ouderschapsverlof in het onderwijs

• ouderschapsverlof in het onderwijs

Hallo,

Graag reacties van mensen die ook in onderwijs (belgië) werken.

Ik ben zwanger van ons 3de kindje (uitgerekend eind september) en zou graag thuisblijven tot 5 maanden na de geboorte.

Bij mijn 2de zwangerschap ben ik vrij snel (op 18 weken) op ziekte gezet wegens bekkeninstabiliteit. Afhankelijk hoe het nu loopt zou ik zou graag na mijn bevallingsverlof 2 of 3 maanden voltijds ouderschapsverlof opnemen (afh prenataal ziekteverlof) en aansluitend de rest in 1/5de ouderschapsverlof.

Nu zegt mijn personeelsverantwoordelijke dat ik dit niet zou kunnen in onderwijs dat je moet kiezen voltijds, halftijds of 1/5de.
    Ze zegt dat je niet zou kunnen overschakelen van voltijds naar 1/5de binnen het ouderschapsverlof datje krijgt voor dit kindje. Dat je dus na 2/3maand voltijds de rest kwijt bent en dat nieuw ouderschapsverlof moet aanvragen voor 1/5de (heb nog ouderschapsverlof staan van onze 2de kindje). Ze vraagt het nog eens na bij het werkstation maar was vrij overtuigd.

Iemand die hiervan op de hoogte is of zelf al voorhad?

Alvast bedankt!
  • Ik weet dat je in de privé het ouderschapsverlof per maand moet aanvragen. Als je dus 1/5 wil opnemen dan moet je per 5 maanden aanvragen, 2,5 maand halftijds of 1 maand voltijds.
    Volgens mij kan je perfect een aanvraag voor twee maanden voltijds indien en nadien met een aparte aanvraag de resterende 2 maanden opnemen in 1/5. Dan werk je dus 10 maanden 4/5e. Zou wel heel straf zijn dat ze het afnemen of dat je het maar op 1 manier zou mogen opnemen....
    Maar goed, ik ben geen expert. Ben benieuwd naar het antwoord....
  • @liemke1709
    onderwijs is daar wel speciaal in, als je slechts 2 maanden voltijds opneemt en terug begint te werken ben je de overige 2 maanden gewoon kwijt, terwijl je dit in de privé nog tegoed blijft hebben. echt vervelend dat die regels zo streng gemaakt zijn voor mensen in onderwijs (ondanks dat ik zelf gewoon bureauwerk doe en geen lesgeef)
    mijn vraag is vooral als je ouderschapsverlof opneemt in aaneengesloten periode, als je dan kan overschakelen van voltijds naar 1/5de
  • zo staat het op de website van onderwijs vlaanderen:

Het ouderschapsverlof moet altijd in een aaneengesloten periode worden opgenomen. Het is niet
    mogelijk om een stuk van het totale contingent ouderschapsverlof op te nemen en het resterend
    gedeelte op te sparen of in een ander volume op te nemen.
    Wie minder dan vier maanden voltijds ouderschapsverlof, minder dan acht maanden halftijds
    ouderschapsverlof of minder dan twintig maanden ouderschapsverlof met een vijfde opneemt,
    verliest het saldo van de resterende dagen als dat niet aaneensluitend wordt opgenomen.
  • @melouka ik heb het ook zo gehoord. Ik ga na m'n bevallingsrust nog 4 maanden thuisblijven, hoewel dat voor mij ook niet zo lang moet. Maar ik had bij de eerste door complicaties vooraf ook maar 9 weken na bevalling. Ik was toen nog niet klaar om te gaan werken en heb toen 1 maand onbetaald verlof genomen. Bij deze zwangerschap wil ik ook wat langer kunnen thuis blijven maar ga deze keer ouderschapsverlof opnemen. 2 maand leek mij ook voldoende, maar als ik de rest kwijt ben vind ik dat ook maar stom. In het onderwijs blijkbaar alles of niets.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld