Lavement / scheren?

• Lavement / scheren?

In de tijd van mijn moeder werd je voor je bevalling geschoren en kreeg je standaard een lavement. Ik heb het idee dat beiden nu wat uit de mode geraakt zijn (oa vanwege de hygiëne, dat zou beter zijn als het haar blijft staan)? Ik ga binnenkort bevallen in Gasthuisberg, weet iemand of ze dat daar nog doen?
  • ikzelf ben bevallen in gent st lucas. en ik kreeg lavement. en ze schoren enkel klein beetje ad zijkant voor de eventuele knip, verder kan ik je niet helpen. alvast een vlotte bevalling gewenst !
  • Ik ben 2x bevallen in Gasthuisberg (2008 en 2011), ingeleid bij beiden.
    Ik kreeg een mini-lavement telkens ja, wat ik zelf mocht inbrengen wanneer ik dat wou (wat ik niet eenvoudig vond op toilet met weeen).
    Heb me nooit geschoren en ben daar ook nooit geschoren, dus dat lijkt me idd achterhaald. Bij de 1e nogthans fikse knip en gescheurd. Bij de 2e enkel klein knipje.
  • Mini lavementje gehad, niet geschoren (en het was een oerwoud daar beneden hoor, na een aantal maanden valt dat echt niet meer bij te houden omwille van de buik). Maar erg was dat niet, kreeg zelfs een brief met instructies dat je niet moest scheren (!)
  • Ben bevallen in Eeklo en daar heb ik géén lavement gehad en ben ik wel geschoren (omdat het keizersnede werd). Ik weet natuurlijk niet wanneer je het lavement precies krijgt, ik ben 27u in arbeid geweest (inleiding) en had 6 cm ontsluiting..
    Denk bij een gewone bevalling, dat ik dan niet geschoren zou geweest zijn.

• Geen lavement gekregen, wel het zogenaamde 'natuurlijk lavement' gehad. In de vooravond waren mijn vliezen gebroken, maar overdag ben ik echt wel vaak naar het groot toilet moeten gaan, tijdens de eerste uren van de weeën was dit net zo (leuk hoor, met weeën op een toilet zitten wink.gif ).

Scheren is inderdaad wat achterhaald, omdat het voor de gyn net makkelijker is om te hechten als er wat haargroei zichtbaar is. Je zou niet de eerste mama zijn waarbij er net wat te strak genaaid werd waardoor er haartjes naar binnen groeien.
  • Ik volg want ik zit met dezelfde vraag... nog dames?
  • Bij de twee bevallingen niet geschoren (twee keer een knip ook).
    Bij de eerste geen lavement, bij de tweede wel. Ze hebben het de beide keren gevraagd. Bij de eerste had ik bij de eerste weeën veel buikkrampen en alles was er al uit dus ik heb vriendelijk geweigerd. Bij de tweede was het al meer dan 24u geleden dus dan maar ja gezegd. Gezien het tempo van de bevalling was ik blij wink.gif.
  • Mij is ooit gezegd dat het haar vroeger wegmoest omdat het dan voor de gynaecoloog makkelijker werken was (!). De redenering nu is toch wat vrouwvriendelijker: het blijft beter blijft staan omwille van de hygiëne, infecties en problemen met ingegroeide haartjes na een knip...
  • Ben ik dan de enige bij wie ze wel wat bijgeschoren hebben?
    Lavement heb ik dan weer niet gekregen...
  • Lavement niet gehad.
    Ze wilden bij mij wel komen scheren, maar dat was niet nodig want had het zelf bijgehouden wink.gif (ja ook met dikke buik kon ik dat nog)
  • Inderdaad, bij mij wouden ze ook komen scheren (wel keizersnede). Ik heb eens fijntjes gelachen en hen uitgedaagd om nog 1 haartje te vinden ... ze hebben even gekeken en gelachen. Geen scheerbeurt nodig bij mij.
    Ook met dikke buik werd er nog iedere dag vlijtig geschoren onder de douche bigsmile.gif
  • Lavementen? Ik weet niet of ik het nu goed moet vinden dat ik dit niet heb gelezen voor we aan kindjes begonnen of slecht omdat ik het nu alsnog heb gelezen nervous.gif
  • @Karen_88 Het is toch jammer dat er nog altijd zo weinig aandacht is voor "echte" voorlichting en dat iedereen alles zo probeert te verdoezelen... Als je op de bevallingstafel ligt en hard perst om je kindje naar buiten te krijgen, tsja, dan pers je dus ook alle kaka mee naar buiten. Als je dan geen lavement hebt gehad, poep je dus de tafel onder. Zo simpel is het.
  • Hier ook 2x een lavement gehad, direct bij het binnenkomen.
    De eerste keer niet bijgeschoren aangezien ik het zelf redelijk goed kon bijhouden. De tweede keer wel een beetje bijgeschoren geweest aangezien mijn buik een stuk dikker was en ik er zelf niet meer aankon smile.gif
    Dat lavement is inderdaad geen pretje, maar dan wel een geruststelling als je moet bevallen.
  • Ja, ik had het ondertussen al eens opgezocht.
    Dat zijn dan toch de verhalen die je inderdaad op voorhand nooit te horen krijgt...
    Misschien maar goed ook, want het lijkt me echt zo gênant sad.gif
    Ik zal er maar vanuit gaan dat alles goed komt, want uiteindelijk krijgen veel mensen zelfs meer dan één kind smile.gif
  • Hier noch lavement, noch scheren.
    Over lavement zeiden ze dat dit onnodig is, omdat door het indalen van de baby vanzelf de darm wordt afgesloten.
    Wel zoals @Mandarijntje2 hierboven zegt in de loop van de weeën een keer of 5 op het toilet gezeten goofy.gif dus volgens mij was alles er wel uit tegen de bevalling haha.

Eerlijk gezegd denk ik dat je er zelf niet veel van zou merken moest je nu stoelgang maken tijdens het persen, alleen voor de gyn is dit mss iets minder smakelijk tongue.gif
  • @Legallybored : hier was het ook nog allemaal netjes getrimd en geschoren hoor...zelfs met dikke tweelingbuik... wink.gif Maar blijkbaar had ik toch ergens een klein stukje gemist, want de vroedvrouw heeft toch even het mesje bovengehaald...tongue.gif
  • ik heb geen lavement gehad maar ik had zelf een microlax bij (klein lavementje) das voldoende zei de apotheek, dat heb ik zelf opgestoken toen de weeen wat heviger begonnen te worden, ben toen twee maal naar de wc geweest, nadien een epidurale gekregen dus ik was héél blij dat ik dit gedaan had want vanaf dan mag je je bed niet meer uit, dus als je dan nog naar de grote wc moet moet je op een bedpan wat ik niet zo zag zitten wink.gif scheren doen ze normaal niet maar bij mij hebben ze het wel een beetje bijgeschoren (vlug, vlug) omdat ze moesten knippen, ik dacht op voorhand oh nee dat wil ik allemaal niet maar eigenlijk als het zover is dan kan je dat nog weinig schelen, dat zeiden ze op voorhand ook tegen mij en ik geloofde dat eigenlijk niet maar ik moet toegeven, 't is echt wel zo wink.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld