Materniteit

• Materniteit

Hey!
    Maken jullie op voorhand al eens een afspraak met de materniteit, voor een rondleiding en eventueel geboorteplan te bespreken?
    Er is nog 1 algemene rondleiding maar deze ligt al dicht tegen de uitgerekende datum dus geen idee als we deze nog gaan halen.
  • Nooit gedaan. Moet dat dan? Scheelt wel dat ik drie keer vanwege medische redenen op de high risk afdeling moest bevallen.
  • Bij de oudste gedaan , bij de 2de niet omdat ik naar hetzelfde ziekenhuis ging en bij de 3de terug gedaan omdat het een ander ziekenhuis was.
    Aan de hoeveelheid aanwezigen te zien, vinden velen het interessant πŸ˜„πŸ˜ƒ.

Ik wou voornamelijk de bevallingskamer eens zien en de nacht ingang πŸ˜„πŸ˜ƒ.
    Had geen specifieke vragen.
    De info rond want je kreeg ivm verzorgingsmiddelen enzo was oik wel handig om weten...

Geboorteplan had ik nooit.
    Bij de laatste werd mij dat wel gevraagd toen ik binnen kwam .
    Het enige dat ik toen gezegd heb "zou je aub willen voelen hoevzel cm ik heb, mijn plan zal daardoor bepaald worden ".
    Ik wou graag in bad bevallen πŸ˜„
  • Rondleidingen worden hier niet gedaan. Wel om de 2/3 maanden een info-avond met foto’s en uitleg. Met ongeveer 2500 bevallingen per jaar is de overrompeling van rondleidingen te groot vrees ik.
    Een geboorteplaats heb ik ook niet. Je kan nog zo veel willen, het loopt toch zelden volgens plan. Ik begin zo natuurlijk mogelijk en dan zien we wel. Ik wil ook liever geen weenopwdkkers, inleiding, knip,.. maar een bevalling van 24u zie ik ook niet dadelijk zitten dus als het moet moet het...
  • @Goeleg ik denk dat niemand een inleiding, weeenopwekkers of knip wil.

Maar toen ik moest bevallen van Nienke was ik 42 weken en zo blij dat ze me deden inleiden. Maar toen door de ruggenprik de weeen stopten en haar hartje daalde had ik weinig keus en moest weeenopwekkers. Tijdens et persen zat haar schouder vast dus een knip was ook onvermijdelijk.. Soms heb je geen keus idd...
  • Ik weet ook wel dat een bevalling niet altijd loopt zoals gepland en je vooral op het moment zelf wel ziet. Heb het ook helemaal niet over inleiden ofzo. Lijkt mij dat je daar meestal weinig keuze in hebt... ik heb een blad mee gekregen van gyne dat je kan invullen over je geboorteplan. Maar ik ken de materniteit daar niet echt. 1 maal geweest aan de monitor en dat is het. Inderdaad eens kijken welke kamers (luxe kamer, gewone kamer), de bevallingskamer, mogelijkheid tot onder water bevallen,... ik vind op de site ook nergens wat je gebruikt in het ziekenhuis of wat je moet meenemen (vb verzorgingsproducten voor de baby). Beetje algemene zaken dus...
    Ik ben nogal vrij rustig in het algemeen, ik wil niet alles gepland of geregeld of gezien te hebben. Dus hoef ik persee op voorhand daar langs te gaan, niet echt wink.gif vroeg mij gewoon af wat de meesten doen.
    Alvast bedankt voor de antwoorden! wink.gif
  • @Goeleg: Even binnenvallen... hier ook het idee het natuurlijk te doen , want m'n moeder deed het ook op nog geen 4 uurtjes tijd of sneller... Maar toen bleek het een sterrenkijker te zijn (waardoor de weeen extra pijnlijk waren) en de ontsluiting verschrikkelijk traag vorderde. Uiteindelijk na 18uur toch een epidurale laten zetten. Na een bevalling van 36 uur en 2 slapeloze nachten later, is ons zoontje dan toch geboren....

Niet om je schrik aan te jagen... maar het loopt idd niet altijd zoals je hoopt of plant.... shocked.gif
  • Zo snel krijg ik geen schrik wink.gif
    Dat is net wat ik bedoel met mijn post... je kan alles wel mooi plannen, sommige doen dit zelfs heel verregaand. Zoiets heb je gewoon niet in de hand. En dan is de teleurstelling vaak des te groter als het toch niet kan volgens plan.
    Er is er nog nooit eentje blijven zitten dus zal die van mij er ook wel uit geraken. Hoe merk ik in de zomer wel.
  • @Goeleg groot gelijk dat je u niet al te druk maakt.

3keer bevallen en 3 keer totaal verschillend.
    1inleiding met epi en placenta die handmatig moest verwijdert worden.
    1 sterrekijker zonder epi
    1 super snelle onderwater bevalling, zonder epi met een baby die zo blauw als wat geboren is( navelstreng die vast omstrengeld en veel te kort).
    Geen knippen of ernstige scheuren.
    Baby 1 zo geel als wat en heel de tijd onder de lamp.
    Baby 2, 2 maagspoelingen na de geboorte en aan de monitor.
    Baby3 , aan de monitor, door de moeilijke start.

Allemaal totaal verschillend en soms wat paniek maar alle 3 super mooie momenten .

• Ik vond die rondleiding wel handig. Ik heb die 2x gedaan (2x ander ziekenhuis) en vooral voor de puur praktische zaken: waar ga ik binnen, waar meld ik me aan, hoe zien de verloskamers eruit?

Bevalplan had ik ook opgesteld maar eerder als reminder voor mezelf. Ik deed zwangerschapsyoga waarbij ik een aantal houdingen aangeleerd kreeg, die zette ik daar dan op. Ook dat ik vaak naar't toilet moest gaan tussendoor enz. Dat ik geen epidurale / knip wilde, stond er vb niet op, wel "zo lang mogelijk zonder pijnbestrijding".
  • Voor als er nog mensen zijn die het zich zouden afvragen...
    We hebben gewoon eens gebeld naar materniteit als dit mogelijk was. Het wordt dus wel vaker gevraagd, zeker bij een eerste kindje. We hebben dus gewoon een afspraak gekregen. Zal ongeveer een uurtje duren met eerst algemene uitleg, inderdaad rond aanmelden, wat mee brengen, hoe verloopt ongeveer een bevalling,... en daarna een rondleiding met soorten kamers en bevallingskamer enzo...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld