Ik wil keizersnede en zoek gynaecoloog die hiermee instemt

• Jongens, jullie begrijpen het niet: ik zoek geen goedkeuring. Het zijn ook jullie zaken niet waarom ik een keizersnede wil. Ik wou gewoon namen van gynaecologen die hiervoor open staan.

Laat maar zitten. M'n vriend en ik trekken onze plan wel. We blijven zoeken tot we er een vinden die erin toestemt.

Bedankt aan de enkelen die m'n vraag goed gelezen en begrepen hebben, en met respect voor mijn keuze hebben geantwoord.

Ik verklaar dit forum voor gesloten.
  • om dan op je profiel te lezen dat je 38 jaar bent???? je taalgebruik en manier van reageren doen mij denken aan iemand van 18 ofzo...
    ik zou inderdaad eens een psycholoog opzoeken, maar dan om een andere reden dan je kz
  • Sommige kindjes hebben echt geen geluk.... en komen terecht bij mensen die opvliegend en onaangenaam zijn en anderen uitmaken zonder reden. Een kind baren is het mooiste wat er is en ik ken veel mensen die owv medische redenen een KS moesten ondergaan en dit heel erg vonden. Een KS is een medische ingreep die heus niet zonder risico is, voor jezelf maar ook en zeker voor je kind...
  • sorry hoor, maar ik begrijp waarom aprilvisje zo reageert...is het zo moeilijk om beleefd te blijven en iedereen z'n mening te laten...

Allereerst proficiat met je zwangerschap ... thumbup.gif maar ik ken geen gyn die op vraag een keizersnede doet, sorry...
  • @karen: waar was iemand onbeleefd dan (op aprilvisje na natuurlijk)
  • @ aprilvisje,

ik vind dat je recht hebt om vragen te stellen die jij wenst.
    mensen die je niet steunen , de reden wensen te weten enz ..... trek je dat niet al te veel aan.

kga ervan uit dat je bewust die ks wil en daar grondige redenen voor hebt .
    ik heb je prive een berichtje gezonden.
    vind dat dit forum is om elkaar te steunen, te respecteren en je mening op een vriendelijke manier kan geven .

mensen beoordelen en veroordelen kan op geen enkel forum vind ik .

sterkte en veel succes met je zoektocht

greats maxnic
  • Tja, dan moet je gewoon maar eens een afspraak maken met alle gynaecologen in je buurt of ze een voor een opbellen.
    Lijkt me dat je nog tijd genoeg hebt, je bent amper 2 maand ver.
  • Ik kan toch alleen maar de andere reacties beamen hoor!
    Ik heb zelf 3 ks gehad en ik had er geld voor over gehad om maar 1 keer natuurlijk te kunnen bevallen. Maar helaas waren er te veel medische tegenindicaties...
    Denk toch ook aan de gevolgen nadien aub, het herstel verloopt niet zo vlot als bij een gewone bevalling.
    Iemand anders schreef hier: ze koos voor de pijnloze manier, een ks. Euh, excuseer? Duidelijk iemand die geen ks gehad heeft, lijkt me.
    Ik hoop eigenlijk dat er in heel Belgie geen enkele gyn dit wil doen...
  • Aprilvisje niemand valt je aan, mensen vragen zich alleen af waarom je in godsnaam een keizersnede zou willen zonder verdere uitleg. En elk weldenkend mens zal je dat uit het hoofd proberen praten vanwege de risico's en onaangename gevolgen die eraan vast hangen. Er is ok een reden waarom gynaecologen dat niet doen op vraag van de moeder...

Als iemand hier komt vragen waar ze een shotje kan scoren gaan mensen daar ook op reageren dat ze dat beter niet zou doen. Dat is gewoon goedbedoeld (maar duidelijk ongewenst tired.gif ) advies hoor.
  • Ik kan Kimmi alleen maar bijtreden. Ik zie hier trouwens ook niemand aprilvisje aanvallen, maar dat zal dan misschien aan mijn leeskunsten liggen. Ja, nadat aprilvisje zelf nogal cru werd, werd de rest ook cru, mja, lijkt me een beetje logisch.

Kijk, ik heb zelf gesmeekt om een KS toen bleek dat mijn zoontje overleden was in mijn buik. Een ingeleide vaginale bevalling van een levenloos kindje op 37 weken, kan makkelijk 2 tot 3 dagen duren. Dit omdat het kindje zelf niet 'meewerkt' om geboren te worden, mijn weeën zijn dus stilgevallen zodra hij overleed. Die KS heb ik dus niet gekregen omdat de gyn dat extra risico niet wou nemen. Ik was op dat moment buiten zinnen door de gedachte dat ik nog door die hele rimram van een 'natuurlijke' bevalling moest, wetende dat ons kindje niet zou huilen... En toch begrijp ik nu, zoveel jaar later, de beslissing van de gyn toen.

Ik had geen psycholoog bij de hand, maar de vroedvrouw die bij ons was, heeft me heel erg gesteund door wat ze allemaal zei. Je kan soms zelf zo verkeerd over iets denken! Daarom mijn raad, die zeker niet verkeerd bedoeld was, om i.p.v. naar een gyn te zoeken die het wel zou willen doen, een psycholoog op te zoeken. Als die psycholoog je dan niet van je idee kan afbrengen, heb je tenminste wel zijn/haar verslag of argumentatie om mee te nemen op je zoektocht naar een gyn. Ik had destijds geen maanden de tijd, zelfs geen dagen of uren. Die heeft TS wel dus vind ik het zonde dat ze niet eens de moeite wil doen die goede raad hier te lezen.

Nu ja, we hebben geprobeerd.
  • Als jij een vraag stelt is het toch niet raar dat mensen de reden erachter willen weten.
    Het is een feit dat een een vraag is die gyneacologen van wegen de ricico's voor de moeder en voor het kind niet graag nemen.
    Heb jij een medische reden, dan wel, maar als 2 gyn's het al geweigerd hebben, dan zal die er wel niet in die mate zijn. dat het opweegt tegen een keizersnede.
    Geef jij hier aan welke reden je hebt dan zijn er misschien moeders die zeggen "oh, om die reden heb ik dat ook gehad bij die en die arts"

Of bij angst of weet ik wat voor reden, dan zeggen ze misschien
    "door die en die ben ik heel goed begeleid" (daargelaten of het wel of geen KZ is geworden). Misschien is er wel eens iets mis gegaan bij jou met een andere bevalling, of weet ik wat, nare ervaringen vroeger, alles kan, misschien met de juiste info dat er wel de juiste gyn voor jou te vinden is?

Bewuste keuzes maak je door dingen af te wegen. En eerlijk gezegd lees ik hier weinig afweging en vooral boosheid dat mensen vragen stellen die zich zorgen maken over jouw en je kindjes gezondheid, en jouw geestelijke gezondheid, met het doel jou te helpen.

Gericht helpen kan misschien met de juiste info, zonder info en alleen "Ik wil en ik zoek, en ik vraag" kom je hier waarschijnlijk niet tot een oplossing.
    Ik denk ook dat als je alleen met een "ik wil" houding bij een gyn aan komt dat je sowieso weinig kans maakt. Onderbouw het eens goed, leg je problemen en angsten op tafel, bespreek het en zie waar het schip strand.
    Dat is wat je krijgt op een forum, mensen die mee denken.

Sterkte, en voel je niet zo aangevallen, jij was de eerste die hier lelijk begon te doen, misschien de teleurstelling, dat mag, maar niemand heeft het kwaad met je voor meid.
  • Dieke, ik wou net hetzelfde reageren. Toen ik moest bevallen van Ellen (overleden na 39w zwangerschap) werd ook gezegd van "we gaan het inleiden". Ikzelf was op dat moment te verdwaasd om te reageren, maar mijn man was ook heel boos en snapte niet waarom ze geen keizersnede deden. Ook ik kreeg te horen dat dit was om a) het verwerkingsproces te verbeteren en b) vooral ook omwille van het feit dat dit een operatie is.

Aprilvisje, ik ga echt geen oordeel vellen over waarom je een keizersnede wil. Ik snap alleen wel dat de anderen op deze manier reageren. Mijn eerste reactie was ook 'waarom?'. Ik denk dat het gewoon logisch is dat mensen daar nieuwsgierig naar zijn. Maar ik zou ook niet weten waar je een gyn kan vinden die dit doet 'op vraag'.

En verder kan ik het niet beter verwoorden dan Tamaya.
  • @aprilvisje, ondanks dat ik je lelijke reactie niet begrijp richting de meiden die je willen helpen. wil ik je toch antwoord geven op je vraag.

als het goed is kun je geen ene gynocoloog vinden die ZONDER medische redenen een keizersnee uit gaat voeren.. een gynocoloog zal namelijk in eerste plaats gaan voor de gezondheid van de mama en daarna voor de gezondheid van het kind.

Echter wanneer jij om bijv. psychische (sorry weet ff niet of ik het goed schrijf) redenen een natuurlijke bevalling niet aan zou kunnen dan kan een gyn ook besluiten om een keizersnede uit te voeren. maar hiervoor moet je wel onder behandeling staan van een psycholoog die voor jou kan onderbouwen waarom voor jou natuurlijk bevallen onmogelijk is.

Ik ken iemand die heeft bij de eerste bevalling het zelf bijna niet gered, die was daar zo bang voor bij de 2e dat het heel haar leven ging beheersen, maar ze wilde wel een 2e kindje.. toen heeft ze een psycholoog gezocht en deze heeft haar geholpen om goeie afspraken te maken met de gyn en ze heeft daar veel gesprekken gehad, uiteindelijk kreeg ze een geplande keizersnee..

wat ik hiermee wil zeggen is, dat je bijv. geen keizersnee krijgt omdat je bang bent, dan moet je werken aan de angsten.
    een gyn zal alleen een keizersnee mogen uitvoeren op medische gronden, of die nu lichamelijk of psychies zijn..

vind jij wel een gyn die het doet? dan kun je die meteen aangeven want die handeld dan niet naar waar hij toen hij zn diploma ontving zijn eed voor af heeft gelegd.. want die gyn gaat dan buiten zijn boekje.. een keizersnee is en blijft een operatie met bijbehorende risico's en dat mag dus nooit zomaar zonder enige reden worden uitgevoerd!

ik wens je heel veel sterkte! maar hoe dan ook het kindje komt er wel uit hoor;)
  • Hallo,

Ik vind eerlijk gezegd dat mensen wel de keuze zouden mogen hebben om voor een keizersnede te kiezen maar dat enkel naa een goed gesprek over de voor- en nadelen, eventueel zelfs met een psycholoog.
    Ik ben natuurlijk geen dokter en zij weten het veel beter dan ik dus mss ben ik hierin wel verkeerd.
    Maar goed, als de Aprilvisje niet wil delen waarom ze de keizersnede wilt dan heeft het ook geen zin om het haar te blijven vragen.

De dingen die in mijn hoofd opkomen dat je kan proberen zijn:
    - je gaat naar een psycholoog en hoopt dat deze op basis van je verhaal een motiverende brief kan schrijven aan je gyné om een keizersnede te doen.
    - Je zoekt een lichamelijke reden waarom je geen gewone bevalling kan doen en verkoopt dat verhaal goed aan je gyné: bijv. rugproblemen, vaginisme (? weet niet of dat kan), bekkenproblemen.
    - je kan ook kijken in je familie of er erfelijke redenen kunnen zijn om het te doen.

Er bestaat natuurlijk ook nog een reeële kans dat er een KS moet gebeuren om andere redenen:
    - kindje ligt in stuit
    - je bekken is te smal (kan je mss eens laten meten?)

Allesinds: proficiat met je zwangerschap.
    Denk hier allemaal nog eens goed over na! Wat de andere zeggen over KS en natuurlijke bevalling klopt allemaal wel!

Succes met de bevalling

Grts
    G
  • 't is misschien een domme vraag maar blijkbaar is iedereen het erover eens dat een keizersnede meer risico's meebrengt, maar welke dan precies? een "normale" bevalling kan toch ook allerlei complicaties meebrengen;
    en dan spreek ik nog niet eens van de complicaties achteraf;
    ik vermoed dat er veel te weinig vrouwen durven spreken over de miserie achteraf met als gevolg dat de gyneacologen er dan ook veel te weinig rekening mee houden;
  • een keizersnede is een buikoperatie, in een ziekenhuis waar nu eenmaal veel zieke mensen verblijven. De plek voor ziekenhuisbacterieen en veel risico op infecties. Verder is een keizersnede ook een groot risico voor een volgende zwangerschap (litteken kan scheuren, verkleven etc) en ook op latere leeftijd kan er met dat litteken nog een heleboel misgaan. Niet iets dat je zomaar zonder reden moet willen. Een bevalling daar zijn vrouwen voor gemaakt, zwangerschap is géén ziekte, en een bevalling is iets heel normaals. Dat geen enkele gyne mee wil werken aan zo´n dwaas plan wil ook wel zeggen dat een gewone bevalling voor iedereen beter is. En de gyne en het ziekenhuis moeten de verantwoording dragen! Verder vind ik het wel een beetje lachwekkend, om als je pas 8 weken bent je al te druk te maken omdat je niet wil bevallen. Zie eerst eens dat je de 12 weken haalt! Maar goed, zullen wel zwangerschapshormonen zijn, en als mensen hier zo vriendelijk zijn om hun ervaringen en gevoelens met je te delen en je moed in te spreken word je gewoon boos en onbeleefd. Je hebt nog veel te leren! Verantwoordelijkheden komen met het moederschap, en geloof me, die bevalling is een peuleschil in vergelijking met wat er na komt!
  • aprilvisje
    mischien moet je dan gewoon een reden geven waaron jij dan perse een ks zou willen.

zij zegt
    Maar als ik eerlijk mag zijn: het interesseert me geen f*** wie van jullie mijn keuze al dan niet ondersteunt. Als me dat hier onpopulair maakt in de fora, so be it. Aan die hele polemiek heb ik geen boodschap. Mijn besluit staat vast.

Mijn vraag is: welke gynaecologen zijn bereid tot een gewenste keizersnede?

Groetjes
    Aprilvisje

bot doen heeft natuurlijk geen zin.

sorry maar ik denk dat er geen gyn is die je zonder medische reden een ks zal geven.
    als er twee dan al nee zeggen dan zal de rest ook wel volgen met het andwoord nee.
    wat ik me dan afvraag zie je tegen een bevalling op.
    je weet toch dat als je een kindje wil nemen dat het er uiteindelijk ook weer uit moet.
    een ks is ook echt geen pretje hoor.
    het is logies dat mensen zo reageren want net als ik begrijpen ze niet dat je graag een ks wil.
    mar veel suxxes met je zoektocht
  • Anoek,
    ik kon het niet beter verwoorden!

Olivia,
    een keizersnede is effectief een operatie he, en geen kleintje! De verdoving die je daarvoor moet krijgen is niet vergelijkbaar met een gewone epi. En in principe is het zoals Anoek zegt, dat een lichaam gemaakt is om natuurlijk te bevallen zonder verdoving he. Maar dat is dan weer een andere discussie waarover ik niet kan meespreken.
  • 'k Lees hier dat enkelen denken dat elke vaginale bevalling makkelijker is dan een KS. Ook lees ik dat enkelen er van uitgaan dat dit veiliger is voor het kindje en de mama. Dat de TS haar reden van de KS niet openbaar wil schrijven, kan ik goed begrijpen. Da's niet ons 'recht' om dit te weten. En zolang we die niet weten, zou ik niet zomaar durven zeggen dat ze 'zomaar' een KS wil. Of dat ze de makkelijkste weg wil kiezen. Ik denk niet dat iemand dit doet?

Zelf heb ik één gewone bevalling gehad, en één KS. Ik weet heel goed, dat wij heel veel geluk gehad hebben dat onze eerste dochter geen zuurstoftekort gehad heeft. Haar hartslag was nl. meerdere minuten erg laag. (ik heb zelf een medisch beroep, ben echt geen leek) En ja, het deed pijn en er kwam heel wat knip- en scheurwerk aan te pas. Nu nog, terwijl ze ondertussen al 5 jaar oud is, heb ik last van die bevalling (niet van de KS erna). Al is dat relatief, je leert er mee leven. De bevalling van mijn zoon, 18 maand later, was een keizersnede. Iets waar ik op gestaan heb, dat ik ze kreeg. Hiervoor had ik wel voldoende argumenten, zoals oa dat mijn bekken te klein was. Maar vooraleer ik die bekkenmeting gekregen heb, heb ik wel op m'n strepen moeten staan want mijn gyn vond dit blijkbaar niet zo nodig om dit te laten nakijken. Ze had nogal een selectief geheugen blijkbaar. Nu is het ondertussen wel vastgesteld (door een andere gyn) dat er idd specifieke problemen zijn tgv de eerste bevalling. Problemen waar niet direct een oplossing voor zijn.

Aprilvisje, ikzelf ga bij Dr. Damen in Sint-Niklaas (de vorige gyn was een andere, in Lokeren). Zij is in principe meer voor 'natuurlijke' bevallingen, en volgt meer het ritme van de zwangere. Al stemde ze direct toe met 'n KS nadat we uitgelegd hadden waarom we dit graag wilden. Ik heb gehoord, dat Dr. Nuradi iets sneller overgaat tot ingrepen. Misschien is dat ook een optie. (al dacht ik wel dat hij minder ging werken, 'k weet niet wanneer hij stopt. Zijn dochter werkt er nu ook)

'k Denk dat je zelf vooral heel duidelijk moet zijn, waarom je 'n KS wil. Zorg dat je grondige argumenten hebt, en dan zal de gyn zelf uitmaken of hij/zij je argumenten grondig genoeg vindt om een KS uit te voeren.
  • "'k Lees hier dat enkelen denken dat elke vaginale bevalling makkelijker is dan een KS."

... dan lees jij toch wel erg selectief, want ik zie dat niemand beweren. Net zoals bij alles bevestigt de uitzondering gewoon de regel. Het is niet omdat hier in dit topic algemeen wordt gesteld dat een vaginale bevalling minder risico's inhoudt dan een keizersnede, dat men daarmee uitsluit dat het niet ook eens kan misgaan net ómdat het om een vaginale bevalling ging en geen keizersnede. Mij hoef je dat alvast niet te vertellen hoor. Wij waren ook die 1 van de "1 kans op de zoveel meer".

Het is gewoon logisch: een gyn zal dit meestal weigeren. Niet omdat zijn portefeuille hem lief is want een operatie zal hem sowieso meer opbrengen dan een gewone bevalling. Waarom dan wel? Omdat hij zijn beroep naar eer en geweten uitoefent en dus kiest voor die (be)handeling die algemeen gesproken, volgens de statistieken, de minste risico's inhoudt. Als we daar nu ook aan gaan twijfelen, tja. In het leven krijg je geen zekerheden, daarin ben ik het helemaal met je eens. Maar op basis van die mogelijke rampscenario's mijn leven gaan leiden? Nee, daar bedank ik zoveel mogelijk voor.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld