Jaarlijks onderzoek of niet?

• Jaarlijks onderzoek of niet?

Gaan jullie elk jaar naar de gynaecoloog? Na de nacontrole na mijn bevalling in juni 2016, wanneer ze ook een uitstrijkje heeft genomen, ben ik niet meer geweest. Gyn zei toen dat uitstrijkje tegenwoordig maar om de 3 jaar meer hoeft. Ze heeft niks gezegd over jaarlijks onderzoek. Voor mijn zwangerschap was ik nooit bij een Gyn geweest.

In een discussie onder vriendinnen gingen er enkelen elk jaar en de anderen weer niet. Het is niet dat ik niet wil gaan hoor, maar ik wil daar ook niet voor niks zitten...
  • Ik ben 8w geleden bevallen en al op controle geweest. uitstrijkje is maar om de 3j dus in principe hoef je niet te gaan (tenzij je medisch plots problemen hebt). De gyn zei vrolijk tegen mij 'tot binnen 2j' bigsmile.gif
  • Ik ga niet ieder jaar.
    Ik ga als het tijd is voor een uitstrijkje.
    Kben vorig jaar in septemeber geweest en het was nog geen tijd voor zen uitstrijk dus buiten eens een echo, deden ze toch niks.
  • Ik ben "voorstander" om elk jaar te gaan.
    Vooral als je nog andere bedpartners hebt (wat bij ons in de meeste gevallen niet meer zal zijn maar .. )
    HPV is iets dat sluimert en dat je kan opgelopen hebben x aantal jaar geleden en dan ineens BOEF muteert ...

Ik ging ook nooit naar gyn. Op een gegeven moment kreeg ik toch wat last van "geur" en bruine afscheiding. Naar apotheek gegaan om zo een zelf in te brengen zalf te gebruiken. Het beterde wel maar ging niet weg.
    Naar kaartenlegster geweest en ze zei me dat ik naar gyn moest want ze vroeg "is alles wel in orde daar beneden?" Dus dan toch maar naar gyn gegaan.
    Uitstrijkje laten nemen... stadium 4 HPV net voor Kanker. uit voorzorg zouden ze het toch al maar wegnemen dat stukje baarmoederhals, een maand later.
    Operatie klaar en gelukt. Telefoon gekregen dat het zo een agressieve vorm was dat deze gemuteerd was op een maand naar baarmoederhalskanker. Mijn gyn wou omwille van de agressieve vorm alles wegnemen. Baarmoeder, eierstokken, ... Dus geen kinderen meer voor mij. Tweede opinie gevraagd en die zei me nog te wachten. Gelukkig heb ik dat gedaan. 2 jaar om de vier maanden op controle en nu geen virus meer en zwanger.
    Ik vind eigenlijk voor onze generatie om de 3 jaar te weinig.
    En ik denk er nu ook pas zo over omdat ik zelf met de neus op de feiten ben gedrukt. Voordien ging ik ook nooit naar gyn.
    Borsten checken doe je toch ook meer dan eens per jaar ? Zelf of bij huisarts ?
  • Ikzelf ben pas voor het eerst op controle geweest nav mijn eerste zwangerschap en dus een eerste uitstrijkje 6 weken na de bevalling. Daaruit bleek ook ik HPV te hebben met afwijkende cellen. Controle na 6 maanden had ik laten aanslepen tot 1 jaar. Opnieuw afwijkende cellen, dus werd er een colposcopie met weefselafname gedaan. Hieruit bleek HPV type 2, waardoor mijn gynae toch voorstelde om een conisatie uit te voeren.

Gezien mijn kinderwens, leeftijd van mijn vriend en mogelijke complicaties nav een conisatie, ben ik in overleg met de gynae toch eerst gegaan voor een tweede kindje. Er zat namelijk een 6 maanden wachtperiode vast aan de conisatie alvorens we voor een 2de kindje konden gaan en de eerste keer duurde het bijna 1 jaar voor ik zwanger was (tussendoor miskraam). Type 2 ontwikkelt zich tenslotte ook niet supersnel, maar moet uiteraard wel opgevolgd worden. Gynae zag het liever anders, maar begreep mijn standpunt wel. Uiteindelijk in ronde 2 na pilstop al zwanger!

Naar grote waarschijnlijkheid zal mijn volgend uitstrijkje (net bevallen nu) weer afwijkende cellen tonen en volgt dan alsnog die conisatie. Door de HPV moet ik sowieso elk jaar gaan ipv elke 3 jaar.

Dus ja, ik ga elk jaar, maar zonder voorgeschiedenis/klachten/HPV/ziekte in familie lijkt 3 jaar inderdaad wel voldoende. Tenzij jaarlijks onderzoek voor gemoedsrust zorgt 😉
  • Zoals ik al gedacht had is mijn recente uitstrijkje (na bevalling) wederom niet goed. Ipv "afwijkende cellen gevonden" spreekt men nu van "hooggradig letsel". Volgens gynae wss PAP3, dus ineens voor maandag een conisatie ingepland. Kon ook opteren voor eerst een nieuwe colposcopie met biopsie, maar ik hoef vooraf niet te weten wat het is. Conisatie zal sowieso moeten gebeuren, dus hoor het daarna wel!

@Asil Heb jij destijds ook een conisatie gehad dan? Heb je achteraf veel last gehad? Kon je direct terug gaan werken? Volgens gynae een kleine ingreep, maar als ik dan begin te lezen (nooit goed...) kom ik gevallen tegen, waarbij men 2-6weken thuiszit met erge pijn en bloedingen??? Lijkt me toch heel uitzonderlijk???
  • @Sara21 Niet te veel zorgen over maken hoor. Ik heb enkele jaren geleden een conisatie gehad en dat stelde echt niet veel voor. Ze hadden mij wel aangeraden om iemand mee te brengen omdat ik na de operatie best niet zelf reed, maar achteraf bekeken denk ik dat dat perfect had gekund. Ik heb denk ik nog 1 dag een raar gevoel gehad in mijn buik (alsof je veel last hebt van je maandstonden) maar kon de dag erna gewoon weer gaan werken.

Ik heb daarna, toen alle slechte cellen weg waren, nog een HPV-vaccin laten zetten. Normaal gezien doen ze dit bij jonge meisjes, maar aangezien ik op dat ogenblik single was vond de gynaecoloog het voor mij wel nuttig omdat ik wellicht nog nieuwe bedpartners zou hebben die mij opnieuw in contact zouden kunnen brengen met (andere varianten van) het virus. Mijn conisatie heeft geen enkele invloed gehad op mijn zwangerschap en intussen zwanger van nummer 2 smile.gif
  • @Ellemie1978 Bedankt voor het delen van je ervaring!! Toch weer gerustgesteld zo!

Een jong meisje ben ik ook niet meer en verwacht ook niet om nog van man te veranderen, dus vaccinatie is aan mij verloren 😂 Maar gynae heeft daarover eigenlijk (nog) niets gezegd. Wist zelfs niet dat het nog een optie/nuttig was!

• nuttig? mijn persoonlijke mening er van is niet nuttig. Er zijn zo veel strengen van HPV (ik dacht uit mijn hoofd zn 400 verschillen) en maar 3 er van wordt gevaccineerd. En dan niet eens de bekende/veel voorkomende soorten. Bespaar je die troep (is ook niet zonder risico en kan zelfs HPV veroorzaken (je krijgt even een verzwakt immuunsysteem. zeker daar beneden en dus een opening voor een nieuwe infectie). Je lichaam laten herstellen en vooral je immuunsysteem een boost geven. Heel veel succes
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld