Keizersnede bij tweeling

• Keizersnede bij tweeling

Hoi allemaal,
    ik ben momenteel 32 weken zwanger van een tweeling. Ze liggen beiden al van in het begin in stuit, dus de gyn acht de kans zeer groot dat ze moeten gehaald worden met keizersnede. Voor mij onbekend terrein omdat mijn dochter langs de natuurlijke weg is gekomen. IK zit toch wel met wat vragen.
    - Hoe lang moet je blijven liggen vooraleer je zelf uit bed kan/mag?
    - Ik ga ervan uit dat mijn tweeling op neo moet, dus komen ze mij dan halen als ik zelf niet mag stappen om ze te zien of hoe werkt dat?
    - Hoe lang moet ik op recovery na de keizersnede vooraleer ik op de kamer mag?
    - Hoe lang moet ik in het ziekenhuis blijven?
    - Hoe lang duurt zo'n herstel?

Mijn gyn wil ook wachten met keizersnede tot de arbeid op gang komt, dus geen datum prikken. Wie heeft dit nog voorgehad? Moet het dan met spoedkeizersnede of gewoon epidurale verdoving?

Heel veel vragen dus smile.gif
    groetjes
  • Hier in het ziekenhuis word je na 5 dagen, bevallingsdag niet inbegrepen, buiten gegooid.

Maar voor de rest geen ervaring.

Veel succes!
  • Hier niet met een tweeling geweest, maar wel reeds 2 maal keizersnede gehad. Hoe ze het juist regelen als je baby's op neo liggen weet ik ook niet goed.
    - bij ons in het ziekenhuis moet je 1 volledige dag na de ks aan de pijnpomp blijven hangen (pijnstillers dus), na zo'n 2u komen ze checken of je eventueel al kan opstaan (is natuurlijk geen must dan!)
    - normaal houden ze je na een ks 5 dagen in het ziekenhuis
    - je mag recovery verlaten van zodra je je tenen kan bewegen
    - het herstel van een ks hangt echt van heel veel af, bij mijn eerste heeft het makkelijk 8 weken geduurd eer ik alles iets of wat fatsoenlijk kon, bij de 2e kon ik enkele uren na het afhalen van de pijnpomp mezelf douchen (is al echt veel smile.gif )
    - de 1e ks was na een inleiding van 12u en gewoon via epidurale gedaan, dus dat lijkt me wel mogelijk ook bij jou
  • Ik heb mijn verhaal gedaan bij "de laatste loodjes" - stuitligging op 32weken.

In't kort:

- Hoe lang moet je blijven liggen vooraleer je zelf uit bed kan/mag? --> afhankelijk van het ziekenhuis. In Mechelen blijf je 6 dagen in't ziekenhuis, en een volle dag na de bevalling aan de epi. Ik had de KS op vrijdagmiddag, op zondagochtend werd de epi verwijderd en kon ik uit bed. Daarvoor kon ik niet stappen omdat ik mijn benen nog niet voelde, ik heb dus ook absoluut géén pijn gevoeld (bij elke nawee kon ik nog op de pijnpomp bij duwen als ik wilde).
    - Ik ga ervan uit dat mijn tweeling op neo moet, dus komen ze mij dan halen als ik zelf niet mag stappen om ze te zien of hoe werkt dat? --> geen idee, gelukkig niet moeten ervaren.
    - Hoe lang moet ik op recovery na de keizersnede vooraleer ik op de kamer mag? -- > ook afhankelijk van't ziekenhuis. Ik ben een kwartiertje op de recovery gebleven, denk ik maar het dichtmaken heeft ook nog een tijdje geduurd. Ik denk dat mijn man een klein uur alleen gezeten heeft met zoontje.
    - Hoe lang moet ik in het ziekenhuis blijven? --> In Mechelen dus 6 dagen (vrijdag binnen, donderdag naar huis), in de meeste ziekenhuizen moet je sneller naar huis.
    - Hoe lang duurt zo'n herstel? --> toen ik thuis kwam, kon ik alles meteen zelf doen. Strijken en stofzuigen liet ik wel aan de kraamhulp over omdat het gewoon te zwaar is om een strijkplank op te tillen. Meer info in dat andere topic wink.gif
  • Hier geen ervaring met keizersnede...
    Maar één van de twee beebjes lag hier vlak voor de bevalling ook nog in stuit. Is dan vlak ervoor nog gedraaid (maar bij de bevalling dan weer gedraaid tongue.gif ).
    Volgens mijn gyn is de kans dat een tweeling nog draait later in de zwangerschap dan weer groter dan dat een eenling draait. Omdat ze in verhouding meer plaats kunnen creëren door de andere eens te duwen... wink.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld