keizersnede weigeren?

• keizersnede weigeren?

Ik zou graag willen weten of je een keizersnede mag weigeren.

In juli 2014 ben ik bevallen van een kindje. De bevalling werd ingeleid maar omdat mijn kindjes niet wou daalen, na 10 uur wachten werd er beslissing genomen om hem aan de hand van een keizersnede eruit te halen. Alles is prima verlopen. Na 3 maanden mocht ik van mijn gynaecoloog al aan tweede kindje beginnen denken. Uiteindelijk hebben we met mij man besloten om nog voor eentje te gaan. Na 1 maand te proberen, werd ik zwanger. Dit was 1 jaar na de 1ste bevalling. Mijn zwangerschap verloopt ideaal. Maar nog vanaf het begin was ik niet zeker of de bavallingsdatum juist was. Ik heb daar niks over aan mijn gynaecoloog gezegd. Nu blijkt het dat mijn tweede kindje ook niet daalt en er een geplande keizersnede moet zijn. Volgens mijn arts ben ik nu 37 weken zwanger. Volgens mij ben ik maar 35 weken zwanger. Als er nu een tweede keizersnede zal worden en geen natuurlijke bevalling dan is de kans heel groot dat ik de derde niet aan zal kunnen, de vierde zeker niet.

Weet er iemand hier iets over?
  • Natuurlijk kan je dat weigeren. Jouw lichaam, jij beslist.

Of het een verstandige keuze is laat ik daarbij in het midden en lijkt mij ook onmogelijk voor iemand van ons om daarover te oordelen. Je gynaecoloog zal niet voor niks een keizersnede willen doen.
  • Natuurlijk kan je dat weigeren, maar waarom zou je dat risico nemen? Als je kindje niet wilt indalen wil dat iets zeggen hé.. Mss is je bekken te smal. De gyne zal zeker geen risico's nemen! en ikzelf zou dat ook niet doen. Ik kon normaal bevallen ook al was mijn dochter een stuit alles was gunstig en toch heb ik het niet gedaan.. ook al was de gyne er van overtuigd dat het geen probleem ging zijn. Wat als het kind komt vast te zitten en geen zuurstof krijgt?

Er zijn hier dames op het forum die al 4 x kz hebben gehad. Ik zou dat gewoon bespreken met je gyne. Hoe je u erbij voelt maar ik zou geen risico's nemen. Vraag de uitleg waarom die terug een kz wil doen en of er een kans bestaat dat je normaal kan bevallen.

Een keizersnede is een lang herstel maar alles voor je kind toch?
    Veel succes!
  • Hoe kan je een keizersnede weigeren als het medisch noodzakelijk is?
    Je kan waarschijnlijk wel vragen om eerst andere manieren te proberen maar wat ga je doen als je jij of je kindje in gevaar zijn? Blijven weigeren?

Ik dacht wel dat je meer dan 2 kinderen op de wereld kon zetten met keizersnede maar ik kan mis zijn. Ik heb er zelf nog geen gehad.
    Als je je niet goed voelt bij de beslissingen van je gyné dan kan je misschien een 2de opinie vragen? Nu nog veranderen wordt misschien moeilijk?

Grts
    G
  • Kan je niet vragen om de geplande keizersnede later te doen zodat jouw kindje langer kan blijven zitten? Zou het kunnen dat jouw bekken te smal is? Dat kunnen ze door een foto controleren en dan weet je het zeker?
    Als de gyn het echt nodig vind voor een keizersnede dan zou ik het toch niet weigeren...
  • Hoi,

een keizersnede weigeren om medische rede lijkt me geen goed idee, je brengt mogelijk je baby in gevaar. Ivm de lengte van de zwangerschap, die wordt toch berekend aan de hand van je laatste menstruatie, tenzij je dat niet zeker weet dan wordt er gemeten op grote van de foetus. Dat kan je toch samen met de dokter nog eens opnieuw doen.
    En ik heb 3 kids met 3 keizersnede, in overleg met de arts is alles mogelijk, hier zit er wel telkens 4 jaar tussen de kids dus litteken van baarmoeder had tijd genoeg om te herstellen tegen de volgende keer.
    groetjes
  • Je kan je keizersnede inderdaad weigeren, maar of dat verstandig is, is een andere vraag! Ikzelf zou nooit het risico nemen om mijn kindje in gevaar te brengen. Wat een drama als je daardoor je kindje verliest of het gehandicapt is...
    Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad omwille van een stuitligging. Ik vond het een echt drama toen ik het hoorde, maar alles is me heel erg goed meegevallen. Ik mocht wel een jaar niet zwanger worden, omdat het litteken eerst sterker moest worden. Ik vind het heel vreemd dat jij al zo snel zwanger mocht worden. Dat is zeker een risico bij een natuurlijke bevalling op scheuren van het litteken. En dan zijn er letterlijk maar enkele minuten om jou en je kindje te redden...
    Drie jaar later ben ik natuurlijk bevallen van ons tweede kindje. Drie weken voor de uitgerekende datum bleek het kindje ook niet te zijn ingedaald. De gyn had toen ook gezegd dat er waarschijnlijk terug een keizersnede zou volgen. Moest het niet indalen, dan was er een grote kans dat er iets met mijn bekken was waardoor eerste kindje in stuit bleef liggen en tweede niet kon indalen. Hoewel ik dat heel erg vond, heb ik me daar wel bij neergelegd. Het risico zou te groot zijn. Gelukkig is de baby de laatste week dan toch nog ingedaald. Ik mocht dus natuurlijk bevallen, maar wel onder strikte voorwaarden. Er mocht niet te veel extra stimulatie nodig zijn (kans op scheuren litteken) en alles moest normaal verlopen. Zoniet zou er sneller tot keizersnede overgegaan worden. Uiteindelijk alles goed verlopen (wel bevalling van 17u), maar ben dus natuurlijk bevallen.
    Samengevat, ik zou de professionele mening van je gyn zeker volgen en voor een keizersnede gaan. Wat je wel kan doen/vragen, is om de keizersnede niet vast te leggen, maar te doen op het moment dat de bevalling begint. Als het dan nog niet ingedaald is, dan zegt dat genoeg.
    Succes!
  • Mijn eerste dochter is ook met ongeplande keizersnede op de wereld gekomen wegens niet vorderende arbeid. Dochter was ooknog totaal niet ingedaald. Vond ik ook niet vreemd gezien het een ingeleide bevalling was op 40w4d. Dochter was er gewoonweg niet "klaar" voor.
    Bij 2de zwangerschap andere gyne genomen. Keizersnede kwam enkel ter sprake bij medische noodzaak. Ik mocht natuurlijk bevallen op voorwaarde dat het spontaan op gang kwam. 2de dochtertje bood zichzelf spontaan aan op 38w2d. Voor mij was het een droombevalling (van in totaal 12u).
    Zoontje is ook via natuurlijke weg op de wereld gekomen. Was ook spontane bevalling op 39w5d. Hij was ook totaal nog niet ingedaald hoor maar ook bij hem heeft gyne nooit gesproken van keizersnede.

Als het niet medisch noodzakelijk is zou ik er toch zeker nog eens over praten hoor.
  • euh... ik vind het heel raar dat je gyne spreekt van een keizersnede omdat je kindje nog niet is ingedaald; ik dacht dat dat bij een tweede kindje normaal was, dat die niet zo snel indalen. bij mijn weten, daalt een eerste kindje op voorhand al in maar een tweede vaak niet, zo heeft mijn gyne het mij ook uitgelegd toen ik mij zorgen maakte omdat mijn jongste maar niet indaalde. uiteindelijk is ze pas ingedaald tijdens de bevalling. toen ik ongeveer 4 a 5 cm opening had, voelde ik ze indalen. en 37 weken is nu niet echt een zwangerschapsduur waarin je je zorgen moet beginnen maken hé, je kindje mag nog zeker 3 weken blijven zitten, of zelfs langer
  • Dat is zeker niet raar, aangezien het eerste kwam via een keizersnede omdat het kindje niet wilde indalen. Dus er is nog nooit een natuurlijke bevalling geweest. Deze zwangerschap geldt dus als een eerste zwangerschap en daar moeten ze wel degelijk al een week of twee drie van tevoren indalen. Bovendien is hij misschien extra voorzichtig omdat het eerste kindje zelfs tijdens de arbeid niet indaalde.
    Raar dat er zo weinig vertrouwen is in de artsen vind ik altijd. Als je je arts niet vertrouwt, dan kan je toch altijd naar iemand anders gaan? Tweede opinie vragen? Als er geen vertrouwen is in het oordeel en de kunde van iemand, dan zou ik toch ook veranderen...
  • @Hoop , ik ben vorig jaar bevallen van mijn eerste kindje en ze was nog helemaal niets ingedaald toen ik er aan begon. Gyn heeft niet eens een keizersnede vermeld... Het MOET dus niet altijd bij een eerste... Ik heb een lange bevalling gehad ( 22u) maar niemand heeft mij zelfs maar een keizersnede voorgesteld. Indien medisch noodzakelijk zou ik het ook niet weigeren maar op alle andere vlakken zou ik, ondanks de zware bevalling, opnieuw natuurlijk willen bevallen. Hangt mss van gyn tot gyn af?
  • Heeft je gyn je geen bekkenmeting aangeraden na je eerste? Ik "moet" dat wel doen, ons zoontje lag in stuit en 't zou dus kunnen dat het aan mij ligt.

Kan je je gyn trouwens niet vragen om te wachten tot de baby zelf aangeeft dat het genoeg geweest is? Ik weet dat sommige gyns wel op voorhand een KS "vastleggen" (omwille van stuitligging vb) maar wel wachten tot je weeën krijgt of je water breekt.
  • Wat ik raar vind is dat je kindje bij 37 (of 35) weken zou moeten ingedaald zijn. Bij mijn 2de was dat totaal niet, die is pas ingedaald tijdens de bevalling. Kijk, als een gyn je aanraad het om medische redenen te doen dan zou ik er voor zijn. Maar misschien kan je ook eens een andere gyn raadplegen? Die kan je zijn opinie geven. Ik vind het gewoon raar dat ze 3 weken op voorhand al beslissen dat het een keizersnede moet worden omwille van het indalen. Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? En wat was de reden van je 1ste keizersnede? Kwam je baby in nood? Ging het hartritme achteruit? Ik had bij mijn 2de een gescheurde vruchtzak rond 23u 's avonds, ben naar het hospitaal gegaan, terug naar huis gestuurd, volgende dag om 12u opgenomen geweest en om 21u is de kleine gehaald geweest met de zuignap want ze kon niet genoeg indalen omwille van navelstreng rond de nek en omwille van dat haar hartritme achteruit ging. Gyn heeft me toen de keuze gegeven: of nu een epidurale zetten en direct halen met zuignap óf binnen dit en 15 min een keizersnede... Ik heb voor het eerste gekozen en 10 minuten later was ze er. Ik zou toch eens een tweede opinie gaan zoeken....
  • Bij mijn tweede bevalling is ons kindje pas ingedaald tijdens de bevalling... de vroedvrouw kon hem zelfs bijna niet voelen toen ik binnenkwam omdat hij nog zo hoog zat. Ze hebben mijn water gebroken, en daarmee is ons kindje beginnen indalen en een uur later ben ik bevallen.
  • Zoals ik het al aanhaalde, bij mij was ook mijn eerste kindje helemaal niet ingedaald bij de bevalling. Dit is helemaal gebeurd tijdens de bevalling zelf. Ik denk idd dat het van gyn tot gyn afhangt en dat je, bij twijfel, misschien best een tweede mening vraagt?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld