natuurlijk bevallen na 2 keizersnedes? ervaringen?

• Ik ben zwanger van mijn derde meisje en ben uitgerekend voor eind juni. Mijn eerste en tweede dochter laggen alletwee in stuit en ben dus 4 en 2 jaar geleden bevallen met een geplande keizersnede. Mijn gyneacoloog heeft altijd gezegd dat je na 2 keizersnede nooit meer natuurlijk mocht bevallen, omdat het risico te groot is. Ik heb dat ook altijd van iedereen zo gehoord. Ik had mij dus mentaal al voorbereid en neergelegd bij een 3de keizersnede.

Vanmorgen ben ik op controle geweest bij mijn gyneacoloog voor derde echo op 36 weken. Dit is een andere gyneacoloog dan ik ervoor had, maar wel in hetzelfde ziekenhuis. Ik was al enorm verrast dat dit kindje niet in stuit ligt, maar zeker toen de gyneacoloog me vertelde dat ik - als alles goed gaat - natuurlijk (vaginaal) mag bevallen. Er zijn wel verschillende voorwaarden, zoals een normaal gewicht van de baby, mijn gezondheid moet goed blijven, de bevalling moet spontaan op gang komen, de arbeid moet vlot verlopen en er moet constant een arts aanwezig zijn die vanalles opvolgt en alsnog kan er dan direct beslist worden om toch een keizersnede uit te voeren.

Over twee weken heb ik terug een afspraak en dan wordt de situatie opnieuw bekeken, maar zoals het er nu voor staat heb ik geen keuze gekregen en wordt het in die ideale omstandigheden dus een natuurlijke bevalling.

Ik hoop inderdaad dat dit zou kunnen lukken, maar ben ook echt wel verbaasd dat het mag. Ik had er echt geen rekening meer mee gehouden. Zijn er hier nog mama's die ervaringen hebben met een natuurlijke bevalling na meerdere keizersnede's?
  • Ik helaas niet - heb ook 2 keizersnedes achter de rug, de eerste wegens stuit, de 2de spoedsectio omdat kind niet kon indalen. Mij is na de 2de ks ook gezegd dat ik niet meer natuurlijk mocht bevallen, maar of dat nu sowieso is omdat ik 2x ks achter de rug had, of omdat bij de 2de duidelijk werd dat mijn bekken indaling onmogelijk maakt, weet ik eigenlijk niet...

Ik hoop voor jou dat het lukt!!
  • Ik heb ook 2x een ks gehad en nu zwanger van de derde.Ik mag niet natuurlijk bevallen hoor.Veel te grote kans dat het scheurt.In Nl mag het niet ook al wil je heel graag.
  • Ik heb twee keizersnedes gehad (stuit en allebei te vroeg geboren) en mag ook nooit meer normaal bevallen. Veel te grote risico's blijkbaar.
  • Bedankt voor de reacties.

Dat is mij dus ook altijd gezegd, dat het na 2 keizersnedes dus nooit meer mag omwille van de risico's op scheuren. Ik heb ook niet aangedrongen op een natuurlijke bevalling. Ik wil zeker niet te veel risico's nemen, want heb hier twee prachtige dochters rondlopen en die hebben mij nodig.

De gyn zei me gisteren dat de risico's niet te groot zijn, als ze dat goed opvolgen en dat 3 keizersnede's ook risico's inhoudt. Het kan toch niet dat ik puur toevallig de enige gyn heb die deze mening is toegedaan? Zeggen gyneacologen niet al te makkelijk dat de risico's te groot zijn, omdat opereren voor hen veel voordelen heeft? Ik weet het niet hoor, ik vraag het mij nu gewoon af.

En het mag dus echt alleen als alles perfect blijft verlopen
  • Ik heb er zelf maar eentje gehad, spoedks omwille van hartfalen. Ik was toen ingeleid wegens zw-vergifting en de ontsluiting verliep zéér moeizaam. Bij de tweede was het twijfelachtig of ik gewoon mocht proberen te bevallen. Er waren enkele voorwaarden: ik moest verweking en ontsluiting krijgen, baby mocht niet te hoog meer zitten, mocht geen 4kg wegen en ik mocht niet overtijd gaan. Bovendien moest de arbeid vlot gaat en daar stonden echt tijden op en welke ontsluiting ik moest hebben.

Ik ben op 41 weken beperkt ingeleid. Ik had 2cm ontsluiting, de vliezen zijn gebroken en toen kreeg ik 3 uren tijd om tot 5cm te geraken. Dat lukte niet, om 14u zou alles herbekeken worden, anders werd het alsnog een keizersnede. Toen had ik wel al een infuus om wat te helpen. Ik weet niet of het dat was, maar ik gebruikte Caullophyllum. Vooraf om de bmh te helpen verweken (op 1 week tijd volledig veranderd) en toen de bevalling niet vlot ging elk kwartier 5 druppeltjes. Tegen 14u verliep alles perfect en nadien om de 45min 1 cm ontsluiting erbij. Het is iets homeopatisch, ik geloofde er niet in omdat je uiteindelijk aan een infuus hangt, maar toch... Mijn meisje woog ruim 4 kg!

Ik heb natuurlijk maar 1 keizersnede achter de rug, maar als alles er gunstig uit ziet? Er was geen aanleiding op lichamelijk vlak waarom je niet gewoon zou kunnen bevallen, een stuitligging is toch nog anders? Als je de kans krijgt, neem ze! Ze houden alles toch heel goed in de gaten. Ik heb wel een epidurale genomen om 14u, omdat ik schrik had dat ik toch nog een keizersnede zou krijgen. Ik heb een heel ontspannen bevalling gehad, we zaten boekjes te lezen en tv te kijken. En dan je babytje op je buik krijgen... Ja, aan die bevalling heb ik mooiere herinneringen natuurlijk en ik zou ze zo overdoen.
    Maar om eerlijk te zijn, een gezonde baby, dat was toen mijn enige wens en zorg!
  • Geen persoonlijke ervaring maar heb er toch al wel vaker van gehoord hoor! Een keizersnede brengt ook risico mee, als alles spontaan op gang komt en vlot verloopt zou ik er gewoon voor gaan. Je moet wel rekening houden met dat epidurale verplicht gaat zijn evenals infuus voor geval het alsnog een ks word.

Volgens mijn gyn was er geen enkel probleem natuurlijk te bevallen na mijn keizersnede mits de voorwaarden die anderen ook al zeiden. Ligt misschien ook een beetje aan het litteken en de reden van eerdere ks? Hannah wilde na 14 uur nog niet indalen en draaien, en begon vervolgens met lage hartslag tijdens weeën. Ik ben tot 9cm ontsluiting gekomen maar zelfs volle kracht meepersen had geen enkel effect. Vandaar uiteindelijk op keizersnede uitgedraaid. Mag het voor de volgende dus gewoon weer opnieuw proberen!

Als de gyn zegt doen, zou ik zeker proberen! Alleen al gewoon mogen tillen en gelijk uit bed kunnen enzo!
  • Ik had ook al 2x ks gehad (stuit en sterrekijkertje), toen ik zwanger was van 3de. Die lag wél goed, en ik mocht natuurlijk bevallen op eigen
    risico, en als ik aan allerlei voorwaarden deed. Ik koos toen direct voor kz. Heb daar nooit problemen meegehad eigelijk....

wave.gif
  • Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik vooral nood had aan andere vrouwen die konden bevestigen dat het inderdaad mogelijk is, want ik was nogal overdonderd door de boodschap van mijn gyn.

Ikke, ik begrijp wel waarom je terug voor een keizersnede bent gegaan. Ik heb niet echt een keuze gekregen nu en er is mij ook niet bij gezegd dat het op eigen risico is. Uiteraard is het mijn lichaam en mijn kind, dus neem ik dat risico, maar de gyn stelt het wel zelf voor en weet de risico's toch het beste in te schatten.

Als ik persé een keizersnede wil, denk ik dat ik van gyn moet veranderen. Want deze gyn vond echt dat er geen reden is om te gaan snijden als het natuurlijk te proberen valt. En ik zal dat ook proberen, omdat ik er nu wel van overtuigd ben dat ik goed zal worden opgevolgd, omdat ik toch ook wel eens een normale bevalling wil meemaken als het kan en vooral omdat ik het zware herstel van de keizersnede zou kunnen vermijden.
  • Ik heb 2 kz gehad en bij mij was bij de 2e het litteken op mijn baarmoeder al aan het scheuren doordat ik weeën had gekregen. Ik mag dus gewoon niet meer zwanger worden nu.
    Mij is ook altijd verteld dat het niet mocht na 2 kz. Vreemd dat die gyn dat wel aanraadt.
  • @ sam: weml ziekenhuis ga jij? Hier tegenovergestelde soort gyn. Echt iemand die helemaal geen risicos wil nemen en dan ook by 90% van haar patienten een ks doet. Zodanig dat er zelf patienten veranderdnzyn van gyn en dan gewoon natuurlyk konden bevallen.
  • @me, ik ga naar ZNA St-Erasmus Borgerhout (omdat dat het dichtste bij is, ik zal niet zeggen dat het er slecht is hoor, maar de enige reden is de nabijheid voor mij). Mijn twee vorige bevallingen gedaan bij andere gyn die wel altijd ks deed bij stuitligging (en waarschijnlijk terecht he), maar die me zei dat na ks natuurlijke bevalling perfect mogelijk was, maar niet meer na 2.

Nu bij andere gyn (afdelingshoofd daar als ik mij niet vergis) en die pleit dus ook voor natuurlijke bevalling na 2 ks, mits grondige opvolging en allerhande voorwaarden.

Ks is soms echt nodig, maar nu wordt er wel heel snel voor gekozen.
  • Hoi Sam,
    ik heb zelf ook 2keizersnedes gehad. Zoon lag in dwarse stuit, dochter kwam maar niet. Ik was 41 weken zwanger, geen indaling, geen verweking... Mijn gyne wou niet inleiden, omdat de weeënstorm dan te groot was...

Ik denk dat je verschillende gynaecologen hebt. Ik kan men niet voorstellen dat mijn vaste gyne me de mogelijkheid zou geven om natuurlijk te bevallen. Het risico dat het litteken scheurt en er een inwendige bloeding volgt zou hem te groot zijn. Dat én mijn voorgeschiedenis... Hij legde laatst uit dat het niet altijd eenduidig is waarom een kind in stuit gaat liggen, maar dat hij bij het gevoel kreeg dat er toch een reden moest zijn waarom mijn beide prutsen niet indaalden.

Ik kan je heel goed verstaan dat je ergens de mogelijkheid om TOCH natuurlijk te bevallen wilt grijpen. ik heb zelf niet echt "een probleem" gehad met de 2 keizersnedes, ze verliepen vlot, net zoals mijn herstel, maar ik zou toch o zo graag geweten hebben hoe het is : "bevallen".

Volg je gevoel.
    Als je de gynaecoloog vertrouwt, als je kort wordt opgevolgd, dan kan je het wel proberen lijkt me.
  • Ik ben de eerste keer natuurlijk bevallen, zeer zwaar geweest en helaas is, mijn kindje overleden, tijdens de bevalling...

Tweede keer heb ik een spoedkeizersnede gehad, owv een volledige placentaloslating op 37w4d. Gelukkig heeft mijn dochter het gehaald.

Ik zou nu dolgraag weer opnieuw natuurlijk willen bevallen. Ten eerste: je herstelt veel vlugger. Ten tweede: ik zou dolgraag eens de normale gang van zaken willen meemaken, natuurlijk bevallen en dan een levend kindje op je buik... het blijft een droom.
    Mijn gynaecoloog wil nog niet babbelen over mijn bevalling, toen ik vroeg of een nl bevalling er nog in zat zei hij me dit, maar het zal allicht wel weer keizersnede worden. Want ze willen mij niet de zwangerschap uit laten doen, en inleiden doen ze niet meer na keizersnede.

Als ik jou was, zou ik, de kans grijpen om nl te bevallen. Je gynaecoloog zal wel weten wat hij doet he.

Veel succes thumbup.gif
  • Hier eerste kindje ook kz wegens stuitligging. 2de kindje lag goed, en gyn. gaf mij niet veel ruimte..het zou een natuurlijke bevalling worden!
    Alleen hier is wel het litteken gescheurd en is het uiteindelijk een spoedkz geworden...en dan is het toch wel spannend! Gelukkig alles goed afgelopen!
  • Collega van mij is van haar 4e (1e natuurlijk, naarna 2 KS) natuurlijk bevallen.
    Was niet de bedoeling, de KS stond gepland, maar beebje dacht er anders over. Toen ze dan daar was, en alles heel vlot ging, mocht ze verder doen en eventjes later had ze haar baby in handen.
    Het kan dus wel, hangt van je toestand en je gyn af denk ik.

Ik mocht na mijn KS ook geen opwekkers enzo bv, moest een ideaal bevallingscenario hebben. Mijn 2 meiden zijn niet bepaald standaard geboren, bij de eerste heeft de bevalling 25u geduurd, beiden weeënopwekkers gekregen, en 1 met de zuignap.

wave.gif
  • @Sam, het is misschien al even geleden en je kijkt hier waarschijnlijk niet meer op.
    Toch hopende dat de boodschap bij jou terecht komt: welke gynaecoloog had jij in ZNA St-Erasmus Borgerhout?
    Ik ben namelijk op zoek naar iemand die open staat voor VBA2C.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld