Ik wil keizersnede en zoek gynaecoloog die hiermee instemt

• Tja, dat een KS een operatie is, is voor mij alvast geen groot argument want ik moet nu zelf een herstel-operatie ondergaan om de gevolgen van mijn "natuurlijke" bevalling te proberen herstellen.
    Ik ben voorlopig nog niet in het stadium van Blub dat ik ermee heb leren leven. Ik heb nog altijd een klein beetje hoop dat ik ooit terug zal kunnen vrijen zonder pijn. Misschien dat die hoop wel langzaam uitdooft he.
    Nu ja, ik wil geen pleidooi houden voor KS hoor, gewoon dat er eens wat meer aandacht zou gaan naar het herstel achteraf van een normale bevalling. Maar ik begin te denken dat ik een heel erge uitzondering en pechvogel ben, want ik heb hier recent een bericht gepost met de vraag of iemand ook ervaring heeft met dergelijke hersteloperatie en kreeg nog maar één antwoordje.
  • @olivia: niemand kan je zeggen of een KS voor jou beter zou geweest zijn. Feit is nu eenmaal dat er aan een vaginale bevalling ook risico's verbonden zijn. Dat ontkent echt niemand hoor. ik heb veel geluk gehad en heb drie vaginale bevallingen zonder enige vorm van complicatie mogen meemaken.
    Maar een ander feit is dat een KS gewoon risicovoller is.
  • Hallo,

ik wil geen oordeel vellen over aprilvisje, maar wel even voor de andere vrouwen die een rampzalige natuurlijke bevalling gehad hebben even meegeven dat ik beide heb gehad: een zeer zware bevalling van mijn eerste waar ik gescheurd ben van voor tot achter en na 5 maanden een hersteloperatie (die overigens niet zo erg was als ik gevreesd had) gehad heb. (Waarna overigens vrijen weer aangenaam was, terwijl het tot dan toe zoveel pijn deed dat het gewoon niet meer ging.)
    Bij mijn tweede is het een spoedkeizersnede geworden.
    Hiermee wil ik aantonen dat ik beiden gehad heb en ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat ik gewoon bevallen beter vind. Je bent sneller hersteld en kan sneller rondlopen, terwijl ik van mijn keizersnede zelfs nu nog last heb.
    Maar wat ik wel vind, is dat je als je na een natuurlijke bevalling nog last hebt (en zeker met vrijen), je niet moet wachten om terug naar de gynaecoloog te gaan, maar gewoon zo snel mogelijk een afspraak moet maken en dat moet laten oplossen, want vrijen is toch een zeer belangrijk onderdeel van je relatie.
    Verder vind ik dat het aprilvisje haar recht is om een keizersnede te willen, misschien heeft ze er inderdaad zeer goede redenen voor die ze niet aan iedereen zijn neus wil hangen.
    Ik heb een kennis waarvan gezegd wordt dat ze een keizersnede gevraagd en gekregen heeft (ik weet niet precies bij welke gynaecolog, maar het was in Diest). Ik denk trouwens dat in sommige gevallen (als de mama bijvoorbeeld zoveel schrik heeft, waardoor ze in plaats van gaat meewerken tijdens de arbeid gaat tegenwerken en zo zichzelf en haar kind ongewild in gevaar brengt) het aangeraden is om een keizersnede te doen ipv gewoon te moeten bevallen.

groetjes,
    Lien
  • Jammer is ook dat iedereen hier spreekt over wat het beste is voor de moeder. Maar ook voor het kind is een natuurlijke bevalling het allerbeste, allereerst de darmflora die opgebouwd wordt door besmetting van de darmflora door de moeder. Dat valt bij een keizersnede compleet weg. Een bevalling zet vanzelf in gang, het kind is er klaar voor en geeft het tijdstip aan. Een keizersnede kan je zo ook laten beginnen maar in de praktijk is het vrijwel altijd geplanned. Borstvoeding geven is met een geplande keizersnede ook niet altijd even gemakkelijk. Vergeet niet dat het vaak op 38 weken gebeurt, terwijl er echt veel bevallingen pas in de 42ste week beginnen. Het instinct van een baby is er op gemaakt om een gewone bevalling mee te maken, weeen te voelen, een spildraai te maken, meteen bij de moeder te liggen etc etc. Dat is iets heel anders als een geplande keizersnede waarbij het kind niks kan doen en vaak ook nog uren bij de moeder wordt weggehouden. Allemaal dingen waar mee te leven valt als het noodzakelijk is of levensreddend, maar niks dat je voor je lol doet. En nee, een natuurlijke bevalling is geen pretje en ook niet risicoloos, ik kan er over meespreken met een bevalling van 48 uur van een grote sterrenkijker zonder epi. Maar wat in het leven is er wel gemakkelijk en zonder risico?
  • En al die mensen die denken dat aprilvisje er een goede reden voor heet. Als haar reden goed was zouden er niet al verschillende gynes geweigerd hebben. En bovendien zou ze dan buiten hier te beginnen schelden die reden wel gewoon vertellen.
  • Ook al wil aprilvisje dit niet weten/horen: het is gewoon een feit dat een keizersnede serieus wat MEER risico's inhoudt voor moeder én kind (inclusief overlijden). Keizersnede zou daarom ook geen keuze mogen zijn.

Ik heb jammer genoeg bij mijn oudste dochter een spoedkeizersnede gehad. Maar ook het ongelooflijke geluk om van mijn jongste gewoon te kunnen bevallen. Vragen voor een keizersnede zonder medische redenen is voor mij in ieder geval totaal onbegrijpelijk.
  • Wist je dat een kind die geboren is via een ks 80% !!! meer kans heeft op astma.

Google maar eens op de risico's die een ks voor een kind met zich mee brengen.

Maar goed, ze wil dit toch niet weten, maar ik hoop dat ze zich beseft dat het belang van het kindje nu al boven haar eigen belang geplaatst dient te worden.
  • Goh Dunja, je reactie is begrijpelijk hoor, maar ik vind ze nu toch ook wel wat té. Als je echt zo angstig bent voor een vaginale bevalling, is het niet alleen je eigen belang dat je vooropstelt als je een KS wil. Een beebje dat via natuurlijke weg ter wereld moet komen als mama verkrampt omdat ze er zo bang voor is, dat komt meestal niet goed en men moet dan vaak nog overgaan tot KS.

Wat mij begint op te vallen in dit topic, is dat de reacties erg afhankelijk zijn van je eigen ervaringen in het verleden. Zo is het begrijpelijk dat je de vraag om een KS eerder zal verdedigen als jijzelf een traumatische vaginale bevalling had, dat je de vraag eerder absurd vindt als je een kindje kent dat problemen had na een KS, en ga zo maar door.

Aan Olivia: ik heb zelf na mijn eerste bevalling heel wat complicaties gehad. Niet alleen bij mezelf, ook bij mijn zoontje. Zelf: geknipt tot in mijn bilnaad, gehecht met draad waar ik allergisch voor bleek, met hopen Ibuprofen en een zitband de eerste weken tot gevolg, elke dag meermaals de knip verzorgen met een speciaal goedje van mijn vroedvrouw en nadrogen met de haardroger,... Enfin, geen lachertje maar er zijn ergere dingen. (Mijn mama bv. heeft ook nog steeds last bij het vrijen van haar knip/scheur.) Mijn zoontje bleek een KISS-kindje: verschoven nekwervel, vermoedelijk doordat mijn bekken maar nét breed genoeg is (en voor hem dus eigenlijk niet) en hij was daardoor de eerste 4 maanden van zijn leven een huilbaby. 'k Weet niet wie het hier nog schreef, maar hij is dus ook een sterrenkijker met een ellenlange zware arbeid tot gevolg. Hij was op het randje KS en dat heeft de gyn ook toegegeven achteraf.

Mijn punt: als je mij nu vlak na zijn geboorte had gevraagd of ik het vond kunnen dat een gyn een KS zou toestaan "zomaar", zou ik misschien ook positief hebben geantwoord. Maar er zijn na hem nog 3 bevallingen gevolgd, de ene al mooier en vlotter dan de andere. Ondertussen kan ik deze vraag dan ook meer vanop afstand bekijken en weet ik dat gyns een KS niet zomaar weigeren. Uiteindelijk zijn het nog altijd de statistieken die je dient te volgen, ook al bestaat de kans dat jij bij dat kleine percentage zal zitten dat de uitzondering op de regel bevestigt. Nogmaals, dat is de enige logische keuze, toch?
  • Wat ik mij afvraag? Waarom zou een ks zoveel meer kans op overlijden geven enz...?
    Ik heb al zoveel gehoord over gezonde kindjes...die zaten klem in het geboorte kanaal, zuurstoftekort...gebroken sleutelbeen enz...
    Daar was ik ook ban gvoor ze..
    Bij mijn eerste was het een gewonen bevalling en mijn gyn wou na 36 uur een ks en de vroedvrouwen niet....
    Uiteindelijk werd het ks en bleek mijn dochters hoofd veel te groot(39 cm) Die had er nooit uitgekunnen? ik mag er niet aan denken wat er zou gebeurt zijn disappointed.gif

Dus bij mijn tweede had ik wel de keuze...als ik te bang was en het was een groot kindje kon ik kiezen...(dus niet in het wilde weg maar met reden) en ik heb negen maanden(echt tot de week voor ik uitgerekend was) mogen nadenken. Ik koos weer voor een ks...puur voor de angst(ze was ook weer groot)

MAAR als ik de eerste keer een normale bevalling zou gehad hebben zou geen haar op mijn hoofd eraan gedacht hebben om een ks te vragen. het herstel van de tweede was veel zwaarder(veel liteknweefsel,pijn van de epidurale) En als je dan al een peuter hebt lopen...
    Maar ja angst is een vies beestje hoor sad.gif
  • Hallo,

Aprilvisje, heb je al geinformeerd in het ziekenhuis waar je wil bevallen? Meestal zijn er toch een aantal gyn. verbonden aan 1 ziekenhuis. Je kan ze dan misschien allemaal contacteren met je vraag.

Maar ik vrees er eerlijk gezegd ook voor.
    Ik spreek uit ervaring. Heb 3 kids. De 1ste was een gewone bevalling maar die verliep heel slecht.
    Toen zei mijn gyn dat hij me nooit meer normaal zou laten bevallen. De volgende werd een keizersnede. Maar toen ik een paar jaar later terug zwanger was, vond hij gewoon bevallen ineens geen probleem meer.
    Ik heb toen serieus op mijn strepen gestaan en mijn 1ste bevalling nog eens overlopen met hem. Toen gaf hij toe. Op mijn zwangerschapskaart schreef hij keizersnede.
    Ik ben in het weekend moeten binnen gaan omdat mijn weeën begonnen en de dokter van wacht wou me gewoon laten bevallen!
    Gelukkig stond op mijn kaartje keizersnede en heb ik die dan ook gekregen.
    Achteraf gezien was dit geen lachertje. Ik ben wel blij voor mijn kind dat het een keizersnede is geweest maar persoonlijk zou ik toch liever gewoon bevallen. Want dan heb je achteraf veel minder last.
    Ik weet dat je deze informatie allemaal niet vraagt en ik hoop dat je snel een antwoord vind op je vraag.
    Groetjes
  • ach, is weer zo'n discussie die gevoerd wordt vanuit ieder zijn achtergrond (net als bij borstvoeding). Sommige vrouwen kunnen nu eenmaal niet natuurlijk bevallen en dan mogen we blij zijn dat de geneeskunde zover staat dat ks kunnen.

of kinderen hier zoveel slechter uitkomen? gochja, ikw eet het niet. Zelf ben ik een ks-kind en heb nog nooit last ondervonden of iemand die me heeft gezegd "ah ja, das omdat jij met keizersnede bent geboren". het enige wat wel waar is, is dat mijn moeder in begin jaren 80 geen ks kreeg via epidurale en ik dus om 9u ben bevallen en mijn mama, mij maar om 17u heeft gezien en ja, dit is een moeilijke start wat de hechting betreft.
    maar wederom, tijdgeest, omstandigheden, etc...

dat borstvoeding minder op gang komt....gochja, soms wel, soms niet. Vrouwen die vaginaal bevallen, daar komt het soms ook niet zo vlotjes op gang. Wat met epiduralen, wat met inleiding, het is een eeuwigdurende discussie en elk moet voor zichzelf uitmaken hoe hij of zij hier tegenover staat.

ks houden risico's in, vaginaal bevallen ook. het is een kwestie van pro en con's en een arts die verantwoordelijkheid hierin wil nemen...

DAt er traumatische vaginale bevallen gebeuren daar ben ik het volledig mee eens. maar dat er ook supermooie bevallingen gebeuren ook. Zelf heb ik ook niet steeds de mooiste bevallingen gehad maar de ene was wel "aangenamer" dat de andere. Of ik telkens opnieuw angst had om te bevallen, JA....vergeet je dit achteraf JA...
    ik toch.
    en na mijn 3e kind was het een erg moeilijke periode en ben ik dankzij de hulp van een psychologe ook alles anders gaan zien en kon ik alles wat beter plaatsen, etc etc...

Ik ken echter dames die erge angst hebben om te bevallen, of zelfs voor een vaginale echo te gaan en dergelijke. Ik zelfs iemand waar het enorm erg is, hevige angst en zo en de gynaecoloog zal bij haar nuv oor de 3e keer een keizersnede uitvoeren omdat ze gewoon vaginaal niet "wil" bevallen.
    mss zou hier ook sprake moeten zijn van psychologische begeleiding en er dan geleidelijkaan tot komen om je angsten los te laten, maar we leven helaas niet in zo'n ideale tijd

ik wil hier maar mee zeggen, oordeel niet te snel en laat mensen hun eigen keuzes maken. Als ze dit nu willen en een arts vinden die hier medisch achter staat, tjach, waarom niet hé.
    ik vind het de artsen die weigeren, sieren dat ze bij hun standpunten blijven. maar ja, ik ken ook andere artsen die voor hun portemonee kijken en die geen bezwaern hebben tegen een ks.

personlijk denk ik ook dat de topicstartser mss wilde discussie uitlokken, het is weer typisch dat het net hierover gaat wink.gif net als bij borstvoeding wink.gif
  • Ik ben van mijn dochter bevallen binnen 1,5 uur en mijn zoontje binnen 4 uur.

Hoe kun je dan is godsnaam van tevoren al beslissen dat je een keizersnede wilt, of bijv. een epidurale???

Iedereen heeft angst om te bevallen, maar je weet vantevoren nog niet eens hoe gaat verlopen.

hmmm, of hebben ze de film gekeken van "de gelukkige huisvrouw"
    whahahhaha

Wilma
  • Ik zou echt niet weten welke gyn. daar mee zal instemmen als er geen medische redenen zijn. Als het om psychische redenen is, is het misschien een goed idee om dat eens héél duidelijk te maken aan je eigen gyn. Misschien dat hij dan wel bijdraait?

Dit gezegd zijnde zou ik voor geen geld ter wereld mijn natuurlijke bevallingen hebben willen ruilen voor een KZ. Mijn eerste was een inleiding en dat vind ik idd niks en de pijn is amper op te vangen.
    Mijn 2de bevalling is onder invloed van de volle maan vanzelf gestart en was prachtig. Ja het deed pijn maar tot op het einde blééf ik 3 minuten pauze hebben waarin ik niks voelde en mooi kon recupereren.
    De sfeer was heel intiem en zelfs gezellig. Enkel de sterrenlichtjes in het plafond branden en de spotlight van de gyn.
    Dat warme glibberige lijfje op je buik trekken, daar kan niks ter wereld tegenop.

Succes met je zoektocht en ik hoop alleen dat je er geen spijt van krijgt.

groetjes
  • Aprilvisje, ok dat je een ks verkiest, maar ik denk dat je zeker moet stilstaan bij wat het inhoudt. De risico's ed. Ok, dat je de reden privé wilt houden, maar het zou wel handig zijn om een reden te weten waarom. Voor sommige redenen kan een gyn misschien nog te overtuigen zijn, behalve omdat je het gewoon zelf wilt bvb uit angst voor de bevalling. Er is hier niemand die je beoordeelt of veroordeelt omwille van je keuze, maar die je wel op de risico's willen wijzen, want daar moet je toch ook bij stilstaan.

Zoals al eerder gezegd en ook door anderen zal een gyn dit niet zomaar toestaan zonder medische reden (ligging placenta, in sommige gevallen bij sterrekijkertjes maar ook niet alle gyns doen dat, stuitligging, te smal bekken, zwangerschapsvergiftiging etc.)
    In mijn geval, na de spoedks, is een gewone bevalling nog steeds prioriteit omdat het lichamelijk (bekken) mogelijk moet zijn. Als bepaalde dingen er op wijzen dat het niet zal lukken, dan pas zullen ze een ks overwegen en inplannen. Het is toch een operatie... Ik weet dus niet of je een gyn zal of kan vinden die dit zal doen. Ik kan je allesinds niemand aanbevelen waarvan ik weet dat die dit zal willen doen. Er is misschien wel iemand te vinden, maar eigenlijk mogen ze dit medisch gezien niet.

Waar zoek je trouwens iemand? Je kan altijd eens rondbellen en luisteren?
  • Ik ben altijd pro natuurlijk bevallen geweest, het liefst dan nog zonder pijnstilling, tot mijn 4de bevalling heel erg dramatisch is afgelopen.

Ik wou van mijn 4de kindje weer onder water bevallen omdat ik dat van mijn derde ook had gedaan. Maar het is helemaal anders gelopen. Ik was al een half uurtje op de materniteit en begon ineens heel erg veel bloedverlies te krijgen en een plankharde buik, ik kreeg een wee en ze ging niet meer weg, de pijn die ik toen voelde was niet te vergelijken met gewone weeen, ik dacht echt dat ik dood ging gaan, zo'n verschrikkelijke pijn, echt niet normaal. Uit een echo bleek dat mijn zoontje was overleden, volledige placentaloslating. Ik heb toen een ks gekregen om mijn leven te redden want ik had massaal veel bloedverlies, dat moment zag ik het ook niet meer zitten om natuurlijk te bevallen, want waarom afzien als ik er niks voor in de plaats kreeg. Ik heb toen een spoedkeizersnede gehad, want had nog maar 2 à 3cm, hadden we afgewacht tot 10cm ik was simpelweg doodgebloed, achteraf zijn mijn gyn dat het eigenlijk beter was geweest als ik natuurlijk was bevallen (zoals Dieke in haar post al vermelde) maar bij mij was die mogelijkheid er dus absoluut niet.

Nu proberen we dus opnieuw zwanger te worden en reeds begin december heeft mijn gyn vastgelegd dat ik met een geplande ks zal bevallen ergens tss week 37 en week 38. Dit omdat ik met een herhalingsrisico zit (ik had een extreem korte navelstreng + dat hij 2 keer rond mijn zoontje zijn hoofdje zat, tijdens het indalen, tijdens de bevalling heeft hij waarschijnlijk alles zelf losgetrokken, ik kan me niet van het gedacht losmaken dat mijn zoontje met een geplande ks nog had geleefd...) en ook omdat mijn gyn zo de meeste controle heeft. Ook omdat het gedacht aan een gewone bevalling me ijskoude rillingen bezorgt, tjah het was dan ook heel traumatisch voor mij, om 17.45h binnenkomen om te bevallen, om 18.15h krijg je te horen dat je kindje niet meer leeft en om 18.58h kreeg ik een dood kindje in mijn armen, ik had het me zoooo anders voorgesteld een dik uur daarvoor...

Daarom ik ben altijd pro natuurlijk bevallen geweest maar nu dus zeker niet meer, maar dus ook door hetgeen ik heb meegemaakt, ik MAG nog natuurlijk bevallen als ik wil, maar ik wil dus absoluut niet meer, ik ben trouwens vrij snel genezen van de ks, mocht na 4.5 maand al trg zwanger worden, ik had het me eerlijkgezegd veel slechter voorgesteld.

Maar of je een gyn zal vinden die zomaar zonder goede beweegredenen een ks gaat uitvoeren, ik weet het niet, ik denk dat je je idd wel goed zal moeten staven met een zeer goede reden.

Veel succes in je zoektocht.

MarijkeAangepast door Marijke001 op 24/01/2011 13:06
  • VInden jullie het allemaal niet een beetje raar dat aprilvisje niet wil delen WAAROM ze persee die keizersnede wil???

Ik vind... je bent hier met vrouwen ondereen, als je een vreselijke schrik hebt om te bevallen of iets dergelijks wat jou het 'idee' geeft dat een keizersnede beter zou zijn... hmmmm zeg dat dan gewoon...

Kijk ik was ook een angsthaas voor mijn bevalling.... en toch is het me 'natuurlijk' gelukt, zonder epi, en een bevalling die niet van de poes was ; aangezichtsligging, lang persen, bijna onder volledige narcose gemoeten voor SK... en uiteindelijk is ons jongetje toch nog met de zuiger gekomen... moest ik zwanger worden van een 2 de... zou ik -echt waar- nog meer schrik hebben om te bevallen, maar ik zou nooit 'zomaar' een KS willen vragen.

Als er echt medische redenen zijn (zelfs psychologisch waarover je dan met een psycholoog kan redeneren)... dan zal je die KS wel krijgen, maar deze redenen moeten wel gegrond zijn... en ik vind dat aprilvisje in haar reacties op anderen al zeker laat uitschijnen dat het zeker niks medisch gaat zijn.. dus kvrees ervoor voor jou!

En nogmaals..... als je dan toch zo 'gegronde' redenen hebt deel ze dan met ons... misschien maak je je gewoon druk om niks....Schrik hebben voor een bevalling is heel menselijk hoor!!!
  • Ik heb een keizersnede (geplande) gehad,en waarschijnlijk wordt het nu weer een keizersnede.
    Sorry,ik snap echt niet wie er zomaar om zou vragen.
    Ik begrijp het wel als je bang bent voor de bevalling,maar wie is dat niet?
    De dagen voor en de momenten van de keizersnede was ik ook enorm bang hoor.
    Je krijgt niks om te kalmeren en op de moment dat ze de baby eruit halen voel je dat ook wel hoor.
    Laat staan de pijn achteraf.

Ik zou graag deze keer natuurlijk bevallen.

Verder ken ik ook geen gynaecoloog die dit 'zomaar' doet,en ik denk niet dat je die gaat vinden.
    Ik denk ook dat de meesten op dit forum je goede raad geven om je te helpen,maar als je zo nog gaat reageren zullen de meesten wel afhaken.
  • Dieke, die ernstige vorm van angst wordt meestal snel ondekt bij inwendig onderzoek. Dan zal er op medische grond een ks plaatsvinden.

Medische redenen kunnen ook psychische zijn. En dan kan ik me de keuze wel voorstellen.

Maar veel mensen hebben het idee dat het 'gemakkelijker' is.
  • Ik ben natuurlijk bevallen van een tweeling, zonder epidurale, geknipt. Dus best wel veel last van de knip nadien ... kon niet zitten zonder zwembandje. Heel veel bloed verloren tijdens bevalling, waardoor ik bloedtransfusie nodig had.

M'n tweede bevalling was een keizersnede, maar o wat een hel ... die doorgesneden buikspieren. Daar een knip toch nog niet aan tippen. En geloof me ... ik heb een hele hoge pijngrens.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik bevallen eigenlijk helemaal niet leuk vind ... op welke manier dan ook smile.gif. Al is het cadeautje achteraf wel fantastisch mooi!
  • Keizersnede versus bevalling

Lieve moeders,

Ik wil heel graag het volgende kwijt: Doodmoe wordt ik van alle vrouwen die zo goed weten wat het beste is en voor wie, en dan ook vooral niet schromen die mening te uiten. Wij zouden elkaar eens wat meer moeten steunen! Een keizersnede of een natuurlijke bevalling is voor iedereen een eigen keuze gebasseerd op eigen ervaringen.Je kunt niet zeggen wat het beste is in het algemeen, dit is te persoonlijk.
    Ook al heb je het beide ervaren, blijft het nog steeds voor een ieder individu een ander verhaal.

En voor jou Wilma: "zeker de gelukkige huisvrouw gekeken, hahaha",
    ik begrijp dat dit een forum is, gemaakt om ieders mening te ventileren, maar heb jij wel eens gehoord van het woord respect?
    Voor veel vrouwen is die film erg herkenbaar, en juist door vrouwen zoals jijzelf is dit onderwerp nog altijd een taboe en blijven bevallingen in Nederland hangen op het niveau 'stenen tijdperk!

Ik wens iedereen een bevalling/keizersnede toe zoals zij die zelf willen! Inclusief de eigen vrije keus om wel of geen borstvoeding te geven! (nog zo'n lekkere discussie! tongue.gif )

Groet,

Amber
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld