Met of zonder epidurale

• Ja ik voel me inderdaad wat aangevallen Mineola. Het geeft mij een gevoel dat we precies minderwaardig zijn als vrouw als we verdoving vragen of "te snel" naar verdoving word gegrepen.. Dat we het te snel opgeven. Inderdaad in Nederland gaat het heel anders aan toe en word er vooral veel thuisbevallen, in de UK word er ook amper verdovingsmiddelen gebruikt maar inderdaad lachgas. Ik ken het programma ook en ik vind het ook mooi om naar te kijken. Dat lachgas mogen ze hier eigenlijk ook wel proberen en dan heb je mooi 3 opties om te kiezen!
    Ik vind het allemaal niet slecht, met of zonder, het is allebei uniek! Ik heb duidelijk een goede ervaring gehad met epidurale en ook met mijn bevalling en sommige minder goede ervaringen en een horror bevalling gehad wat eigenlijk vreselijk moet zijn.
    Ik ben ook geknipt geweest en daar maak ik ook geen spel van, moet zijn dat het nodig was. Liever laten knippen dan scheuren! wink.gif
  • Mineola, weet jij dan zo’n site waar ik betrouwbare info kan vinden, en voor- en nadelen van beide?
  • Een blaassonde als je epi krijgt? Ik heb 2 keer epi gehad en geen van beide keren een blaassonde gehad. Ik kon ook telkens direct nadien terug stappen en had nergens last van.
  • Ik ben pro epi. Ik heb nooit begrepen als mensen het hebben over mooie natuurlijke bevallingen. Voor mij doet een bevalling gewoon erg veel pijn en wil ik gewoon mijn kind. We worden allen zwanger om een kind te krijgen en niet om te bevallen want dat is gewoon een traumatische ervaring die ik zo snel mogelijk achter de rug wil hebben. Bij mijn eerste bevalling heb ik meteen om een epi gevraagd. Toen pas kon ik adem halen. Ik voelde niks meer. Had alleen last van jeuk. De weeën begonnen rond middernacht en was om half 6 in de ochtend bevallen. De tweede keer begonnen mijn weeën om 3.30u in de nacht en beviel ik om 7u. De epi werkte deze keer niet zo goed en ik heb echt afgezien. Wat doet dat pijn. Blijkbaar is een snelle bevalling ook pijnlijker maar ik zal altijd kiezen voor een epi. Je mag dan trots zijn dat je het "natuurlijk" hebt aangepakt maar ik houd niet van pijn. Dan maar geen trots voelen vanwege de pijn maar ik voel me liever comfortabel en ga pijn graag uit de weg. Enige bijwerking is dat ik jeuk kreeg. Eerste keer geen katheter, tweede keer wel. En bij 2e bevalling blijft het een gevoelig plekje waar ze de naald hebben ingestoken.
    Succes met de bevalling... het is Hoe dan ook een mooie ervaring.
  • Epidurale of niet zegt niets over jou als moeder. Je wordt er niet meer of minder mama door. Het kan hooguit iets zeggen over je pijngrens. En dan nog niet echt want elke bevalling is anders dus je kan niet eens vergelijken.
    Het is zoals zeggen: "hey kijk hoe stoer ik ben, ik loop al 3 dagen met barstende koppijn en ik neem geen pijnstillers!"
    Het feit dat het om een bevalling gaat maakt geen enkel verschil, het is en blijft gewoon een pijnstiller.
    Vroeger stierven meer vrouwen tijdens de bevalling, willen we daar terug naartoe? Naar tijden waar minder medische mogelijkheden waren?
    Hoofdpijn doet pijn dus je neemt een aspro, een bevalling doet pijn dus je neemt een epidurale. Wat voor zin heeft het nu om daar over te discussiëren?
    Als je echt de nood voelt om te vergelijken wie de beste mama is, kijk dan naar andere dingen. Je kan tijdens je zwangerschap veel meer dingen fout doen tov je kind dan een epidurale vragen. Bijv. niet op je eten letten of roken. Dan ben je niet goed bezig en dan doe je niet je best als mama. Maar een epidurale doet nergens afbreuk aan.

Zijn we echt zo onzeker dat we altijd iets moeten vinden om onszelf beter te voelen dan een ander?

Grts
    G

Ps: ik heb bij elke epidurale inderdaad altijd een sonde gekregen. Ik kon ook nooit direct uit bed na een epidurale.
  • Een epidurale heeft niks te maken met een goede of slechte moeder zijn, akkoord. Maar moet je daarom op voorhand al beslissen of je een epi gaat nemen of niet? Dat is zoals iemand een pijnstiller geven nog voor de koppijn is begonnen... smile.gif

De stelling is hier denk ik niet zozeer pro/contra epi. Eerder "probeer het eerst toch eens zonder epi", precies omdat het ook niet helemaal zonder risico's of ongemakken is. Maar als het niet gaat, doen natuurlijk, dat maakt je geen slechte moeder of zwakker of iets dergelijks.

Ik ben zelf 2x zonder epi bevallen, ja, het is pijnlijk, maar ik vond het niet ondoenbaar. Mijn zus is 1x bevallen met epi en heeft veel problemen hierdoor gehad die ik niet heb. Het is in ieder geval wel ingrijpender dan een pilleke tegen de koppijn innemen. smile.gif
  • Voila! Goed gesproken! Ik denk dat hiermee het belangrijkste gezegd is wink.gif
  • Dit kan je op voorhand echt niet weten;

Ik ben in juli bevallen van mijn eerste kindje; alles ging ontzettend vlug waardoor ik geen epi meer kon krijgen;

water gebroken om 1.30; weeenstorm om 3 uur + aankomst ziekenhuis; controle en ik had al 10 cm ontsluiting; geen epi dus en direct beginnen persen...
  • "Maar moet je daarom op voorhand al beslissen of je een epi gaat nemen of niet? Dat is zoals iemand een pijnstiller geven nog voor de koppijn is begonnen... "

--> nee, dat is zoals zeggen: Goh, als ik migraine heb, neem ik toch geen pijnstiller want ik ben stoer. Iedereen weet dat een bevalling pijn doet, dus waarom dan niet op voorhand al beslissen die pijnstiller te nemen?

Ik had een epi, want geplande keizersnede. Die epi steken deed pijn, enorm veel pijn! Voor mij was die epi natuurlijk geen verlossing van de pijn maar knal-boem een naald in je rug...
  • Het is toch wel weer duidelijk dat zij die bevallen zijn met epidurale, toch wel vaak de neiging hebben om zich te moeten verdedigen. Als je achter je eigen keuze staat, toch goed?
    En verder vind ik het echt onzin om bevallen te vergelijken met koppijn. Het gaat bij bevallen wel om je baby dat je ter wereld zet!
    Maar indien er dan toch appels met peren worden vergeleken, ook bij hoofdpijn zal ik niet snel naar pijnstillers grijpen, ik ga niet dood van een beetje koppijn hoor. Dat is geen kwestie van stoer te zijn, gewoon een instelling; medicatie blijft medicatie en als het niet nodig is, is het niet nodig.
    En indien ik er dan toch wel ééntje zou nemen, dan is dat niet à la minute en daar hangen dan ook geen risico's aan vast, ik verleng m'n koppijn er ook niet mee en ik (of m'n baby) hou er ook geen eventuele gevolgen/ongemakken aan over.

• Tine, ik heb geprobeerd om enkele linken door te geven maar dat wordt hier geweigerd blijkbaar. Gewoon googlen op 'voor- en nadelen epidurale' en dan de forums vermijden. Meeste zijn medisch, maar zoals ik ook al eerder zei, vaak vind ik het ziekenhuis (dus vroedvrouwen/gynaecologen) ook niet erg objectief mbt pijnstilling. Want een epidurale is voor hen minder werk (naar begeleiding) als jij geen pijn hebt en voor het ziekenhuis kassa kassa want anesthesisten zijn duur!

www.gezondheid.be/index.cfm?fu…;art_id=107
  • Tja, we verschillen dan nogal in opvatting over wat "nodig" is. Nuja, bij mij was de epidurale wel echt nodig (of volledige narcose), een mes in je buik lijkt me toch een van die situaties waar verdoving nodig is wink.gif

Btw, als ik bij een volgend kindje natuurlijk kan bevallen, probeer ik eerst zonder epi. Die anesthesist heeft me zoveel pijn gedaan! Maar ik begrijp vrouwen die op voorhand al zeggen dat ze een epi willen, waarom niet?!
  • Volgens mij is de begeleiding tijdens het bevallen vaak niet goed genoeg hier in België. Als de vroedvrouwen mij wat meer hadden geholpen met het opvangen van de weeën, uitleggen in welke fase van de bevalling ik zat, mentale ondersteuning geven; dan had ik mij als bevallende vrouw misschien wel een pak zekerder gevoeld om het zonder epidurale te proberen. Uiteraard ervaart niet iedereen dat op dezelfde manier; en ik geloof echt dat je bevallingen nooit mag vergelijken; maar ik vind dat epidurale verdoving te snel gegeven wordt en dat de nadelen veel te weinig bekend zijn. (en dat gaat dan over statistiek he, net zoals er te vaak overgegaan wordt tot een keizersnede)
  • Al dan niet een epidurale nemen maakt je niet tot een goede of een slechte moeder. Het is mijn inziens een persoonlijke keuze. Iedereen en iedere bevalling is anders. Ik ben in mijn ziekenhuis goed op voorhand geïnformeerd en tijdens de bevalling werd mij niets opgedrongen.

Ik ben om 3u binnen gegaan met het vermoeden dat mijn water gebroken was en meetbare maar doenbare weeën. Om 14 u de dag erna kwam de gyn langs en had ik 3 cm... Ik had echt het vermoeden al verder te zijn. Vooral mijn man had het er ook moeilijk mee. Uiteindelijk epidurale gevraagd en gekregen. Heb hier, wsl door de weeën echt niets van gevoeld. Meteen daarna weeën opwekkers... Toen ik na een uur nog steeds alles voelde en door de weeën opwekkers de ene wee na de andere kreeg begon ik me af te vragen of dit wel normaal was 😉. Terug gebeld en kwamen ze bij spuiten. Na opnieuw een uur nog geen verschil. Kwam een vroedvrouw in opleiding kijken hoe ver ik was want ik had toch al een hele tijd ferme weeën. Die zei, je zit aan 9 cm! Dus ik dacht, knopje omdraaien we doen het zo. Tot 18u op handen en knieën, want mijn dochter lag sterrenkijker., met 2 vroedvrouwen langs mijn bed weeën weg geademd. Steeds de vraag of ik nog geen druk had maar ik had constante druk omwille van sterrenkijker. .. De vroedvrouw wilde toch nog eens nakijken en om 19u zei ze met schaamrood op de wangen, het spijt me, je zit aan 6 cm maar als je wil kan je nog wel een nieuwe epi krijgen. Toen ben ik echt ingestort! Nieuwe epi gekregen, deze werkte beter maar Toch ook ni voor 100 procent. Dus met epi garantie op pijnloos bevallen heb je niet. Uiteindelijk is onze dochter geboren om 0u58. Ik vraag me tot op de dag van vandaag af of het anders geweest was zonder epi. Langs de andere kant ben ik er zeker van dat ik deze uitputtingsslag niet aangekund zou hebben zonder. Volgende keer ga ik met dezelfde instelling, we zien wel hoe het gaat. Probeer ik zo lang mogelijk zonder maar zal ik ook niet twijfelen om 1 te vragen indien mijn gevoel dit zegt.2 keer aangepast. Laatste keer door Jesske op 02/03/2016 09:43
  • De ene bevalling is de andere ook niet. Wie weet hadden de moeders die zonder epidurale bevallen zijn net 'chance' en zouden ze bij een andere bevalling wel naar epidurale gevraagd hebben en omgekeerd.
    Mijn zus had arbeid van 26u. Na 20u om epidurale gevraagd en toen pas is alles beginnen vorderen. Het is dus ni standaard zo dat epidurale de arbeid doet stilvallen.
    In onze medische wereld is het een optie. Gebruik hem als je het ni meer kunt dragen.
    Na de bevalling begint pas het echte werk. Het echte werk is ni de bevalling op zich.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld