Met of zonder epidurale

• Met of zonder epidurale

Hallo, binnen een paar weken verwachten wij ons eerste kindje. Voor de bevalling dacht ik het allemaal maar op mij af te laten komen en ook met epidurale dan zien of ik dat dan wil of niet. Maar in het ziekenhuis weet je dat best op voorhand want dat zijn andere arbeids- en verloskamers (met bijvoorbeeld een bad als je geen epidurale neemt). Je kan dan nog altijd kiezen om toch een te nemen maar dan moet je misschien verhuizen.
    Daarom wil ik toch graag op voorhand goed geïnformeerd zijn. Ik weet dat je bij epidurale meer kans hebt op sterrenkijker, dat je een blaassonde moet (dus meer kans op ontsteking), na de geboorte ook nog niet meteen kan stappen, bloeddruk kan zakken. Zonder epidurale mag je in het ziekenhuis na de bevalling ook nog in bad met je baby en dat lijkt mij wel heel bijzonder.
    Maar voordeel aan epidurale natuurlijk niet zoveel pijn en daardoor meer ontspannen en gaat hij sommigen ook sneller en kunnen ze meer "genieten" zeg maar van de bevalling.

Wat zie ik nog over het hoofd? En zijn er vrouwen die ervaringen willen delen of misschien beide al hebben gehad en kunnen vergelijken?
    En met een epidurale, voel je dan normaal nog wel de weeën en weet je wanneer je moet persen bijvoorbeeld?
  • Je info is misschien een beetje eenzijdig heb ik de indruk... Meer kans op sterrenkijker? Altijd blaassonde? Zonder epidurale altijd in bad met je baby... Ik denk dat de waarheid er tussenin zal zitten:-). Ik zou bekijken afhankelijk van hoe de arbeid loopt. Als je kind in goede positie ligt en arbeid schiet goed op, je kan de weeën opvangen, kan je proberen zonder. Maar als het niet opschiet, is epidurale vaak ideaal om wat te ontspannen en zo de zaak wat te laten opschieten.
    Dat je zonder epidurale na de bevalling rechtspringt en rondwandelt en vrolijk een bad neemt, is ook niet altijd waar. Het kan, maar....niet altijd smile.gif. Ook zonder epidurale kan je bloeddrukval doen.
    Ik zou het doen als ik voel dat ik uitgeput geraak en mooi meegenomen is dan dat eventuele complicaties die eventueel zouden kunnen volgen opgevangen worden ttz dringende sectio, placenta die moet afgehaald worden, knip/scheur/hechtingen wat pijnvrijer doorstaan.... Maar moet zeggen dat ik ook twijfel hoor. Ik denk dat geen twee bevallingen te vergelijken zijn en dat je de mogelijkheid best openhoudt ... Dan ben je zeker.
    Wel vreemd dat je dat daar op voorhand moet kiezen. Nog nooit gehoord.
    Heel veel succes alleszins bij de bevalling! Spannende tijden he smile.gif. Ik heb een paar weken erover gepiekerd, maar nu beslist dat ik me gewoon ga overgeven aan de zorgen en adviezen van het team op het moment zelf. En uiteindelijk komen ze er allemaal uit ... Gelukkig maar smile.gif
  • Dag Rubine

Bedankt voor je antwoord! Ja, ik denk ook dat ik het maar op mij af laat komen en we zien wel. Ik wil op voorhand beide opties open houden en zal dan wel zien hoe het allemaal loopt als het zo ver is. Maar dan gisteren was het infonamiddag en zeiden ze dat van die verschillende arbeidskamers en nu heb ik wat schrik gekregen. Er was een vroedvrouw aan wie je vragen kon stellen en wilde nog wel wat meer info over wel of geen epidurale maar het was daar erg druk en met zo veel vreemde mensen erbij durf ik dat ook niet goed om dingen te vragen. Misschien kan ik dat nog wel doen bij mijn gynaecoloog volgende keer.
    En ik denk dat ik anders als ik binnen kom wel zeg dat ik het zonder wil proberen en dan zien we wel waar we geraken. Als het niet te druk is en voldoende arbeidskamers vrij gaan ze ook niet beginnen met verhuizen. Dat is alleen als je toch een epidurale zou krijgen en er dan iemand anders is zonder die graag in bad wil maar dan niet kan.
    Het is heel spannend ja. Ik vind het wel jammer want eigenlijk door die infonamiddag heb ik juist stress gekregen terwijl ik daarvoor veel meer de houding had "we zien wel". Misschien is dat ook wel gewoon omdat het dichterbij komt en dan met gisteren de afdeling en verloskwartier te zien dat het allemaal zo veel echter wordt. Ik keek er naar uit om dat te zien maar het was er ook wel heel druk en daar ben ik sowieso niet zo’n fan van.
  • Hoe ver ben je nu?
  • Ik denk dat vele vrouwen met de gedachten van ' we zien wel' gaan..je kan dat van te voren toch niet weten, hoelang alles duurt, of je het zal volhouden..dat bad..focus je daar ook niet teveel op. Das niet voor iedereen geschikt en fijn..ik kan me niet voorstellen dat je van te voren miet aangeven of je epi wil.

Mijn ervaring; 2 keer bevallen met de overtuiging dit zonder epi te kunnen, en 2x gelukt. ( ook met dank aan mijn man, die mij sterk hield tegen het einde) tweede bevalling was een inductie en ook dat ging zonder epi, maar duurde dan ook maar 4,5u, wel een grote weeenstorm was dat..eerste bevalling duurde zo'n 14u en tegen dat ik piepte dat ik echt niet meer kon, waren de persweeen er (beide keren zo gegaan) .
    Nu zwanger van derde en dit wil ik weer zonder epi doen. Toch minder risico's aan verbonden, wat voor mij zwaar telt. Na mijn tweede heb ik trouwens wel een serieuze bloeddruk dip gehad, duurde een paar dagen. Je lichaam heeft hoe dan ook veel te verduren gehad en je verliest hoe dan ook veel bloed.

Iedere bevalling is anders, iedere vrouw is anders. Ik ben ervan overtuigt dat als alles normaal verloopt, we dit gewoon zonder epi kunnen. (ik ben van nl, dus ik weet niet anders van anderen dat ze gewoon thuis, en dus zonder epi, bevallen. Dit telt voor mij ook mee. Ik woon, en beval dus, wel in België).
    Maar ieder maakt daarin zijn eigen keuze met zijn eigen ervaringen/overtuigingen.
  • Ik kan precies niet geloven dat ze je in volle arbeid nog van bevallingskamer gaan laten verhuizen omdat je een epidurale vraagt. Het zal er eerder vanaf hangen wat er op het moment dat je binnenkomt beschikbaar is denk ik zo.

Ik had behoorlijk schrik voor de bevalling, uiteindelijk is mijn water dan veel te vroeg gebroken maar kwamen er geen weeën, dus na een dagje afwachten dan toch ingeleid. Ik vond het extreem vermoeiend, al die weeënopwekkers die je lijf overnemen, maar ik was ook heel bang om zo een grote naald in mijn rug te krijgen, dus toch maar dapper de hele voormiddag doorgezet en de eerste keer dat de gyn een epi voorstelde ook nog vriendelijk gerefuseerd. De tweede keer dat ze het voorstelde was ik zo uitgeput dat ik nog bijna in slaap zou vallen tussen twee weeën... toen toch maar ja gezegd. Had ik geweten dat het zo goed zou meegevallen zijn had ik die epi wel rapper laten zetten 😉
    Mijn bevallingskamer had geen bad, maar het was dan ook een ingeleide bevalling en ik had al gebroken vliezen, ik weet niet of je dan nog in bad mag... eens dat het knuffelmoment met mijn zoontje na de geboorte voorbij was en hij naar neonato werd gebracht ben ik wel gewoon zelf van de bevallingstafel naar mijn bed gewandeld. Op dat moment geen last meer van de verdoving. Toen ik nadien op de kamer onder de douche wou viel ik al flauw op het moment dat ik mijn armen omhoog wou doen om mijn kleedje uit te doen.

Mijn tweede bevalling was thuis en dan kon ik in principe doen wat ik wou, maar buiten een warme douche bij het begin van de weeën in afwachting dat mijn man thuis zou komen heb ik het de rest van de bevalling droog gehouden. Ik zat/lag in mijn zetel en had niet de minste behoefte om nog van die plek af te komen en rond te lopen of onder de douche te gaan staan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Na de bevalling op de baarkruk in een paar passen terug in de zetel en daar ben ik toen de rest van de avond ook gebleven... als ik rechtstond zou ik zeker flauwgevallen zijn, ik heb niet eens meer geprobeerd om tot aan de badkamer te geraken om mij te wassen.

Maak je niet te druk, zelfs al heb je een bevallingskamer met bad, misschien wil je er na 5 minuten al uit, of moet je er uit omdat het net iets te ontspannend is en de weeën verzwakken, of gaat het heel goed en kan je je arbeid daar wel doen, maar dan moet je er waarschijnlijk toch nog uit om te bevallen? Of laten ze de bevallingen ook in dat bad gebeuren? Geen idee eigenlijk...
    En een sterrrenkijkertje, dat komt niet door de epi hoor... die kleine zit zoals hij zit, hoor...

• Hoi,

Hier eerste bevalling met epidurale, ik had geen keus, door nierkolieken enzo tijdens zwangerschap wilden ze geen risico lopen, ik ben op 39 weken ingeleid wegens teveel pijn (er zat een stent in mijn nieren). Een super anesthesist gehad die perfect een epidurale gestoken heeft, niets van gevoeld. Samen met een pompje omdat ze het vermoeden had dat het best lang zou kunnen duren (geen opening, baarmoederhals nog niet verweekt, 2 pilletjes opgestoken en nog niets, uiteindelijk dan met katheter in te brengen wel gelukt 😅). De persweëen heb ik heel duidelijk gevoeld. Ik had toen wel het geluk dat het opeens snel ging, 3 keer persen en hij was er. Epidurale was snel uitgewerkt, nog in de verloskamer een douche kunnen nemen content.gif .

2e bevalling spontaan op gang gekomen. Zeer pijnlijke lage rug weëen. Opnieuw gekozen voor epidurale, deze keer minder geluk met anesthesist. 6 keer geprobeerd tegen dat die uiteindelijk goed zat, vrij pijnlijk dus... Het heeft goed de weëen opgevangen, maar uitgewerkt tegen de bevalling, persweëen goed gevoeld, geen knip, wel een klein scheurtje. Bevalling vond ik veel pijnlijker dan de eerste keer. Ik stond opnieuw snel onder de douche. Bij beiden geen blaassonde gestoken. Hier nadien nog erg veel last op de plaats waar ze uiteindelijk geprikt hebben in de rug, bij mijn eerste bevalling heb ik daar nooit last van gehad...

Zo zie je maar, het kan alle kanten uit, ik heb zowel een goeie als een slechte ervaring 😉.
  • Ik ben nu 35 weken, Rubine.

Ik geloof wel dat je het niet kan weten op voorhand en dat dat er allemaal van af hangt hoe het allemaal loopt. Maar hoe kan ik dan iets zeggen als ik daar kom en ze mij gaan vragen of ik een epidurale zal nemen of niet? Dan maar zeggen dat ik het zonder ga proberen en we zullen zien? Hoe ze het uitlegden was het wel dat je dan misschien moet verhuizen.
  • Daag @Tine ,
    Ik ben bevallen met epidurale. wink.gif S'morgens rond half 5 is mijn water gebroken op 39+1 toen en mijn weeën kwamen al snel op. We zijn dan maar op ons gemak richting het ziekenhuis gegaan. Ik wist al ik wil het proberen zonder, ik wou ook alles ervaring hoe en wat. De centimeters kwamen eigenlijk maar traag op gang want toen ze rond 10u s'morgens kwamen checken had ik maar 3 cm. Om 13u keken ze weer en ik had 4 cm, ook weer aan de trage kant maar de pijn begon wel aardig op te lopen, ik had genoegd pijn vond ik en besloot een epidurale te vragen en die heb ik ook gekregen een half uur daarna. En het was zalig! Ze hebben wel 2x moeten toe dienen want de 1x werkte die niet helemaal, na de 2x voelde ik niks meer van weeën. Maar hij stook wel direct goed, zonder pijn te hebben, wel een vervelend gevoel. Ik kreeg ook wat koorts door de verdoving, ze gaven dan iets om de koorts te laten zakken. Om 17u30 s'avonds had ik eindelijk 10 cm maar mocht nog niet persen want me zoontje was een sterrenkijker! Ik heb dan nog uur gewacht, gehoopt dat hij hem nog zou draaien. Uiteindelijk mocht ik om 18u30 voor persen en om 19u ben ik dan vliegens vlug naar de verloskwartier gebracht om het werk verder te doen. Ik had inderdaad geen pijn maar ik voelde wel een persdrang en zo wist ik elke keer dat ik moest persen, maar de vroedvrouw zelf begeleid je ook zeer goed wanneer je moet persen, zij voelt dan met je mee zogezegd! Ons zoontje is om 19u37 geboren. content.gif Een redelijk goede bevalling gehad van ongeveer 14 uurtjes, niet slecht voor een 1ste kindje. Ik heb ook een blaassonde gekregen na mijn bevalling maar die mocht de volgende dag er alweer uit en ik heb daar niks van infecties gehad! Toen ik naar een info-dag mocht langs gaan was ik direct op me gemak gesteld, ik heb alles gezien! de arbeidskamer, familie kamer, verloskamer,... Ik heb dus een goede ervaring gehad met epidurale en moest ik het kunnen zou ik het zo weer over doen, moest ik die kans hebben! bigsmile.gif
  • @tine: ik zou dat inderdaad zeggen. Dat je het nog niet weet en de optie wel wilt openhouden tenzij het blijkt dat je het aankan zonder. Ik heb dat echt nog nooit gehoord dat je daar bij wijze van spreken op voorhand voor moet tekenen... Ik denk dat de verloskamers met bad eerst worden genomen en vol is vol dan heb je eentje meer basic. Maar ik denk op dat moment dat je dat weinig uitmaakt eigenlijk. Als die kleine er maar gezond en wel uitkomt smile.gif. Ik hier net 37 werken en heel erg aan t duimen dat hij nog 24 uur wilt wachten...
  • Dag Rubine

Jarig zijn op de 29ste is toch ook bijzonder voor een kind smile.gif een kennis van mij was uitgerekend vorige week en is nog niet bevallen. Zij hoopte dat het vandaag zou zijn!

Ja met die epidurale zegt mijn vriend ook dat ik mij daar toch niet zoveel zorgen in moet maken en dat ook maar gewoon op mij af moet laten komen en dan zien we daar wel hoe het gaat. Proberen zo te bekijken.
  • Ik zou zeggen, probeer het op z'n minst eens zonder. Want een epi heeft inderdaad ook nadelen. Ik heb dit trouwens nooit op voorhand moeten aanvragen ofzo hoor. Ben 1 keer bevallen met en 1 keer zonder, had ik geweten dat ik zo'n last ging krijgen van de epi had ik toch nog wat doorgebeten de tweede keer. Ik heb me eigenlijk laten ompraten door de gyn terwijl ik misschien nog wel zonder door kon. Het hangt misschien ook van een factor geluk af enzo, en er komt bij ons geen derde meer, maar ik had het dus niet meer gedaan.
  • Ik vind het soms een beetje jammer dat een epidurale in België als vanzelfsprekend wordt beschouwd terwijl 'natuurlijk' bevallen in veel landen meer wordt aangemoedigd (door de hulp van vroedvrouwen in het bijzonder). Onlangs las ik ook een artikel dat er bij ons veel vaker een knip wordt gegeven dan elders, ook al is het niet nodig. Het moét hier allemaal rap rap gaan, terwijl ik van mening ben dat je baby zelf kiest wanneer hij/zij er klaar voor is (dus ik ben ook geen voorstander van het inleiden - mits er uiteraard geen medische redenen van toepassing zijn).
    Ik ben al twee keer bevallen zonder epidurale en ik ben dan ook wel trots op mezelf dat me dit gelukt is, om het allemaal heel bewust en natuurlijk mee te maken. Maar ik ben zonder een geitewollensokkentype te zijn wel een echte "oermoeder", ik kan het me bijvoorbeeld ook niet inbeelden dat ik mijn kind geen borstvoeding zou geven ondanks het al twee keer heel pijnlijk en zwaar was, heb ik wel doorgebeten.

Er hangen ook verschillende nadelen vast aan epidurale, meest voorkomende is dat de bevalling weer stilvalt en dat er dan weer weeën kunstmatig moeten worden opgewekt enz. Verminderde persdrang is ook vaak het gevolg van een epidurale.
    Het kan ook nadelig zijn voor de baby, de hartslag bijvoorbeeld kan dalen. Vaak weten mensen dat niet eens. Er wordt daar echt zo weinig informatie over gegeven, dus heb ik daar voor de eerste bevalling veel over gelezen en zelf opgezocht.

Het is uiteraard elk z'n keuze, doe vooral waar je je zelf goed bij voelt maar vergeet niet dat elke vrouw vroeger natuurlijk beviel, dus we hebben allemaal wel die kracht in ons!
  • Ik ben alvast blij dat het bestaat! Ik heb het geprobeerd en daar ben ik ook heel trots op, ook al ben ik bevallen met epidurale! Mijn zoon is gezond en wel op de wereld gekomen en dat is het enigste dat telt met of zonder verdoving. Ieder zijn mening natuurlijk maar die reactie hier boven worden de mama's die wel voor verdoving hebben gekozen zo afgeschoten, vind ik wel jammer. Zoals iedereen al zegt denk dat alle vrouwen wel de 2 opties open laten, we zijn wel hoe alles loopt! content.gif Kan je zonder bevallen chapeau en sterk van je maar dat wil niet zeggen dat een vrouw kiest voor verdoving of een keizersnee, ingeleid word minderwaardig is! smile.gif
  • Maar waar heb jij die info dan gezocht en gevonden, Mineola? Want dat is dus het probleem als ik er iets over wil zoeken op internet, dan kom je op allerlei forums waar vrouwen pleiten voor een natuurlijke bevalling maar de reden daarvoor is dan ook vaak alleen dat het natuurlijk is en daarme uit.
    En ik vond ook al dat de bevalling vlotter kan gaan met een epidurale omdat er pijn en stress en spanning weg valt.
  • Schiet ik dan iemand af? Dat ligt dan aan jou hoor Muisje dat je je aangevallen voelt.
    Ik geef mijn mening, daar is een forum voor. Een epidurale is bij ons zo ingeburgerd dat het soms enkel wordt gekozen als "gemakkelijke weg" maar ik zeg zeker niet door iedereen! Voor sommigen zal het echt een uitweg zijn en als laatste optie maar sommigen kiezen er ook te snel voor. Zoals iemand nog zei, ze liet zich overhalen door de gyn in plaats van te geloven in haar eigen kracht. Ook vroedvrouwen en gynaecologen zullen dit soms te snel voorstellen want ook voor hen is een epidurale gemakkelijker en dat vind ik zo jammer! Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Nederland waar thuisbevallingen veel vaker voorkomen (en dus zonder pijnstilling) kan het gewoon ook zo, maar België volgt een andere weg.
    Nog een mooi voorbeeld van hoe het anders kan, de reeks 'One born every minute', dan wel in Groot-Brittannië (niet VS, dat is helemaal teenkrommend). Die reeks vind ik echt mooi om te zien, hoe die vroedvrouwen de bevallende vrouwen er door helpen, en ook daar wordt er veel minder een epidurale gezet (daar wordt wel vaker lachgas gebruikt).
  • Tine, er is ook echt 'objectieve' info te vinden hoor op het internet. Als je op google zoekt naar voor- en nadelen van een epidurale, kom je ook sites tegen waar alle feiten op een rijtje worden gezet, medische sites dus niet enkel fora.
    En één van die feiten is wetenschappelijk bewezen, een bevalling gaat echt niet vlotter door een epidurale, het duurt minimum een uur tot anderhalf uur langer. Maar dat zie jij dan misschien als een mentaal voordeel, dat kan.
  • Ik ben twee maal bevallen zonder epidurale. Ik heb hier bewust voor gekozen. Al duizenden jaren bevallen vrouwen zonder epidurale, dus waarom zouden wij dit niet kunnen?
    En daarmee wil ik niet zeggen dat het fout is om te kiezen voor een epidurale. De keuze is er, iedereen kiest waar zij zich het beste bij voelt. Denk na waarom je wel of niet voor een epidurale zou willen kiezen.

Dat van kamer veranderen in volle arbeid. O ja ze doen dat! Ik heb het meegemaakt bij de geboorte van de oudste. Ik wou in bad bevallen en zat de hele arbeid in een grote jaccuzi waar mijn man bij kon. Toen het tijd was om te persen naar het bevallingsbad gegaan (zelfde bevallingskamer), maar het persen vlotte niet en dus moest ik uit het bad. Toen ben ik in mijn bloot gat in volle arbeid de gang overgestoken naar een normale bevallingskamer. Het was druk toen op de materniteit en ik ben ervan overtuigd dat het daar aan lag, maar het kan dus wel degelijk. Och zo erg was het niet, een memorabel bevallingsmomentje wink.gif!
  • @Mineola ik voel me dan totaal niet aangesproken door jou eerdere bericht. Geef je volledig gelijk. Er word snel naar verdovende middelen gegrepen als het wat te zwaar word. In de westerse landen is het vanzelf sprekend wat ik erg jammer vind. Ik ben van mij eerste kindje bevallen met ruggenprik. Enorm spijt van gehad. Had uiteindelijk mer last van dr bijwerkingen van die ruggenprik achteraf dan van de bevalling zelf. Nu heb ik het met mijn tweede kindje puur natuurlijk gedaan, een heerlijke bevalling gehad! Ja geloof me tuurlijk deed het heeeel veel pijn. Maar ik heb haar geboren voelen worden. Echt het geboorte kanaal in voelen zakken en haar hoofdje voelen staan haar lijfje in mijn buik voelen draaien op het moment dat haar schouders geboren werden en het was een magische ervaring!! Dat had ik met geen goud willen missen zoals bij de eerste keer! Moet ik wel er bij vemelden dat de eerste bevalling 7 uur duurde en de tweede bevalling maar 2 uurtjes. En ik de eerste keer werd ingeleid omdat ik 42,5 week was en de tweede keer vanzelf is begonnen op 37 weken. Daar zat op zichzelf al een groot verschil in.
  • Oh begin me niet over dat ongewenst of onnodig inknippen... als ik hierover praat met mijn Nederlandse collega's vallen ze van hun stoel. Dat doen ze daar nauwelijks. Als je ziet hoeveel pijn ik daar van heb gehad! Ik ben ervan overtuigd dat de vroedvrouwen hier doen wat ze kunnen met hun beperkte mogelijkheden, maar als je ziet hoe het in Nederland gaat, da's toch een ander paar mouwen!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld