Niet graag thuis na bevalling: aftellen!!

• Niet graag thuis na bevalling: aftellen!!

Zijn er nog mama's die echt niet genieten van die periode na de bevalling? Ik vind dit vreselijk en kan dat gevoel niet echt plaatsen. Ik had dat bij mijn 1ste zoon ook. Dat was een super lastige baby. Mijn 2de zoon (2 weken geleden bevallen) is iets makkelijker, maar toch, dat gevoel blijft.

Ik zit niet graag alleen thuis, ik heb graag veel om handen, veel volk rond mij, lekker druk, het één achter het ander, mijn dag en week moeten voorbij vliegen. Ik wil vermoeid maar voldaan in bed kruipen voor een goede nachtrust. Maar dat thuis zitten... vreselijk. Leven op de klok van een baby die honger heeft... dat ritme wisselt altijd. altijd die onzekerheid 'eet hij nu genoeg, oei hij is 1 uur vroeger wakker, hij heeft krampen, ...'. en met al die bekommernissen ben je een hele dag alleen. pffff, niets voor mij eigenlijk.

Mijn baby is een schatje, en ik geniet als ik hem een badje kan geven en dergelijke. Eens een wandelingetje maken. Maar voor de rest vind ik deze periode hatelijk.
    - Hele dag wachten op man en kind die maar om 18u30 thuiskomen. Dan is het 1uur complete chaos hier. Je wil dan iets doen met man en kind maar daar is dan allemaal geen tijd voor. Onze zoon is dan zo druk dat we amper kunnen praten met elkaar.
    - mijn man belt nu al de 2de dag op rij later te zijn + nog thuis te moeten werken s'avonds: wat heb ik daar aan??!!
    - Ik vind dat ambetant dat mijn man gewoon kan gaan werken (terwijl hij daarover klaagt owv vermoeidheid). Dan gaat hij s'avonds nog eens gaan sporten. Daar ben ik jaloers van. ik zou dat ook wel willen.
    - Als er dan bezoek komt, is dat op uren s'avonds dat ik er geen zin meer in heb, terwijl ik hele dagen overdag alleen zit!
    - ja, je kan veel weggaan. (in theorie). maar de praktijk: niemand is thuis dus je moet alleen gaan, om de 2,5u a 3u voeding dat doe je ook niet overal. dus veel zin heb ik daar niet altijd in.
    - het enige wat ik dan wil is een gezellige avond en een goede nacht. Maar dan zijn de huiluurtjes, en die onregelmatige uren snachts zijn hell.

Na een tijdje ben je de huishoudklusjes ook beu. Ik plan iedere week een winkel moment, ik doe de boodschappen, ik doe de was en strijk op vrijdag, ik kook iedere dag tegen wanneer man thuis is, ... alle papieren zijn in orde gebracht, terras is gekuist, idem tuinmeubelen, energie contract herbekeken, ....

Mijn leven staat 'on hold' en ik zou graag de draad terug oppikken.... Maarja tis iedere dag wachten en aftellen!

Kent iemand dit gevoel nog?
  • na 2 weken heb je dat al?? Wie houdt er zich bezig met terras kuisen en tuinmeubels schrobben als ze een baby van 2 weken hebben? Waarom is je andere kind niet thuis?
  • Ik geniet ook niet van die periode na de bevalling. Maar wel om andere redenen. Bloedverlies en dan aambeien, de hele dag bezig zijn met naar de wc gaan was dat!

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer iedereen om je heen werkt dat het wat eenzaam wordt. Is er echt niemand die eens op bezoek kan komen?
    En dat het stressvol is daar kan ik ook bij inkomen. Dat heb ik ook met borstvoeding geven.

Maar nee, hatelijk vond ik het niet. Ik bedoel zo'n baby heeft je nodig. Je probeert nog in een ritme te komen en dat duurt wel even.

Ik heb het nu wel, mijn jongste is bijna 5. Gaat in September voor het eerst naar school. En ik ben nog steeds thuisblijf mama. Heerlijk, maar net als vandaag wel een beetje eenzaam. Niet elke dag hoor! Je treft me net op een slechte dag zullen we maar zeggen.

Succes ermee.
    Probeer er echt van te genieten. Zo'n klein wezentje, kijk eens naar z'n handjes en z'n voetjes, wanneer hij slaapt ga eens naast hem liggen. En pak ook zelf je rust. Het huishouden wacht wel hoor.

En probeer anders eens met je andere kindje thuis voor een paar dagen. Of een dag in de week ofzo. Dan heb je wat leven om je heen.

• Je bent niet raar, hoor wink.gif.
    Ik hield niet van de jonge babyperiode, teveel stress dat 't met de kleine niet goed zou gaan en veel te energiek om ipv fulttime aan het werk ineens weken thuis te zijn. Ging dan ook aan het stoelen schrobben etc. Het hele gezin werd gek van mijn gebemoei met alles, dus waren -net als ik- blij als ik na het zwangerschapsverlof weer aan het werk ging. Niks ergs dus, niet iedereen is geschikt om veel thuis te zijn.
  • Ik vond de kraamhulp niet alleen handig voor het werk dat ze deed, maar ook voor de babbeltjes smile.gif
    Bij ons eerste kindje waren mijn ouders vaak drie keer in de week bij mij omdat mijn papa de verbouwing van de keuken en de badkamer kwam doen. Ik vond dat heel gezellig! Bij het tweede kindje was alles af wink.gif dus dan had ik de kraamhulp twee keer de week een voormiddag als gezelschap en ik ging op woensdag naar mijn ouders. In de namiddag waren de andere kleinkinderen daar ook en dan konden die hun kleine neefjes ook zien. Mijn ouders zijn natuurlijk al gepensioneerd, dat scheelt. Voor de rest zijn vrienden en familie natuurlijk overdag allemaal op hun werk.

Kan je je oudste kindje niet vroeger op de namiddag gaan halen zodat je avondspits wat minder hectisch is? Dat zou het toch al wel aangenamer maken voor jou?
  • Hoe herkenbaar!
    Ik vond die 14 weken HATELIJK, mocht ik na 2 weken mogen gaan werken, onmiddelijk!
    Niet dat ik niet bij mijn kids wou zijn en ze minder graag zie. Ik ben gewoon niet gemaakt om de hele dag thuis te zitten, alleen.
    Iedere dag kijk je uit naar wanneer je man thuiskomt....
    Ik was iedere dag wel weg, op bezoek bij de buren, mijn ouders, schoonouders, winkelen,... Als ik maar zeker eens de deur uit was!
    Zo werk ik in het onderwijs, ze mogen van mij meteen alle 2 weekvakanties inkorten naar 1 en de grote vakantie naar een 2-3 weekjes!
    Enkel kan ik je nu niet meer advies geven.
    Gewoon kindje de buggy of auto in en leuke dingen gaan doen!
  • Ik ben al een beetje opgelucht en gerustgesteld dat ik blijkbaar niet alleen ben met dit gevoel.

Uiteraard weet ik dat gaan werken nu niet 'kan'. Mijn zoontje heeft mij nodig, voor te eten, voor de krampjes, voor de genegenheid, voor verzorging... en ook voor mezelf zou de vermoeidheid en toch nog wat lichamelijke ongemakken niet mogelijk zijn om te gaan werken.

Maar zoals iemand hier zegt 'ik ben niet gemaakt om alleen thuis te zitten'. Daar word ik wat depri en lusteloos van. Ook al geniet ik soms ook wel van kleine momentjes met mijn zoontje. Het contrast is voor mij veel te groot. Tot vrijdag gewerkt, full time, stressvolle job, deadlines, rush rush om alles af te hebben voor ik uitval, ... en hup maandag weeën en bevallen... gewoon een weekendje tussen en plots valt mijn leven stil!

Ik ben voorstander van vaders die langer thuis zitten. Als is het maar om de mama gezelschap te houden wink.gif

enfin, volgende week is paasvakantie, dan is mijn ander zoontje thuis. Kijk ik al naar uit.
  • Maar kan je je ander zoontje niet van school of creche gaan halen? Dat zijn toch superlange dagen voor dat kindje als die pas om half zeven thuis is... dan zou ik ook tegen de muren oplopen van de eenzaamheid. Hier ging ik om drie uur mijn oudste halen, babbelde wat met de andere mama's... dag was zo gebroken en sneller om. Ik had gewoon geen tijd voor al die klusjes die jij opsomt smile.gif baby sliep urenlang in mijn armen die eerste weken. Niet vergeten veel te knuffelen he wink.gif is goed voor de hechting.
  • Haha, ik herken mezelf er wel een beetje in. Dus zeker niet raar hoor!
    Van mijn oudste was ik echt blij om terug te gaan werken. Ik voelde me verschrikkelijk onzeker. Hij huilde veel. En vooral ik miste de sociale contacten op het werk. Wij wonen ver van familie en tja de vroegere vriendenkring die bestaat nagenoeg niet meer. Ik zat thuis alleen. Ben ook niet het type om echt alleen weg te gaan. Het was vaak echt wachten tot mijn man thuis kwam.
    Nu deze keer ervaar ik alles anders. Ik geniet ten volle van onze kleinste man in huis. Onze oudste gaat naar school dus ik kan hem brengen en halen. En daar geniet ik echt van. Ik mis deze keer de contacten niet omdat ik zoveel extra tijd met onze oudste kan doorbrengen.
    Probeer te genieten en anders aftellen maar!
  • Je ander kindje is thuis in de paasvakantie, dus die gaat naar school..
    waarom laat je dat kind tot 18u in de opvang???
    Je dagen zouden al iets meer gevuld zijn als je je ander kind al eens gaat halen om 15u30.
    Best zielig eigenlijk.. jij thuis je vervelen met een baby van 2 weken en ander kind zit dagenlang te wachten tot hij opgehaald wordt...
  • Ik ben ook geen fan van de eerste weken, maar bij mij vooral omdat de borstvoeding altijd een hel is. Ik ben de eerste weken continu bezig met voeden en kolven. De eenzaamheid op zich herken ik wel. Ik ging regelmatig langs het werk, eventjes bijbabbelen. Ik ben ook altijd de oudere kindjes gaan halen om 15u30. Ik deed ze ook naar school, dus was alleen van ongeveer 9u tot 15u. En ik vond dat eigenlijk perfect, 6 uurtjes helemaal voor mij, mijn baby en als hij sliep, mijn huishouden. Dan een paar uurtjes druk met de oudsten erbij, huiswerk, vieruurtje etc. En dan tegen 18-19u man thuis, samen eten. Alles was altijd perfect in orde tegen 's avonds, eten klaar, was en strijk gedaan, opgeruimd... Ik zou dus ook je oudere kindje gewoon veel vroeger thuis halen. Wij hebben ook maar 1 auto, dus ik doe zowel kinderen van en naar school als man van en naar station.
  • @ Ano: vind ik nu wel een beetje een misplaatste opmerking.

Terecht mijn kind vroeger gaan halen zou mijn dagen wat vullen, dat klopt. Das mss een idee om te doen.

Maar neen, die zit nog niet op school, anders zou ik die zeker gaan halen. De crèche is 1 week toe in de paasvakantie. De crèche is dicht bij het werk van mijn man en mijn werk. Dat is op 45 minuten van ons huis. Dus dat is een autorit van 1,5u. Ok daarmee vul je je dagen, maar efficiënt en kostenbesparend is het niet echt eh.
    En borstvoeding geven als mijn zoon van 2,5j rondloopt, is al gebleken, niet evident te zijn. Hij is dan wat jaloers... is dan stout, trekt aan mijn haar, trekt borstvoedingskussen soms weg, slaap op hoofd van broertje, pakt koeken uit de kast... Dusjah, ik ontzie mij dat nu wel wat, maar het gevolg is inderdaad dat ik dan lang alleen zit.

Ik kan mss wel een compromis sluiten. Hem op dinsdag en donderdag vroeger afhalen en eens naar de speeltuin gaan ofzo. Lijkt me idd tof.
  • gaat dat kind fulltime naar de crèche terwijl je thuis bent? Laat dat ventje toch een dag of 2 gewoon thuis?
  • tuurlijk gaat dat ventje kwaad thuis rondlopen.
    Hij hele dagen in de crèche en de baby hele dagen bij mama thuis...
    thumbdown.gif
  • Dat zou ik ook doen. Bij mijn 2de zat de oudste ook nog in de crèche. Die ging 3 à 4 van de 5 dagen, maar ik bracht hem wat later en ging hem rond 15u halen. Bij ons was dat wel een enkele rit van 'maar' 20 minuten, dus 2x drie kwartier mee 'kwijt' aan vervoer. Ik liet hem inderdaad af en toe een dagje fijn thuis, of soms plande ik een aantal boodschappen/uitstapje/afspraak voor mezelf en de baby en ging hij bv. een half dagje terwijl ik alleen met de baby naar de winkel/uitstapje... ging. Dat deed ik dan in de buurt van de crèche zoveel mogelijk, zodat ik niet op en af reed. Tot half 7 in de crèche laten terwijl ik thuis zit 'te wachten', zou ik niet gekund hebben. Bovendien betert zijn gedrag misschien wel als je hem wat meer betrekt.
  • Peutertjes worden deugnieten wanneer mama of papa bezig is. Maar ook tijdens de borstvoeding kan je hem toch bezig houden? De meeste peuters hebben toch interesse in taal? Waarom geen verhaaltjes vertellen of liedjes zingen of rijmpjes opzeggen samen met of voor je peuter? Zo heb jij ook je afleiding.
  • Wat ik trouwens ook vaak deed was langsgaan op mijn werk. School ligt ook vlakbij mijn werk en op een 20 minuten van thuis. Toch deed ik elke ochtend de oudsten naar school en ging ik ze ook elke dag halen. En ik ging dan vaak ook even bijbabbelen op het werk. Ok, met een enkele rit van 45km is dat mss niet elke dag haalbaar, maar als je zo 1 dag per week doet, hem 2 dagen thuishoudt en dan nog 1 dag plant met een half dagje crèche gekoppeld aan shoppen/afspraak etc, dan heb je nog maar 1 lange dag over.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld