Manueel verwijderen placenta iemand?

• Manueel verwijderen placenta iemand?

Bij mijn eerste bevalling kwam de placenta niet mee naar buiten. Deze werd toen achteraf "met de hand" gehaald. Voor wie niet weet hoe het werkt: dat moet je dus letterlijk nemen. De gyn ging met haar volledige hand naar binnen om hem er uit te vissen. Normaal doen ze dit onder verdoving, maar omdat ik een epidurale had kon het ook zo wel... euh, neen dus... mijn epi was al zo goed als uitgewerkt want ik heb dit dus allemaal gevoeld. Nu ben ik bang voor een tweede gelijkaardige scenario... Wie heeft dit ook al voorgehad?
  • Heb het bij de eerste ook gehad maar de andere 2 zijn via ks gekomen dus kan ik u helaas niet verder helpen. Weet niet of als je dat al gehad hebt je er meer kans op hebt voor de volgende keer. Anders eens aan je gyne vragen en zeggen dat je dat echt niet meer wil meemaken.
    succes ermee
  • Ik heb het de eerste keer gehad en de tweede keer ook. Ben dan nog een derde keer bevallen, maar dat werd een spoedkeizersnede.
    Ik weet ook niet of er een verhoogde kans is als je het al eens had.
    Anders eens vragen aan de gyn.
  • Hallo,

dit heb ik ook voorgehad, ik had geen epidurale maar wel een knip (zonder toestemming van mij, had zelfs gezegd geen knip te willen maar de gynaecoloog die er overigens pas de laatste vijf minuten van de bevalling bij was knipte toch). Na de geboorte van mijn dochter wordt vervolgens de placenta geboren (volgens de foto's toch helemaal aanwezig maar ja wat weet ik ervan?), gaat de gynaecoloog zonder me te verwittigen (!) met zijn hand nog wat laatste stukjes eruit halen. Nu kan ik je verzekeren dat het inderdaad verschrikkelijk veel pijn deed maar nog erger vond ik dat de gynae dit deed zonder verwittiging/uitleg. Voor de rest was de bevalling heel vlot verlopen en had ik een hele goede en lieve vroedvrouw maar door het hele traumatische gedoe met de gynae op het einde heb ik nu voor mijn tweede besloten om met een vaste vroedvrouw te bevallen, al dan niet thuis en zowiezo in een ander ziekenhuis.
    Hopelijk voor jou maak je dit niet mee en als het wel opnieuw nodig is dat je dan een mensvriendelijke gynaecoloog hebt die je kan vertrouwen.
    Zowiezo kan je best dit eens bespreken met je gynaecoloog of je vroedvrouw.

succes!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld