Inleiding enkele dagen vroeger

• Inleiding enkele dagen vroeger

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nu iets meer dan 36 weken zwanger en uitgerekend op 22 December. Ik mag zeker niet klagen over mijn zwangerschaps, maagzuur en last van mijn staartbeentje maar verder loopt alles zeer vlotjes.
    Vorige vrijdag was ik op onderzoek bij mijn gyneacoloog die me vertelde dat er tegenwoordig veel vrouwen ingeleid worden voor hun uitgerekende datum. Niet om medische redenen, maar gewoon omdat het zo wel praktisch is (hij doet dit wekelijks en de 'lijst' voor een bepaalde datum is snel volboekt). Ik ben zelf erg dicht tegen de feestdagen uitgerekend en heb persoonlijk wel een voorkeur dat ons kindje wat vroeger geboren zou worden. Maar ik had er nooit over nagedacht om een inleiding te plannen op voorhand, wist zelfs niet dat dit werd gedaan...
    Nu heb ik er een heel weekend over liggen nadenken en was ik tot het besluit gekomen dat ik de natuur de kans wil geven om de bevalling spontaan te laten komen tot mijn uitgerekende datum. Ik dacht 'oh dan plan ik alvast een inleiding in op 22 December zodat ons kindje ten laatste dan geboren wordt'. Ook mede omdat de gyneacoloog me had verteld dat er ook risico's verbonden zijn aan overtijd gaan. In Nederland laten ze bijvoorbeeld vrouwen tot 2 weken overtijd gaan en soms gebeurt het dan wel eens dat het kindje van de ene op de andere dag niet meer leeft in de buik... Dat vind ik zo'n beangstigend idee dat ik toch meer een voorkeur ontwikkel om ons kindje ten laatste op de uitgerekende dag te laten komen.

Nu stuur ik net een e-mail naar mijn gyneacoloog maar die zegt me dat een inleiding enkel mogelijk is op 19 December (18 December 's avonds binnengaan, ballonnetje laten steken en dan in de loop van 19 December bevallen). Anders is een inleiding pas mogelijk tussen Kerst en Nieuwjaar...

Nu begin ik weer te twijfelen en ik vind het erg moeilijk om een beslissing te maken. Uiteraard is het altijd mogelijk dat ons kindje spontaan wat vroeger komt en dat dit dilemma helemaal nooit van toepassing zal zijn. Maar toch... Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zouden jullie doen?

Graag geef ik nog even mee dat ons kindje heel goed groeit en zelfs een beetje voor zit op de curve volgens de laatste metingen (zal nu al ongeveer 2,8 kg wegen...).

Hopelijk krijg ik geen negatieve reacties, ik ben gewoon op zoek naar diverse inzichten. Het is ons eerste kindje dus ben wat onzeker en hou ervan om me goed te informeren.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Valerie.

• Ik word ook eerder ingeleid. Rond de 38 weken om precies te zijn. Dit kan absoluut geen kwaad hoor. Als de gyn denk dat hrt verantwoord is, en jijzelf als moeder staat hier ook achter, kan dat best.
  • Ik zou dat niet doen .
    Laat de natuur maar zijn werk doen.
    Bij een 1ste kindje hoef je ook nog zo niet te plannen e. Als er al andere kindjes zijn, kan het idd praktisch zijn maar dan nog
    Gaat uw arts in verlof ofzo ? Dat hij u richting een bepaalde datum pusht ?
    Dat heb ik nogzl.gehoord dat gynaecologen mensen overhalen in te leiden zodat ze geen bevallingen mislopen.
    Heeft hij ook de nadelen van inleiden meegedeeld ?
    Inleiden kan altijd als het nodig is hoor. Uw arts wil u overhalen dat is duidelijk.
  • Bedankt voor jullie reacties al. Voor zover ik weet heeft hij geen verlof gepland dus denk persoonlijk niet dat het daar aan ligt.
    Hij heeft me verteld dat als de inleiding niet overhaast gebeurt, hier geen nadelen aan verbonden zijn voor ons kindje en dat is voor mij het belangrijkste natuurlijk.

Nu was ik al van in het begin niet overtuigd dat mijn uitgerekende datum wel volledig correct was. Ik heb namelijk op vrijdag 24 maart een afspraak gehad bij de gyneacoloog voor een gewone controle. Die vertelde me toen dat er een eitje aan het rijpen was en op basis van de grootte van het eitje voorspelde hij mijn eisprong op dinsdag 28 maart. De bevruchting heeft toen dus rond 28 maart plaatsgevonden, enkele dagen vroeger dan de datum waarop 22 December berekend is. Als ik het nu opnieuw bereken is mijn uitgerekende datum in feite 19 December.
    Enfin, niet dat dat er veel toe doet natuurlijk maar wou het toch even melden tongue.gif .

Valerie.
  • Ik vind het maar raar hoe jouw gyn redeneert..wanneer je zwangerschap goed verloopt, je kindje het goed doet, zou ik zeker niet kiezen voor een inleiding! De gynaecologen in het ziekenhuis waar ik elke keer bevallen ben staan ook zeker niet achter een onnodige inleiding, die werken daar echt niet aan mee. Mijn laatste zwangerschap verliep zeer moeizaam, operatie in week 14, complicaties in laatste trimester,..maar het kindje was gezond. Ze wouden dus niks doen, ondanks dat ik met 37 opgenomen werd met onverklaarbaar hoge koorts (bleek infectie op urineweg), en het kindje het toen ook moeilijk had. Ze hebben het nauw in de gaten gehouden, ab breed spectrum gegeven in de hoop dat die aansloeg. Sloeg niet direct aan, inleiding zou zelfde dag gebeuren. Dan toch ineens zakte temp en de volgende dag mocht ik weer naar huis. Ik was compleet op, kon niks meer. Op 39 weken ging ze het opnieuw bekijken, bij voldoende opening wou ze me inleiden. Helaas voor mij was mijn eigen gyn afwezig. Alles was in orde, 3 cm opening. De andere gyn wou niks doen (groot gelijk he), enkel op mijn aandringen strippen. Lucky me, dat was het zetje dat ik nodig had­čśëhalf uur later eerste wee, snachts bevallen­čśŐ

Als alles goed verloopt voor je kindje, zou ik dus gewoon je uitgerekende datum afwachten. Dan moet je op controle en dan zie je wel verder. Vaak volgt dan nog een controle en dan pas spreken ze over inleiden. Bij mij toch. Mijn eerste bevalling is spontaan begonnen op 40w 5d. Mijn tweede is ingeleid op 41 weken. Mijn derde spontaan (na strippen) op 39 weken.
    Geef het tijd, het komt wel goed­čśŐ
  • Ik vind het ook heel vreemd. Waarom zou je inleiden als daar medisch geen enkele reden toe is? Ik ben bij mijn tweede ingeleid om medische redenen en zou daar zeker nooit zelf voor kiezen als dat niet nodig was voor mij of de baby.

Wij gaan nu met onze baby naar de osteopaat wegens reflux en zij vertelde me dat babies daar soms last van ondervinden. Een inleiding is onverwachter voor de baby omdat het lichaam niet spontaan het juiste hormoon heeft aangemaakt. De baby krijgt dus geen seintje dat de geboorte er zit aan te komen.

Persoonlijk vond ik het ook helemaal niet fijn te weten op welke dag de baby geboren ging worden. Zijn geboortedatum stond al vast, wat een raar gegeven. Dus indien het echt niet hoeft, zou ik het niet doen
  • Ik ben persoonlijk ook niet echt voor het inleiden op 'afspraak' zonder medische reden. Zelf kwam mijn zoontje ter wereld na inleiding gezien ik geen vruchtwater meer had. Mijn bevalling heeft maar liefst 37 uur geduurd horror.gif. Zowel mijn lichaam als mijn zoontje zelf waren nog niet klaar om te bevallen / geboren te worden. Ook al is mijn zoontje op zijn uitgerekende datum ter wereld gekomen. Ik hoop dat deze keer mijn bevalling spontaan ingezet wordt.

Veel succes smile.gif
  • Bedankt voor jullie reacties allen. Zoals ik had verwacht, toch voornamelijk reacties die het afraden. En toch vind ik nergens echt een reden dat dit slecht zou zijn voor mezelf of mijn kindje? Het gaat hier om 2 ├á 3 dagen vroeger bevallen dus mijn kindje zal al volgroeid zijn. Waarom wordt het dan toch zo sterk afgeraden?

Ik sta absoluut open voor al jullie reacties maar probeer me te informeren over alle kanten van het verhaal. Zijn er mama's die hier positief tegenover staan of hier zelf voor hebben gekozen?

Zoals ik al zei is ons kindje goed aan het groeien en bestaat uiteraard de kans dat het ook gewoon spontaan start voor die datum maar dat kunnen we nu natuurlijk niet inschatten wink.gif .

Bedankt alvast!

Valerie
  • Ik word ingeleid omdat ons kindje een medisch probleem heeft. We konden er voor kiezen om de bevalling zelf af te wachten met kans dat niet alle artsen er zouden zijn en de onderzoeken de dag erna niet uitgevoerd konden worden. Dat betekende dan dat we of nog langer in het zkh zouden moeten blijven of keer terug zouden moeten komen.

Met al twee jonge kindjes in huis, is de keuze zo gemaakt. Ik word ingeleid (datum volgt nog) zodat iedereen ervan op de hoogte is. Wij oppas kunnen regelen, artsen er van weten etc.

Ongeacht of een natuurlijke bevalling wel of niet beter zou zijn, hebben wij hier bewust voor gekozen als team. En staan daar ook volledig achter.
  • @lynne, in jullie situatie is dat volkomen begrijpelijk! Maar jouw situatie is niet te vergelijken met een volkomen normale zwangerschap en gezond kind. @valerie123, een paar dagen voor de uitgerekende datum is natuurlijk helemaal geen probleem. Maar...inleiden terwijl je lichaam en baby er nog niet klaar voor zijn kan wel een probleem zijn. Dat kan een onnodig zware bevalling worden. Inleiden is vaak geen pretje, hoor. Geloof me dat je liever hebt dat het natuurlijk begint. Misschien is je lichaam er pas op 41 weken klaar voor? Geef je lichaam en baby de tijd, dat het misschien een onhandige datum gaat zijn,...tja..lekker belangrijk..toch?
  • @lynne uw geval vind ik toch wel iets heel anders hoor.
    Bij de opstarter is er tot ni toe totaal geen reden (buiten een pushende dokter) die een inleiding nodig maakt e.

Wat de risico's zijn.
    Onnodig medicatie.
    Hoe ga jij reageren op wee├źn opwekkers ? Als je heftig reageert kan je een wee├źnstorm uitlokken en dit kan het voor.uw kind veel intenser maken.
    Meer kans op hulp van verlostang, zuignap.
    Kans op keizersnede vergroot (doordat de bevalling niet wil doorzetten).

Ik ben destijds ingeleid en snap in de verste verte niet waarom je voor zoiets geforceerd zou kiezen.
    Ja het is zwaar en ja het is lastig op het einde maar als er geen reden is, laat dan eens uw lichaam.doen.

• Ik volg Neuzeke volledig. Daar kunnen altijd complicaties bij komen kijken.

Bij mijn eerste had de gyn ook een aantal redenen, medisch gezien, om eventueel in te leiden, maar toch heeft zij dit niet gedaan. En ik ben blij, emotioneel al, dat ik een natuurlijke bevalling hebben kunnen meemaken.
  • Mijn gyn spreekt zich toch ook niet voorstander uit van een inleiding.
    Ze zegt dat de bevallingen dan meestal langer duren en de weeen pijnlijker zijn
  • Ik zou het niet doen.. voor hetzelfde geld beval je gewoon vroeger..
    Ik ben wel ingeleid geweest (maar was al overtijd en omwille van grote baby werd dit toegestaan)
  • Ik zou het ook niet doen, tenzij om medische en verantwoorde redenen. Gewoon omdat een datum beter uitkomt vind ik geen reden.
    Ik ben 5 dagen overtijd gegaan en mijn gynaecoloog ging mij 5 dagen later inleiden. Gelukkig is het niet zo ver gekomen. Mijn dochtertje is gekomen op het moment dat zij er klaar voor was.
  • Ik zou je inleiden toch ook willen afraden, als het medisch gezien niet nodig is.
    Vind het heel gek dat je gyn dit voorstelt, vanuit zijn beroep zou hij een natuurlijke bevalling moeten stimuleren, lijkt me..
    Ben zelf, om medische redenen, ingeleid. Erg pijnlijk, daar de wee├źn heel plots en hevig komen op een onnatuurlijke manier.
    Je lichaam krijgt onvoldoende tijd tussen de wee├źn om de recupereren en die plotse impact op de schedel van je kindje is ook niet te onderschatten.
    Wij hebben er met ons kindje intussen al vijf beurten bij de osteopaat opzitten..
  • Valerie123, volg vooral je eigen gevoel. Een bevalling die spontaan op gang komt kan even vreselijk, pijnlijk of lang uitdraaien als eentje die ingeleid is en omgekeerd.
    Ik ben ingeleid een dag voor mijn uitgerekende datum. Niet owv medische redenen maar om andere redenen. Iedereen zal daar wel een mening over hebben, maar voor ons was dat op desbetreffend moment gewoon de beste oplossing.
    Ik ben het ziekenhuis binnen gegaan om 6u 's ochtends en om iets na 10 bevallen. Dus van een urenlange bevalling was er (gelukkig) geen sprake. Er waren momenten met heftige wee├źn en een wee├źn storm, maar die heb je bij een spontane bevalling volgens mij evengoed. Veel zal mede afhangen van hoe goed/snel je lichaam op de medicatie ed reageert. Een vriendin heeft dan weer 26uur wee├źn gehad met een spontane bevalling en die is uiteindelijk uitgedraaid op een spoedkeizersnede...
    Geen van beide geeft je, mijns inziens, een garantie op een betere/vlottere/pijnlozere bevalling... Volg je gevoel ! wink.gif
  • Tenzij om medische redenen zou ik het niet doen. Het blijft forceren en eventueel medicatie (want wat na het dillateren, gaat het spontaan beginnen, breken ze de vliezen, moeten ze opwekkers gebruiken. Mijn schoonzus is spontaan begonnen, maar heeft door omstandigheden wee├źnopwekkers gekregen en het kindje reageerde er niet goed op en zijn ze er terug mee gestopt Bv.

Wilt niet zeggen dat natuurlijk bevallen zonder problemen gebeurt he, maar dit is iets dat je zelf moet uitmaken
  • G'oh, dat is iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken natuurlijk, maar zelf zou ik het zonder medische noodzaak ook nooit doen. Ik laat liefst de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan (binnen redelijke grenzen, niet op het gevaarlijke af ofzo). Ten eerste voor het kind: dat de kleine er zeker klaar voor is (ze weten immers nog steeds niet hoe het begin van een spontane bevalling nu echt wordt uitgelokt, maar 1 vd theorie├źn is dat de baby - eens hij/zij er klaar voor is - een stof begint uit te scheiden die de wee├źn opwekt). En ten tweede voor mezelf, mijn eigen lijf: een spontane bevalling verloopt vaak toch vlotter. Neen, natuurlijk niet altijd, maar gemiddeld genomen wel denk ik.

Hoe sta je tegenover bevallen met of zonder epidurale? Want dat speelt ook een rol. Hoewel sommige ingeleide bevallingen heel vlot gaan, hoor ik bij het merendeel van de ingeleide bevallingen toch dat het echt niet doenbaar was zonder epidurale... Zelf stond ik heel open tegenover het epudirale gegeven: leek het zonder te lukken, prima! Dan wou ik dat zeker proberen. Maar als het echt niet ging/me echt te veel zou worden, dan moest het zeker ook niet koste wat koste zonder epidurale gebeuren. Ik liet het dus wat op me afkomen en was zeker geen 'die hard'. Maar ik vond het wel een fijn idee dat ik de natuur zoveel mogelijk z'n gang liet gaan en dan kon zien wat ik wel/niet aankon (ergens m'n kansen zo gaaf mogelijk houden dus). Eerste bevalling is op gang gekomen na strippen, en hoewel strippen totaal niet te vergelijken is met inleiden, had ik ook daar het gevoel dat het toch een beetje geforceerd is geweest. Heel ongemakkelijk gevoel na het strippen tot aan het begin van de wee├źn, en ook heel moeilijke bevalling (wee├źnstormen tot en met, m├ęt epidurale). In zo'n situatie zou ik ├ęlke keer zonder enige twijfel voor epidurale kiezen. Tweede bevalling bewust niet laten strippen, natuur zijn gang laten gaan - en het kan natuurlijk perfect toeval zijn - maar een v├ę├ęl beter bevalling gehad (ditmaal zonder epidurale).

Als ze bij inleiden ook je water moeten breken, heb je vanuit pijnbeheersing ook pech, want je vruchtwater werkt als een buffer: vangt voor een stuk de wee├źn mee op. Eens je water gebroken is, wordt alles v├ę├ęl pijnlijker. Vond dat echt hemel en aarde verschil.

Ik,probeer je hiermee niet in de ├ęne of de andere richting te sturen, maar probeer je - zoals je vraagt - wat mogelijke drijfveren/redenen van anderen mee te geven...

Succes met je beslissing, en vooral: geniet nog van deze bijzondere periode ├ęn van je baby'the binnenkort in je armen!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld