Kraamhulp en/of poetshulp

• Kraamhulp en/of poetshulp

Dag allemaal!
    In december verwachten wij ons eerste kindje, in november verhuizen wij naar onze nieuwe woning.. Een drukke periode dus..
    Wij waren sowieso van plan om een poetshulp te nemen gezien wij allebei voltijds werken en dan is het zalig om thuis te komen in een proper huis en moeten wij tijdens het weekend niet te veel tijd spenderen aan de schoonmaak.

Vrienden van ons raadden ook kraamhulp aan vlak na de geboorte..
    Nu lijkt mij kraamhulp en poetshulp wat veel van het goede maar zie er zeker wel het nut van in.
    Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben en wat jullie mening hierrond is.

Ik kijk al uit naar jullie reacties !!

Groetjes,

Boysmomtobe
  • Wij hebben nu al een 2 jaar poetshulp. Een week geleden ben ik bevallen en vanaf donderdag komt kraamhulp 1x per week.
    Zij gaat Andere taken doen dan de poetsvrouw : strijken, helpen koken en eventueel de boodschappen.

Vooral het strijken is nodig, want daar heb ik momenteel niet veel tijd voor
  • een kraamhulp is toch geen poetshulp?
    Komt die niet eerder om te helpen dan met eten en zo? Of als je al andere kinderen hebt, de andere kinderen even bezig te houden?
    In mijn ogen komt die om de nieuwe mama te helpen wennen aan de nieuwe situatie, niet om te poetsen.
  • Inderdaad, kraamhulp is er niet om je huis te poetsen maar eerder om te helpen met andere taken. Even naar de andere kinderen kijken, koken, strijken, wat opruimen etc.
    Voor het poetsen is er de poetshulp.
    Gezien ik vond dat onze poetshulp en strijkdame voldoende waren en onze 1ste baby een heel gemakkelijke baby was vond ik voor ons persoonlijk kraamhulp niet nodig.
  • Nee kraamhulp komt inderdaad niet om te poetsen, maar gezien ik wekelijks al een poetshulp zou nemen, vroeg ik me af of dit niet genoeg hulp zou zijn en ik de rest nog alleen zou aankunnen. Daarom graag jullie ervaringen gezien ik voor het eerst mama word..
  • Kraamhulp kost langs de andere kant niet veel. Eens je man weer gaan werken is, sta je er alleen voor. Dan lijkt zo'n kraamhulp me wel gemakkelijk om eens te kunnen douchen terwijl iemand voor het kindje zorgt, of om boodschappen te doen zonder dat je zelf door de sneeuw (wie weet in december?) moet, of om een mand te strijken, of om eens de bedden te verschonen, .. Voor 1,5 euro per uur (afhankelijk van je ziekenfonds) is dat wel mooi meegenomen?
  • Ik had kraamhulp, omdat ik een geplande keizersnede had en het me wel handig leek om eten te laten maken en te laten strijken enz (we hebben ook al een poetshulp die wekelijks komt). In de realiteit vond ik het vooral irritant dat er nog iemand mijn rust kwam verstoren, dus ik heb ze na 3x al opgezegd. Ik sta wel nogal op mijn privacy en word er lastig van als er iemand vreemd in huis rondloopt terwijl ik op de zetel hang wink.gif En ik heb maar 1 kindje, dus 't is niet zo dat ze even andere kinderen kon entertainen terwijl ik de baby verzorgde of andersom.
  • Hoelang vooraf regelden jullie de kraamhulp? Kan je het ook afwachten en als het nodig blijkt na de bevalling toch nog kraamhulp regelen, of moet je dan veel te lang wachten?
    Iedereen in mijn omgeving raadt het mij aan om kraamhulp te nemen, maar heb ook zo'n beetje de schrik zoals Austen zegt, heb niet graag iemand vreemd in mijn huis rondlopen en het lijkt me ook raar om die te commanderen om naar de winkel te gaan.
  • @Dreamy Ik denk dat het dan gemakkelijker is om kraamhulp aan te vragen en na 2 of 3 keer af te zeggen, dan na 2 weken te beseffen dat je er wel graag een zou hebben en dan nog te moeten aanvragen.
  • @dreamy risico als je wacht tot na de geboorte is dat er niemand beschikbaar is. Weet ook niet of dit zo maar kan. Best even bellen met een bureau en info aanvragen.

Ik raad je eveneens aan om aanvraag al te doen en te bekijken hoe je je voelt als je bevallen bent. Ik deed aanvraag al en ik moet hen bellen als ik bevallen ben. Op dat moment mag ik zelf zien wat ik wil en is het zelfs een optie om te zeggen dat ze niet moeten komen. Wil ik het maar 1 keer of 2 keer, kan dat ook... Maar het lijkt me dus beter, zoals @Arii ook zei, al was het maar zodat je je opties openhoudt, om aanvraag al te doen!
  • Ik zou het idd ook wel aanvragen. Bij een volgend kind ga ik dat ook weer doen, hoor smile.gif Je weet nooit dat je je toch slechter gaat voelen dan verwacht.

Ik heb die aanvraag een viertal weken voor de bevallingsdatum gedaan (ja, dat wist ik al op voorhand smile.gif ).
  • Ik beval met ks en heb zowiezo poetshulp aangevraagd voor de eerste 6 weken na de bevalling.

Boodschappen doe ik 1 x per week, dat kan men ventje wel even van me overnemen.
    Maar poetshulp zal zeker nodig zijn mits ik de eerste weken niet veel mag/kan doen
  • ik blijf twijfelen voor kraamhulp. Ik heb het geluk van een man te hebben die liefst zelf boodschappen doet en kookt. Hij zei dat de kraamhulp sowieso niet mag koken. dat wil hij doen. Verder is het september dus zullen de oudste kinderen op school zitten (en ze zijn helaas sowieso maar 1 week op 2 bij mij). Manlief heeft ook nog 15 dagen vakantie staan. Dus dacht nog 3 weken verlof aan zijn 10 dagen vaderschapsverlof te breien. Wat kan de kraamhulp dan nog meer komen doen dan poetsen of strijken?
    Ik ben ook iemand dat de verzorging etc liever zelf doet, en heb nog een moeder en schoonmoeder die dichtbij wonen. Dus ik ga het vermoedelijk niet doen.
    Mijn schoonzus zei gisteren dat ze de gezinshulp had aangevraagd en die alleen ging laten kuisen... ponder.gif
  • ik had ook poetshulp om de 14 dagen en kraamhulp. De week dat de poetshulp kwam, kwam de kraamhulp 1 keer. De week dat de poetshulp niet kwam, kwam de kraamhulp twee keer. Sowieso mag kraamhulp maar maximum de helft van de tijd poetsen.
    Dit was bij de geboorte van mijn tweede, rekening houdende dat mijn zoontje toen 15,5 maanden was en er bij hem spoedkeizersnede was geweest.
    Bij mij kwam de kraamhulp dus wel een beetje poetsen, maar verder vooral maaltijdvoorbereiding en verzorgen/entertainen van (een van) mijn twee spruiten. Op die manier viel de druk wat weg.
  • Ikzelf werk als kraamhulp en het is niet de bedoeling om 100% van de tijd te poetsen.
    Strijken mag wel 100% van de tijd.
    Poetsen 50% en de andere 50% andere taken.
    Ikzelf kijk niet zo zeer naar die tijd maar eerder naar de situatie.
    Onlangs was ik bij iemand en die had vrij veel bezoek de avond na mijn komst. Ik heb zonder problemen 3/4de van mijn tijd gepoetst en de andere tijd heb ik samen met de mama de tafel gedekt voor het bezoek. Als dat niet iedere keer zo is, kan mij dat echt niet schelen. Die dat u enkel als poetshulp vragen vallen snel door de mand hoor smile.gif.
    Laat die mama's maar genieten van die paar keer dat ze kraamhulp krijgen smile.gif.
  • Dankjewel voor alle reacties !!
    Wij hebben de knoop zo goed als doorgehakt, we nemen wekelijks een poetshulp en na de bevalling enkel een vroedvrouw.. Geen kraamhulp dus..

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld