Moeilijke bevalling: oorzaak inleiding?

• Moeilijke bevalling: oorzaak inleiding?

Hallo!

Op 06/08/15 werd ik ingeleid omdat onze kleine uk volgens de gyn te zwaar werd.
    Toen ik 's morgens toekwam op de kraamafdeling had ik al 2,5cm opening, daarom enkel infuus gekregen om 8u30 en om 11u hebben ze mijn vliezen gebroken. Alles verliep vlot maar in een opwelling heb ik een epidurale gevraagd om 15u toen ik 3cm opening had.
    Toen ging ook alles nog steeds vlot. Met de monitor aan, mooie weeën en om 18u had ik 6 cm opening, maar daar bleef het ook bij.
    Om middernacht werd ik voor de keuze gesteld, ofwel onmiddellijk een keizersnede ofwel de infusen (behalve de epidurale) afkoppelen om de ochtend nadien om 8u weer aan te koppelen om nog een kleine kans op een natuurlijke bevalling mogelijk te maken. Ik koos voor het laatste.
    De infusen werden losgekoppeld en mijn man ging snel naar huis om wat gerei voor hem om er te blijven slapen.
    Ik dommelde eventjes in (want echt slapen kon ik toch niet) en om 1u begonnen de weeën opnieuw!
    De anesthesist van dienst werd opgebeld maar deze wou geen nieuwe epidurale geven, hij gaf me een extra middeltje (weet niet meer wat het was).
    Maar veel hielp het niet en je raad het al: opnieuw weeën! De anesthesist van dienst wou niets meer doen. Dan maar de heupweeën opvangen!

Om 8u 's morgens eindelijk de dienstwissel!
    De nieuwe anesthesist van dienst wou uiteindelijk wel een nieuwe epidurale steken en oh, wat een verlossing!
    Infusen werden opnieuw aangekoppeld en buscopan werd ingespoten (zou af en toe helpen om de baarmoederhals te verslappen).
    Maar het mocht niet zijn, om 13u nog steeds 6cm.
    Dan maar op naar een keizersnede, om 13u47 op 07/08/15 werd onze kleine man geboren!

Gevolg is dat ik van de eerste dagen na de bevalling nog bitter weinig weet.

Maar nu komt het: er zijn zòveel mensen die zeggen dat het is omdat ik een inleiding gehad heb dat de bevalling stilgevallen was.
    Ikzelf denk namelijk dat het een mix van de inleiding en de epidurale geweest is.

Maar vooral: was het écht wel nodig om in te leiden? Onze kleine man woog bij de geboorte 3kg660 en had een lengte van 52cm.
    Heb al vriendinnen gehoord met grotere geboortegewichten...

en nog het ergste vanal is dat we de gyn niet meer gezien hebben in het ziekenhuis de eerste dagen na de bevalling, (ze werkt samen met haar man en hij kwam me "bezoeken").

We hebben dan ook beslist om in het vervolg naar een andere gyn te gaan.

Wat denken jullie over mijn bevallingsverhaal?
    Was het nodig om 4dagen op voorhand in te leiden vanwege het 'te zwaar worden van de baby'?
  • Was het niet eerder omdat ze in verlof ging?

Hier bij eerste dochter ook ingeleid omdat ik "over tijd" was. Op de uitgerekende datum ging ik op controle bij gyne en werd datum vastgelegd voor ingeleide bevalling 4 dagen later al was hij er zeker van dat ik tegen dan al zou bevallen zijn want had al kleine 2cm opening. Ik zag op tegen de ingeleide bevalling, werd elke dag huilend van teleurstelling wakker. Ik was heel nerveus toen ik die vrijdag moest binnengaan.

In het kort, om 6u toegekomen, om 7u Baxter met weeën-opkwekers, om 8u vliezen gebroken. Rond 13u had ik met moeite 5cm opening en dochter zat nog erg hoog. Het zou dus nog wel even duren. En dan heb ik epi gevraagd. Ik voelde "gelukkig" geen pijn meer maar lag te rillen in mijn bed. Om 18u nog steeds geen verdere opening en nog steeds niet ingedaald. Dochter is uiteindelijk om 19u20 geboren met keizersnede.

Achteraf gezien had ik me niet zo vroeg mogen laten inleiden. Ik was er zo al niet voor. Ik ben ook later te weten gekomen dat gyne vaak bevallingen laat inleiden, zeker voor hij op verlof gaat. Ik ben daarna ook van gyne veranderd.
    Tweede dochter natuurlijk bevallen en "vrij vlot". Jongste zoontje ook natuurlijk bevallen al liep het bij hem ook moeizamer omdat hij ook nog erg hoog zat en ben ik toen met eerste gyne bevallen omdat die van mij pas 3 dagen later terug kwam uit verlof.

Dus ja, in deel de mening dat ingeleide bevallingen vaak moeizaam verlopen omdat de natuur geforceerd wordt. En wat gewicht betreft, al onze kindjes zouden "dikke" bakjes zijn, eerste dochter woog 3kg620 en wad 54cm, tweede dochter (12 dagen te vroeg) woog 3kg240 en was 51cm. Zoontje woog 4kg040 en was 53cm. In verhouding met hun lengte waren het echt geen dikke babies en de schattingen zaten er ver naast bij mij.
  • Hey,

Ik ben ingeleid na een zwangerschap van 41w2d. En bevalling was super goed gegaan. Toen ik binnenging had ik al wel 4cm. Ze hebben water gebroken rond 5u. Rond 7u baxter met weeënopwekkers en om 10u01 was zoontje er al. Dus vlot gegaan en zonder epidurale.

Denk dat je niet te vroeg mag inleiden omdat het dan inderdaad super lang kan duren.

groetjes,
    Kelly
  • Ik ben bij mijn ene bevalling ingeleid op 40 weken en op 6 uur was de baby er, zonder enige complicatie voor baby of moeder.
    Mijn andere bevalling was spontaan, heeft meer dan 16 uur geduurd en de baby is in hoge nood gekomen. Ze wilden net overgaan tot keizersnede toen de baby toch nog op natuurlijke wijze kwam.
    Sommige bevallingen gaan nu eenmaal vlot en andere niet, denk ik, of ze nu ingeleid zijn of niet.
  • Ik ben vd tweeling ingeleid op 35w4d. Tabletje om middernacht, om bmh te verweken, zou er niet van in arbeid gaan... Eerste wee om 5.30 en bevallen om 9.46 en 9.50.
    Bij onze oudste niet ingeleid maar leek het wel redelijk vlot te gaan. Op een gegeven moment vroeg ik toch een epidurale en dat heeft het bij ons wel vertraagd volgens mij....
  • @Erwtje
    Ze ging niet in verlof want dat had ze de week voordien al laten vallen, dat ik geluk had dat ze niet in verlof ging.
    Misschien was het omdat ze niet in het weekend wou komen (alhoewel ik ze dan wel op de gang zien lopen heb in het weekend en dan nog de kamer niet binnen komen!)

Het stoort ons eigenlijk het meest van al dat zijzelf mij niet meer komen opzoeken is om verdere info te geven...
  • Ik werd ingeleid op 40w4d. Supervlotte bevaling gehad, ik teken er onmiddellijk terug voor
  • Ik ben ook een beetje die mening toegedaan. Het is ten slotte de natuur die je forceert
    Bij de eerste ingeleid op 41 weken en ook helse bevalling. Gel om 19u00 's avonds, 03u00 's ochtens tabletjes ingebracht, 06u00 baxter gekregen, 08u00 vliezen gebroken en pas de volgende avond om 18u04 bevallen.

Bij de 2de spontaan begonnen op 37 weken om 23 uur 's avonds. Heel goed te doen. Tot 03u00 's ochtends. Naar ziekenhuis en bleek al 6,5 cm te hebben. Bevallen om 05u13.

Dus hoop ik nu opnieuw spontaan te kunnen bevallen.
  • Hier op 41 wkn ingeleid bij mn tweede kindje. S'morgens half 8 vliezen gebroken, weeen kwamen dan langzaam op gang. Uurtje later aan het infuus en dan om 12.30 bevallen! Loodzware uurtjes, non-stop weeen, zeer pijnlijk, maar zeer vlot verlopen dus happy.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld