Oudere kinderen bij bevalling, ervaringen?

• Ik vind het al vreemd om je eigen kinderen foto's te tonen van hun mama's vagina waar een baby uitkomt..

ik zal wel oubollig zijn, maar zelfs dat zou ik al niet doen. Zo van: hé, we gaan familiefoto's kijken, en dat is mama's vagina en je broer zijn hoofdje dat er bijna uitkomt.
    En dat heeft niets te maken met preuts zijn.. Wel een klein beetje fatsoen.
    Je hebt bevallingsfoto's en dan heb je foto's die nu niet in mijn familie album hoeven hoor goofy.gif

Ik heb een 7 jarige.
    Doe als ouder iets ofwat enthousiast over iets en dat kind is verkocht.
    Als je had gesproken over een oudere leeftijd dat ze al iets meer besef hebben van wat ze willen meemaken, ok..
    Maar nu hebben ze de leeftijd dat jij als ouder die beslissing voor hun moet maken.
    Ik vind 3 en 7 jaar ook niet echt 'oudere' kinderen.
    Toen ik titel zag, dacht ik dat het ging gaan over kinderen van 14..15..16.. jaar
  • Doe geen moeite, Perle wil hier alleen positieve ervaringen komen lezen smile.gif

Ik snap de meerwaarde ook echt niet. Je kinderen zien hun mama in pijn. Ze zien veel bloed en dergelijke.... Veel papa's worden al niet goed als er complicaties zijn (vroedvrouwen die heel hard op de buik moeten gaan duwen, navelstreng rond hoofdje ...) Wat ga je dan doen? Ze buitensturen op dat moment? Ocharme de kinderen .. Als je het doet, zou ik ze in elk geval documentaires laten zien over bevallingen.

Je kan ze ook natuurlijk ook gewoon binnenroepen vanaf de seconde dat de baby eruit is. Dan gaan ze als puber niet tegen hun vrienden zeggen dat ze nog steeds niet goed zijn van het beeld van die opengesperde vagina van hum mama goofy.gif
  • Ik denk eerlijk gezegd dat we onze kinderen te vaak voor alles "afschermen" en hen de ruimte niet geven om zelf te ontdekken en aan te geven wat voor hen kan of niet kan. Hier is de opvoeding vaak veel vrijer en opener. Kinderen moeten zelf ontdekken en de kans krijgen om zelf de zaken te leren begrijpen zonder dat we telkens hun handje moeten vasthouden.
    Je hoort vaker vrouwen die "natuurlijk" willen zijn, zaken zoals zonder pijnbestrijding bevallen of thuis bevallen, geen vaccinaties, alleen bio producten, rapley méthodes of reeds de keuze om vanaf de geboorte alleen plantaardige producten te gebruiken maar owee als iemand hun kinderen direct wil laten beleven wat het leven inhoud op welke manier dan ook en hun kinderen de ruimte geeft om zelf alles te beleven.
    Alles hangt af van hoe je opvoed en hoe je kind is. Als ze in de familie van de TS open zijn over alles, juiste benamingen gegeven worden en ales vrij besproken word kan ik me inbeelden dat ze die kinderen ook zullen voorbereiden op wat misschien komen gaat en hen ook duidelijk zal kunnen maken dat indien ze toch twijfels hebben of het eng vinden het ook OK is om dit aan te geven en ze zeker niet verplicht zijn om dit alles bij te leven.
    Je zou er van versteld staan wat een kind allemaal aankan al het hier de vrijheid voor krijgt.
    Al deze zaken zijn in ieder geval persoonlijke beslissingen waar je enkel zelf alsook je Partner en je kids achter moeten staan.

Het is misschien een ongelijke vergelijking maar soit, waar anders kan je een bevalling meemaken mee vergelijken? Hier is het heel normaal dat zelfs de kleinste kinderen aanwezig zijn, indien ze dat zelf willen, bij het slachten van kippen/konijnen etc - mee gaan jagen met papa en als er dan effectief een everzwijn of een ree geschoten is moet die ook "gekuist" worden - en in de vele boerderijen hier heb ik al meerdere keren kinderen van deze leeftijd geweten die aanwezig zijn bij geboortes van kalveren en schapen. Die van 10-11 jaar zijn vaak zelfs al mee in de wiggel om te helpen want ze zijn dit zo gewoon. Meestal zijn ze zelfs heel in de wolken dat ze het hebben kunnen meemaken. OK, het is niet de bevalling van je moeder, maar je weet ook maar of het ze "bevalt" als je hen de kans ertoe geeft geloof ik.

Aan de TS: laat ons zeker weten hoe het verlopen is in dit topic! Ik ben alvast benieuwd hoe ze het ervaren hebben als ze erbij hebben kunnen zijn.
  • Ik ken mensen die het gedaan hebben, thuisbevallen met de kinderen in de buurt, en dat kan ook gewoon heel positief zijn.
    Maar thuis is er ook gewoon meer vrijheid dan in het ziekenhuis, de kinderen komen kijken, wanneer ze verder willen spelen, gaan ze gewoon verder spelen, wanneer ze willen blijven, blijven ze, zonder stress; dat heb je in het ziekenhuis niet. Ze hebben die vrijheid niet, om te beslissen wat ze willen doen, dat ziekenhuis is al een indrukwekkende plaats.
    Dat zijn ook ervaringen, je kan moeilijk alleen de positieve ervaringen vragen, zonder er eens bij stil te staan, hoe dat in een ziekenhuis is.

Als je je kinderen erbij wil, ga dan voor een thuisbevalling, op een plaats, waar ook de kinderen op hun gemak zijn, anders loop je nog het risico dat je bevalling vastloopt, omdat je met die kinderen in de kamer gestresst geraakt, omdat ze het wachten beu zijn
  • Het is niet Perle zelf die hier initieel over begon, maar haar gynaecoloog. Dat wil toch zeggen dat dit vaker gebeurt en dat de dokters, vroedvrouwen en verpleging het nog al meegemaakt heeft en er dus ervaring mee heeft. Ik vind het eigenlijk best wel een mooi idee, eentje dat wel goed gekaderd moet zijn natuurlijk. Ik vermoed ook dat het niet direct de bedoeling is dat papa EN kindjes aan het uiteinde van mama haar onderkant gaan staan om alles mee te maken? 'er bij zijn' is niet hetzelfde als er met de neus op zitten... en Perle zal haar kinderen wel beste kennen. Mijn zoon van 7 zou ik dat niet moeten laten doen... die sprak gisteren dat hij eens mond op mond beademing zag en dat enorm vies vond. Ik weet nu niet of dat is vanwege de associatie met kussen (hoewel hij zelf zei dat kussen zo vies niet is om naar te kijken) of omdat hij echt het blazen van lucht in iemand anders vies vond. Ikzelf ben absoluut geen fan van bloed laten nemen, of van infusen steken, ik kan daar niet naar kijken. Iets medisch als beroep is dus voor mij uitgesloten. Misschien ook wel voor zoon smile.gif Maar gelukkig zijn er mensen die dat wel goed kunnen verdragen (anders geen verplegers en dokters meer) en dat kan best al op jonge leeftijd 'tot uiting komen' .

Aan de andere kant kan ik sommige bezwaren best wel begrijpen: de jongste is in mijn ogen wel nog jong en alles kan heel lang duren, wat voor de kinderen moeilijk kan worden (en als je dan die 'ervaring' moet afbreken omdat de kinderen het beu zijn of moeten gaan slapen dan kan dat ergens een domper zetten), ook dat idee dat de nieuwe baby zijn of haar eerste ogenblikken exclusiviteit mag krijgen begrijp ik ergens wel, maar dat is dan weer afhankelijk van gezin tot gezin (sommige mensen zijn enorm huiselijk, familiaal, alles samen delen etc, ik neem aan dat dat dan minder een bezwaar is)

Spijtig dat er niet meer (geen eigenlijk smile.gif ) reacties met echte ervaringen komen, want hoewel voor ons gezin uitgesloten (ken mijn kinderen) lijkt het mij dus wel iets wat een meerwaarde kan zijn (en ik lees gewoon graag verhalen over ervaringen smile.gif )
  • Ik zoek echt niet alleen positieve ervaringen, maar wel ervaringen. En ja hoor die kunnen negatief zijn,das geen probleem.
    Maar die zijn hier voorlopig zoek. Al begrijp ik de (uiteenlopende) meningen echt wel.

Ik heb ondertussen al meer ervaringen gelezen van Amerika/Groot-Brittannië. Sommige ervaringen waren negatief, veelal in situaties waar het zoals bij ik weet niet meer wie, de bevalling plots heel snel komt en de kinderen niet voorbereid zijn. Of wanneer ze gedwongen werden om te blijven, ook als ze zich oncomfortabel voelen. Maar de meeste positief.
    Wij zijn inderdaad een gezin dat heel open is over vanalles en nog wat. Ik weet dat ze hun vragen zullen stellen en zich zullen uiten als het niet gaat. En wii hebben sedert het eerste idee al constant laten weten dat het helemaal niet moet. Dat hij volledig vrij is in zijn keuze.
    Wij willen hem de vrijheid geven om er zelf voor te kiezen, hij moet niks hé.

De opmerking van het ziekenhuis begrijp ik volledig. Al zijn ze zeker niet bang van het ziekenhuis en eventuele apparatuur. Maar gezien het initiële voorstel van de gyn komt, veronderstel ik dat ze dat toch weten op te vangen. Tevens de opmerking rond de leeftijd van onze jongste, vind ik zelf ook jong en veel moeilijker in te schatten. Ik wou het over die zaken zeker nog hebben met de gyn.
  • Mss ook eens op de materniteit zelf horen en bij de vroedvrouwen?
    Die gaan u en uw gezin toch meer opvangen en zien dan uw gynaecoloog zelf en gaan wss meer info kunnen geven of hun mening hebben rond dit alles.
    Ik weet niet of er rondleidingen zijn in het ziekenhuis? Daar kan je toch veel vragen stellen en zie je eens alle bevallingskamers. Ik ben ook onderwater bevallen en had gehoopt op de luxe kamer maar die was helaas niet vrij dus twerd een gewone typische bevallingskamers 😁.
    Ons ziekenhuis is gekend voor de onderwater bevallingen dus khad er wel rekening mee gehouden maar kvond het wel jammer.
    Die luxe kamer is alsof je in een luxe hotel bent met groot relax bad (bijna een zwembad 😊), bevallingsbad, barkruk, bal, relax zetel, grote douche,.....
    Aangepast door Neuzeke op 06/11/2018 17:08
  • Neuzeke, ik denk dat ik in hetzelfde ziekenhuis zal bevallen wink.gif. Ik wil ook persé naar daar om onderwater te bevallen...
    Van onze oudste heb ik die grote bevallingskamer gekregen. Van de kleinste waren er net werken in die grote en was het ook een kleine gewone kamer, inderdaad een hemelsbreed verschil. Gewoon qua sfeer.
    Ik heb binnen een paar weken ook nog een afspraak bij de vroedvrouw, dus daar zullen we inderdaad ook wel met onze vragen terecht kunnen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld