    (Dus vóór mijn uitgerekende bevallingsdatum maar Ná mijn eerste week verplichte prenataal verlof)

Ben ik dan vier dagen van mijn bevallingsverlof kwijt?

Bedankt!!
  • Je hebt recht op 15 weken, die beginnen te lopen vanaf het moment dat je in prenataal verlof gaat en dat min. 1 week voor je uitgerekende datum. Als je zoals in jouw voorbeeld 02/08 zou bevallen, dan blijft het verlof gewoon doorlopen te tellen vanaf ingangsdatum 23/07. Die 4 dagen worden dan niet op het einde "afgetrokken", die blijven behouden!
    Als je zou bevallen voor jouw prenataal verlof -dus bijvoorbeeld 3 weken voor jouw uitgerekende datum - dan ben je wel die 1 week prenataal verlof kwijt en beginnen de overige 14 weken te lopen vanaf de bevallingsdatum.

Zo heb ik het steeds begrepen!! 2 keer aangepast. Laatste keer door Sara21 op 09/05/2017 07:32
  • Je prenataal start idd vanaf je het opneemt. Je zou dus die dagen verliezen. Maar langs de andere kant als je later bevalt starten de andere weken ook later (als ik alles goed heb) dus als je 12/08 pas bevalt heb je zes dagen die je erbij hebt want de postnataal start dacht ik pas na de bevalling.

Voor mij maakte het nie uit. Ik ben twee dagen voor de datum bevallen en dat was een vrijdag. Ik ben dus de aantal weken thuis geweest (geteld tot de vrijdag) maar wij werken niet in het weekend dus gewoon op maandag gaan werken. Ohja ik ben blijven werken tot 39 weken om zoveel mogelijk thuis te zijn achteraf
  • De dagen ben je zeker niet kwijt als je vroeger bevalt. Ik ben namelijk 3 weken voor de datum in prenataal verlof gegaan en alsnog 10 dagen vroeger bevallen. ( dus ongeveer 1,5 week na start van mijn verlof). Ik had dus nog een 13,5 weken na de bevalling. Die prenatale weken worden gewoon postnataal verdergezet!

Totaal is en blijft 15 weken.
    Prenataal verlof is minimum 1 week voor de uitgerekende datum te starten (en maximaal 6 weken ervoor). Als je onverwachts vroeger bevalt en nog niet in prenataal verlof bent gegaan, ben je deze ene verplichte week wel kwijt.
    Postnataal is dit minimum 9 weken, in overeenstemming met de max. 6 prenatale weken (totaal dus 15 weken).

• Als ik daarop de simulatie uitvoer, vergelijkbaar zoals ik 2 jaar terug heb meegemaakt: 3 weken vooraf in prenataal verlof en vervolgens 2 weken te vroeg bevallen, dan is de uitkomst dat ik deze 2 weken mag overdragen naar postnataal verlof wink.gif

Dat moest ik eigenlijk niet checken, want was bij mij ook echt zo hoor! Heb de data eens opgezocht...
    9 februari 2015 in verlof gegaan, uitgerekend 28 februari, maar 20 februari bevallen. Werk hervat op 26mei 2015. Ik was dus geen verlof kwijt! Totaal blijft 15 weken.

Je kan altijd even bij de mutualiteit zelf informeren, dan ben je 100% zeker. Expert ben ik zeker niet, maar mijn eigen ervaring zegt dat je dit dus niet kwijt bent (behoudens die ene week verplicht prenataal verlof bij vroeggeboorte)2 keer aangepast. Laatste keer door Sara21 op 09/05/2017 22:05

• 1 week moet je voor je bevalling nemen. Beval je voor die week om is dan ben je die dagen kwijt. Beval je later dan ben je niets kwijt van je totale verlof maar heb je meer pre gepakt dan voorzien. Je krijgt dus ook niet bij. (Je kan enkel bijkrijgen als je kindje langer dan 7 dagen in het ziekenhuis blijft).
    Als je 2 weken ervoor neemt maar bevalt een week te vroeg dan is je verplichte week al om en verlies je niets, krijg je ook niets bij.

Was je ziek thuis in de periode voor je bevallingsrust dan gaan die er wel af. Ik weet niet meer vanbuiten over welke periode dit ging. Ik zat thuis met platte rust vanaf week 20 en op een bepaald moment werd dat ipv ziekteuitkering, bevallingsrust. Ik had dan enkel nog het minimum aantal weken nadien.

Das toch hoe ik dat gesnapt heb blush.gif

Grts
    G
  • Inderdaad, wat @Glientje zegt is correct.

In totaal heb je 15 weken die je zelf mag indelen, met als maximum 6 weken vooraf en minimum 1 week vooraf.
    Blijf je werken tot je 39 weken en neem je dan pas de 1 verplichte week vooraf, maar beval je vroeger dan 39w, dan ben je deze week kwijt en heb je nog 14 weken achteraf. Deze week kan dus niet overgedragen worden.
    Alle andere weken kunnen wel overgedragen worden. Blijf je dus vanaf 37 weken thuis en plan je 3 weken prenataal en 12 post, maar beval je bv op 38 weken, dan wordt dit gewoon omgezet naar 2 pre en 13 post. Het totaal blijft dan 15 weken.
    Indien je lang vooraf moet thuisblijven, zoals in het voorbeeld van Glientje, dan wordt dit vanaf je 34 weken sowieso je prenataal verlof en heb je achteraf enkel nog de 9 verplichte weken postnataal verlof.
    Indien je vanaf 34w of vroeger thuis bent, maar pas na je uitgerekende datum bevalt en je dus eigenlijk meer dan 6 weken prenataal thuis geweest bent, behoud je toch steeds 9 weken postnataal verlof te rekenen vanaf de effectieve bevallingsdatum. In dit geval wordt je verlof dus verlengd smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld