Kostprijs éénpersoonskamer

• Kostprijs éénpersoonskamer

Toen ik van mijn zoontje bevallen was lag ik in een driepersoonskamer. We hadden beslist dat we geen geld wilden verspillen aan een éénpersoonskamer en ik dacht dat het wel zou meevallen zo met drie mama's op een kamer. Niets was minder waar, het was een spoedkeizersnede geworden en ik had veel pijn en was doodop. Slapen zat er echter niet in want er was altijd wel bezoek op de kamer. 's Nachts lagen we daar met drie baby's dus altijd was er wel eentje aan het huilen. Ik was compleet kapot toen ik uit het ziekenhuis vertrok. Nu wil ik dus graag een éénpersoonskamer maar ik ben wat bang van de kostprijs. Ik zou gaan bevallen in het OLV te Aalst. Is er iemand die mij de richtprijs kan geven voor zo'n kamer (dus het supplement dat erbij komt los van wat door de verzekering wordt betaald). Ik heb een gewone hospitalisatieverzekering.
  • Gemiddeld kost een bevalling op een 1 persoonskaler rond de 1300 euro. Max zal het een 1500 euro zijn, minimum een 1000 (beetje afhankelijk van ziekenhuis) dit voor een gewone vaginale bevalling. Een keizersnede is nog veel duurder.

Dekt je hospitalisatieverzekering geen 1 persoonskamer? Dan zou ik kiezen voor een poliklinische bevalling. Ik vind zelf 1300 euro betalen voor drie nachten, vier dagen immens veel geld eigenlijk
  • Bel gewoon even naar je hospitalisatieverzekering en vraag wat het zou kosten indien je een 1persoonskamer neemt. Ik heb dat ook gedaan, konden me meteen antwoorden aan telefoon.
  • Wij hebben een hospitalisatieverzekering van DKV en zij dekken ook eenpersoonskamers bij bevallingen.
    Eigenlijk ook alle dokterskosten 30 dagen voor en 90 dagen na opname. Dus kosten gynae en kinesist.
    Net factuur gekregen (bevallen met epidurale, 4 dagen in ziekenhuis) 1200 euro voor mutualiteit en 1200 euro voor DKV.
    Het enige dat we hebben moeten betalen in het babypakket met verzorgingsproducten en eten partner.
  • Op de website van het OLV te Aalst vind je prijsindicaties terug (klik op 'patiënten' en dan 'weet wat u betaalt') en een hele uitleg over hoe een ziekenhuisfactuur in mekaar zit.

Je schrijft dat je een 'gewone' hospitalisatieverzekering hebt. Dat is veel te vaag om je te kunnen zeggen wat je uiteindelijk nog (ongeveer) zelf zal moeten betalen. Er zijn véél soorten verzekeringen. Vraag je verzekering of ze minstens dit willen toelichten:
    - voor hoeveel ze tussenkomen in de dagprijs voor een eenpersoonskamer
    - voor hoeveel ze tussenkomen in de ereloon(supplementen) bij een eenpersoonskamer.

Het zijn vooral de ereloonsupplementen die een factuur snel de hoogte doen ingaan. Ik lees bij OLV Aalst dat de artsen bij een eenpersoonskamer ereloonsupplementen tot 150 % kunnen aanreken. Stel dat je verzekering laat weten dat ze ereloonsupplementen tot 200 % terugbetalen, dan is dat een hele goeie zaak.
  • Bedankt voor de antwoorden! Mijn verzekering vergoedt de ereloonsupplementen tot 100% met een tegemoetkomingsbedrag van 55 euro per dag voor een eenpersoonskamer. Ik zal dus zelf nog een behoorlijke duit mogen betalen...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld